Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2502442 Medicina | OB | 6 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
És aconsellable que els estudiants no tinguin cap assignatura dels cursos anteriors pendent d' aprovar, especialment aquelles amb continguts relacionats amb la patologia mèdica.
És convenient haver assolit coneixements suficients en: Bioestadística, Bioètica i comunicació, Epidemiologia, Fisiopatologia i semiologia clínica, Patologia mèdica, Farmacologia clínica, així. També és recomanable el coneixement d'una tercera llengua, preferentment l'anglès.
Si no s'ha superat les següents assignatures hauria de ser incompatible : Fisiologia Mèdica I i II, Anatomia Humana, Psicologia Mèdica, Patologia Estructural i Molecular, Farmacologia General, Fisiopatologia i Semiologia Clínica, Epidemiologia, MIC I, II, III i IV.
L'estudiant adquirirà el compromís de preservar la confidencialitat i secret professional de les dades que pugui tenir accés per raó dels aprenentatges als serveis assistencials. També en mantenir una actitud d'ètica professional en totes les seves accions.
L'assignatura correspon al darrer any del Grau de Medicina (6è curs), un cop l'estudiant ja coneix els fonaments científics de la medicina i les diferents patologies mèdiques.
L'objectiu general és que l'estudiant, integrant-se als equips assistencials, consolidi els anteriors coneixements i assoleixi les habilitats clíniques, comunicatives i de cerca i maneig de la informació científica pertinents per poder:
- Reconèixer els problemes de salut bàsics i fer propostes raonades per la solució dels mateixos, utilitzant les fonts d'informació clínica i biomèdica adients, interpretant de manera científica els resultats obtinguts.
- Comunicar-se amb altres professionals de la salut, amb els pacients i els seus familiars, de manera clara i efectiva.
- Actualitzar els coneixements de manera autònoma.
Per això, haurà de saber:
- Elaborar una historia clínica de manera estructurada.
- Fer una exploració física complerta.
- Elaborar un diagnòstic diferencial raonat.
- Formular una hipòtesi diagnòstica.
- Justificar les proves diagnòstiques que cal demanar.
- Interpretar correctament els resultats obtinguts amb les mateixes.
- Proposar un tractament adequat.
- Informar al pacient i familiars.
- Redactar un informe explicatiu.
- Utilitzar les TICs per accedir a les bases de dades clíniques i biomèdiques, obtenir la informació pertinent i comunicar-se.
Rotacions per Serveis de Medicina Interna (o altres amb atenció global com Infeccioses o Geriatria) hospitalaris.
Com a part de la rotació, i en distribucions variables en funció de les possibilitats i necessitats de la rotació, l'alumne hauria de participar en:
.Equips mèdics (tant a hospitalització com a dispositius ambulatoris): fer històries clíniques, notes ingrés, establir els problemes d'un pacient, plantejar un diagnòstic diferencial i una estratègia terapèutica
.Assistència a planta d’hospitalització, dispensari de consultes externes i hospitals de dia, urgències.
.Assistència a sessions clíniques i reunions multidisciplinàries.
.La solució de problemes clínics, diagnòstics i terapèutics
.La cerca d'informació clínica i biomèdica (bloc transversal) Desenvolupar habilitats comunicatives (bloc transversal)
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Pràctiques Clíniques Assistencials (PCA) | 68 | 2,72 | 1, 2, 3, 5, 4, 29, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 13, 14, 26, 17, 16, 19, 21, 15, 20, 28, 10, 22, 23, 25, 18, 27, 24, 30 |
Tipus: Autònomes | |||
Elaboració de Treballs | 10 | 0,4 | 29, 8, 30 |
Estudi personal | 30 | 1,2 | 1, 2, 3, 5, 4, 29, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 13, 14, 26, 17, 16, 19, 21, 15, 20, 28, 10, 22, 23, 25, 18, 27, 24, 30 |
Lectura d'articles i documents d'interès | 10 | 0,4 | 22 |
L'assignatura s'impartirà de dues maneres:
PCA a servei mèdic
Activitats autònomes: estudi personal, lectura d'articles i documents, i elaboració de treballs (cas clínic).
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Avaluació clínica de tipus pràctic: avaluació clínica objectiva estructurada (ACOEs) | 40% de la nota final | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 5, 4, 29, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 13, 14, 26, 17, 16, 19, 21, 15, 20, 28, 10, 22, 23, 25, 18, 27, 24, 30 |
Avaluació de tipus pràctic | 60% de la nota final | 5 | 0,2 | 1, 2, 3, 5, 4, 29, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 13, 14, 26, 17, 16, 19, 21, 15, 20, 28, 10, 22, 23, 25, 18, 27, 24, 30 |
Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única
-Rotació (60%):
-Avaluació continuada de la rotació 36% *
-Presentació cas clínic 24% **
-ACOEs (40%):
-Part pràctica 20%
-Part Teòrica 20%
* Rotació: Durant la rotació hospitalària s'avaluaran les histories clíniques, notes d'ingrés, llistat de problemes, diagnòstics diferencials i altres activitats que el responsable d'àrea trobi oportú, com pot ser el cas de la assistència a sessions clíniques/conferències hospitalàries
Valoració |
|
|
Notes * |
|
|
Assistència i puntualitat |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
Actitud |
1 |
2 |
3 |
|
|
Participació i integració |
1 |
2 |
3 |
|
|
Iniciativa |
1 |
2 |
|
|
|
Comunicació |
1 |
2 |
|
|
|
* l'alumne es considerarà Apte si assoleix una suma puntuacions igual o superior a 11/16
Es considerarà com a "No Avaluable" l'alumnat que no realitzi les proves d’avaluació tant teòrica com pràctica, exhaurint els drets a la matrícula de l’assignatura
En general, la recomanada a totes les assignatures de la carrera. Recomanem consultar la Biblioteca Digital de la Facultat de Medicina de la UAB ( https://www.uab.cat/web/guies-tematiques/medicina- 1345711614714.html ), així com les Biblioteques presencials de cada Unitat Docent.
-Farreras Rozman. Medicina Interna, 19ª edición. https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/1c3utr0/cdi_proquest_ebookcentral_EBC7045003
-Harrison. Principios de Medicina Interna, 21ª edición. https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/avjcib/alma991010637433606709
-Macleod. Exploración Clínica, 13ª edición. Douglas, Graham ; Nicol, Fiona ; Robertson, Colin. https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/1c3utr0/cdi_proquest_ebookcentral_EBC3429524
Pubmed: https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/1eqfv2p/alma991000236199706709
-Google Scholar: https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/1eqfv2p/alma991010392061906709
-Scielo: https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/cugbhl/alma991010760035206709
-Uptodate: https://www.uptodate.com/contents/search (no disponible al catàleg de la UAB).
No cal programari específic
La informació sobre els idiomes d’impartició de la docència es pot consultar a l’apartat de CONTINGUTS de la guia.