Logo UAB

Pràctica Clínica en Atenció Primària

Codi: 106711 Crèdits: 5
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2502442 Medicina OB 6

Professor/a de contacte

Nom:
David Lacasta Tintorer
Correu electrònic:
david.lacasta@uab.cat

Equip docent

Javier Flor Escriche
Ana Maria Altaba Barcelo
Joan Juvanteny Gorgals
Francisco Lopez Exposito
Maria Isabel Gonzalez Saavedra
Clara Alavedra Celada
Amada Aguyé Batista
Silvia Guell Parnau
Victoria Cendros Camara
Judit Llussa Arboix
Miriam Gaspa Carrera
Maria Asuncion Wilke Trinxant
Miguel Angel Sarlat Ribas
Maria Antonia Llauger Rossello
Maria de las Nieves Barragan Brun
Victor Miguel Lopez Lifante
Guillem Fluxa Terrasa
Jose Miguel Llovet Lombarte
Montserrat Bare Mañas
Miriam Mulero Collantes
Maria Luz Bravo Vicien
Cristina Cabistañ Arbiol
Raquel Gayarre Aguado
Maria Isabel Moreno Hernandez
Mercedes Roura Olivan
Alba Martinez Escude
Nuria Martínez Sánchez
Pascual Roig Cabo
Immaculada Serra Morera
Esther Limon Ramirez
Jose Manuel Escudero Ibañez
Roser Ros Barnadas
Maria Josefa Perez Lucena
Miquel Cirera Perich
Carmen Exposito Martinez
Pablo Andres Hidalgo Valls
Jose Manuel Cruz Domenech
Elisabeth Navarro Fontanellas
Maria Mercedes Jimenez Gonzalez
Merce Gimenez Renom
Monica Rebollar Gil
Arancha González Osuna
Anna Estafanell Celma
Yoseba Canovas Zaldua
Anna Besa Beringes
Cristina Lleal Barriga
Ana Domenech Borras
Francesc Xavier Cos Claramunt
Jordi Ingla Mas
Lluis Cuixart Costa
Nuria Piquer Farres
Albert Xicola Botifoll

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

És aconsellable que els estudiants no tinguin cap assignatura dels cursos anteriors pendent d' aprovar.

És convenient haver assolit coneixements suficients de:

  1. Bioètica i comunicació Epidemiologia
  2. Fisiopatologia i semiologia clínica
  3. Patologia mèdica
  4. Farmacologia clínica

Si no s'ha superat les següents assignatures hauria de ser incompatible : Fisiologia Mèdica I i II. Anatomia Humana Psicologia Mèdica. Anatomia Humana: Patologia Estructural i Molecular. Farmacologia General. Fisiopatologia i Semiologia Clínica. Epidemiologia. Bases de la Cirurgia Clínica. Psiquiatria. Practica Clínica 3 Medicina de família

 

  • L'estudiant adquirirà el compromís de preservar la confidencialitat i secret professional de les dades que pugui tenir accés per raó dels aprenentatges als serveis assistencials. També en mantenir una actitud d'ètica professional en totes les seves accions.

Objectius

  • L'assignatura correspon al darrer any del Grau de Medicina (6è curs), un cop l'estudiant ja coneix els fonaments científics de la medicina i les diferents patologies mèdiques i quirúrgiques.
  • L' objectiu general és que l'estudiant consolidi els anteriors coneixements i assoleixi les habilitats clíniques, comunicatives i de cerca i maneig de la informació científica pertinents per poder  reconèixer els problemes de salut bàsics de la medicina de família i fer propostes raonades per la solució dels mateixos, utilitzant les fonts d'informació clínica i biomèdica adients, interpretant de manera científica els resultats obtinguts.
  •  Comunicar-se amb altres professionals de la salut, amb els pacients i els seus familiars, de manera clara i efectiva
  • Actualitzar els coneixements de manera autònoma.

