Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2502442 Medicina | FB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Tot i que no hi ha prerequisits de matrícula, és convenient que l'estudiant hagi assolit coneixements i competències bàsiques de les assignatures corresponents a Biologia cel·lular, Bioquímica i Biologia Molecular, i Biofísica.
L'assignatura Fisiologia General es programa durant el segon semestre del primer curs del Grau de Medicina i desenvolupa el coneixement dels principis bàsics de la funció de les cèl·lules i teixits de l’organisme humà. L’adquisició de les competències de l‘assignatura permetrà a l’estudiant afrontar amb una base adequada l’estudi de la fisiologia dels diversos sistemes de l’organisme humà durant el segon curs.
Els objectius formatius generals de l'assignatura són:
INTRODUCCIÓ A LA FISIOLOGIA
TRANSPORT IÒNIC A TRAVÉS DE LA MEMBRANA CEL·LULAR
FISIOLOGIA DE LES CÈL·LULES EPITELIALS
FENÒMENS ELÈCTRICS CEL·LULARS
TRANSMISSIÓ SINÀPTICA
FISIOLOGIA DEL MÚSCUL ESQUELÈTIC
FISIOLOGIA DEL MÚSCUL MIOCARDÍAC
FISIOLOGIA DEL MÚSCUL LLIS
FISIOLOGIA DE LA SANG I ÒRGANS HEMATOPOÈTICS
PLASMA SANGUINI
ERITRÒCITS
LEUCÒCITS
LIMFÒCITS I IMMUNITAT
GRUPS SANGUINIS
HEMOSTÀSIA
[els continguts més detallats es proporcionen al Programa de l'assignatura]
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
PRÀCTIQUES DE LABORATORI (PLAB) | 8,5 | 0,34 | 3, 12, 13 |
TEORIA (TE) | 18 | 0,72 | 9, 12, 13 |
Tipus: Supervisades | |||
TREBALL DE RESOLUCIÓ DE CASOS | 2 | 0,08 | 9, 12, 13 |
TUTORIES | 3 | 0,12 | 9, 12, 13 |
Tipus: Autònomes | |||
ELABORACIÓ DE TREBALLS / LECTURA D'ARTICLES | 7,5 | 0,3 | 3, 9, 12, 13 |
ESTUDI PERSONAL | 30 | 1,2 | 3, 9, 12, 13 |
Classes teòriques:
Presentacions i estudi sistematitzat del temari de l'assignatura, donant rellevància als conceptes més importants. L'alumne adquireix els coneixements científics bàsics de l'assignatura a les classes de teoria, que complementarà amb l'estudi personal dels temes del programa de l'assignatura.
Pràctiques de laboratori:
Sessions de pràctiques per l'observació i la realització de procediments, l'aprenentatge pràctic de tècniques fisiològiques i la seva aplicació mèdica. S'hi promou el treball en grup i l'autoaprenentage actiu.
Treball sobre casos:
Treball sobre casos o problemes de rellevància per a l'aprenentatge de l’assignatura. Els coneixements adquirits en les classes de teoria, a les pràctiques i en l’estudi personal s’apliquen a la resolució de casos pràctics que es plantegen utilitzant l’aplicatiu moodle de l’assignatura.
Docència tutoritzada:
Disponibilitat de tutories de suport per l'estudi i desenvolupament autònom de conceptes fisiològics i d'aplicació a la resolució de casos durant tot el quadrimestre.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Avaluacions mitjançant proves objectives dels coneixements de pràctiques | 10% | 0,5 | 0,02 | 2, 3, 4, 6, 9, 11, 12, 14 |
Avaluacions mitjançant proves objectives dels coneixements teòrics | 75% | 3,5 | 0,14 | 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 12, 13, 14 |
Avaluació de tipus pràctic | 10% | 1 | 0,04 | 1, 3, 4, 6, 8, 9, 11, 12, 13, 14 |
Qüestionaris sobre casos pràctics i resolució de problemes | 5% | 1 | 0,04 | 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 |
AVALUACIÓ
Es valorarà l’adquisició de les competències descrites a l’assignatura, incloent l'aprenentatge de la Fisiologia de l'organisme humà, la capacitació general per distingir entre la normalitat i la disfunció i la capacitat d'integració de conceptes teòrics i pràctics.
L'avaluació de l'assignatura es basarà en el temari teòric i pràctic que consta en el Programa de la mateixa.
Model d’avaluació
S’avaluarà cada bloc o sistema que integra el programa de l’assignatura individualment, tant del temari teòric com del pràctic (pràctiques de laboratori i de casos).
Es consideren sistemes per l’avaluació a Fisiologia General:
- Fisiologia de la Sang i Òrgans Hematopoètics
- Fisiologia Cel·lular de Nervi, Múscul i Epiteli
Per superar l’assignatura caldrà aprovar cadascun dels dos blocs amb una nota mínima de 5,0 en el mateix curs acadèmic.
Avaluació continuada
L’avaluació continuada de cada sistema constarà de:
A. Examen parcial amb:
- ítems d’elecció múltiple i/o preguntes escrites restringides per avaluar els coneixements teòrics de la matèria i els conceptes relatius a les pràctiques de laboratori.
