Logo UAB

Oncologia Mèdica

Codi: 106702 Crèdits: 4
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2502442 Medicina OB 4

Professor/a de contacte

Nom:
Agusti Barnadas Molins
Correu electrònic:
agusti.barnadas@uab.cat

Equip docent

Miguel Angel Seguí Palmer
Jose Pablo Maroto Rey
Enriqueta Felip Font
Cristina Saura Manich
Rafael Morales Barrera
Cristina Arqueros Nuñez
Jose Luis Manzano Mozo
Teresa Macarulla Mercade
Susana Martinez Peralta
Luis Antonio Fernandez Morales
Mireia Margeli Vila
Teresa Moran Bueno

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

  • L'alumne haurà d'haver adquirit els coneixements corresponents a l'estructura i funció de l'organisme humà.
  • Al mateix temps haurà adquirit coneixements i competència en Patologia estructural i molecular, Fisiopatologia i Semiologia clínica, Epidemiologia i Bases de la cirurgia.
  • L'estudiant adquirirà el compromís de preservar la confidencialitat i secret professional de les dades que pugui tenir accés per raó d'aprenentatge als serveis assistencials. També en mantenir una actitud ètica professional en totes les seves accions

Objectius

  • L'Oncologia Mèdica és una especialitat mèdica que s'ocupa de la tipificació, estadificació, tractament i atenció integral dels pacients que pateixen un càncer.
  • Les malalties oncològiques representen ser la segona causa de mort en els països occidentals i tenir un coneixement de les mateixes ha de permetre als futurs graduats en medicina tenir competència en l'atenció d'aquests malalts englobant aspectes d'orientació diagnòstica i terapèutica, identificació de les complicacions derivades del tractament, el control dels símptomes en la malaltia avançada i alhora alguns aspectes sobre la prevenció.
  • Els objectius de l'assignatura són: 1) Adquirir coneixements en els mecanismes de carcinogènesi i progressió de els malalties tumorals; 2) Adquirir coneixements en els signes i símptomes guia de les neoplàsies més freqüents; 3) Adquirir coneixements sobre el diagnòstic, tipificació, estadificació i orientació terapèutica de les neoplàsies més freqüents; 4) Adquirir coneixements sobre teràpies dirigides, les complicacions del tractaments; 5) Adquirir habilitats i competències en el maneig multidisciplinar de la malaltia i l'atenció integral d'un pacient amb càncer

Competències

  • Comunicar-se de manera clara, tant oral com escrita, amb altres professionals i amb els mitjans de comunicació.
  • Demostrar que comprèn els agents causants i factors de risc que determinen els estats de salut i el desenvolupament de la malaltia
  • Demostrar que comprèn els mecanismes de les alteracions de l'estructura i de la funció dels aparells i sistemes de l'organisme en situació de malaltia.
  • Demostrar que comprèn l'estructura i funció de l'organisme humà en situació de malaltia en les diferents etapes de la vida i en els dos sexes.
  • Demostrar que comprèn les manifestacions de la malaltia sobre l'estructura i funció del cos humà.
  • Demostrar, en l'activitat professional, un punt de vista crític, creatiu i orientat a la recerca.
  • Donar adequadament al pacient i/o acompanyant la informació pertinent sobre el procés patològic, les bases i conseqüències, incloses les males notícies.
  • Elaborar una orientació diagnòstica i establir una estratègia d'actuació raonada, valorant els resultats de l'anamnesi i l'exploració física, així com els resultats posteriors de les exploracions complementàries indicades.
  • Formular hipòtesis i recollir i valorar de manera crítica la informació per a la resolució de problemes seguint el mètode científic.
  • Indicar la terapèutica més adequada dels processos aguts i crònics més prevalents, així com dels malalts en fase terminal.
  • Indicar les tècniques i procediments bàsics de diagnosi i analitzar i interpretar els resultats per precisar millor la naturalesa dels problemes.
  • Obtenir i elaborar una història clínica que contingui tota la informació rellevant, estructurada i centrada en el pacient, tenint en compte tots els grups d'edat, sexe, els factors culturals, socials i ètnics.
  • Realitzar els procediments pràctics fonamentals d'exploració i tractament.
  • Realitzar un examen físic general i per sistemes, apropiat a l'edat del pacient i al sexe, de manera completa i sistemàtica i una valoració mental.
  • Reconèixer el seu paper en equips multiprofessionals, assumint el lideratge quan sigui apropiat, tant per al subministrament de cures de la salut, com en les intervencions per a la promoció de la salut.
  • Reconèixer els elements essencials de la professió mèdica com a resultat d'un procés evolutiu, científic i sociocultural, incloent els principis ètics, les responsabilitats legals i l'exercici professional centrat en el pacient.
  • Reconèixer i actuar en les situacions que posen la vida en perill immediat i aquelles altres que requereixen atenció immediata.
  • Utilitzar les tecnologies de la informació i la comunicació en l'activitat professional.

