Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2502442 Medicina | OB | 6 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
És aconsellable que l'alumnat no tingui cap assignatura dels cursos anteriors pendent d' aprovar, especialment aquelles amb continguts relacionats amb la patologia mèdica.
És convenient haver assolit coneixements suficients en: Bioestadística, Bioètica i comunicació, Epidemiologia, Fisiopatologia i semiologia clínica, Patologia mèdica, Farmacologia clínica. També és recomanable el coneixement d'una tercera llengua, preferentment l'anglès.
Si no s'ha superat les següents assignatures hauria de ser incompatible: Fisiologia Mèdica I i II, Anatomia Humana, Psicologia Mèdica, Patologia Estructural i Molecular, Farmacologia General, Fisiopatologia i Semiologia Clínica, Epidemiologia, MIC I, II, III i IV.
L'estudiant adquirirà el compromís de preservar la confidencialitat i secret professional de les dades que pugui tenir accés per raó dels aprenentatges als serveis assistencials. També en mantenir una actitud d'ètica professional en totes les seves accions.
L'assignatura correspon al darrer any del Grau de Medicina (6è curs), un cop l'estudiant ja coneix els fonaments científics de la medicina i les diferents patologies mèdiques.
L' objectiu general és que l'estudiant, integrant-se als equips assistencials, consolidi els anteriors coneixements i assoleixi les habilitats clíniques, comunicatives i de cerca i maneig de la informació científica pertinents per poder:
- Reconèixer els problemes de salut bàsics i fer propostes raonades per la solució dels mateixos, utilitzant les fonts d'informació clínica i biomèdica adients, interpretant de manera científica els resultats obtinguts.
- Comunicar-se amb altres professionals de la salut, amb els pacients i els seus familiars, de manera clara i efectiva.
- Actualitzar els coneixements de manera autònoma.
Per això, haurà de saber:
- Elaborar una història clínica de manera estructurada.
- Fer una exploració física complerta.
- Elaborar un diagnòstic diferencial raonat.
- Formular una hipòtesi diagnòstica.
- Justificar les proves diagnòstiques que cal demanar.
- Interpretar correctament els resultats obtinguts amb les mateixes.
- Proposar un tractament adequat.
- Informar al pacient i familiars.
- Redactar un informe explicatiu.
- Utilitzar les TICs per accedir a les bases de dades clíniques i biomèdiques, obtenir la informació pertinent i comunicar-se.
Rotacions per Serveis d’especialitats mèdiques hospitalaris.
Com a part de la rotació, i en distribucions variables en funció de les possibilitats i necessitats de la
rotació, l'alumne hauria de participar en:
- Equips mèdics (tant a hospitalització com a dispositius ambulatoris): fer històries clíniques, notes d’ingrés, establir els problemes d'un pacient, plantejar un diagnòstic diferencial i una estratègia terapèutica.
- Assistència a planta d’hospitalització, dispensari de consultes externes i hospitals de dia, urgències.
- Assistència a sessions clíniques i reunions multidisciplinars.
- La solució de problemes clínics, diagnòstics i terapèutics.
- La cerca d'informació clínica i biomèdica (bloc transversal).
- Desenvolupar habilitats comunicatives (bloc transversal).
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
PRÀCTIQUES CLÍNIQUES ASSISTENCIALS (PCAh) | 68 | 2,72 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30 |
Tipus: Autònomes | |||
ELABORACIÓ DE TREBALLS | 10 | 0,4 | 4, 8, 10, 22, 30 |
ESTUDI PERSONAL | 30 | 1,2 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30 |
LECTURA D'ARTICLES I DOCUMENTS D'INTERÈS | 10 | 0,4 | 1, 22, 30 |
54.4% PRESENCIALS (68h).
- Rotacions (Pràctiques Clíniques Assistencials, PCA) pels serveis d’Especialitats Mèdiques hospitalaris.
Els alumnes s’incorporaran en un equip mèdic i rotaran durant 3 setmanes. Aquestes rotacions es faran preferiblement en horaris de matí. Els calendaris i horaris concrets de cada rotació s’establiran a cada unitat docent i s’anunciaran al web corresponent.
- Sessions hospitalàries.
40% AUTÒNOMES (50h).
