Logo UAB

Pràctica Clínica en Especialitat Mèdica

Codi: 106708 Crèdits: 5
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2502442 Medicina OB 6

Professor/a de contacte

Nom:
Jose Antonio Montiel Dacosta
Correu electrònic:
joseantonio.montiel@uab.cat

Equip docent

Ramon Miralles Basseda
Juan Manuel Pericas Pulido
Ricard Comet Monte

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

És aconsellable que l'alumnat no tingui cap assignatura dels cursos anteriors pendent d' aprovar, especialment aquelles amb continguts relacionats amb la patologia mèdica.

 

És convenient haver assolit coneixements suficients en: Bioestadística,  Bioètica i comunicació,  Epidemiologia,  Fisiopatologia i semiologia clínica, Patologia mèdica, Farmacologia clínica. També és recomanable  el coneixement d'una tercera llengua, preferentment l'anglès.

 

Si no s'ha superat les següents assignatures hauria de ser incompatible: Fisiologia Mèdica I i II, Anatomia Humana, Psicologia Mèdica, Patologia Estructural i Molecular, Farmacologia General, Fisiopatologia i Semiologia Clínica, Epidemiologia, MIC I, II, III i IV.

 

L'estudiant adquirirà el compromís de preservar la confidencialitat i secret professional de les dades que pugui tenir accés per raó dels aprenentatges als serveis assistencials. També en mantenir una actitud d'ètica professional en totes les seves accions.


Objectius

L'assignatura correspon al darrer any del Grau de Medicina (6è curs), un cop l'estudiant ja coneix els fonaments científics de la medicina i les diferents patologies mèdiques.

L' objectiu general és que l'estudiant, integrant-se als equips assistencials, consolidi els anteriors coneixements i assoleixi les habilitats clíniques, comunicatives i de cerca i maneig de la informació científica pertinents per poder:

- Reconèixer els problemes de salut bàsics i fer propostes raonades per la solució dels mateixos, utilitzant les fonts d'informació clínica i biomèdica adients, interpretant de manera científica els resultats obtinguts.

- Comunicar-se amb altres professionals de la salut, amb els pacients i els seus familiars, de manera clara i efectiva.

- Actualitzar els coneixements de manera autònoma.

 

Per això, haurà de saber:

- Elaborar una història clínica de manera estructurada.

- Fer una exploració física complerta.

- Elaborar un diagnòstic diferencial raonat.

- Formular una hipòtesi diagnòstica.

- Justificar les proves diagnòstiques que cal demanar.

- Interpretar correctament els resultats obtinguts amb les mateixes.

- Proposar un tractament adequat.

- Informar al pacient i familiars.

- Redactar un informe explicatiu.

- Utilitzar les TICs per accedir a les bases de dades clíniques i biomèdiques, obtenir la informació pertinent i comunicar-se.


Competències

  • Comunicar-se de manera clara, tant oral com escrita, amb altres professionals i amb els mitjans de comunicació.
  • Comunicar-se de manera efectiva i clara, tant oral com escrita, amb els pacients, els familiars i acompanyants, per facilitar-los la presa de decisió, el consentiment informat i el compliment de les prescripcions.
  • Demostrar una experiència clínica adequada en institucions hospitalàries, centres de salut o altres institucions sanitàries, sota supervisió, així com coneixements bàsics de gestió clínica centrada en el pacient i utilització adequada de proves, medicaments i altres recursos del sistema sanitari.
  • Desenvolupar la pràctica professional amb respecte a l'autonomia del pacient, a les seves creences i cultura, amb respecte a altres professionals de la salut, demostrant habilitats de treball en equip.
  • Escoltar amb atenció, obtenir i sintetitzar informació pertinent sobre els problemes que afligeixen al malalt i comprendre el contingut d'aquesta informació.
  • Establir una bona comunicació interpersonal que capaciti per dirigir-se amb eficiència i empatia als pacients, als familiars, acompanyants, metges i altres professionals sanitaris.
  • Mantenir i actualitzar la seva competència professional, prestant una importància especial a l'aprenentatge autònom de nous coneixements i tècniques i a la motivació per la qualitat.
  • Mantenir i utilitzar els registres amb informació del pacient per a la posterior anàlisi, preservant la confidencialitat de les dades.
  • Tenir capacitat de treballar en un context internacional.
  • Utilitzar les tecnologies de la informació i la comunicació en l'activitat professional.
  • Valorar críticament i utilitzar les fonts d'informació clínica i biomèdica per obtenir, organitzar, interpretar i comunicar la informació científica i sanitària.