 

Per això, en el context del primer nivell assistencial (medicina de família) haurà de saber:

  1. Elaborar una historia clínica de manera estructurada
  2. Fer una exploració física complerta Elaborar un diagnòstic diferencial raonat Formular una hipòtesi diagnòstica
  3. Justificar les proves diagnòstiques de laboratori, d' imatge o d'altres, que cal demanar Interpretar correctament els resultats obtinguts amb les mateixes
  4. Proposar un tractament adequat Informar al pacient i familiars
  5. Redactar un informe explicatiu per comunicar-se amb altres nivells assistencials
  6. Utilitzar les TICs per accedir a les bases de dades clíniques i biomèdiques, obtenir l' informació pertinent i comunicar-se

Competències

  • Comunicar-se de manera clara, tant oral com escrita, amb altres professionals i amb els mitjans de comunicació.
  • Comunicar-se de manera efectiva i clara, tant oral com escrita, amb els pacients, els familiars i acompanyants, per facilitar-los la presa de decisió, el consentiment informat i el compliment de les prescripcions.
  • Demostrar que coneix les organitzacions nacionals i internacionals de salut i els entorns i condicionants dels diferents sistemes de salut.
  • Demostrar una experiència clínica adequada en institucions hospitalàries, centres de salut o altres institucions sanitàries, sota supervisió, així com coneixements bàsics de gestió clínica centrada en el pacient i utilització adequada de proves, medicaments i altres recursos del sistema sanitari.
  • Desenvolupar la pràctica professional amb respecte a l'autonomia del pacient, a les seves creences i cultura, amb respecte a altres professionals de la salut, demostrant habilitats de treball en equip.
  • Escoltar amb atenció, obtenir i sintetitzar informació pertinent sobre els problemes que afligeixen al malalt i comprendre el contingut d'aquesta informació.
  • Establir una bona comunicació interpersonal que capaciti per dirigir-se amb eficiència i empatia als pacients, als familiars, acompanyants, metges i altres professionals sanitaris.
  • Mantenir i actualitzar la seva competència professional, prestant una importància especial a l'aprenentatge autònom de nous coneixements i tècniques i a la motivació per la qualitat.
  • Mantenir i utilitzar els registres amb informació del pacient per a la posterior anàlisi, preservant la confidencialitat de les dades.
  • Utilitzar les tecnologies de la informació i la comunicació en l'activitat professional.
  • Valorar críticament i utilitzar les fonts d'informació clínica i biomèdica per obtenir, organitzar, interpretar i comunicar la informació científica i sanitària.

