Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2502442 Medicina | OB | 5 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Haver superat l'assignatura de Psicologia Mèdica de 2on. curs.
L'alumnat adquirirà el compromís de preservar la confidencialitat i secret professional de les dades que pugui tenir accés per raó dels aprenentatges als serveis assistencials. També en mantenir una actitud d'ètica professional en totes les seves accions.
L'assignatura de Psiquiatria que s'imparteix a Pre-grau de 5è curs té el context de formació en els aspectes bàsics de la Psiquiatria i la Salut Mental que qualsevol professional de la medicina ha de conèixer per la correcta pràctica de la medicina, independentment de la especialitat final que realitzi l'estudiant.
− Reconèixer, diagnosticar i orientar el maneig dels problemes mentals.
− Conèixer la semiologia i la tècnica de l'exploració psicopatològica que permeti reconèixer les principals síndromes psiquiàtriques.
− Conèixer les bases de la relació entre salut i ambient.
− Conèixer els fonaments biològics, psicològics i socials dels trastorns de la personalitat i la conducta anormal.
− Reconèixer, diagnosticar i orientar el maneig dels trastorns psiquiàtrics.
− Conèixer els fonaments del tractament psicològic.
− Saber realitzar una anamnesi psiquiàtrica completa, centrada en el pacient i orientada a les diferents psicopatologies, interpretant el seu significat.
− Conèixer els principals grups de fàrmacs, dosis, vies d'administració i farmacocinètica, les seves interaccions i efectes adversos, i prescripció i farmacovigilància.
Història clínica. Entrevista psiquiàtrica. Exploració psiquiàtrica. Epidemiologia psiquiàtrica. Psicopatologia de la consciència, atenció, orientació, concentració, memòria, intel·ligència, pensament, afectivitat i psicomotricitat. Delírium, demència, trastorns amnèsics i altres trastorns cognoscitius. Trastorns relacionats amb l'ús substàncies. Esquizofrènia i altres trastorns psicòtics. Trastorns de l'estat d'ànim. Conducta suïcida. Trastorns d'ansietat. Trastorns somatomorfs. Trastorns facticis. Trastorns dissociatives. Trastorns de la conducta alimentària. Trastorns de la personalitat. Trastorns del son. Trastorns sexuals i de la disfunció sexual. Trastorns del control d'impulsos. Trastorns relacionats amb traumes i factors d'estrès. Psiquiatria de la infància i de l'adolescència. Gerontopsiquiatria. Psiquiatria de interconsulta i enllaç. Urgències psiquiàtriques. Tractament psicofarmacològic. Tractament psicològic.
- El contingut es desenvolupa en 72 hores d'activitats dirigides:
A: 35 classes teòriques d'una hora de durada cadascuna (35h).
B: 8 seminaris (tipologia SEM) de dues hores cadascun (16h).
C: 10 pràctiques clíniques assistencials en humans (PCAh) de 2 hores cadascuna (20h).
D: 1 Pràctiques de simulació clínica avançada (en humans) (PSCA) de 1 hora.
- Com treball autònom consten un total de 96h.
- Com activitats d'avaluació un total de 7h.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
PRÀCTICA CLÍNICA ASSISTENCIAL HUMANA (PCAh) | 20 | 0,8 | 4, 7, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 22, 25, 27, 28, 29, 30, 31 |
Pràctiques de simulació clínica avançada (en humans) (PSCA) | 1 | 0,04 | 11, 14, 15, 25, 28, 31 |
SEMINARIS (SEM) | 16 | 0,64 | 7, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 18, 19, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30 |
Teoria | 35 | 1,4 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32 |
Tipus: Autònomes | |||
ELABORACIÓ DE TREBALLS / ESTUDI PERSONAL / LECTURA D'ARTICLES / INFORMES D'INTERÈS/ CURS MOODLE DEPRESSIÓ | 96 | 3,84 | 4, 21 |
Aquesta Guia Docent descriu el marc, continguts, metodologia i normes generals de l'assignatura, d'acord amb el pla d'estudis vigent. L'organització final de l'assignatura pel que fa al nombre i mida de grups, distribució en el calendari i dates d'exàmens, criteris específics d'avaluació i revisió d'exàmens, es concretaran a cada una de les Unitats Docents Hospitalàries (UDH), que ho explicitaran a través de les seves pàgines web i el primer dia de classe de cada assignatura, a través del professors responsables de l'assignatura a les UDH.
