Pràctica Clínica en Atenció Primària
Codi: 106711
Crèdits: 5
2024/2025
Titulació |
Tipus |
Curs |
2502442 Medicina |
OB |
6 |
Equip docent
- Javier Flor Escriche
- Ana Maria Altaba Barcelo
- Joan Juvanteny Gorgals
- Francisco Lopez Exposito
- Maria Isabel Gonzalez Saavedra
- Clara Alavedra Celada
- Amada Aguyé Batista
- Silvia Guell Parnau
- Victoria Cendros Camara
- Judit Llussa Arboix
- Miriam Gaspa Carrera
- Maria Asuncion Wilke Trinxant
- Miguel Angel Sarlat Ribas
- Maria Antonia Llauger Rossello
- Maria de las Nieves Barragan Brun
- Victor Miguel Lopez Lifante
- Guillem Fluxa Terrasa
- Jose Miguel Llovet Lombarte
- Montserrat Bare Mañas
- Miriam Mulero Collantes
- Maria Luz Bravo Vicien
- Cristina Cabistañ Arbiol
- Raquel Gayarre Aguado
- Maria Isabel Moreno Hernandez
- Mercedes Roura Olivan
- Alba Martinez Escude
- Nuria Martínez Sánchez
- Pascual Roig Cabo
- Immaculada Serra Morera
- Esther Limon Ramirez
- Jose Manuel Escudero Ibañez
- Roser Ros Barnadas
- Maria Josefa Perez Lucena
- Miquel Cirera Perich
- Carmen Exposito Martinez
- Pablo Andres Hidalgo Valls
- Jose Manuel Cruz Domenech
- Elisabeth Navarro Fontanellas
- Maria Mercedes Jimenez Gonzalez
- Merce Gimenez Renom
- Monica Rebollar Gil
- Arancha González Osuna
- Anna Estafanell Celma
- Yoseba Canovas Zaldua
- Anna Besa Beringes
- Cristina Lleal Barriga
- Ana Domenech Borras
- Francesc Xavier Cos Claramunt
- Jordi Ingla Mas
- Lluis Cuixart Costa
- Nuria Piquer Farres
- Albert Xicola Botifoll
Idiomes dels grups
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Prerequisits
És aconsellable que els estudiants no tinguin cap assignatura dels cursos anteriors pendent d' aprovar.
És convenient haver assolit coneixements suficients de:
- Bioètica i comunicació Epidemiologia
- Fisiopatologia i semiologia clínica
- Patologia mèdica
- Farmacologia clínica
Si no s'ha superat les següents assignatures hauria de ser incompatible : Fisiologia Mèdica I i II. Anatomia Humana Psicologia Mèdica. Anatomia Humana: Patologia Estructural i Molecular. Farmacologia General. Fisiopatologia i Semiologia Clínica. Epidemiologia. Bases de la Cirurgia Clínica. Psiquiatria. Practica Clínica 3 Medicina de família
- L'estudiant adquirirà el compromís de preservar la confidencialitat i secret professional de les dades que pugui tenir accés per raó dels aprenentatges als serveis assistencials. També en mantenir una actitud d'ètica professional en totes les seves accions.
Objectius
- L'assignatura correspon al darrer any del Grau de Medicina (6è curs), un cop l'estudiant ja coneix els fonaments científics de la medicina i les diferents patologies mèdiques i quirúrgiques.
- L' objectiu general és que l'estudiant consolidi els anteriors coneixements i assoleixi les habilitats clíniques, comunicatives i de cerca i maneig de la informació científica pertinents per poder reconèixer els problemes de salut bàsics de la medicina de família i fer propostes raonades per la solució dels mateixos, utilitzant les fonts d'informació clínica i biomèdica adients, interpretant de manera científica els resultats obtinguts.
- Comunicar-se amb altres professionals de la salut, amb els pacients i els seus familiars, de manera clara i efectiva
- Actualitzar els coneixements de manera autònoma.
Per això, en el context del primer nivell assistencial (medicina de família) haurà de saber:
- Elaborar una historia clínica de manera estructurada
- Fer una exploració física complerta Elaborar un diagnòstic diferencial raonat Formular una hipòtesi diagnòstica
- Justificar les proves diagnòstiques de laboratori, d' imatge o d'altres, que cal demanar Interpretar correctament els resultats obtinguts amb les mateixes
- Proposar un tractament adequat Informar al pacient i familiars
- Redactar un informe explicatiu per comunicar-se amb altres nivells assistencials
- Utilitzar les TICs per accedir a les bases de dades clíniques i biomèdiques, obtenir l' informació pertinent i comunicar-se
Competències
- Comunicar-se de manera clara, tant oral com escrita, amb altres professionals i amb els mitjans de comunicació.
- Comunicar-se de manera efectiva i clara, tant oral com escrita, amb els pacients, els familiars i acompanyants, per facilitar-los la presa de decisió, el consentiment informat i el compliment de les prescripcions.