Resultats d'aprenentatge

  1. Accedir de forma real als protocols assistencials de les diferents entitats que conformen el conjunt de la patologies.
  2. Analitzar els registres mèdics de manera sistemàtica.
  3. Analitzar les limitacions que hi ha en la interpretació de la conducta mitjançant la comunicació no verbal.
  4. Aplicar els coneixements teòrics de la patologia que s'han adquirit durant el grau a la pràctica clínica.
  5. Aplicar els elements essencials de la bioètica (drets del pacient, obligacions del metge).
  6. Col·laborar en maniobres clíniques i quirúrgiques simples que s'hagin practicat amb simuladors sota supervisió.
  7. Comunicar-se adequadament amb el pacient i els seus familiars.
  8. Comunicar-se de manera clara, tant oral com escrita, amb altres professionals i amb els mitjans de comunicació.
  9. Consultar adequadament i mantenir en ordre els registres d'informació del pacient.
  10. Conèixer els elements bàsics de la comunicació de resultats de la recerca clínica.
  11. Descriure correctament els criteris d'hospitalització.
  12. Descriure el procés de comunicació i el seu efecte sobre la relació professional-pacient.
  13. Detectar emocions a través de la comunicació no verbal en un context de relació professional sanitari-pacient.
  14. Detectar formes de relació entre la conducta verbal i la no verbal en un context de relació sanitari-pacient.
  15. Distingir els diversos components de la comunicació no verbal en un context de relació professional sanitari-pacient.
  16. Distingir emocions bàsiques en pacients d'atenció primària a través de la interacció entre els diversos components no verbals.
  17. Explicar els elements a tenir en compte per valorar el paper del pacient en la presa de decisions respecte a la seva salut i respecte a l'assistència mèdica que rep als CAP.
  18. Fer una anamnesi i exploració física completa per aparells i sistemes en adults i nens.
  19. Identificar els elements bàsics de l'entrevista metge-pacient en un entorn propi d'alta accessibilitat i presència, amb atenció longitudinal.
  20. Identificar les formes de presentació dels diferents processos patològics.
  21. Identificar les normes bàsiques de la farmacoteràpia en adults i nens.
  22. Mantenir i actualitzar la seva competència professional, prestant una importància especial a l'aprenentatge autònom de nous coneixements i tècniques i a la motivació per la qualitat.
  23. Observar l'actitud terapèutica, el curs evolutiu i la seva prevenció en els casos que sigui possible.
  24. Participar activament en les tasques assistencials, fent històries clíniques, sol·licitant estudis complementaris (laboratori, tècniques d'imatge) quan sigui necessari i ajudin a orientar la història clínica.
  25. Participar en les discussions per solucionar els problemes clínics plantejats.
  26. Redactar ordres mèdiques, informes de consulta i assistència, comunicats oficials i certificats.
  27. Redactar una història clínica completa de manera sistematitzada.
  28. Respectar la participació del pacient en les decisions sobre el procés de salut i malaltia.
  29. Tenir capacitat de treballar en un context internacional.
  30. Utilitzar les tecnologies de la informació i la comunicació en l'activitat professional.

Continguts

Rotacions per Serveis d’especialitats mèdiques hospitalaris.

Com a part de la rotació, i en distribucions variables en funció de les possibilitats i necessitats de la

rotació, l'alumne hauria de participar en:

- Equips mèdics (tant a hospitalització com a dispositius ambulatoris): fer històries clíniques, notes d’ingrés, establir els problemes d'un pacient, plantejar un diagnòstic diferencial i una estratègia terapèutica.

- Assistència a planta d’hospitalització, dispensari de consultes externes i hospitals de dia,  urgències.

- Assistència a sessions clíniques i reunions multidisciplinars.

- La solució de problemes clínics, diagnòstics i terapèutics.

- La cerca d'informació clínica i biomèdica (bloc transversal).

- Desenvolupar habilitats comunicatives (bloc transversal).


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
PRÀCTIQUES CLÍNIQUES ASSISTENCIALS (PCAh) 68 2,72 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30
Tipus: Autònomes      
ELABORACIÓ DE TREBALLS 10 0,4 4, 8, 10, 22, 30
ESTUDI PERSONAL 30 1,2 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30
LECTURA D'ARTICLES I DOCUMENTS D'INTERÈS 10 0,4 1, 22, 30

54.4% PRESENCIALS (68h).

- Rotacions (Pràctiques Clíniques Assistencials, PCA) pels serveis d’Especialitats Mèdiques hospitalaris.

Els alumnes s’incorporaran en un equip mèdic i rotaran durant 3 setmanes. Aquestes rotacions es faran preferiblement en horaris de matí. Els calendaris i horaris concrets de cada rotació s’establiran a cada unitat docent i s’anunciaran al web corresponent.