La llengua vehicular majoritàriament serà el català i el 33% de les hores de l’assignatura es farà en anglès. Les parts en anglès seran el treball autònom com elaboració de treballs, lectura d’articles, informes d’interès, així com també poden ser classes teòriques. A l’inici de curs cada Unitat Docent determinarà amb els alumnes les classes teòriques que es faran en anglès.
Pel present curs, els professors designats pels Departaments com a responsables de l'assignatura a nivell de Facultat i de les UDH són:
Departament responsable:
Responsable de Facultat: Dr. Josep Antoni Ramos-Quiroga.
Responsables UDVH:
Hospital |
Responsable |
|
UDHSP |
Dr. Narcís Cardoner |
Narcis.Cardoner@uab.cat |
UDHVH |
Dr. J. Antoni Ramos-Quiroga |
JoseAntonio.Ramos.Quiroga@uab.cat |
UDGTiP |
Dr. Juan de Pablo |
|
UDHPT
Dr. Diego J. Palao Vidal
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Evaluacions escrites mitjançant proves objetives: Ítems de selecció: Ítems d'elecció múltiple | 50% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 5, 6, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 18, 20, 21, 23, 24, 25, 26, 28, 29, 30, 32 |
Pràctiques: Evaluacions escrites mitjançant proves objetives: Ítems de selecció: Ítems d'elecció múltiple | 10% | 1 | 0,04 | 1, 4, 7, 11, 16, 30 |
Pràctiques: Evaluacions escrites mitjançant proves objetives: Proves d'assaig: De preguntes restringides | 20% | 1 | 0,04 | 17, 19, 22, 31 |
Teoria: Avaluació mitjancant proves objectives: Proves d'assaig: De preguntes restringides | 20% | 3 | 0,12 | 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 25, 27, 28, 29, 30 |
Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única
Activitats d'avaluació (7h)
L'avaluació de l'assignatura és continuada. Aquesta assignatura NO preveu el sistema d’avaluació única. La prova de sintesi final forma part de l'avaluació continuada.
Tots els continguts exposats a les classes teòriques, als seminaris i pràctiques de simulació podran ser objecte d'avaluació.
En finalitzar l'assignatura es farà una avaluació mitjançant una prova de síntesi de la part teòrica que constarà de preguntes d'elecció múltiple (PEM) i preguntes restringides (contingència 50% de la notal final de l'assignatura).
Les pràctiques s’avaluaran amb un cas clínic i un curs de depressió on-line (en total continència 30% de la nota final de l'assignatura). A l’avaluació del cas clínic es demanarà una avaluació psicopatològica, diagnòstica i terapèutica del mateix (amb un pes del 20% de la nota final de l’assignatura). D’altra banda, dins de l’avaluació de les pràctiques, els alumnes hauran de fer un curs on-line sobre depressió que contarà un 10% de la nota final de l’assignatura. Cal tenir fet i superat el curs de depressió on-line per tenir accés al 30% de la nota final que representen les pràctiques.
Es farà una avaluació continuada del progrés de l’alumne a l’assignatura (contingència total 20% de la notal final) mitjançant la resolució de casos clínics proposats al llarg del curs (un total de 4) a través de preguntes curtes al llarg del curs.
L'alumnat que després del procés d'avaluació no hagin superat l’examen d’avaluació teòrica de l'assignatura (prova de síntesi de la part teòrica), tindran al mes de febrer l'opció d'una prova final de síntesi. S’ha de superar l’examen teòric amb una nota mínima 5 per tal de que pugi fer mitjana amb la resta d’activitats d’avaluació. Les diferents puntuacions de l'avaluació continuada i pràctiques no es podran recuperar en aquesta avaluació final de febrer.
Es considerarà com a "No Avaluable" l'alumnat que no realitzi les proves d’avaluació tant teòrica com pràctica, exhaurint els drets a la matrícula de l’assignatura
Teoria
35 classes teòriques de 60 minuts amb el següent temari:
Tema 1.Mètodes d'estudi. Models i teories psiquiàtriques
Models conceptuals psiquiàtrics més importants: biològics, psicològics i socials.
Tema 2. Psicopatologia i propedèutica psiquiàtrica
Aprenentatge diferencial de la història clínica en psiquiatria en relació a la història clínica mèdica convencional. Iniciació a l'exploració psicopatològica i diagnòstic sindròmic.
Tema 3. Nosologia psiquiàtrica
Identificació dels grans grups nosològics. Bases de les classificacions.
Tema 4. Trastorns mentals orgànics I
Trastorn Mental Orgànic en les actuals classificacions (DSM-5 i CIE-10). Identificació de quadres de Delírium o síndrome confusional.
