Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2502442 Medicina | OB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
L'estudiant adquirirà el compromís de preservar la confidencialitat i secret professional de les dades que pugui tenir accés per raó dels aprenentatges als serveis assistencials. També en mantenir una actitud d'ètica professional en totes les seves accions.
L'assignatura es cursa el primer semestre del primer curs del Grau de Medicina i forma part del grup de les assignatures de caràcter obligatori. En la perspectiva educativa, la realització de la "Pràctica Clínica Assistencial I" pretén ser una oportunitat perquè l'alumnat que inicia el Grau de Medicina pugui endinsar-se en el sistema sociosanitari des de la seva base: l'atenció primària. L'estudiant accedeix per la mateixa porta d'entrada que ho fan els/les pacients, els seus familiars i altres usuaris/àries. La "Pràctica Clínica Assistencial I" s'inscriu en el paradigma de l'aprenentatge des de l'acció - és a dir, des de la pràctica que dia a dia protagonitzen els professionals del sistema sanitari -, i vol situar-se tant en la perspectiva d'aprendre a aprendre com de la promoció global de la salut. Així mateix, postula la necessitat que l'alumnat contacti de forma precoç amb el seu primer nivell d'atenció i porta del sistema sanitari. En conseqüència, l'assignatura proporciona oportunitats perquè els/les alumnes puguin adquirir coneixements i desenvolupar habilitats i actituds relacionades amb els contextos propis de l'atenció bàsica de salut i de la pràctica de la professió mèdica en la comunitat que serviran. Els objectius i continguts d'aquesta assignatura es complementen amb els de les assignatures "Introducció a les Ciències de la Salut" (ICS) i "Aprenentatge Integrat en Medicina I (AIM I)".
Introducció al aprenentatge des de la acció i de la pròpia experiència.
El Portfoli reflexiu i el Manual de la Pràctica Clínica Assisencial I.
El contacte precoç amb el sistema sanitari amb l'atenció de salut, a partir de l'Atenció Primària de Salut.
El sistema sanitari i les relacions dels CAP amb la resta dels serveis sanitaris i socials.
Les funcions i perfils professionals en el CAP.
L'atenció primària en el sistema sanitari d'Espanya.
L'atenció a l'individu, la família i la comunitat.
L'eficàcia de l'atenció de salut en els CAP.
Aspectes ètics de la relació dels metge-pacient.
Els processos de salut i malaltia en el seu context històric i cultural.
Gènere i Medicina
Blocs distributius
A. Pràctica Clínica Assisencial I: Aprendre de la pròpia experiència.
B. El Portfoli reflexiu al procés d'aprenentatge i l'avaluació del alumnat.
C. El contacte precoç amb elsistema sanitari a partir de l'Atenció Primària de salut.
D. Interacció del ciutadà amb el primer nivell assistencial i la resta del sistema sanitari.
E. Atenció a l'individu com a entitat pròpia i dins les seves agrupacions principals: família i comunitat.
F. Relació metge-pacient i les implicacions emocionals del metge i del pacient davant problemes greus.
G. L’experiència d’emmalaltir i de curar.
H. Gènere i Medicina
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
PRÀCTIQUES CLÍNIQUES ASSISTENCIALS (PCAh) | 14 | 0,56 | 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 |
PRÀCTIQUES D'AULA (PAUL) | 6 | 0,24 | 1, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 13 |
SEMINARIS (SEM) | 12 | 0,48 | 1, 2, 4, 10, 11, 13 |
TEORIA (TE) | 1 | 0,04 | 1, 2, 3, 4, 9, 10, 11, 12, 13 |
Tipus: Supervisades | |||
Presentació/ Exposició oral de treballs | 4 | 0,16 | 1, 3, 4, 9, 10, 11, 12, 13 |
Prova pilot per a l'anàlisi dels valors professionals en els estudiants de medicina | 2 | 0,08 | 1, 2, 4, 10, 11 |
Tipus: Autònomes | |||
ELABORACIÓ DE TREBALLS | 14 | 0,56 | 9, 13 |
ESTUDI PERSONAL | 9 | 0,36 | 9 |
LECTURA D'ARTICLES / INFORMES D'INTERÈS | 10 | 0,4 | 13 |
ACTIVITATS D'APRENENTATGE
I. Activitat dirigida:
PRÀCTIQUES CLÍNIQUES ASSISTENCIALS (PCAh)
Visita programada a CAP (4,5; 4,5; 5 hores)
1. Primera visita. Pràctica Clínica Assisencial I: Aprendre de la pròpia experiència (A).
2. Segona visita. El Portfoli reflexiu al procés d'aprenentatge i l'avaluació del alumnat (B).
3. Tercera visita. El contacte precoç amb el sistema sanitari a partir de l'Atenció Primària de salut (C).
Subtotal: Pràctiques Clíniques Assistencials, 14 hores
PRÀCTIQUES D’AULA (PAUL)
Classe pràctica (2 hores)
4. Interacció del ciutadà amb el primer nivell assistencial i la resta del sistema sanitari (D).
5. Atenció a l'individu com a entitat pròpia i dins les seves agrupacions principals: família i comunitat (E).
6. Relació metge-pacient i les implicacions emocionals del metge i del pacient davant problemes greus (F).
Subtotal: Classes pràcticas d'aula, 6 hores
SEMINARIS ESPECIALITZATS (SEM)
Seminari ABP en espai especialitzat (2+2+2 hores)
7, 8, 9. L’experiència d’emmalaltir i de curar (G).