- Demostrar que coneix les organitzacions nacionals i internacionals de salut i els entorns i condicionants dels diferents sistemes de salut.
- Demostrar una experiència clínica adequada en institucions hospitalàries, centres de salut o altres institucions sanitàries, sota supervisió, així com coneixements bàsics de gestió clínica centrada en el pacient i utilització adequada de proves, medicaments i altres recursos del sistema sanitari.
- Desenvolupar la pràctica professional amb respecte a l'autonomia del pacient, a les seves creences i cultura, amb respecte a altres professionals de la salut, demostrant habilitats de treball en equip.
- Escoltar amb atenció, obtenir i sintetitzar informació pertinent sobre els problemes que afligeixen al malalt i comprendre el contingut d'aquesta informació.
- Establir una bona comunicació interpersonal que capaciti per dirigir-se amb eficiència i empatia als pacients, als familiars, acompanyants, metges i altres professionals sanitaris.
- Mantenir i actualitzar la seva competència professional, prestant una importància especial a l'aprenentatge autònom de nous coneixements i tècniques i a la motivació per la qualitat.
- Mantenir i utilitzar els registres amb informació del pacient per a la posterior anàlisi, preservant la confidencialitat de les dades.
- Utilitzar les tecnologies de la informació i la comunicació en l'activitat professional.
- Valorar críticament i utilitzar les fonts d'informació clínica i biomèdica per obtenir, organitzar, interpretar i comunicar la informació científica i sanitària.
Resultats d'aprenentatge
- Accedir de forma real als protocols assistencials de les diferents entitats que conformen el conjunt de la patologies.
- Analitzar els registres mèdics de manera sistemàtica.
- Analitzar les limitacions que hi ha en la interpretació de la conducta mitjançant la comunicació no verbal.
- Aplicar els coneixements teòrics de la patologia que s'han adquirit durant el grau a la pràctica clínica.
- Aplicar els elements essencials de la bioètica (drets del pacient, obligacions del metge).
- Comunicar-se adequadament amb el pacient i els seus familiars.
- Comunicar-se de manera clara, tant oral com escrita, amb altres professionals i amb els mitjans de comunicació.
- Consultar adequadament i mantenir en ordre els registres d'informació del pacient.
- Conèixer els elements bàsics de la comunicació de resultats de la recerca clínica.
- Descriure el procés de comunicació i el seu efecte sobre la relació professional-pacient.
- Detectar emocions a través de la comunicació no verbal en un context de relació professional sanitari-pacient.
- Detectar formes de relació entre la conducta verbal i la no verbal en un context de relació sanitari-pacient.
- Distingir els diversos components de la comunicació no verbal en un context de relació professional sanitari-pacient.
- Distingir emocions bàsiques en pacients d'atenció primària a través de la interacció entre els diversos components no verbals.
- Explicar els elements a tenir en compte per valorar el paper del pacient en la presa de decisions respecte a la seva salut i respecte a l'assistència mèdica que rep als CAP.
- Fer una anamnesi i exploració física completa per aparells i sistemes en adults i nens.
- Identificar el paper de l'atenció primària en el sistema sanitari.
- Identificar els elements bàsics de l'entrevista metge-pacient en un entorn propi d'alta accessibilitat i presència, amb atenció longitudinal.
- Identificar l'estructura, l'organització i els recursos de l'atenció primària i els diferents components de l'EAP.
- Identificar les formes de presentació dels diferents processos patològics.
- Identificar les normes bàsiques de la farmacoteràpia en adults i nens.
- Mantenir i actualitzar la seva competència professional, prestant una importància especial a l'aprenentatge autònom de nous coneixements i tècniques i a la motivació per la qualitat.
- Observar l'actitud terapèutica, el curs evolutiu i la seva prevenció en els casos que sigui possible.
- Participar activament en les tasques assistencials, fent històries clíniques, sol·licitant estudis complementaris (laboratori, tècniques d'imatge) quan sigui necessari i ajudin a orientar la història clínica.
- Participar en les discussions per solucionar els problemes clínics plantejats.
- Redactar ordres mèdiques, informes de consulta i assistència, comunicats oficials i certificats.
- Redactar una història clínica completa de manera sistematitzada.
- Respectar la participació del pacient en les decisions sobre el procés de salut i malaltia.
- Utilitzar les tecnologies de la informació i la comunicació en l'activitat professional.