Resultats d'aprenentatge

  1. Anticipar i contrastar la informació per a prendre decisions correctament.
  2. Categoritzar les situacions d'emergència d'acord amb els índexs de gravetat disponibles.
  3. Comprendre les manifestacions de les principals patologies sobre l'estructura i la funció del cos humà.
  4. Comunicar-se de manera clara, tant oral com escrita, amb altres professionals i amb els mitjans de comunicació.
  5. Conèixer els principals agents infecciosos i els seus mecanismes d'acció.
  6. Demostrar, en l'activitat professional, un punt de vista crític, creatiu i orientat a la recerca.
  7. Descriure el procés diagnòstic partint de les diferents densitats radiològiques.
  8. Descriure els factors generals i locals que influeixen en el desenvolupament de les malalties.
  9. Descriure els mecanismes del dolor i altres símptomes freqüents en la fase terminal i establir un pla terapèutic.
  10. Descriure l'afectació per òrgans i sistemes i les formes de presentació de les malalties de l'aparell respiratori, circulatori, digestiu, de la sang i òrgans hematopoètics, sistema nerviós, aparell locomotor, aparell genitourinari, metabolisme i sistema endocrí.
  11. Descriure la història natural de les neoplàsies.
  12. Descriure la persona humana com un ésser multidimensional en el qual la interrelació de factors biològics, psicològics, socials, ecològics i ètics condicionen i modifiquen els estats de salut i malaltia, i les seves manifestacions.
  13. Descriure la relació entre constitució i malaltia, així com els factors físics, químics, ambientals, hàbits alimentaris i ús de drogues, factors psíquics, socials i laborals, i carcinògens que determinen el desenvolupament de la malaltia.
  14. Descriure les malalties relacionades amb desequilibris nutricionals.
  15. Descriure les principals situacions patològiques de l'aparell locomotor, de la sang, dels òrgans del sistema cardiocirculatori, de l'aparell digestiu, de l'aparell respiratori, de les patologies infeccioses, dels sistemes endocrins, del sistema nerviós, del sistema genitourinari i de l'ancià.
  16. Descriure les principals situacions patològiques de la nutrició.
  17. Descriure les principals tècniques diagnòstiques i terapèutiques que es realitzen en el servei hospitalari corresponent a l'assignatura.
  18. Descriure les principals tècniques diagnòstiques i terapèutiques que es realitzen en la prescripció d'activitat física i en el reestabliment de la funcionalitat.
  19. Descriure les teràpies nutricionals, especialment les del tractament dietètic de la diabetis mellitus, l'obesitat, el risc cardiovascular, les insuficiències renal i hepàtica i els estats de malnutrició.
  20. Detallar els passos i els procediments que cal seguir per comunicar males notícies.
  21. Distingir la normalitat i les alteracions patològiques fruit d'una exploració física sistemàtica.
  22. Distingir les situacions que necessitin ingrés hospitalari i aquelles que necessitin ingrés en unitats de vigilància intensiva.
  23. Establir el consell nutricional en la malaltia i la intervenció dietètica.
  24. Establir un pla d'actuació terapèutica considerant les necessitats del pacient i del seu entorn familiar i social, que impliqui tots els membres de l'equip de salut.
  25. Establir una comunicació efectiva i clara amb el pacient i els seus familiars.
  26. Establir una orientació diagnòstica i terapèutica en situacions d'emergència.
  27. Explicar els aspectes ètics, legals i tècnics i també la confidencialitat relacionats amb la documentació dels malalts.
  28. Explicar la intervenció multidisciplinària durant el procés assistencial dels pacients.
  29. Explicar la nutrició enteral i parenteral, les seves indicacions terapèutiques i les seves complicacions.
  30. Fonamentar els mecanismes causants d'alteracions d'imatge radiològica i anatomopatològiques de les malalties més habituals dels diferents aparells i sistemes.
  31. Formular hipòtesis i recollir i valorar de manera crítica la informació per a la resolució de problemes seguint el mètode científic.
  32. Identificar el tipus, l'evolució i les limitacions de les malalties cròniques, les seves possibilitats terapèutiques i la prevenció de les seves complicacions.
  33. Identificar els desequilibris del pes corporal i dels estats nutricionals.
  34. Identificar els factors de risc cardiovascular i assumir les accions de prevenció primària i secundària.
  35. Identificar els factors físics, químics, ambientals, hàbits alimentaris i ús de drogues, factors psíquics, socials i laborals, i carcinògens que determinen el desenvolupament de la malaltia.