La nota de l’examen parcial suposarà el 85% de la nota global del sistema.
B. Proves al llarg del curs sobre els coneixements assolits a les pràctiques de laboratori i l’estudi de casos. La nota d’aquestes proves serà el 15% de la nota final i es distribuirà en:
- Avaluació de les pràctiques de laboratori, mitjançant proves in situ i qüestionaris efectuats a l’espai Moodle, sobre els conceptes assolits en aquestes. Aquesta nota suposarà un 10% de la nota global del sistema.
- Qüestionaris sobre resolució de casos i problemes pràctics, efectuats en l’aplicatiu Moodle, que suposaran un 5% de la nota global del sistema.
Per aprovar cada sistema caldrà treure un mínim de 5,0 en l’examen parcial de coneixements teòrics i pràctics de la matèria (apartat A) i un mínim de 5,0 en la nota global del sistema (85% examen parcial A + 15% qüestionaris B).
Per superar l’assignatura caldrà haver aprovat cadascun dels sistemes amb un mínim de 5,0, de forma que la mitjana global resulti igual o superior a aquesta nota.
En aquest cas, la nota final serà la mitjana ponderada (per l’extensió del sistema) de les notes obtingudes en cadascun dels sistemes aprovats.
Examen final de recuperació
S'efectuarà un examen final de recuperació, al qual es podran presentar els/les alumnes que no hagin superat l’assignatura en l’avaluació continuada. Els/les alumnes només hauran de presentar-se als sistemes que no hagin superat en l’avaluació continuada del mateix curs acadèmic.
L’examen final de recuperació de cada sistema serà amb proves d’ítems d’elecció múltiple i avaluarà els coneixements:
- teòrics de la matèria, ponderats en un 75% de la nota final.
- de pràctiques de laboratori i de casos, ponderats en un 25% de la nota final.
Per aprovar cada sistema caldrà obtenir un mínim de 5,0 en l’examen.
Per superar l’assignatura caldrà tenir aprovats els dos sistemes amb un mínim de 5,0.
En aquest cas, la nota final serà la mitjana ponderada (per l’extensió del sistema) de les notes obtingudes en cadascun dels sistemes aprovats. En cas de no superar algun/s dels sistemes, la qualificació màxima obtinguda serà de 4,8.
Es considerarà com a “no avaluable” l'alumnat que no realitzi les proves d'avaluació tant teòriques com pràctiques.
Procediment de revisió dels exàmens:
Els/les alumnes podran presentar reclamacions a l'enunciat de les preguntes durant les 24 hores següents a la realització dels exàmens presencials.
La revisió de les qualificacions s'efectuarà en el període que s'anunciarà juntament amb la publicació de les qualificacions dels exàmens parcials i final.
Avaluació única
Els/les alumnes es poden acollir al sistema d’avaluació única, segons la normativa de la Facultat. L’avaluació única es basarà en el mateix contingut del programa de l’assignatura, l’adquisició de les mateixes competències, i tindrà el mateix nivell d’exigència que l’avaluació continuada.
L’avaluació única consistirà en proves efectuades la mateixa data per cadascun dels sistemes o blocs que composen l’assignatura.
Per l’avaluació de cada sistema o bloc s’efectuarà un examen consistent en preguntes d’elecció múltiple i/o preguntes escrites restringides per avaluar els coneixements teòrics de la matèria i dels conceptes relatius a les pràctiques de laboratori i l’estudi de casos, amb una ponderació aproximada del 75% i 25% de la nota global de cada sistema.
Per aprovar cada sistema caldrà obtenir un mínim de 5,0 en l’examen.
Per superar l’assignatura caldrà tenir aprovats tots els sistemes o blocs amb un mínim de 5,0. En aquest cas, la nota final serà la mitjana ponderada (per l’extensió del sistema) de les notes obtingudes en cadascun dels sistemes. En cas de no superar algun/s dels sistemes, la qualificació màxima obtinguda serà de 4,8. Es considerarà com a “no avaluable” a qui no es presenti als exàmens global i de recuperació programats.
Examen de recuperació. S’aplicarà el mateix sistema de recuperació que per l’avaluació continuada.
La revisió de les qualificacions seguirà el mateix procediment que per a l’avaluació continuada.
Llibres de text
– Koeppen BM, Stanton B. Fisiología: Berne y Levy. 8a ed. Elsevier, 2024.
– Hall JE, Guyton AC. Tratado de fisiología médica: Guyton. 14a ed. Elsevier; 2021.
– Purves D, et al. Neurociencia. 5a ed. Médica Panamericana; 2016.
– Paulev PE, Zubieta G. New Human Physiology, 2nd ed. 2017. https://www.zuniv.net/physiology/book/
LABCHART https://www.adinstruments.com/
Nernst/Goldman Simulator https://apps.apple.com/us/app/nernst-goldman-equation-simulator/id1022504095
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 101 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 102 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 103 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 104 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 105 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 106 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 107 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 108 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 109 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 110 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 111 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 112 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 113 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 114 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 115 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 116 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 117 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 118 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 101 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 102 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 103 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 104 | Català | segon quadrimestre | tarda |