Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2502442 Medicina | OB | 2 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
És necessari que l'alumnat hagi superat l'assignatura Pràctica Clínica Assistencial I del Grau de Medicina. A més, l'alumnat haurà adquirit un nivell de coneixements bàsics sobre:
L'alumnat adquirirà el compromís de preservar la confidencialitat i el secret professional de les dades que pugui tenir accés per raó dels aprenentatges als serveis assistencials i dels materials audiovisuals. També en mantenir una actitud d'ètica professional en totes les seves accions.
L'assignatura Pràctica Clínica Assistencial II s'imparteix a segon curs del Grau de Medicina i forma part de la Matèria Pràctica Clínica amb l'objectiu d'apropar a l'alumnat a la pràctica clínica des del primer any de carrera. L'experiència viscuda a l'assignatura Pràctica Clínica Assistencial I ha permès a l'alumnat conèixer el funcionament d'un Centre d'Atenció Primària i tenir un primer contacte amb persones usuàries del sistema de salut.
Atès que l'exercici de la Medicina es basa en una relació interpersonal que es dur a terme dins d’un context comunitari amb l'assignatura Pràctica Clínica Assistencial II es pretén que l'alumnat comenci a copsar la importància de les conductes, els estats psicològics, les creences, les expectatives, els desitjos, les actituds de les persones i la comunitat en la que habiten en els seus processos de salut-malaltia, així com de la rellevància de les habilitats comunicatives del personal sanitari en la relació amb pacients i familiars i amb altres professionals.
De manera més específica, l'assignatura Pràctica Clínica Assistencial II té com a objectius: 1) millorar la integració dels elements de la comunicació verbal i no verbal per a la comprensió de l'activitat assistencial; 2) aprofundir en l'atenció centrada en el/la pacient i l'aplicació del model biopsicosocial; 3) conèixer i facilitar els ressorts de la motivació de pacients pel canvi de conductes mitjançant el model de l'entrevista motivacional; 4) transmetre la importància de mesurar, registrar i sistematitzar la informació que rebem tant de l’anamnesi com de l’exploració física (fase exploratòria de l’entrevista) 5) reconèixer, en la seva comunitat, els determinants socials i els actius en salut que poden influir en el procés salut-malaltia.
L'assoliment de les competències de l'assignatura permetrà a l'alumnat començar la seva formació en habilitats interpersonals i comunicatives que es relacionen amb l'obtenció de major informació i més acurada, la millora del nivell de satisfacció de pacients i de professionals sanitaris, un major nivell de precisió diagnòstica, el disseny d'un pla terapèutic adaptat a les característiques dels/de les pacients i una major probabilitat de compliment terapèutic entre altres. Ampliarà la visió de la salut com a objectiu individual i determinat per l’assistència sanitària cap a una visió de salut com a objectiu col·lectiu a dins d’una comunitat determinat també per les seves estructures i relacions entre les persones.
Tķtol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
PRĄCTIQUES CLĶNIQUES ASSISTENCIALS (PCA) | 14 | 0,56 | 1, 2, 16, 3, 5, 6, 7, 8, 10, 12, 9, 11, 13, 4, 14, 15 |
PRĄCTIQUES DE LABORATORI (PLAB) | 9 | 0,36 | 1, 16, 3, 5, 6, 7, 10, 9, 4, 14 |
SEMINARIS ESPECIALITZATS (SESP) | 10 | 0,4 | 2, 16, 3, 5, 8, 10, 12, 13, 14, 15 |
Tipus: Autņnomes | |||
ELABORACIÓ DE TREBALL (GRUPAL) | 8 | 0,32 | 1, 2, 3, 5, 6, 7, 10, 12, 9, 13, 4, 14 |
ESTUDI PERSONAL | 26 | 1,04 | 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 10, 12, 9, 13, 4, 14, 15 |
INFORMES D'INTERČS (PROTOCOLS D'OBSERVACIÓ) | 3 | 0,12 | 1, 16, 3, 6, 7, 10, 12, 9, 14 |
L'assignatura Pràctica Clínica Assistencial II és una assignatura bidepartamental.
El Departament de Medicina s'encarrega de la docència vinculada als:
Al primer seminari, dins de cada grup de pràctiques es crearan equips de treball formats per aproximadament 5 persones que treballaran un cas pràctic relacionat amb les practiques als Centres d’Atenció Primària (CAPs). Els equips de treball es mantindran a les diverses activitats docents vinculades als SESP i a les PLAB. Una persona de cada equip exercirà el rol interlocutor/a i serà l'encarregada de fer els lliuraments de treballs i de mantenir la comunicació amb el professorat.
El cas es presentarà oralment en el cinquè seminari (veure Apartat Avaluació).
Els membres de l'equip de professorat responsables d'aquesta part són: Raquel Gayarre Aguado i Esther Limón Ramírez.
