Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Grans Obres de la Literatura Francesa I

Codi: 106615 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2504393 Estudis d'Anglès i Francès OB 2

Professor/a de contacte

Nom:
Maria del Mar Garcia Lopez
Correu electrònic:
mariamar.garcia@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Per cursar l'assignatura Grans obres de la literatura francesa I, cal tenir afició a la lectura i planificar el temps necessari per llegir de primera mà -a més d'estudiar-les- les obres del programa.


Objectius

L'assignatura Grans obres de la literatura francesa I ofereix una introducció als textos clàssics de la literatura francesa. Mitjançant la lectura detallada, l'anàlisi textual i el debat interpretatiu de tres obres escollides, l'estudiant adquireix les eines necessàries per formar-se com a lector amb esperit crític. En finalitzar l'assignatura, l'estudiant serà capaç de:

  • Demostrar una comprensió lectora òptima dels textos literaris estudiats.
  • Demostrar un bon coneixement de les coordenades sociohistòriques, culturals i estètiques dels textos.
  • Valorar oralment i per escrit els textos literaris fent servir una argumentació sòlida.
  • Utilitzar adequadament els recursos bibliogràfics al seu abast.

Competències

  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi valorant l'impacte social, econòmic i mediambiental.
  • Avaluar i proposar solucions a problemes teòrics o pràctics dels àmbits de la literatura, la cultura i la lingüística angleses i franceses.
  • Fer servir correctament l’anglès i el francès oral i escrit per finalitats acadèmiques i professionals, relacionades amb l’estudi de la lingüística, la història, la cultura i la literatura.
  • Fer treballs escrits o presentacions orals efectius i adaptats al registre adequat en diferents llengües.
  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  • Reconèixer els períodes, tradicions, tendències, obres i autors més significatius de la literatura en llengua anglesa i francesa en el seu context historicosocial.
  • Utilitzar les eines digitals i les fonts documentals específiques per a la captació i l'organització d'informació.

Resultats d'aprenentatge

  1. Adquirir consciència de la dimensió diacrònica de la llengua francesa i de les condicions de creació, difusió i conservació de grans textos literaris francesos que pertanyen a les etapes inicials d’aquesta llengua.
  2. Aplicar de manera responsable i raonada les tècniques informàtiques adequades per consultar i gestionar fonts documentals específiques.
  3. Argumentar i avaluar la pertinència de l’anàlisi d’un fenomen lingüístic, literari o cultural.
  4. Demostrar una posició pròpia davant d'un problema o una controvèrsia de rellevància filosòfica.
  5. Discriminar i reunir la bibliografia crítica bàsica que conforma el camp d’estudi d’una obra o un autor de la literatura en llengua francesa.
  6. Fer servir les tècniques del comentari literari.
  7. Identificar el context en què s’inscriuen els processos històrics i culturals.
  8. Identificar i explicar les característiques bàsiques dels textos literaris i del procés d'interpretació.
  9. Identificar i explicar les característiques bàsiques dels textos literaris.
  10. Identificar les idees principals i les secundàries i expressar-les amb correcció lingüística.
  11. Mantenir una actitud de respecte cap a les opinions, valors, comportaments i pràctiques dels altres.

Continguts

 

El curs s'estructura en tres unitats. Cada unitat es dedica a una de les tres obres de lectura obligatòria. En començar el curs, la docent proporcionarà informació detallada sobre les obres escollides.

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals 12 0,48 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
Lectures i debats 38 1,52 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
Tipus: Supervisades      
Activitats d'escriptura i exercicis a classe 38 1,52 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
Tipus: Autònomes      
Lectura i estudi 50 2 1, 4, 7, 8, 9

Per assolir els objectius establerts, aquesta assignatura s'imparteix a través de classes magistrals i de debats interpretatius.