Resultats d'aprenentatge

  1. Accedir de forma real als protocols assistencials de les diferents entitats que conformen el conjunt de la patologies.
  2. Analitzar els registres mèdics de manera sistemàtica.
  3. Analitzar les limitacions que hi ha en la interpretació de la conducta mitjançant la comunicació no verbal.
  4. Aplicar els coneixements teòrics de la patologia que s'han adquirit durant el grau a la pràctica clínica.
  5. Aplicar els elements essencials de la bioètica (drets del pacient, obligacions del metge).
  6. Comunicar-se adequadament amb el pacient i els seus familiars.
  7. Comunicar-se de manera clara, tant oral com escrita, amb altres professionals i amb els mitjans de comunicació.
  8. Consultar adequadament i mantenir en ordre els registres d'informació del pacient.
  9. Conèixer els elements bàsics de la comunicació de resultats de la recerca clínica.
  10. Descriure el procés de comunicació i el seu efecte sobre la relació professional-pacient.
  11. Detectar emocions a través de la comunicació no verbal en un context de relació professional sanitari-pacient.
  12. Detectar formes de relació entre la conducta verbal i la no verbal en un context de relació sanitari-pacient.
  13. Distingir els diversos components de la comunicació no verbal en un context de relació professional sanitari-pacient.
  14. Distingir emocions bàsiques en pacients d'atenció primària a través de la interacció entre els diversos components no verbals.
  15. Explicar els elements a tenir en compte per valorar el paper del pacient en la presa de decisions respecte a la seva salut i respecte a l'assistència mèdica que rep als CAP.
  16. Fer una anamnesi i exploració física completa per aparells i sistemes en adults i nens.
  17. Identificar el paper de l'atenció primària en el sistema sanitari.
  18. Identificar els elements bàsics de l'entrevista metge-pacient en un entorn propi d'alta accessibilitat i presència, amb atenció longitudinal.
  19. Identificar l'estructura, l'organització i els recursos de l'atenció primària i els diferents components de l'EAP.
  20. Identificar les formes de presentació dels diferents processos patològics.
  21. Identificar les normes bàsiques de la farmacoteràpia en adults i nens.
  22. Mantenir i actualitzar la seva competència professional, prestant una importància especial a l'aprenentatge autònom de nous coneixements i tècniques i a la motivació per la qualitat.
  23. Observar l'actitud terapèutica, el curs evolutiu i la seva prevenció en els casos que sigui possible.
  24. Participar activament en les tasques assistencials, fent històries clíniques, sol·licitant estudis complementaris (laboratori, tècniques d'imatge) quan sigui necessari i ajudin a orientar la història clínica.
  25. Participar en les discussions per solucionar els problemes clínics plantejats.
  26. Redactar ordres mèdiques, informes de consulta i assistència, comunicats oficials i certificats.
  27. Redactar una història clínica completa de manera sistematitzada.
  28. Respectar la participació del pacient en les decisions sobre el procés de salut i malaltia.
  29. Utilitzar les tecnologies de la informació i la comunicació en l'activitat professional.

Continguts

  1. Rotacions pels Centres d’Atenció Primària amb un tutor Metge de família. Coneixement del funcionament d’un Equip d’atenció primària
  2. Abordatge  de les motius de consulta de la patologia aguda i crònica des de la visió de la medicina de família i comunitària
  3. Abordatge del pacient pluripatòlogic i polimedicat i en les vessant clínica, psicològic i social
  4. Coneixement i aplicabilitat de les activitats preventives i dels hàbits saludables entre la població
  5. Atenció a la patologia urgent més prevalent  en un CAP
  6. La cerca d'informació clínica i biomèdica (bloc transversal)
  7. Desenvolupar habilitats comunicatives (bloc transversal)
  8. Sessions clíniques en l’EAP

Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Practiques cliniques assistencials (PCA) 68 2,72 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29
Tipus: Autònomes      
EL·LABORACIÓ D'UN CAS CLINIC 15 0,6 2, 4, 15, 16, 20, 21, 22, 23, 25, 26, 27
ESTUDI PERSONAL 21 0,84 1, 4, 5, 19, 20, 21, 22, 23, 26, 29
LECTURA D'ARTICLES CIENTÍFIC 13 0,52 1, 4, 15, 17, 18, 20, 21, 22, 23, 25, 29

Departament(s) responsable(s): Medicina i Cirurgia

Responsable de Facultat: Dr. David Lacasta Tintorer (David.Lacasta@uab.cat; dlacasta.mn.ics@gencat.cat)

 Responsable de cada Unitat Docent

 Activitats dirigides; presencialitat  

Rotacions pel Centre de Salut  (PCAH) 68h

Els alumnes s’incorporaran en un equip d’atenció primària i tindrà assignat un tutor metge de família on rotaran durant 3 setmanes. Aquestes rotacions es faran en el mateix  horari propi del tutor docent (que pot ser horari de mati, tarda o lliscant).

El calendaris i horaris concrets de cada rotació s’establiran a cada unitat docent i s’anunciaran a la web corresponent

 Activitast autónomes (51 hores)

 Lectura comprensiva de textos i articles

Resum i assimilació conceptual de continguts

Preparació del cas clínic 

Lectura de protocols assistencials 

Visió del material multimèdia i bibliografia recomanat 

 Avaluació (6h)

 Avaluació continuada rotació (3h)

Presentació oral cas clínic (45 min)

Presentació de mini ACOE (15 minuts)

Part Proporcional ACOES(2h)

Nota: es reservaran 15 minuts dins del calendari establert pel centre, perquè l'alumnat empleni les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.