El Departament de Psiquiatria i Medicina Legal s'encarrega de la docència vinculada a les:
La professora responsable és Beatriz Molinuevo Alonso.
L'alumnat realitza 3 estàncies (Pràctica Clínica Assistencial; PCA) en un Centre d'Atenció Primària d'una durada total de 14 hores (1-2 alumnes per preceptor/a) vinculades als coneixements i competències adquirits als SESP i PLAB.
Els membres de l'equip de professorat responsables d'aquesta part són: Raquel Gayarre Aguado, Esther Limón Ramírez i Beatriz Molinuevo Alonso.
La sol·licitud de CAP es realitzarà des de SIGMA@: https://sia.uab.es/Matrícula i expedient/Inscripció al treball de Fi d'Estudis/Pràctiques
Les dades de contacte per a peticions justificades de canvis i les incidències són:
A la presentació de l’assignatura s’explicarà la metodologia a seguir per a sol·licitar canvis de grup. No cal fer intercanvis amb altres alumnes, sinó demanar el canvi a través d’un formulari anunciat al Campus Virtual.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mņdul.
Tķtol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assistčncia i participació activa a SESP, PAUL i CAPs | 19% | 1 | 0,04 | 1, 2, 16, 3, 5, 6, 7, 10, 12, 9, 13 |
Avaluació escrita mitjanēant proves objectives (ķtems d'elecció mśltiple) | 50% | 2 | 0,08 | 1, 2, 5, 6, 7, 8, 10, 12, 9, 11, 13, 4, 15 |
Elaboració de treball grupal i defensa oral | 31% | 2 | 0,08 | 1, 16, 3, 5, 6, 7, 10, 12, 9, 4, 14 |
REQUISITS PER SUPERAR L'ASSIGNATURA:
AVALUACIÓ
L'avaluació continuada de l'assignatura Pràctica clínica assistencial II es farà a partir de:
a) Assistència i participació activa als seminaris i a les sessions pràctiques:
L'assistència als cinc seminaris (SESP) generarà una nota de 10. La no assistència a algú dels quatre primers seminaris generarà una nota de 0. La absència a algú dels seminaris encara que estigui justificada descompta en la puntuació per assistència.
L’assistència al cinquè seminari és obligatòria (s’exposa el treball grupal i s’avalua).
L'assistència a les quatres sessions pràctiques de laboratori (PLAB) generarà una nota de 10. L'assistència a tres de les quatre pràctiques generarà un nota de 0.
Durant cada visita al CAP, cada estudiant disposarà d'un protocol d'observació específic per tal d'entrenar les competències proposades pel professorat a les sessions prèvies de SESP i PLAB i poder recollir observacions que li resultaran d'utilitat per a posteriorment treballar en grups petits (equips de treball fixes de 5 persones establerts dins de cada grup de pràctiques). La persona interlocutora de cada equip haurà de lliurar a través del Campus Virtual cada protocol treballat en grup (un total de tres) dins del calendari de lliuraments previst al començament de l'assignatura al segon semestre. Aquests protocols són matèria de treball durant les PLAB. L'alumnat disposarà d'un guió i rúbriques d'avaluació al campus virtual. Cada protocol grupal lliurat en el termini establert (sessió corresponent de pràctiques) generarà una nota segons una escala de quatre categories (A = 0 punts, B = 0,1 punts, C = 0,2 punts, D= 0,3 punts). En el cas que un protocol no sigui apte, el professorat requerirà al grup repetir-lo i indicarà la qualificació màxima que es podrà obtenir en una segona revisió. Els membres de cada equip de treball tindran la mateixa qualificació. L’alumnat posar consultar la retroalimentació sobre el treball i les a través de l’eina Qualificacions del Campus Virtual.
El professorat pot requerir que l'alumnat expliqui a l’aula els casos observats i descrits als protocols individuals.
Aquesta part té un pes del 19% a la nota final de l'assignatura que quedaria repartida de la següent manera:
b) Examen:
L'examen és una prova de preguntes d'elecció múltiple amb cinc opcions de resposta (una única resposta vàlida). S’aplicarà una correcció per descomptar els encerts a l’atzar [Puntuació corregida= (encerts-(errors/4))] que serà transformada en una nota que pot variar entre 0 i 10.
La data d'examen serà la data programada segons el calendari oficial de la Facultat de Medicina.
La matèria a avaluar correspon a tots els continguts teòrics i pràctics de l'assignatura. El L’alumnat disposarà de material d’estudi al Campus Virtual, que s’haurà de completar amb el llibre de referència de l'assignatura (Introducció i capítols de l'1 al 7; veure apartat Bibliografia específica) i amb lectures que s’indicaran a determinades sessions.
L'examen es considera superat amb una nota de 5 o superior.