Lectura Protocols assistencials
Consulta bibliografia i estudi personal
Resum i assimilació conceptual de continguts
Preparació cas clínic
5.6% AVALUACIÓ (7 h).
Avaluació continuada rotació (4h30). Inclou correcció diària d’històries clíniques/notes d’ingrés. Opcionalment, es pot realitzar un mini-cex.
Presentació oral cas clínic (30 min)
Part Proporcional ACOES (2h )
Excepcionalment, i segons criteri del professorat responsable, els recursos disponibles i la situació sanitària de cada moment a les diferents Unitats Docents, part dels continguts corresponents a les lliçons teòriques, pràctiques i seminaris podran ser impartits de forma semi-presencial o virtual.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
avaluació clínica objectiva estructurada | 40% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 15, 17, 18, 19, 20, 21, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30 |
avaluació de tipus pràctic | 60% | 5 | 0,2 | 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30 |
-Rotació (60%):
-Avaluació continuada de la rotació 36% *
-Presentació cas clínic 24% **
-ACOEs (40%):
-Part pràctica 20%
-Part Teòrica 20%
* Rotació: Durant la rotació hospitalària s'avaluaran les històries clíniques, notes d'ingrés, llistat de problemes, diagnòstics diferencials i altres activitats que el responsable de l’àrea trobi oportú, com pot ser el cas de la assistència a sessions clíniques/conferències hospitalàries
Valoració |
|
|
Notes * |
|
|
Assistència i puntualitat |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
Actitud |
1 |
2 |
3 |
4 |
|
Participació i integració |
1 |
2 |
3 |
|
|
Iniciativa |
1 |
2 |
|
|
|
Comunicació |
1 |
2 |
|
|
|
* l'alumne es considerarà Apte si assoleix una suma de puntuacions igual o superior a 11/16
DEFINICIONS DE LES DIFERENTS DIMENSIONS
Assistència i puntualitat: es valorarà que els alumnes hagin assistit regularment a tots els dies de la rotació i que, en cas d'absència, hagin avisat.
Actitud: es valorarà que l'alumne estigui disposat a aprendre, que conegui i repassi els casos clínics, que es faci preguntes i es mostri positiu en l'aprenentatge.
Participació i integració: Es valorarà la responsabilitat del alumnes en les tasques que el tutor li demani, la capacitat de treball en equip i les opinions que aporti en una sessió o en altres activitats assistencials.
Iniciativa: Es valorarà si l'alumne té curiositat per aprendre, llegir els protocols del servei, les guies de diagnòstic i tractament.
Comunicació: Es valorar si l'alumne és capaç de sintetitzar i comunicar un cas clínic als companys de l’equip (en reunions d’equip o be sessió clínica delservei).
**Presentació de Casos Clínics: S'avaluarà la presentació del cas clínic seguit durant la rotació, tan la memòria/resum escrit com la presentació oral i diapositives.
Els estudiants que no realitzin les proves d'avaluació tant teòrica com pràctica que es detallen anteriorment, incloses les ACOES, seran considerats com No Avaluats, exhaurint els drets a la matrícula de l'assignatura. Les situacions especials es valoraran individualment en una comissió que inclogui els responsables de les diferents àrees implicades en aquesta assignatura.
Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única.
En general, la recomanada a totes les assignatures del grau. Recomanem consultar la Biblioteca Digital de la Facultat de Medicina de la UAB ( https://www.uab.cat/web/guies-tematiques/medicina-1345711614714.html ), així com les Biblioteques presencials de cada Unitat Docent.
Farreras Rozman. Medicina Interna, 19ª edición.
https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/1c3utr0/cdi_proquest_ebookcentral_EBC7045003
Harrison. Principios de Medicina Interna, 21ª edición.
https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/avjcib/alma991010637433606709
Macleod. Exploración Clínica, 13ª edición.
Douglas, Graham ; Nicol, Fiona ; Robertson, Colin.
https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/1c3utr0/cdi_proquest_ebookcentral_EBC3429524
Recursos d’Internet
Pubmed:
https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/1eqfv2p/alma991000236199706709
Google Scholar: https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/1eqfv2p/alma991010392061906709
Scielo: https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/cugbhl/alma991010760035206709
No es necessari cap programari específic per al desenvolupament de l'assignatura.
La informació sobre els idiomes d’impartició de la docència es pot consultar a l’apartat de CONTINGUTS de la guia.