Tema 5. Trastorns mentals orgànics II i Deteriorament Cognoscitiu
Identificació dels quadres de demència sota la perspectiva de salut mental.
Tema 6. Trastorns esquizofrènics I
Concepte i descripció. Epidemiologia, exploració i bases del diagnòstic.
Tema 7. Trastorns esquizofrènics II
Diagnòstic diferencial. Tractament.
Tema 8. Trastorns delirants i esquizoafectius
Presentació clínica dels trastorns delirants i esquizoafectius. Diagnòstic. Criteris de derivació. Tractament.
Tema 9. Conductes addictives I
Coneixements bàsics dels trastorns relacionats amb el consum de les diferents substàncies d'abús (alcohol, nicotina).Epidemiologia del consum. Clínica associada al consum.
Tema 10. Conductes addictives II
Coneixements bàsics dels trastorns relacionats amb el consum de les diferents substàncies d'abús i addicions comportamentals. Epidemiologia del consum. Clínica associada al consum.
Tema 11. Trastorns afectius I
Diagnòstic d'episodis depressius i maníacs. Tractament de primera elecció en àmbits no especialitzats i criteris de derivació. Tractaments integrats.
Tema 12. Trastorns afectius II
Diagnòstic d'episodis depressius i maníacs. Tractament de primera elecció en àmbits no especialitzats i criteris de derivació. Tractaments integrats.
Tema 13. Trastorns d'ansietat.
Concepte i descripció dels diferents trastorns d'ansietat. Epidemiologia, exploració i bases del diagnòstic.
Tema 14 . Trastorns obsessius i fòbics
Concepte i descripció dels fenòmens rumiatius i compulsius, així com de les fòbies. Epidemiologia, exploració i bases del diagnòstic. Diagnòstic diferencial i tractament.
Tema 15. Trastorns de conversió i de somatització
Concepte i descripció dels trastorns de conversió i de somatització. Epidemiologia, exploració i bases del diagnòstic. Diagnòstic diferencial i tractament.
Tema 16. Trastorns relacionats amb traumes i factors d'estrès i d'adaptació.
Reaccions psicològiques a la malaltia somàtica Concepte i descripció dels trastorns d'adaptació. Epidemiologia, exploració i bases del diagnòstic. Diagnòstic diferencial i tractament.
Tema 17. Resposta sexual i disfuncions sexuals
Fisiologia de la resposta sexual i implicacions en la patologia humana. Disfuncions i parafílies sexuals. Criteris per a la derivació a l'assistència especialitzada.
Tema 18. Conducta suïcida
Detecció del risc suïcida. Avaluació i correcta derivació. Intervenció en Urgències.
Tema 19. Trastorns de personalitat I
Concepte i descripció dels diferents trastorns de personalitat. Epidemiologia, exploració i bases del diagnòstic.
Tema 20. Trastorns de personalitat II
Concepte i descripció dels diferents trastorns de personalitat. Epidemiologia, exploració i bases del diagnòstic.
Tema 21. Psiquiatria infantil I
Característiques de la psicologia infantil i la seva influència en els estats patològics. Trastorns del neurodesenvolupament. Detecció d'estats patològics. Avaluació i correcta derivació.
Tema 22. Psiquiatria infantil II.
Trastorns de comportament en l'edat preescolar, escolar i adolescència. Trastorns d’ansietat i depressió en nens i adolescents Detecció d'estats patològics.
Avaluació i correcta derivació.
Tema 23. Patologia psicosomàtica i Psiquiatria d'enllaç
Estudi dels factors psicològics que puguin afectar la presentació i els cursos dels trastorns generals. Maniobres terapèutiques per al seu guariment o millora. Factors psicològics en l'etiologia d'alguns alteracions mèdiques. Recursos psicoterapèutics per associar-los al tractament general.
Tema 24. Trastorns de la conducta alimentària
Coneixement dels trastorns de la conducta alimentària per poder diagnosticar o detectar un cas exercint en qualsevol especialitat no psiquiàtrica.
Tema 25. Psiquiatria i Gènere.
Perspectiva de gènere en psiquiatria. Factors determinants de psicopatologia en funció del sexe o gènere. Factors rellevants per l’elecció de tractaments.
Tema 26. Gerontopsiquiatria
Aplicació de les característiques de l'ancià a la patologia psiquiàtrica. Identificació dels trastorns psiquiàtrics propis de la vellesa. Aplicació dels tractaments corresponents, tenint en compte les condicions i l'edat de la persona.
Tema 27. Trastorns del son
Com efectuar l'exploració del son. Bases neurofisiològiques dels trastorns del son, principalment els que es presenten en les malalties psiquiàtriques.