Continguts
- Rotacions pels Centres d’Atenció Primària amb un tutor Metge de família. Coneixement del funcionament d’un Equip d’atenció primària
- Abordatge de les motius de consulta de la patologia aguda i crònica des de la visió de la medicina de família i comunitària
- Abordatge del pacient pluripatòlogic i polimedicat i en les vessant clínica, psicològic i social
- Coneixement i aplicabilitat de les activitats preventives i dels hàbits saludables entre la població
- Atenció a la patologia urgent més prevalent en un CAP
- La cerca d'informació clínica i biomèdica (bloc transversal)
- Desenvolupar habilitats comunicatives (bloc transversal)
- Sessions clíniques en l’EAP
Activitats formatives i Metodologia
Títol |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus: Dirigides |
|
|
|
Practiques cliniques assistencials (PCA) |
68
|
2,72 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29
|
Tipus: Autònomes |
|
|
|
EL·LABORACIÓ D'UN CAS CLINIC |
15
|
0,6 |
2, 4, 15, 16, 20, 21, 22, 23, 25, 26, 27
|
ESTUDI PERSONAL |
21
|
0,84 |
1, 4, 5, 19, 20, 21, 22, 23, 26, 29
|
LECTURA D'ARTICLES CIENTÍFIC |
13
|
0,52 |
1, 4, 15, 17, 18, 20, 21, 22, 23, 25, 29
|
Departament(s) responsable(s): Medicina i Cirurgia
Responsable de Facultat: Dr. David Lacasta Tintorer (David.Lacasta@uab.cat; dlacasta.mn.ics@gencat.cat)
Responsable de cada Unitat Docent
Activitats dirigides; presencialitat
Rotacions pel Centre de Salut (PCAH) 68h
Els alumnes s’incorporaran en un equip d’atenció primària i tindrà assignat un tutor metge de família on rotaran durant 3 setmanes. Aquestes rotacions es faran en el mateix horari propi del tutor docent (que pot ser horari de mati, tarda o lliscant).
El calendaris i horaris concrets de cada rotació s’establiran a cada unitat docent i s’anunciaran a la web corresponent
Activitast autónomes (51 hores)
Lectura comprensiva de textos i articles
Resum i assimilació conceptual de continguts
Preparació del cas clínic
Lectura de protocols assistencials
Visió del material multimèdia i bibliografia recomanat
Avaluació (6h)
Avaluació continuada rotació (3h)
Presentació oral cas clínic (45 min)
Presentació de mini ACOE (15 minuts)
Part Proporcional ACOES(2h)
Nota: es reservaran 15 minuts dins del calendari establert pel centre, perquè l'alumnat empleni les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Si algun estudiant/a participa en un programa d'intercanvi Erasmus es podrà autoritzar convalidar aquesta assignatura si es fa en un Centre de Salut o equivalent. No es podran convalidar rotacions en un servei d'urgències o altres serveis hospitalaris.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Avaluació
Activitats d'avaluació continuada
Títol |
Pes |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
ACOE PART PRÁCTICA |
20% |
2
|
0,08 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29
|
ACOE PART TEÒRICA |
20% |
2
|
0,08 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29
|
AVALUACIÓ DE TIPUS PRÀCTIC DE LA ROTACIÓ FETA |
30% |
2
|
0,08 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 24, 25, 26, 27, 28, 29
|
AVALUACIÓ OBJECTIVA ESTRUCTURADA (ACOE) |
15% |
1
|
0,04 |
1, 4, 7, 8, 10, 16, 20, 21, 23, 25, 26, 27
|
PRESENTACIÓ DEL CAS CLÍNIC |
15% |
1
|
0,04 |
1, 2, 4, 7, 8, 16, 19, 20, 21, 22, 23, 27, 29
|
Rotació 60%:
- Avaluació continuada de la rotació 30%
- Presentació cas clínic 15%
- Realització de mini ACOE 15%
Valoració
|
Notes *
|
Assistència i puntualitat
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
Actitud
|
1
|
2
|
3
|
4
|
|
Participació i integració
|
1
|
2
|
3
|
|
|
Iniciativa
|
1
|
2
|
|
|
|
Comunicació
|
1
|
2
|
|
|
|
L'alumne es considerarà Apte si assoleix una suma puntuacions igual o superior a 11/16
DEFINICIONS DE LES DIFERENTS DIMENSIONS
- Assistència i puntualitat: es valorarà que els alumnes hagin assistit regularment a tots els dies de la rotació i que en cas d'absència hagin avisat.
- Actitud: es valorarà que l'alumne estigui disposat a aprendre, que conegui i repassi els casos clínics, que es faci preguntes i es mostri positiu en l'aprenentatge.
- Participació i integració: Es valorarà la responsabilitat del alumnes en les tasques que el tutor li demani, la capacitat de treball en equip i les opinions que aporti en una sessió o en altres activitats assistencials.
- Iniciativa: Es valorarà si l'alumne té curiositat per aprendre, llegir els protocols del servei, les guies de diagnòstic i tractament.
- Comunicació: Es valorarà si l'alumne és capaç de sintetitzar i comunicar un cas clínic als companys del equip en una sessió clínica del servei
PRESENTACIÓ DEL CAS CLINIC : S'avaluarà presentació de cas clínic seguit durant la rotació, tan la memòria/resum escrit com la presentació oral.
ACOEs 40%:
- Part pràctica 20%
- Part Teòrica 20%
Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única.
Programari
No s'utilitza un programa informàtic especial
Llista d'idiomes
La informació sobre els idiomes d’impartició de la docència es pot consultar a l’apartat de CONTINGUTS de la guia.