- Sessions hospitalàries.

 

40% AUTÒNOMES (50h).

 

Lectura Protocols assistencials

Consulta bibliografia i estudi personal

Resum i assimilació conceptual de continguts

Preparació cas clínic

 

 

5.6% AVALUACIÓ (7 h).

Avaluació continuada rotació (4h30). Inclou correcció diària d’històries clíniques/notes d’ingrés. Opcionalment, es pot realitzar un mini-cex.

Presentació oral cas clínic (30 min)

Part Proporcional ACOES (2h )

 

Excepcionalment, i segons criteri del professorat responsable, els recursos disponibles i la situació sanitària de cada moment a les diferents Unitats Docents, part dels continguts corresponents a les lliçons teòriques, pràctiques i seminaris podran ser impartits de forma semi-presencial o virtual.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
avaluació clínica objectiva estructurada 40% 2 0,08 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 15, 17, 18, 19, 20, 21, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30
avaluació de tipus pràctic 60% 5 0,2 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30

-Rotació (60%):

-Avaluació continuada de la rotació 36% *

-Presentació cas clínic 24% **

-ACOEs  (40%):

-Part pràctica 20% 

-Part Teòrica 20%

 

* Rotació: Durant la rotació hospitalària s'avaluaran les històries clíniques, notes d'ingrés, llistat de problemes, diagnòstics diferencials i altres activitats que el responsable de l’àrea trobi oportú, com pot ser el cas de la assistència a sessions clíniques/conferències hospitalàries  

Valoració

 

 

Notes *

 

 

Assistència  i puntualitat

1

2

3

4

5

Actitud

1

2

3

4

 

Participació i integració

1

2

3

 

 

Iniciativa

1

2

 

 

 

Comunicació

1

2

 

 

 

* l'alumne es considerarà Apte si assoleix una suma de puntuacions igual o superior a 11/16

 

DEFINICIONS DE LES DIFERENTS DIMENSIONS

Assistència i puntualitat: es valorarà que els alumnes hagin assistit regularment a tots els dies  de la rotació i que, en cas d'absència, hagin avisat.

 

Actitud: es valorarà que l'alumne estigui disposat a aprendre, que conegui i repassi els casos clínics, que es faci preguntes i es mostri positiu en l'aprenentatge.

 

Participació i integració: Es valorarà la responsabilitat del alumnes en les tasques que el tutor li demani, la capacitat de treball en equip i les opinions que aporti en una sessió o en altres activitats assistencials.

 

Iniciativa: Es valorarà si l'alumne té curiositat per aprendre, llegir els protocols del servei, les guies de diagnòstic i tractament.

 

Comunicació: Es valorar si l'alumne és capaç de sintetitzar i comunicar un cas clínic als companys de l’equip (en reunions d’equip o be sessió clínica delservei).

 

**Presentació de Casos Clínics: S'avaluarà la presentació del cas clínic seguit durant la rotació, tan la memòria/resum escrit com la presentació oral i diapositives.

 

Els estudiants que no realitzin les proves d'avaluació tant teòrica com pràctica que es detallen anteriorment, incloses les ACOES,  seran considerats com No Avaluats, exhaurint els drets a la matrícula de l'assignatura. Les situacions especials es valoraran individualment en una comissió que inclogui els responsables de les diferents àrees implicades en aquesta assignatura.

Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única.


Bibliografia

En general, la recomanada a totes les assignatures del grau. Recomanem consultar la Biblioteca Digital de la Facultat de Medicina de la UAB ( https://www.uab.cat/web/guies-tematiques/medicina-1345711614714.html ), així com les Biblioteques presencials de cada Unitat Docent.

 

Farreras Rozman. Medicina  Interna, 19ª edición. 

  

https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/1c3utr0/cdi_proquest_ebookcentral_EBC7045003 

  

  

Harrison. Principios de Medicina Interna, 21ª edición. 

  

https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/avjcib/alma991010637433606709 

  

  

Macleod. Exploración Clínica, 13ª edición. 

Douglas, Graham ; Nicol, Fiona ; Robertson, Colin.  

  

https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/1c3utr0/cdi_proquest_ebookcentral_EBC3429524 

 

Recursos d’Internet

 

Pubmed:  

https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/1eqfv2p/alma991000236199706709 

  

Google Scholar: https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/1eqfv2p/alma991010392061906709 

  

Scielo: https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/cugbhl/alma991010760035206709


Programari

No es necessari cap programari específic per al desenvolupament de l'assignatura.


Llista d'idiomes

La informació sobre els idiomes d’impartició de la docència es pot consultar a l’apartat de CONTINGUTS de la guia.