Tema 28. Tractaments biològics: psicofàrmacs I (ansiolítics i antidepressius)
Nocions bàsiques de psicofarmacologia. Coneixements generals sobre psicofàrmacs: quan s'han d'utilitzar, com i quins són els principals avantatges i inconvenients.
Tema 29. Tractaments biològics: psicofàrmacs II (antipsicòtics)
Nocions bàsiques de psicofarmacologia.
Tema 30. Tractaments biològics: psicofàrmacs III (eutimitzants i altres psicofàrmacs)
Nocions bàsiques de psicofarmacologia.
Tema 31. Altres tractaments biològics
Tractaments biològics en psiquiatria. Nocions bàsiques de teràpia electroconvulsiva (TEC), psicocirurgia i altres tractaments.
Tema 32. Tractaments psicològics I
Principals modalitats de tractaments psicològics i les seves indicacions en el context dels tractaments psiquiàtrics.
Tema 33. Tractaments psicològics II
Principals modalitats de tractaments psicològics i les seves indicacions en el context dels tractaments psiquiàtrics.
Tema 34. Urgències psiquiàtriques
Identificar les característiques d'una urgència psiquiàtrica. Intervenció en crisi. Tractament d'urgència en els trastorns per angoixa i trastorns afectius.
Tema 35. Salut digital aplicada a la psiquiatria
Conceptes bàsics sobre salut digital. Revisió dels tractaments disponibles i de les eines de salut digital.
Seminaris
Els seminaris s'adaptaran a la realitat assistèncial de cadascuna de les Unitats Docents Hospitalàries (UDH), que ho explicitaran el primer dia de classe de l'assignatura, a través del professors responsables de l'assignatura a les UDH. Es realitzaran un total de 8 seminaris de dues hores cadascú (tipologia SEM):
Seminari 1: Psicopatologia i propedèutica psiquiàtrica en població adulta.
Seminari 2: Depressió i ansietat
Seminari 3: Trastorns del neurodesenvolupament
Seminari 4: Trastorns de la personalitat
Seminari 5: El metge davant la conducta autolítica
Seminari 6: Conductes adictives
Seminari 7: Psicogeriatria
Seminari 8: Poblacions específiques
Pràctiques clíniques
20 hores de pràctiques obligatòries
Les pràctiques clíniques tenen com a objectiu l'apropament i l'experiència de la pràcticade la psiquiatria a l'alumne, qui, sempre acompanyat del professor, rebrà les explicacions adequades per a la millor comprensió de l'assignatura i l'aprenentatge de destreses. Les pràctiques són especialment útils perquè l'alumne aprengui i desenvolupi les habilitats de l'entrevista metge-pacient en general i l'entrevista del pacient psiquiàtric en particular per facilitar la realització d'una exploració psicopatològica i un diagnòstic sindròmic. Es proposa una rotació per diferents dispositius de l'atenció psiquiàtrica o activitats multimèdia, amb la finalitat de prendre contacte amb els diferents aspectes de l'atenció en psiquiatria i salut mental. Així, es proposa que l'alumne acompanyi el professor en el curs de l'assistència clínica en qualsevol dels dispositius següents:
Unitat de Psiquiatria d'aguts adults i/o infantil
Unitat d'Addiccions (unitat d'ingrés i/o ambulatori)
Centre de Salut Mental d’adults i/o infanto-juvenil
Urgències de psiquiatria
Programa específic de cadascuna de les Unitats Docents Hospitalàries (per exemple, trastorns afectius, interconsulta, trastorns del neurodesenvolupament, programa de prevenció de suïcidi, psiquiatria infanto-juvenil, etc.)
L'organització final de les pràctiques s'adaptarà a la realitat assistència de cadascuna de les Unitats Docents Hospitalàries (UUDDHH), que ho explicitaran el primer dia de classe de l'assignatura, a través del professors responsables de l'assignatura a les UDH.
Pràctica de simulació clínica avançada (en humans) 1h
Es farà un total de 1 pràctica de simulació clínica avançada d'una hora de duració.
Segons criteri del professorat responsable i segons els recursos disponibles a cada Unitat Docent, part dels continguts corresponents a les lliçons de seminaris podran ser impartits i avaluats a les aules de simulació amb la metodologia corresponent.
Treball autònom (96h)
Lectura comprensiva de textos i articles, estudi i realització d'esquemes, resum i assimilació conceptual dels continguts. Preparació de les presentacions i lliuraments.
La informació sobre els idiomes d’impartició de la docència es pot consultar a l’apartat de CONTINGUTS de la guia.