  • Per participar en el debat interpretatiu, és indispensable haver llegit els textos i realitzat les activitats corresponents abans de cada sessió.
  • L'alumnat ha d'accedir regularment al Campus virtual/Moodle i estar al corrent de la informació publicada en aquest.
  • Totes les dates límit d'entrega d'activitats es confirmaran a classe a l'inici del curs i s'han de respectar.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe dins del calendari establert pel centre o per la titulació perquè l'alumnat ompli les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura o mòdul.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
3 exercicis escrits 30% 3 0,12 1, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10
3 tests escrits 45% 3 0,12 1, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10
Anàlisi intermedial 15% 1,5 0,06 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
Assistència a classe i participació en els debats 10% 4,5 0,18 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11

AVALUACIÓ CONTINUADA

Els/les estudiants han de proporcionar evidències del seu progrés realitzant diverses tasques i proves. Aquestes activitats es detallen a la taula que es troba al final d'aquesta secció de la Guia docent.

Revisió

En publicar les qualificacions finals i abans de registrar-les als expedients dels/les estudiants, la docent proporcionarà una notificació escrita de la data i hora de revisió de les activitats d'avaluació. Els/les estudiants han d'acordar les revisions amb la docent.

Activitats d'Avaluació No Realitzades o No Aprovades

Els/les estudiants poden recuperar les activitats d'avaluació que no hagin aprovat o compensar aquelles que no hagin realitzat, sempre que les activitats completades representin un mínim del 66,6% (dos terços) de la qualificació final de l'assignatura i que tinguin una qualificació mitjana ponderada d'almenys 3,5. En publicar les qualificacions finals i abans de registrar-les als expedients, la docent informarà els/les estudiants del procediment de recuperació per escrit. La docent pot assignar una tasca per cada activitat d'avaluació no realitzada o no aprovada, o una sola tasca per cobrir diverses d'aquestes activitats. La recuperació no podrà en cap cas consistir en una activitat d'avaluació equivalent al 100% de la qualificació final.

Classificació com a "No Avaluable"

En el cas que les activitats d'avaluació realitzades per un/a estudiant representin només el 25% o menys de la qualificació final de l'assignatura, l'estudiant rebrà la qualificació de "No Avaluable".

Conducta Inapropiada en les Activitats d'Avaluació

Els/les estudiants que cometin irregularitats (plagi, còpia, suplantació, etc.) en una activitat d'avaluació rebran una qualificació de "0" en l'activitat en qüestió. En cas d'irregularitats en més d'una activitat d'avaluació, l'estudiant rebrà una qualificació final de "0" en l'assignatura. Les activitats d'avaluació en què s'hagin produït irregularitats (per exemple, plagi, còpia, suplantació) no es podran recuperar.

 

AVALUACIÓ ÚNICA

S'utilitzarà el mateix mètode d'avaluació que en l'avaluació contínua. L'assistència i participació a classe seran reemplaçades per un examen oral.

Descripció:

  • Test escrit llarg equivalent a la suma dels tres tests escrits realitzats durant el curs: 45%
  • Exercicis escrits: 30%
  • Examen oral sobre les obres estudiades i els temes tractats a classe: 25%

Data de l'Avaluació Final:

La mateixa que la data de l'última prova escrita en l'avaluació contínua.

Recuperació:

Última setmana de juny.


Bibliografia

En començar el curs, es proporcionarà una bibliografia detallada.

 

Baetens, Jan et al. Introduction à l'analyse des textes littéraires. Classiques Garnier. Coll. Dictionnaires et synthèses, 2023. ISBN : 978-2-406-14459-5.

Tadié, Jean-Yves (sous la direction de). La littérature française : dynamique et histoire. 2 tomes. Gallimard, 2007. Coll. Folio. ISBN tome 1 : 978-2070418855; ISBN tome 2 : 978-2070418862. 

Pons, Émilie. Les clés de la dissertation et du commentaire littéraire. Ellipses, 2014. ISBN : 978-2729884321.

 

Webs

Fabula. Atelier de théorie littéraire. https://www.fabula.org/ressources/atelier/

BNF-Gallica. Les essentiels de la littérature. https://gallica.bnf.fr/essentiels/

Littérature française. https://litteraturefrancaise.net/fr/accueil/


Programari

No s'escau.


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Francès primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Francès primer quadrimestre matí-mixt