Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2502442 Medicina | OB | 5 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
És aconsellable i convenient que l'alumne hagi adquirit competències bàsiques en la comprensió de l'estructura i funcions de l'organisme, comprensió de les manifestació de la malaltia i la seva repercussió en el cos, indicació de proves complementàries i la seva interpretació, coneixement i respecte dels drets bàsics del pacient amb relació a les creences, procedència i cultura, així com de la seva autonomia.
L'estudiant adquirirà el compromís de preservar la confidencialitat i secret professional de les dades que pugui tenir accés per raó dels aprenentatges als serveis assistencials. També en mantenir una actitud d'ètica professional en totes les seves accions.
L'assignatura es programa al 5è curs de Medicina quan ja es té un coneixement mèdic adequat i forma part de les assignatures obligatòries. Els objectius són adquirir unes competències mínimes que permetin comprendre i conèixer la utilització dels coneixements mèdics en altres camps professionals com és el dret i la seva aplicació pràctica al servei de l'administració de justícia. D'aquesta forma els coneixements adquirits permeten comprendre els efectes de la violència sobre el cos, en les seves diverses formes, la necessitat de comunicació d'aquesta violència als jutjats, les conseqüències sobre el lesionat i el cadàver. Així mateix coneix de l'aportació de les ciències mèdiques al cos doctrinal del dret, les normes que regulen la pràctica mèdica diària, l'organització sanitària i les conseqüències dels defectes d'aquestes normes, és a dir els principis bàsics de la normopraxi o si no la malpraxis.
A nivell de Toxicologia, els objectius són conèixer el perfil epidemiològic actual de les intoxicacions agudes a urgències i l’epidemiologia de les intoxicacions greus que requereixen ingrés a la UCI. Coneixer el funcionament del laboratori de toxicologia clínica. Saber realitzar un diagnòstic general de les intoxicacions, podent aplicar conceptes fonamentals de toxicocinètica i conèixer els antídots, les tècniques de descontaminació digestiva i depuració extracorpòries. S’impartiran coneixements sobre intoxicacions medicamentoses, no medicamentoses i per drogues d’abús.
Aquesta assignatura es complementa amb l'assignatura de Bioètica i comunicació .
Competències
Reconèixer els elements essencials de la professió mèdica com resultat d’un procés evolutiu, científic i sociocultural, incloent els principis ètics, les responsabilitats legals i el exercici professional centrat en el pacient.
Demostrar que compren la importància dels principis ètics pel benefici del pacient, de la societat i de la professió, amb especial atenció al secret professional.
Reconèixer els aspectes ètics, legals i tècnics en la documentació del pacient, el plagi, la confidencialitat i la propietat intel·lectual.
Demostrar que compren els agents causants i factors de risc que determinen els estats de salut i el desenvolupament de la malaltia.
Demostrar que compren els fonaments de la conducta humana normal i les seves alteracions en diferents contextos.
Reconèixer el rol de la complexitat, la incertesa i la probabilitat en la presa de decisions de la pràctica mèdica.
Obtenir i elaborar una historia clínica amb tota la informació rellevant, estructurada i centrada en el pacient, tenint en compta tots els grups d’edat, sexe, els factors culturals, socials i ètnics
Indicar les tècniques i procediments bàsics de diagnosis i analitzar e interpretar els resultats per precisar millor la naturalesa dels problemes.
Elaborar una orientació diagnòstica i establir una estratègia d’actuació raonada, valorant els resultats de la anamnesis i la exploració física, així com els resultats posteriors de les exploracions complementaries indicades
Cuidar dels pacients, la família i la comunitat d’una forma efectiva i eficient, d’acord amb els principis deontològics, amb especial èmfasis en la promoció de la salut i prevenció de les malalties, formant part d’equips multidisciplinaris.
Redactar histories clíniques, informes mèdics i altres registres mèdics de forma comprensible a tercers.
Comunicar-se de manera clara, tant oral com escrita, amb altres professionals i amb els mitjans de comunicació.
