Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Panorama de la Cultura i la Literatura en Francès

Codi: 106673 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2504393 Estudis d'Anglès i Francès FB 1

Professor/a de contacte

Nom:
Ricard Ripoll Villanueva
Correu electrònic:
ricard.ripoll@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Parlar i escriure en francès


Objectius

- Conèixer la cultura francesa

- Conèixer la literatura francesa

- Aprendre a parlar en un debat

- Tenir una visió crítica de la societat

- Saber contextualitzar els esdeveniments socials, polítics, culturals

- Saber construir un discurs escrit


Competències

  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Avaluar i proposar solucions a problemes teòrics o pràctics dels àmbits de la literatura, la cultura i la lingüística angleses i franceses.
  • Demostrar habilitats per treballar de manera autònoma i en equip per assolir els objectius planificats, si escau en contextos multiculturals i interdisciplinaris.
  • Fer treballs escrits o presentacions orals efectius i adaptats al registre adequat en diferents llengües.
  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  • Reconèixer els períodes, tradicions, tendències, obres i autors més significatius de la literatura en llengua anglesa i francesa en el seu context historicosocial.
  • Utilitzar les eines digitals i les fonts documentals específiques per a la captació i l'organització d'informació.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar a la recerca en llengua anglesa les metodologies científiques i de planificació del treball adquirides.
  2. Aplicar els diferents instruments d'anàlisi a diferents tipus d'obres literàries.
  3. Argumentar i avaluar la pertinència de l’anàlisi d’un fenomen lingüístic, literari o cultural.
  4. Argumentar sobre diversos temes i problemes literaris a propòsit d'obres diferents i avaluar els resultats.
  5. Comentar textos literaris aplicant-hi els instruments adquirits i tenint en compte el context històric i sociocultural.
  6. Demostrar coneixements dels temes relacionats amb l’estudi de la literatura i els seus mètodes d’anàlisi.
  7. Discriminar i reunir la bibliografia crítica bàsica que conforma el camp d’estudi d’una obra o un autor de la literatura en llengua francesa.
  8. Distingir el factor sexe/gènere en la configuració del cànon literari.
  9. Elaborar treballs on s’apliquin els instruments digitals i bibliogràfics fonamentals per a l’àmbit d’estudi.
  10. Elaborar una feina respectant els aspectes ètics relacionats amb l’autoria de les idees i la diversitat d’opinions.
  11. Evaluar los resultados relacionados con la argumentación sobre varios temas y problemas literarios a propósito de obras distintas.
  12. Fer lectures segons el gènere literari d'una obra.
  13. Fer servir la terminologia adequada en la construcció d'un text acadèmic.
  14. Identificar i explicar les característiques bàsiques del procés d'interpretació.
  15. Identificar i explicar les característiques bàsiques dels textos literaris.
  16. Identificar les idees principals i les secundàries i expressar-les amb correcció lingüística.
  17. Identificar les relacions de la literatura amb la història, l'art o altres moviments culturals.
  18. Interpretar críticament obres literàries tenint en compte les relacions entre els diferents àmbits de la literatura i la relació de la literatura amb les àrees humanes, artístiques i socials.
  19. Localitzar i organitzar informació rellevant en llengua anglesa disponible a Internet, en bases de dades i en biblioteques.
  20. Mantenir una actitud de respecte cap a les opinions, valors, comportaments i pràctiques dels altres.
  21. Redactar comentaris de text amb sentit crític.
  22. Redactar comentaris de text des de la crítica comparada.
  23. Resoldre tasques sobre autors i corrents de la literatura comparada, relacionant coneixements d'altres disciplines humanes.
  24. Sintetitzar la informació obtinguda a partir de diferents fonts, problematitzar un tema i estructurar la informació de manera pertinent en presentacions orals i escrites adaptades al públic.

Continguts

El contingut del curs s'estructurarà a partir d'una divisió per segles:

1) Edat Mitja: societat i literatura

2) Renaixement: l'humanisme i la visió d'un nou món

3) Època clàssica: del Barroc al classicisme

4) La Il·lustració: de la Revolució Francesa a les campanyes napoleòniques

5) Època Moderna: individu i societat

6) Època contemporània: les avantguardes i la tradició


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Redacció 1 31 1,24 6, 8, 13, 17, 19, 21, 23
Tipus: Supervisades      
Debat 40 1,6 3, 7, 8, 17, 20
Redacció 2 20 0,8 1, 5, 9, 10, 12, 15, 21, 24
Tipus: Autònomes      
Redacció 3 20 0,8 2, 3, 5, 11, 13, 15, 16, 17, 21
Redacció 4 20 0,8 2, 3, 5, 11, 13, 15, 20

El curs consta de sis blocs per segles (de la Edat Mitja a època contemporània).

En cada bloc hi haurà:

- lectures dirigides 

- comentaris de text

- debats

Es proposaran esquemes per facilitar la comprensió dels fets societals, polítics i culturals i es demanarà la participació dels estudiants

per ampliar lèxic i per aproximar-se a la particularitat de cada moment històric.

 

Nota: “es reservaran 15 minuts d’una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l’alumnat de les enquestes d’avaluació de l’actuació del professorat i d’avaluació de l’assignatura”

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Constitució d'un dossier d'autoavaluació 30% 6 0,24 3, 7, 8, 12, 13, 16, 18, 19, 21, 22, 24
Participació oral 10% 1 0,04 3, 4, 5, 6, 12, 23
Prova oral 20% 4 0,16 3, 7, 8, 10, 12, 17, 20, 24
Redacció 1 105 2 0,08 3, 6, 8, 13, 16, 17, 21, 23
Redacció 2 10% 2 0,08 5, 9, 10, 11, 12, 15, 18, 20, 24
Redacció 3 10% 2 0,08 4, 7, 10, 14, 17, 21, 22
Redacció 4 10% 2 0,08 1, 2, 3, 5, 11, 13, 15, 16, 17, 20, 21

 

L'avaluació contínua constarà de:

1) Quatre treballs escrits (40%)

2) Una prova oral (20%)

3) Participació a classe (10%)

4) Un dossier final (30%)

 

En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o professora informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i la data de revisió de les qualificacions

 

En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.

Aquells actes d’avaluació en què hi hagi hagut irregularitats no són recuperables.

RECUPERACIÓ:

S’aplicarà el mateix sistema de recuperació que per l’avaluació continuada

 


Bibliografia

Es donarà a començament del curs


Programari

sense cap comentari


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Francès segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Francès segon quadrimestre matí-mixt