 

Si algun estudiant/a participa en un programa d'intercanvi Erasmus es podrà autoritzar convalidar aquesta assignatura  si es fa en un Centre de Salut o equivalent. No es podran convalidar rotacions en un servei d'urgències o altres serveis hospitalaris.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
ACOE PART PRÁCTICA 20% 2 0,08 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29
ACOE PART TEÒRICA 20% 2 0,08 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29
AVALUACIÓ DE TIPUS PRÀCTIC DE LA ROTACIÓ FETA 30% 2 0,08 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 24, 25, 26, 27, 28, 29
AVALUACIÓ OBJECTIVA ESTRUCTURADA (ACOE) 15% 1 0,04 1, 4, 7, 8, 10, 16, 20, 21, 23, 25, 26, 27
PRESENTACIÓ DEL CAS CLÍNIC 15% 1 0,04 1, 2, 4, 7, 8, 16, 19, 20, 21, 22, 23, 27, 29

Rotació 60%:

  • Avaluació continuada de la rotació 30%
  • Presentació cas clínic 15%
  • Realització de mini ACOE 15%

 

Valoració

Notes *

Assistència  i puntualitat

1

2

3

4

5

Actitud

1

2

3

4

 

Participació i integració

1

2

3

 

 

Iniciativa

1

2

 

 

 

Comunicació

1

2

 

 

 

  L'alumne es considerarà Apte si assoleix una suma puntuacions igual o superior a 11/16

DEFINICIONS DE LES DIFERENTS DIMENSIONS

  • Assistència i puntualitat: es valorarà que els alumnes hagin assistit regularment a tots els dies de la rotació i que en cas d'absència hagin avisat.
  • Actitud: es valorarà que l'alumne estigui disposat a aprendre, que conegui i repassi els casos clínics, que es faci preguntes i es mostri positiu en l'aprenentatge.
  • Participació i integració: Es valorarà la responsabilitat del alumnes en les tasques que el tutor li demani, la capacitat de treball en equip i les opinions que aporti en una sessió o en altres activitats assistencials.
  • Iniciativa: Es valorarà si l'alumne té curiositat per aprendre, llegir els protocols del servei, les guies de diagnòstic i tractament.
  • Comunicació: Es valorarà si l'alumne és capaç de sintetitzar i comunicar un cas clínic als companys del equip en una sessió clínica del servei

 

PRESENTACIÓ DEL  CAS CLINIC : S'avaluarà presentació de cas clínic seguit durant la rotació, tan la memòria/resum escrit com la presentació oral.

 ACOEs  40%:

  • Part pràctica 20% 
  • Part Teòrica 20%

 

Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única.


Bibliografia

Bibliografia

1.- Martin Zurro A., Cano J.F. Atención Primaria 8 ª ed. Barcelona: Elseviere Ediciones; 2009 SEMFyC. 

En línia 8a ed. 2019: 

https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/1eqfv2p/alma991010488765406709 

En paper 8a ed 2019: 

https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/cugbhl/alma991009714749706709 

2.-  Lo esencial en ECOE en Medicina y Cirugía. Banghu, A. Ed. Elsevier Mosby. Mayo 2010. ISBN: 978-84-8086-668-2 

En línia i en paper ed. 2010: 

https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/cugbhl/alma991000589459706709   

 

Recursos de internet 

http://www.fisterra.com/ 

http://www.apaldia.com/ Atención primaria al día | SlideShare 

http://www.gencat.cat/ics/professionals/guies/   Guies de pràctica clínica. Institut Català de la Salut (gencat.cat)  

 

Campus Virtual: 8 seminarisvirtuals en el campus virtual de la assignatura


Programari

No s'utilitza un programa informàtic especial


Llista d'idiomes

La informació sobre els idiomes d’impartició de la docència es pot consultar a l’apartat de CONTINGUTS de la guia.