  36. Identificar els fonaments de la medicina pal·liativa.
  37. Identificar els marcadors bioquímics, citogenètics i de biologia molecular aplicats al diagnòstic clínic amb rellevància en el diagnòstic per imatge: radiològic - anatomopatològic.
  38. Identificar els signes cutanis més importants que poden acompanyar una malaltia sistèmica potencialment greu.
  39. Identificar els signes guia de les neoplàsies més comunes.
  40. Identificar els símptomes d'ansietat, depressió, psicòtics, consum de tòxics, deliri i deteriorament cognitiu.
  41. Identificar els símptomes guia de les neoplàsies més comunes.
  42. Identificar imatges de normalitat.
  43. Identificar imatges que corresponen a variants de la normalitat.
  44. Identificar l'afectació per òrgans i sistemes de les malalties del sistema cardiovascular, respiratori, de la sang, de l'aparell digestiu, sistema nerviós, renal o locomotor.
  45. Identificar la malaltia tumoral, el seu diagnòstic i maneig.
  46. Identificar les alteracions radiològiques i anatomopatològiques de les malalties més habituals dels diferents aparells i sistemes, en les diferents etapes de la vida i en els dos sexes.
  47. Identificar les causes i plantejar l'estudi sistemàtic més adequat que s'ha de realitzar en tot pacient amb pruïja generalitzada sense lesions cutànies que ho justifiquin.
  48. Identificar les lesions cutànies de processos que poden suposar un risc vital.
  49. Identificar les principals lesions cutànies i descriure-les adequadament.
  50. Identificar les situacions clíniques greus.
  51. Indicar les exploracions complementàries bàsiques per interpretar les manifestacions de la malaltia sobre els diferents òrgans i sistemes del cos humà.
  52. Indicar les intervencions terapèutiques adequades per als principals problemes de salut.
  53. Informar el pacient, adequadament i amb la màxima informació possible, sobre l'estat de salut, els passos diagnòstics, les exploracions complementàries i els tractaments.
  54. Interpretar les imatges més específiques en les patologies més comunes.
  55. Ordenar els signes i símptomes per fer un diagnòstic sindròmic diferencial.
  56. Proposar una estratègia diagnòstica bàsica per arribar al diagnòstic definitiu.
  57. Raonar les exploracions complementàries necessàries que poden portar al diagnòstic d'una malaltia sistèmica a partir de la visualització, a sospita diagnòstica i a confirmació d'una determinada dermatosi.
  58. Raonar les exploracions complementàries necessàries que poden portar al diagnòstic de certesa davant d'una dermatosi, incloent-hi estudis de laboratori, serològics, immunològics, microbiològics i dermatopatològics.
  59. Realitzar correctament l'entrevista per extreure les dades clíniques rellevants.
  60. Realitzar una exploració física general i de l'aparell respiratori, circulatori, digestiu, de la sang i òrgans hematopoètics, sistema nerviós, aparell locomotor, aparell genitourinari, metabolisme i sistema endocrí.
  61. Realitzar una història que comprengui els antecedents personals, fisiològics i patològics de la malaltia, a més dels principals signes i símptomes de les malalties de l'aparell respiratori, circulatori, digestiu, de la sang i òrgans hematopoètics, sistema nerviós, aparell locomotor, aparell genitourinari, metabolisme i sistema endocrí.
  62. Realitzar una història que orienti el diagnòstic de les principals malalties de la sang i del sistema hematopoètic, del sistema cardiocirculatori, de l'aparell digestiu, de l'aparell respiratori, de malalties infeccioses, del sistema endocrí, del sistema nerviós, del sistema nefrogenitourinari i retroperitoneu, de l'ancià i de l'aparell locomotor.
  63. Recollir, seleccionar i registrar la informació rellevant subministrada pel pacient i els seus acompanyants.
  64. Relacionar les troballes clíniques amb els obtinguts per les proves d'imatge.
  65. Utilitzar les tecnologies de la informació i la comunicació en l'activitat professional.
  66. Valorar críticament els resultats de les exploracions complementàries tenint presents les seves limitacions.
  67. Valorar el valor semiològic de les proves de laboratori utilitzades en les patologies humanes més freqüents.
  68. Valorar l'eficiència de les principals intervencions terapèutiques.
  69. Valorar la incapacitat física, així com les seves repercussions per al malalt i el seu entorn familiar.
  70. Valorar la relació entre l'eficàcia i el risc de les principals intervencions terapèutiques.
  71. Valorar la rellevància de cada signe i símptoma en la malaltia actual.
  72. Valorar les modificacions dels paràmetres clínics en les diferents edats.

