Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Seminari Monogràfic de Literatura en Llengua Francesa

Codi: 106620 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2504393 Estudis d'Anglès i Francès OB 3

Professor/a de contacte

Nom:
Xavier Blanco Escoda
Correu electrònic:
xavier.blanco@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No s'escau.


Objectius

- Llegir i conèixer en profunditat una obra cabdal de la literatura francesa.

- Conèixer el context històric, socioeconòmic i cultural d'una obra cabdal de la literatura francesa.

- Ser capaç de reflexionar críticament sobre la lectura feta.

- Ser capaç d'escriure, a partir d'un fragment literari donat, un comentari de text.

- Ser capaç d'exposar oralment les principals característiques d'una obra cabdal de la literatura francesa.


Competències

  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi valorant l'impacte social, econòmic i mediambiental.
  • Avaluar i proposar solucions a problemes teòrics o pràctics dels àmbits de la literatura, la cultura i la lingüística angleses i franceses.
  • Fer servir correctament l’anglès i el francès oral i escrit per finalitats acadèmiques i professionals, relacionades amb l’estudi de la lingüística, la història, la cultura i la literatura.
  • Fer treballs escrits o presentacions orals efectius i adaptats al registre adequat en diferents llengües.
  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  • Reconèixer els períodes, tradicions, tendències, obres i autors més significatius de la literatura en llengua anglesa i francesa en el seu context historicosocial.
  • Utilitzar les eines digitals i les fonts documentals específiques per a la captació i l'organització d'informació.

Resultats d'aprenentatge

  1. Adquirir consciència de la dimensió diacrònica de la llengua francesa i de les condicions de creació, difusió i conservació de grans textos literaris francesos que pertanyen a les etapes inicials d’aquesta llengua.
  2. Aplicar de manera responsable i raonada les tècniques informàtiques adequades per consultar i gestionar fonts documentals específiques.
  3. Argumentar i avaluar la pertinència de l’anàlisi d’un fenomen lingüístic, literari o cultural.
  4. Demostrar una posició pròpia davant d'un problema o una controvèrsia de rellevància filosòfica.
  5. Discriminar i reunir la bibliografia crítica bàsica que conforma el camp d’estudi d’una obra o un autor de la literatura en llengua francesa.
  6. Elaborar treballs on s’apliquin els instruments digitals i bibliogràfics fonamentals per a l’àmbit d’estudi.
  7. Fer servir les tècniques del comentari literari.
  8. Identificar el context en què s’inscriuen els processos històrics i culturals.
  9. Identificar i explicar les característiques bàsiques dels textos literaris i del procés d'interpretació.
  10. Identificar i explicar les característiques bàsiques dels textos literaris.
  11. Identificar les idees principals i les secundàries i expressar-les amb correcció lingüística.
  12. Mantenir una actitud de respecte cap a les opinions, valors, comportaments i pràctiques dels altres.

Continguts

LES MISÉRABLES de Víctor Hugo

 

Unitat 1: Introducció a l'obra i al seu context històric

Propostes de lectura i edicions recomanades

Biografia de Víctor Hugo

Presentació general de l'obra de l'autor

Panorama històric de la França del segle XIX

Introducció als principals temes socials abordats a Les Misérables

 

Unitat 2: Anàlisi dels personatges principals (1)

Jean Valjean: caràcter, fets, evolució moral i personal

Javert: figura de l'ordre i de la justícia implacables

Fantine: víctima de la injustícia social

 

Unitat 3: Anàlisi dels personatges principals (2)

Cosette: d'una infància maltractada a una joventut condicionada

Marius: orígens i compromís polític

Els Thénardier: crim i misèria o misèria i crim?

 

Unitat 4: Els grans temes de la novel·la

Pobresa i injustícia social

Redempció i perdó

Justícia i llei

Amor i sacrifici

Política i història

 

Unitat 5: Anàlisi estilística i narrativa

L'estructura de la novel·la

La llengua de Víctor Hugo: la prosa del poeta

Digressions i intervencions de l'autor

 

Unitat 6: El context històric a la novel·la

La Revolució Francesa i les seves conseqüències

La societat del segle XIX a França: context econòmic, polític i cultural

L'era napoleònica: Waterloo

La revolució de 1830

 

Unitat 7: Impacte i recepció de lobra

Recepció de la crítica i del públic

Adaptacions teatrals, cinematogràfiques, etc.: la qüestió de la transmodalitat

Posteritat de l'obra. Les Misérables avui: rellevància i actualitat


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes amb suport TIC i discussió col·lectiva 47 1,88
Tipus: Supervisades      
Exercicis 12 0,48
Tipus: Autònomes      
Estudi i lectures 85 3,4

La metodologia docent es basarà principalment en:

- Classes magistrals amb suport TIC i discussió col·lectiva.