10, 11, 12. Gènere i Medicina (H)
Subtotal: Seminaris especialitzat, 12 hores
TOTAL ACTIVITAT DIRIGIDA: 33 hores
II. Activitats supervisades:
Presentació/ Exposició oral de treballs (4 hores)
Prova pilot per a l’anàlisi dels valors professionals en els estudiants de medicina (2 hores)
TOTAL ACTIVITATS SUPERVISADES: 6 hores
III. Activitats autònomes:
Elaboració de treballs (14 hores).
Estudi personal (9 hores).
Lectura d'articles i informes d'interès (10 hores)
TOTAL ACTIVITATS AUTÒNOMES: 33 hores
IV. Lliuraments:
Portfoli reflexiu.
Lloc: Secretaria Unitat d’Història de la Medicina.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assistència i participació activa en clase i seminaris | 10% | 0,5 | 0,02 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 |
Avaluació mitjançant casos pràctics i resolució de problemes | 40% | 1,5 | 0,06 | 1, 2, 3, 4, 8, 9, 10, 11, 13 |
Prova objectiva de resposta múltiple | 50% | 1 | 0,04 | 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 |
L'avaluació de la Pràctica Clínica Assistencial I consta de dos apartats diferenciats. En primer lloc, en la tercera visita al CAP, tot el procés d’aprenentatge, incloent-hi les activitats de l’estudiant i el paper facilitador del tutor/a (blocs A, B i C), serà objecte d’avaluació qualitativa en grup. El Portfoli Reflexiu, amb les anotacions de les experiències viscudes durant les visites i les reflexions suscitades, serà el instrument principal per fer palès el grau d’assoliment dels objectius de la Pràctica Clínica Assistencial I corresponents a esta activitat de aprenentatge. El resultat de aquesta avaluació serà SATISFACTÒRIA o NO SATISFACTÒRIA, constituint un requisit necessari sense el qual no es podrà aprovar l’assignatura.
En segon lloc, haurà una prova objectiva amb respostes múltiples (Ítems de selecció: Ítems d'elecció múltiple) que inclourà matèria corresponent al Seminari d’Atenció Primària (blocs D, E i F), aquesta part equival a 5 punts (sobre 10) de la nota global de la assignatura. L’estudiant ha d’obtenir almenys 2,5 punts per superar aquest apartat.
La avaluació del seminari sobre els processos de salut i malaltia en el seu context històric i cultural (bloc G) i Gènere i Medicina (bloc H) equival a 4 punts (sobre 10) de la nota global de l’assignatura i s’efectuarà mitjançant casos pràctics i resolució de problemes (participació als seminaris -ABP- i realització i presentació de treballs). L’estudiant ha d’obtenir almenys 2 punts per superar aquest apartat.
Es tindrà en compte l'assistència i participació activa a les classes i seminaris amb un pes del 10% sobre la nota, aquest apartat equival a1 punt i els/les estudiants hauran d'obteniralmenys mig punt per superar aquest apartat.
Per tal que l’avaluació sigui efectiva, l’estudiant ha de superar cadascuna de les diferents proves per separat i aquesta nota tant sols serà efectiva si prèviament l’estudiant ha estat avaluat de forma satisfactòria por part dels professores dels CAP i reflectits adequadament en el lloc reservat en el Portfoli Reflexiu.
En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o la professora informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i la data de revisió de les qualificacions.
Els/les estudiants que no hagin superat l’assignatura es podran presentar a una prova de recuperació dels blocs D, E i F. No es contempla la recuperació de l'avaluació del blocs A, B, C, G i H donat la consideració pràctica de aquesta activitat.
Per participar a la recuperació l'alumnat ha d'haber estat prèviament avaluat dels blocs temàtics el pes dels quals equivalgui a un minim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura.
A més, per participar a la recuperació l'alumnat ha d'haber obtingut almenys un 3,5 en la qualificació total de l'assignatura.
L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat més del 1/3 parts de les activitats d’avaluació.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única.
Bibliografia específica
Bibliografia de consulta
Recursos d'Internet
No cal programari específic
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 101 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 102 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 103 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 104 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 105 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 106 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 107 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 108 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 109 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 101 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 102 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 103 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 104 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 105 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 106 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 107 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 108 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 109 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 110 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 111 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 112 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 113 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 114 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 115 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 116 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 117 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 118 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 101 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 102 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 103 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 104 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | tarda |