Continguts

Tema 1.  Concepte de l’ Oncologia. Bases epidemiològiques del càncer

- Concepte de la malaltia oncològica com a  malaltia sistèmica

- Consideracions epidemiològiques

- Diagnòstic precoç

- Descripció de la Prevenció primària i secundaria

 

 

Tema 2.      Diagnòstic de les malalties oncològiques (I)

Historia natural de la malaltia i patrons de disseminació de les neoplàsies mes freqüents

- Patrons de disseminació

- Importància de  l’estadificació

- Sistemes de classificació mes emprats

- Símptomes generals de la malaltia avançada

       - Desnutrició

       - Febre tumoral

       - Alteracions hematològiques

Tema 3. Diagnòstic de les mallaties oncològiques (II)

 - Metàstasi òssies

 - Metàstasi cerebrals

- Importància de l’ estat general del pacient

- Escales d’avaluació

      Escala de Karnofsky

      Escala ECOG

- Factors pronòstic en les neoplàsies

- Factors predictius de resposta al tractament

 

Tema 4. Diagnòstic de les malalties oncològiques (III)

    Biomarcadors de utilitat clínica en Oncologia

  • Marcadors tumorals plasmàtics
  • Plataformes genòmiques
  • Seqüenciació massiva
  • Biòpsia liquida

 

Tema 5.   Càncer hereditari i familiar

- Fonaments del càncer familiar

- Principals síndromes de càncer familiar

- Fonaments del Consell Genètic

 