- Lectura i comentari de fragments de textos literaris i de textos de crítica literària.

- Visionat i comentari de documents audiovisuals.

- Presentació oral, per part de l'alumnat, de temes i activitats proposades, que podran donar lloc a preguntes i debat. Aquestes presentacions es duran a terme segons el model de l'aula invertida es faran preferentment en grups reduïts i inclouran la participació de tot l'alumnat present a l'aula (que, prèviament, haurà treballat amb materials afins a cada tema exposat). Es podran incloure tècniques d'ingenieria lingüística aplicades a l'anàlisi del text literari.

Nota: es reservaran 15 minuts d’una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l’alumnat de les enquestes d’avaluació de l’actuació del professorat i d’avaluació de l’assignatura.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Exposicions orals a clase 40% 3 0,12 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12
Participació activa a les classes 20% 0 0 1, 3, 4, 7, 8, 9, 10, 12
Primer examen d'avaluació formativa 20% 1,5 0,06 3, 4, 5, 8, 9, 10, 11, 12
Segon examen d'avaluació formativa 20% 1,5 0,06 1, 3, 4, 5, 8, 9, 10, 11, 12

L'avaluació del curs serà contínua (llevat dels casos en què s'hagi sol·licitad prèviament avaluació única segons la normativa vigent) i inclourà tant les diverses proves com els comentaris i exposicions orals realitzats durant tot el semestre, així com la participació activa a les classes. Inclourà dos exàmens, un d'ells parcial i un de síntesi. Aquest últim serà preferentment oral.

L'avaluació unica consistirà en una única prova (oral) i requerirà el lliurament d'una presentació (que es farà també oralment dins el marc de la prova esmentada) i d'un treball escrit que desenvolupi el tema de la presentació.

Per participar a la recuperació (que consistirà en un examen global de síntesi), l'alumne ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total. Només té dret a la recuperació l'alumnat que, havent suspès, tingui almenys una nota mitjana final de 3,5 sobre 10. Les presentacions orals i les tasques relacionades amb l'activitat docent diària queden excloses de la recuperació. Es considerarà com a 'NO AVALUABLE' l'alumnat que hagi realitzat menys de 2/3 parts de les activitats d'avaluació.

En el moment de realització de cada activitat avaluativa, s'informarà l'alumnat del procediment i data de revisió de les qualificacions.

El plagi: El plagi total i parcial de qualsevol dels exercicis es considerarà automàticament un SUSPENS (0) de l'exercici plagiat. PLAGIAR és copiar de fonts no identificades, sigui una sola frase o més, fent-ho passar per producció pròpia. És una ofensa greu.

En cas que l'estudiant realitzi qualsevol irregularitat quepugui conduir auna variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d'avaluació, amb independència del procés disciplinari que s'hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d'avaluació d'unamateixa assignatura, la qualificació final d'aquesta assignatura serà 0.

En cas que les proves no es puguin fer presencialment s'adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d'exercicis a través de Teams, etc. El professorat vetllarà perquè l'estudiantat hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius que estiguin al seu abast.


Bibliografia

Aquesta és una bibliografia molt succincta que haurà de ser consultada per tot el grup de classe. Durant el curs, es facilitarà bibliografia específica segons els aspectes de l'obra que diferents estudiants o grups d'estudiants vulguin analitzar.

 

Bibliographie primaire

Hugo, Victor (1862) : Les Misérables. Édition présentéé, établie et annotée par Yves Gohin, 2 volumes. Éditions Gallimard (Folio Classique), Paris, 1999.

Hugo, Victor (1862) : Les Misérables. Édition d'Henri Scepi avec la collaboration de Dominique Moncond'huy. Éditions Gallimard (Bibliothèque de la Pléiade, nº 85), Paris, 2018.

Hugo, Victor (1862) : Les Misérables. Émile Testard, Paris, 1890. [Disponible sur Wikisource].

 

Bibliographie secondaire

Fillipetti, Sandrine (2011) : Victor Hugo, Paris : Éditions Gallimard (Folio biographies).

Spitzer, Sébastien (2023) : Dictionnaire amoureux de Victor Hugo, Paris : Éditions Plon.

Vanderborght, Harmony (2016) : Les Misérables de Victor Hugo, Bruxelles : Profil littéraire.

Winock, Michel (2018) : Le monde selon Victor Hugo, Paris : Tallandier.


Programari

NooJ (es pot descarregar lliurement des de https://nooj.univ-fcomte.fr/downloads.html)


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(SEM) Seminaris 1 Francès segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Francès segon quadrimestre matí-mixt