Medicina legal i toxicologia. Dret mèdic i legislació sanitària
Documents medicolegals (6 hores)
Secret professional i informació clínic-assistencial. Consentiment informat. Criteris medicolegals i administratiu-sanitaris sobre reproducció humana, investigació i experimentació clínica, dret a la vida i mort digna (Llei d'Eutanàsia) ( 1 hores)
Diagnòstic de mort i utilització clínica de cadàvers. Tanatologia forense (2 hores)
Patologia Forense (morts violentes i sospitoses de criminalitat) (6 hores)
Psiquiatria forense (1 hora)
Intoxicacions agudes (IA): Aspectes epidemiològics. Diagnòstic, manifestacions clíniques. Valor del laboratori. Terapèutica (I): mesures generales. Terapèutica (II): mesures específiques de descontaminació. -Terapèutica (III): tècniques extractives. Elaboració d'una fitxa tipus. Barbitúrics. Benzodiazepines. Antidepressius cíclics. Fenotiazines. Paracetamol. Salicilats. Opiacis. Amfetamines. Metanol. Etanol. Etilenglicol. Insecticides organofosforats. Insecticides organoclorats. Herbicides: Paraquat. Càustics. Plantes. Bolets. Verinoses. Gasos. Metalls (16 hores)
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
PLAB | 1 | 0,04 | 7, 21 |
Seminaris (SEM) | 12 | 0,48 | 1, 8, 11, 12, 13, 14, 16, 18, 19, 23 |
Teoria (TE) | 32 | 1,28 | 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 13, 14, 15, 16, 17, 20, 21, 22 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi personal | 40 | 1,6 | 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 13, 15, 16, 17, 20, 21, 22, 23 |
lectura dàrticles/informes d'interés | 10 | 0,4 | 14, 21 |
Crèdits assignatura: 4ECTS= 100 hores
TREBALL AUTÒNOM (50 hores).
Lectura comprensiva de textos i articles, estudi i realització d'esquemes, resum i assimilació conceptual dels continguts. Preparació de les presentacions i lliuraments.
AVALUACIÓ (5 hores): 1 examen de superació d'assignatura. Els estudiants que no hagin superat l'assignatura o no presentats a l'examen programat es podran presentar a un examen final.
Teoria (tipologia TE). Mida de grup: grup de matrícula.
Seminaris (tipologia SEM) La mida estàndard és de 20 i els desdoblaments s’estableix a partir de 25 estudiants per grup.
Excepcionalment i segons criteri del professorat responsable, els recursos disponibles i la situació sanitària de cada moment a les diferents Unitats Docents, part dels continguts corresponents a les lliçons teòriques, pràctiques i seminaris podran ser impartits de forma presencial o virtual.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè l'alumnat empleni les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul
Aquesta Guia descriu el marc, continguts, metodologia i normes generals de l'assignatura, d'acord amb el pla d'estudis vigent. L'organització final de l'assignatura pel que fa al nombre i mida de grups, distribució en el calendari i dates d'exàmens, criteris específics d'avaluació i revisió d'exàmens, es concretaran a cada una de les Unitats Docents Hospitalàries (UDH), que ho explicitaran a través de les seves pàgines web i el primer dia de classe de cada assignatura, a través del professors responsables de l'assignatura a les UDH.
Excepcionalment i segons criteri del professorat responsable, els recursos disponibles i la situació sanitària de cada moment a les diferents Unitats Docents, part del continguts corresponents a les lliçons teòriques, practiques i seminaris podran ser impartits de forma presencial o virtual.
Durant el curs actual, els professors designats pels Departaments com a responsables de l'assignatura a nivell de Facultat i de les UDH són:
Departament(s) responsable(s): Departament de Psiquiatria i de Medicina Legal
Responsable de l’assignatura: Santiago Crespo Alonso
Responsables UDH
- Santiago Crespo Alonso. Santiago.crespo@uab.cat Responsable UDHSP
- Sara Milian Sebastian. Sara.Milian@uab.cat. Responsable UDHVH
- Jose Castellà García. Josepcastella10@gmail.com Responsable UDHGTP
- Joan Ignasi Galtés Vicente. ignasigaltes@uab.cat Responsable UDHPT |
Responsables UDHPT |
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Avaluacions escrites mitjançant proves objectives: ítems d'elecció múltiple / proves d'assaig de preguntes obertes/ proves d'assaig de preguntes restringides o casos clínics | 50% | 2 | 0,08 | 2, 3, 4, 5, 6, 7, 10, 13, 15, 16, 17, 20, 21, 22, 23 |
Cas clínic-prova o oral o presentació informe | 10 | 1 | 0,04 | 1, 8, 9, 11, 12, 13, 14, 18, 19, 21, 23 |
Discussió de problemes de temàtica de medicina legal, psiquiatria, toxicologia o patologia | 10 | 1 | 0,04 | 1, 6, 7, 11, 13, 14, 15, 22, 23 |
Informe pericial-prova d'assaig de preguntes obertes o oral o presentació informe | 30 | 1 | 0,04 | 1, 4, 8, 11, 12, 14, 15, 18, 19, 21, 23 |
La prova objectiva consistirà en un examen d'elecció múltiple, on únicament hi ha una resposta correcta. Es resta de cada quatre errades una correcta. El resultat de l'examen representa el 50% de la nota final. També podrà ser de format de preguntes curtes, dirigides o casos clínics.
El 30 % de la nota vindrà donat de la valoració d'un informe o presentació oral d'un tema que escollirà. L'esmentat informe o presentació versarà sobre patologia forense, psiquiàtric forense, toxicologia.
10% Discussio de problemes médico legals mitjaçant preguntes curtes
El 10% restant vindrà donat per la discussió d'un cas clínic, mitjançant defensa oral, o presentació d’informe, o preguntes curtes del mateix.
Des de el primer dia s'ha de informar al alumne sobre la metodologia i avaluació a realitzar i quedar suficientment clar per l'alumne.
Els estudiants que no hagin superat l’assignatura/mòdul per mitjà de l’avaluació continuada es podran presentar a un examen final o una prova de recuperació, que mai es farà servir per millorar les qualificacions.
Els estudiants que no realitzin les proves d’avaluació tant teòrica com pràctica seran considerats com No avaluats exhaurint els drets a la matrícula del’assignatura
Els estudiants tenen dret a revisió de l'examen. Es funció del professor responsable de l'assignatura, establir una data per l'esmentada revisió i els criteris de la mateixa (valoració d'aprovat o suspens, no presentació per pujar nota, valoració únicament de errades depuntuació, etc.).
Aquesta assignatura ofereix la possibilitat de evaluació única. La proba es farà el mateix dia que la proba objectiva per l'alumnat d'evaluació continuada. Constarà d'examen d'elecció múltiple (50%), preguntes curtes (20-30%), casos clínics o forenses (30-20%). En el cas de suspendre es pot presenta a un examen final que sera el mateix dia que el programat per el suspesos de l'asignatura en modalidad continuada.
L'assignatura es dona per aprovada tant en la modalitat de evaluació continuada com evaluació única en el moment que la nota arribi al 50% (5)
- Delgado Bueno, Santiago. Psiquiatría legal y forense. Madrid: Colex, 1994. 2 vol.
- Gisbert Calabuig, Juan Antonio. Medicina legal y toxicología. 7ª ed. Barcelona: Elsevier, 2018.
- Harrison principios de medicina interna. 21ª ed. Joseph Loscalzo (ed.). Ciudad de México: McGraw-Hill, 2022.
https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/avjcib/alma991010637433606709
- Ellenhorn's Medical toxicology: diagnosis and treatment of human poisoning. 2nd ed. Matthew J. Ellenhorn (ed.). Baltimore: Williams & Wilkins, cop. 1997.
- Morán Chorro, Indalecio; Baldirà Martínez de Irujo, Jaume; Marruecos-Sant, Luis; Nogué Xarau, Santiago. Toxicología clínica. Madrid: Difusión Jurídica y Temas de Actualidad, 2011.
https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/1eqfv2p/alma991002517529706709
- Medicina interna. 19ª ed. P. Farreras, C. Rozman, F. Cardellach (dir.). Barcelona: Elsevier, 2020.
https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/avjcib/alma991000597449706709
Recursos d’Internet
Asociación Catalana de Médicos Forenses
Toxi-NET en http://wzar.unizar.es/stc/toxicologianet No funciona la pàgina web
No cal programari específic
La informació sobre els idiomes d’impartició de la docència es pot consultar a l’apartat de CONTINGUTS de la guia.