Tema 6.   Principis del tractament del càncer (I) - Paper de la Cirurgia

- Objectius del tractament amb Cirurgia en càncer

- Concepte de tractament radical / pal.liatiu

- Cirurgia del càncer de mama

 

Tema 7.  Principis del tractament del càncer (II) - Paper de la Cirurgia -II

 - Cirurgia del càncer de colon

 

Tema 8. Principis del tractament del càncer (III)

  - Principis de la Radioteràpia

  - Principis del tractament amb quimioteràpia:

        Bases farmacològiques i farmacodinàmiques

        Concepte de intensitat de dosis / densitat de dosis

        Principals grups de citostàtics i mecanismes d’ acció

        Principis de tractament hormonal: fonaments i grups de fàrmacs: Principals neoplàsies hormonosensibles

Tema 9.    Principis del tractament del càncer (IV): Teràpia biològica

    - Prinicipals vies de senyalitzacio

    - Principis del tractament amb teràpia biològica

     - Bases farmacològiques

    - Concepte de dosis biològica eficaç

    - Principals grups de fàrmacs biològics en tumors sòlids

    - Mecanismes d’ acció i la seva aplicació clínica

 

Tema10.   Principis del tractament del càncer (V): Teràpia Inmunològica

- Fonaments de la immunoteràpia

-  Aplicabilitat clínica

  • Melanoma
  • Tumors de cap i coll
  • Tumors de ronyó i del uroteli
  • Tumors de pulmó
  • Càncer de mama

 

Tema 11. Principis del tractament del càncer (V): Efectes secundaris de la Quimioteràpia

- Efectes secundaris aguts

      - Emesis

      - Mucositis

      - Neutropènia y neutropènia febril

      - Anèmia

      - Trombopènia

       - Alopecia

- Efectes secundaris tardans

       - Cardíacs

       - Neurològics

        - Pulmonars

        - Gonadals

                   

Tema 12.  Principis del tractament del càncer (VI)   

- Efectes secundaris de la hormonoteràpia

- Efectes secundaris de la Teràpia biològica

- Efectes secundaris de la immunoteràpia

  • Efectes immuno-relacionats
  • Patogènia dels mateixos
  • Estratègia de diagnòstic i tractament

 

Tema 13. Cures Pal.liatives i càncer

- Concepte de qualitat de vida

- Instruments de mesura i avaluació

- Informació al pacient amb càncer

- Protagonistes de la situació terminal: el pacient, la família i l’equip terapèutic

- Factors que contribueixen al patiment: físic, emocional, social i espiritual 

-  Adaptació de pacients i familiars a la situació terminal: fases de Kübler-Ross.

 

Tema 14. Estratègia del control de símptomes en la malaltia avançada

- Dolor

      - Fisiopatogènia

      - Avaluació

      - Factors pronòstics i principis bàsics del tractament analgèsic

      - Escala analgèsica de la OMS

- Símptomes respiratoris

 

Tema 15. Estratègia del control de símptomes en la malaltia avançada (II) 

-  Símptomes digestius

-  Caquexia – anorèxia i càncer

-  Sindromes confusionals

 

Tema 16. Atenció a les neoplàsies mes freqüents (I): Introducció al tractament del càncer de Pulmó

- Incidència i factors de risc

- Procés diagnòstic i estadificació

- Orientació del tractament - tractament multidisciplinar

- Pronòstic

- Seguiment

 

Tema  17. Atenció a les neoplàsies mes freqüents (II): Introducció al tractament del càncer de colon i recte

- Incidència i factors de risc

- Estadificació

- Orientació del tractament - tractament multidisciplinar

- Pronòstic

- Seguiment

 

Tema 18. Atenció a les neoplàsies més freqüents (III): Introducció al tractament del càncer de mama

- Incidència i factors de risc

- Estadificació

- Orientació del tractament - tractament multidisciplinar

- Pronòstic

- Seguiment

 

Tema 19. Atenció a les neoplàsies mes freqüents (IV):    Introducció al tractament del càncer de   Pròstata