Després de cada examen, l'alumnat disposarà d'un període de 24 hores per enviar, a través d’un formulari específic que s’habilitarà al Campus Virtual, comentaris o reclamacions sobre les preguntes, els quals seran analitzats per part del professorat. L'alumnat pot consultar la seva nota provisional a través de l'eina Qualificacions del Campus Virtual. La revisió de l'avaluació es realitzarà de manera individual sota petició de tutoria amb la coordinació de l'assignatura.
Aquesta part té un pes del 50% a la nota final de l'assignatura.
c) Elaboració de treball en grup i defensa oral d’un cas clínic i el seu abordatge comunitari.
L'alumnat haurà de realitzar un treball en grup relacionat amb els seminaris (SESP) realitzats a la UDCMB i les estàncies al CAP (PCA).
Per a realitzar aquesta activitat, que comença a partir del primer seminari, es treballarà segons els equips formats en la sessió esmentada.
L'alumnat disposarà d'un guió i rúbrica d'avaluació al Campus Virtual. Els membres decada equip de treball tindran la mateixa qualificació. El treball serà lliurat a l'espai indicat del Campus Virtual i, posteriorment, serà exposat en grup el dia del seminari 5.
Aquesta part té un pes del 31% a la nota final de l'assignatura.
RECUPERACIÓ
L'alumnat que no hagi superat l'examen (nota 5), o no s'hagi presentat, es podrà presentar a una prova de recuperació, sempre i quan s'hagin assolit els cinc primers requisits per superar l'assignatura.
Es pot presentar a un examen de recuperació l’alumnat que compleixi alguna de les següents condicions:
La data d'examen serà la data programada segons el calendari oficial de la Facultat de Medicina.
NOTA FINAL DE L'ASSIGNATURA
Nota final = (Assistència als cinc SESP * 0,05) + (Assistència a les quatre PLAB * 0,05) + (Protocols d'observació * 0,03 per cada protocol) + (nota Examen * 0,50) + (nota Treball en grup * 0,31).
Aquesta fórmula només s'aplicarà en el cas que s'hagin complert els requisits per assolir l'assignatura.
La nota final de l'alumnat que no hagi superat l'examen després de la prova de recuperació, serà:
1) En el cas que la nota resultant després d'aplicar la fórmula per calcular la Nota final sigui ≤ 4,7, es posarà aquella nota.
2) En el cas quela nota resultant després d'aplicar la fórmula per calcular la Nota Final sigui > 4,7, la nota finalserà 4,7.
S'assignarà la qualificació de "no avaluable" a l'alumnat que no acompleixi algun dels requisits següents:
1) Assistència mínima a quatre SESP
2) Assistència mínima a tres PLAB
3) Realització de les tres estades (PCA) en un CAP amb qualificació d'apte.
4) Lliurament grupal de tres protocols d'observació.
5) Realització d'un treball grupal i participació en la defensa oral.
6) Realització de la prova d'elecció múltiple.
La revisió de l'avaluació es realitzarà de manera individual sota petició de tutoria a la coordinació general de l’assignatura.
Es considerarà com a "No Avaluable" l'alumnat que no realitzi les proves d’avaluació tant teòrica com pràctica, exhaurint els drets a la matrícula de l’assignatura.
Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única.
Bibliografia específica
*Serveixen les dues edicions.
Bibliografia de consulta
No cal programari específic
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PLAB) Prąctiques de laboratori | 101 | Catalą/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(PLAB) Prąctiques de laboratori | 102 | Catalą/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(PLAB) Prąctiques de laboratori | 103 | Catalą/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(PLAB) Prąctiques de laboratori | 104 | Catalą/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(PLAB) Prąctiques de laboratori | 105 | Catalą/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(PLAB) Prąctiques de laboratori | 106 | Catalą/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(PLAB) Prąctiques de laboratori | 107 | Catalą/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(PLAB) Prąctiques de laboratori | 108 | Catalą/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(PLAB) Prąctiques de laboratori | 109 | Catalą/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(PLAB) Prąctiques de laboratori | 110 | Catalą/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(PLAB) Prąctiques de laboratori | 111 | Catalą/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(PLAB) Prąctiques de laboratori | 112 | Catalą/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(PLAB) Prąctiques de laboratori | 113 | Catalą/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(PLAB) Prąctiques de laboratori | 114 | Catalą/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(PLAB) Prąctiques de laboratori | 115 | Catalą/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(PLAB) Prąctiques de laboratori | 116 | Catalą/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(PLAB) Prąctiques de laboratori | 117 | Catalą/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(PLAB) Prąctiques de laboratori | 118 | Catalą/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 101 | Catalą/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 102 | Catalą/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 103 | Catalą/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 104 | Catalą/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 105 | Catalą/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 106 | Catalą/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 107 | Catalą/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 108 | Catalą/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 109 | Catalą/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 110 | Catalą/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 111 | Catalą/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 112 | Catalą/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 113 | Catalą/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 114 | Catalą/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 115 | Catalą/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 116 | Catalą/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 117 | Catalą/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 118 | Catalą/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |