Logo UAB

Administració i Direcció d’Empreses Publicitàries i de les Relacions Públiques i l'Emprenedoria

Codi: 106676 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2501935 Publicitat i Relacions Públiques OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
Pere Navalles Villar
Correu electrònic:
pere.navalles@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Es requereix una actitud positiva i proactiva per tal d'aprofitar al màxim l'assignatura, que s'impartirà amb
l'objectiu d'apropar els alumnes al món professional de l'empresa de comunicació comercial en general, i a
l'agència de publicitat en particular.

 
 

Objectius

a. Introduir l'alumnat en els actuals criteris i els diversos camps de la gestió empresarial al món de la
comunicació comercial en general i, en particular, al de l'agència de publicitat.
b. Dotar l'alumnat d'una visió transversal respecte el funcionament del negoci al sector de la comunicació
comercial.
c. Impartir la base pràctica necessària per entendre la gestió empresarial, per tal de facilitar-li l'entrada al món
professional i posar els fonaments per al seu futur ascens a llocs directius o de gestió.

 
 

Resultats d'aprenentatge

  1. CM21 (Competència) Dissenyar plans de màrqueting que tinguin en compte les empreses proveïdores, els pressupostos i el control de costos.
  2. CM22 (Competència) Planificar una estratègia publicitària atenent a la part interessada (stakeholders) i també a la repercussió social que tenen.
  3. KM27 (Coneixement) Reconèixer el valor de marques i públics com a eixos estratègics en la relació entre empreses anunciants i persones consumidores.
  4. KM28 (Coneixement) Reconèixer les empreses publicitàries com a unitats de negoci per comprendre el seu paper en la indústria de la comunicació.

Continguts

1.- Introducció. Continguts de l'assignatura. Què és empresa avui: aportar a la cadena de valor. Què és
publicitat avui. Treballar vs. emprendre. Objectiu: adquirir una visió transversal de com funciona aquest
negoci.
2.- La indústria de la comunicació. Ecosistema d'empreses de publicitat i comunicació comercial. Tipologia.
Les principals empreses de cada àmbit i els seus treballs emblemàtics. Multinacionals vs locals.
3.- L'agència de publicitat. Context, orígens i evolució del seu model de negoci (James Walter Thompson, Bill
Bernbach, Mad men, els professionals avui). Organigrama tipus. Perfils professionals. Oficines i organització
interna (com a lloc de treball i com a eina d'imatge i posicionament). Oportunitats de desenvolupament
professional.
4.- Els grans networks multinacionals, context i organització. Holdings. Reporting i relació amb clients
multinacionals. Hubs. Clients captius vs. agències captives. Les principals xarxes mundials i les seves filials
espanyoles.
5.- Empreses nacionals i participades per networks. Emprenedors, freelancers i l'atomització especialitzada.
Venda a multinacionals, l' earn out. Ecosistemes col·laboratius. Els principals players locals, qui són i quins
són els seus clients bandera.
6.- Organització interna. Departaments. Equips. Gestió econòmica i gestió emocional. Quan la maquinària
base són les persones. Cohabitació de diferents perfils. Lideratge. Recruitment. Motivació. Teambuilding. Top
down i bottom up.
7.- Els clients. La importància de definir la relació. Comptes o projectes. Remuneració: scope of work,
contracte vs fee per projecte. Creixement orgànic. Cercar negoci vs crear negoci. Proactivitat.
8.- New Business. L'estratègia de nou negoci. El Pla de new business. El mapa de sectors. La wish list.
Models de gestió de new business. Actors externs. Actors interns. El poder del boca-orella. PR corporatiu.
Networking. Els concursos.
9.- Els Ingressos. Cost vs retorn. El fee per conceptes d'activitat i servei. La gestió de producció (audiovisual,
digital i gràfica). Gestió de drets (models, música, imatges, etc). Estudi gràfic. Adaptacions.
10.- Control de despeses. Business plan. Overhead. Profit. Ràtios. Les Q i l'equilibri inestable. La importància
de la projecció de resultats. Pla de reorientació, com gestionem les desviacions sobre pla. Despeses
comercials. Incentius a empleats.
11.- Festivals. Els festivals com a eina d'acció comercial: Atraure clients i atraure talent. Els principals festivals
(Transversals: Cannes, Sol, One Show, FIAP ... Verticals: Effies, Aspid, el Chupete ...). Glamour convertible en
negoci. Costos i projecció de despeses d'inscripció de l'any (festivals, categories ...) El Gunn Report. El
rànquing Crema.
12.- Vendre. La necessitat de diferenciar-se. Transmetre la personalitat de la nostra pròpia marca. Les
credencials. Preparar-presentar-vendre. El valor del temps: concreció, convicció, rellevància. El factor primera
impressió. Servei vs. activisme.
13.- La presentació. De l'elevator pitch a la macro presentació. Com presentar-se i com presentar. Conèixer
l'audiència. L'estructura de continguts. L'equilibri entre l'auditiu i el visual. Dominar la sala.
14.- Innovació i emprenedoria. El binomi exploració-explotació. Open innovation. Empreses que venen innovació. Idees més
enllà de la publicitat: Formar part de la conversa, construir marca fent, aportar valor millorant la vida de la gent. Emprendre per innovar.

 
 

Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Práctiques, seminaris i debat 37,5 1,5 CM22, KM27, CM22
Teoria 15 0,6 CM22, KM27, CM22
Tipus: Supervisades      
Tutories 7,5 0,3 CM21, KM28, CM21
Tipus: Autònomes      
Projecte d'emprenedoria, estudi, 82,5 3,3 CM21, CM22, CM21

S'anirà impartint el programa enriquit amb experiències reals pròpies del professor, d'acord amb la seva visió i
experiència en empreses de sector.
S'aplicarà l'impartit en la teoria a l'elaboració d'un projecte d'emprenedoria dins l'àmbit publicitàri, projecte que conclourà en la
presentació d'una proposta d'empresa.
Cada sessió conclourà amb la presentació de la notícia més rellevant del sector, sel·leccionada per l'alumnat
setmanalment a partir d'una bateria determinada de publicacions nacionals i internacionals.
Xerrades realitzades a classe per personalitats que vindran a reforçar l'aproximació professional al sector.
Es farà molt èmfasi en apropar l'alumnat al món professional, introduint-los en l'entorn de l'empresa.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assistència a conferència professional gratuïta 15% 1,5 0,06 KM27, KM28
Assistència i participació 10% 1,5 0,06 CM21, CM22, KM27
Examen 50% 1,5 0,06 KM27
Projecte d'emprenedoria 25% 3 0,12 CM21, CM22, KM28

Aquesta assignatura segueix l'avaluació continuada i també preveu lavaluació única.


Els ítems d'avaluació són els següents:
-10% Assistència i participació -tant a la teoria com a les pràctiques- valorant-se actitud, implicació i
aportacions a classe, així com el rendiment de l'alumne.
-25% Treball de síntesi. Durant el quadrimestre, els alumnes hauran de desenvolupar un projecte d'empresa
publicitària que culminarà amb la seva participació en un concurs final per obtenir un suposat "client".
-15% Assistència a conferència professional. es realitzara un treball sobre el tema i conclusions d'una conferència professional al Club de Marketing de Barcelona o al Col·legi professional del Marketing i la Comunicació de Catalunya, segons es determini en funcio al tema, horari i dia. L'assistència a aquesta conferència no representarà cap cost per a l'alumnat.
-50% Examen final sobre els diferents continguts impartits a l'assignatura.

L'avaluació única inclou tres activitats: Realització d'un treball sobre una conferència professional (15%); Projecte d'emprenedoria (35%) i examen de continguts (50%).

Els treballs a realitzar de l'assistència a la conferència professional i el projecte d'emprenedoria es lliuraran el mateix dia de la realització de l'examen.

Recuperació
L'alumnat tindrà dret a la recuperació de l'assignatura si ha estat avaluat del conjunt de
activitats, el pes de les quals sigui dun mínim de 2/3 parts de la qualificació total de lassignatura havent obtingut un mínim de 3 en cadascuna de les activitats avaluades.

Tant pel que fa a l'avaluació única com a la continuada, l'examen és l'única activitat de recuperable. La recuperació consistirà en un examen addicional sobre diferents temes de l'assignatura. L'enunciat serà idèntic per a totes dues modalitats d'avaluació.


Plagi
L'estudiant que faci qualsevol irregularitat (còpia, plagi, suplantació d'identitat...) es qualificarà amb aquest acte d'avaluació. En cas que es produeixin diverses irregularitats, la qualificació final de lassignatura serà 0.

 

 

Bibliografia

-Arden, Paul. "It's not how good you are, it's how good you want to be".
-Bullmore, Jeremy. "More Bullmore, behind the scenes in advertising".
-Carnegie, Dale. "Cómo hablar bien en público".
-Caro, Franciso J. & Fernández, David. "Empresa Publicitaria"
-Cubeiro, Juan Carlos. "La sensación de fluidez."
-French, Neil. "Sorry for the lobsters".
-Harari, Noah Yuval "Sapiens".
-Roam, Dan. "Haz que tu presentación sea algo extraordinario".
-Roberts, Kevin. "Lovemarks".
-Segarra, Toni. "Desde el otro lado del escaparate".
-Solana, Daniel. "Postpublicidad".
-Trias de Bes, Fernando. "El libro negro del emprendedor".
-Vidal, Marc. "Una hormiga en París".
-Walsh, Mike. "Futuretainment".

-Hopkins. My life in advertising. 

Webografia:
1.- Reason Why, https://www.reasonwhy.es
2.- Anuncios, https://www.anuncios.com/
3.- Campaign, https://www.campaignlive.co.uk/
4.-AdAge, https://adage.com/
5.-AdWeek, https://www.adweek.com/
6.- Campaignasia, https://www.campaignasia.com/
7.- AdLatina, https://www.adlatina.com/
8.-LatinSpots https://www.latinspots.com/sp/

 

Programari

Cap en particular

 
 

Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PLAB) Pràctiques de laboratori 51 Català primer quadrimestre tarda
(TE) Teoria 5 Català primer quadrimestre tarda