- Incidència i factors de risc

- Estadificació

- Orientació del tractament - tractament multidisciplinar

- Pronòstic

- Seguiment

 

Tema 20. Principals Urgències Oncològiques                                                                                           Descripció a partir de casos clínics:

-  Hipercalcèmia

-  Altres alteracions metabòliques: SIADH

-  Síndrome de compressió medul·lar

-  Síndrome de hipertensió endocraneana

- Síndrome  de vena cava superior

 

 

Programa de Seminaris

 

Seminari A: La comunicació en Oncologia: procés de decisió compartida. Seminari de  rol-playing

-  Informació en el diagnòstic

-  Informació en la malaltia inicial, conseqüències del tractament (decisió compartida)

-  Informació en la recaiguda: procés de decisió compartida

-  Informació en la malaltia avançada: procés de decisió compartida

 

Seminari B: La Recerca clínica en Oncologia.

Paper de l’ assaig clínic en el desenvolupament de nous medicaments

Mètodes d’ avaluació dels resultats. Mètode de RECIST.

Seminari C: Bioètica en el final de la vida

Seminari D:   Paper del Comitè de tumors Multidisciplinar en l’ estratègia diagnòstica i de tractament. Paper dels Comitès de Diagnòstic Molecular

Seminari E:  Tumors de baixa incidència

-  Concepte de tumor de baixa incidència: Sarcomes, Tumors del Sistema nerviós central, Tumors germinals

-  Concepte de Tumor agnòstic

-  Importància dels centres de referencia

 Seminari F:   Seminari de casos clínics de cirurgia del càncer

- Cirurgia de les metàstasi

- Cirurgia pal.liativa

Seminari G:  Seminari de casos clínics de cirurgia: càncer ginecològic

Seminari H: Seminari de casos clínics Melanoma/ Tumors de ronyó i vies urinàries

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Seminari (SEM) 4 0,16 4, 6, 10, 12, 15, 20, 24, 25, 27, 28, 31, 36, 39, 41, 44, 45, 46, 52, 53, 65, 67, 68, 70, 71
Seminaris de Casos Clinics (SCC) 4 0,16 2, 3, 6, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 15, 16, 17, 24, 27, 28, 30, 31, 33, 35, 36, 37, 39, 41, 42, 44, 45, 46, 51, 54, 55, 56, 57, 64, 65, 66, 67, 71
Simulació Clínica (PSCA) 2 0,08 1, 12, 20, 25, 28, 40, 41, 45, 53, 56, 59, 71
Teoria (TE) 20 0,8 3, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 15, 18, 20, 26, 27, 28, 30, 31, 32, 33, 35, 36, 37, 39, 41, 44, 45, 46, 50, 53, 55, 56, 57, 64, 67, 68, 70, 71
Tipus: Supervisades      
Pràctiques Cliniques Assistencials (PCAh) 15 0,6 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 15, 17, 18, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 33, 36, 37, 39, 40, 41, 44, 45, 46, 49, 50, 51, 53, 54, 55, 56, 57, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 70, 71
Tipus: Autònomes      
Estudi personal, redaccio cas clinic 50 2 3, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 15, 23, 26, 30, 33, 35, 36, 37, 39, 41, 44, 45, 46, 51, 52, 55, 56, 57, 67, 71

Pel curs actual els professors designats pels Departament de Medicina com a responsables de l'assignatura a nivell de Facultat i de les UDH son:

o   Unitat Docent Hospital Sant Pau: Dr Agusti Barnadas. email: abarnadasm@santpau.cat

o   Unitat Docent Hospital Vall Hebró: Dra. Enriqueta Felip. email: enriqueta.felip@vallhebron.cat o bé enriqueta.felip@uab.cat 

o   Unitat Docent Hospital Germans Trias i Pujol: Dra Teresa Moran. email: mmoran@iconcologia.net

o   Unitat Docent Hospital Parc Tauli: Dr. Miquel Angel Segui. email: msegui@tauli.cat

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Avaluació Pràctica 30% 1 0,04 2, 3, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 15, 17, 18, 19, 22, 23, 24, 25, 26, 28, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 41, 43, 44, 45, 46, 48, 50, 51, 52, 55, 56, 57, 61, 64, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72
Avaluació teòrica 45% 2 0,08 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14, 15, 17, 20, 26, 28, 32, 35, 36, 37, 38, 39, 41, 42, 44, 46, 49, 51, 52, 54, 55, 56, 57, 58, 64, 66, 67, 68, 70, 71
Presentació cas clínic 20% 2 0,08 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 20, 21, 22, 24, 25, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 44, 45, 46, 47, 48, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 69, 70, 71, 72
Seminaris de Casos Clinics 5% 0 0 1, 2, 3, 8, 9, 10, 11, 12, 15, 20, 24, 25, 27, 28, 30, 35, 36, 37, 41, 44, 45, 46, 54, 56, 57, 58, 67, 71

  • Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única 
  • La prova teòrica es realitzarà mitjançant un examen de 40 preguntes de resposta múltiple amb 5 possibles opcions de les quals una serà vàlida.
  • La prova pràctica consistirà en la descripció de casos clínics amb 20 preguntes amb resposta d'elecció múltiple amb 5 possibles opcions de els quals una serà vàlida
  • Cada alumne haurà de presentar al final de les pràctiques una memòria amb la descripció d'un cas clínic viscut durant la seva rotació, amb els següents apartats: a) Introducció; b) Descripció del cas i motiu d'ingrés; c) Identificació dels problemes que motiven el ingrés; d) Estratègia de tractament; e) Evolució; f) Discussió amb 5 referències bibliogràfiques.
  • Assistència obligatòria a tots els seminaris, el seu cumpliment complet li correspondrà al 5% de la qualificacio final i s'avalaurà amb la resposta a una pregunta formulada al final del seminari.
  • Els estudiants que no hagin superat l'assignatura per mitjà de l'avaluació continuada es podran presentar a una prova de recuperació que es convocarà amb la suficient anticipaci
  • Els estudiants que no realitzin les proves d'avaluació tant teòrica com pràctica així com tampoc les pràctiques seran considerats com "No avaluats" exhaurint els drets a la matrícula de l'assignatura.

Bibliografia

  • DeVita Vincent T, Lawrence Theodore S, Rosenberg, Steven A, editors.Cancer. Principles & Practice of Oncology. 12th ed. Philadelphia: Wolters Kluwer; 2023. ISBN: 978-1-9751-8474-2
  • Morgensztern D, Ghobadi A, Govindan R, editors. Manual Washington Oncología. 3ª ed.  Barcelona: Wolters Kluwer; 4ª ed.  Barcelona: Wolters Kluwer; 2022.  ISBN: 978-8-4185-6382-9
  • Cruz Hernández JJ, Rodríguez CA, Barco E, Fonseca E, editores. Oncología Clínica. 7ª ed. Madrid: Ediciones Aran; 2024. ISBN:978-84-19381-87-3

 

  • Adreces d’Internet d’interès: 

 -National Cancer Institute [Internet]. Bethesda, MD: NCI; 2023.  Disponible a: https://www.cancer.gov/ 

 - Sociedad Española de Oncología Médica [Internet]. Madrid: SEOM; 2023. Disponible a: https://www.seom.org/ 

 - American Society of Clinical Oncology [Internet]. Alexandria, VA: ASCO; 2023. Disponible a: http://www.asco.org/ 

 - European Society for Medical Oncology [Internet]. Lugano, CH: ESMO; 2023. Disponible a: https://www.esmo.org/ 

 

 


Programari

No se n'utilitza cap


Llista d'idiomes

La informació sobre els idiomes d’impartició de la docència es pot consultar a l’apartat de CONTINGUTS de la guia.