Logo UAB

Reptes i Aplicacions de la IA I

Codi: 106595 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2504392 Intel·ligència Artificial / Artificial Intelligence OB 4

Professor/a de contacte

Nom:
Ernest Valveny Llobet
Correu electrònic:
ernest.valveny@uab.cat

Equip docent

Francesc Josep Miguel Quesada
Antoni Morell Perez
Jose Lopez Vicario
David Recuenco Osa
David Ayala Sanchez
Estel-La Oncins Noguer

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No se'n defineixen


Objectius

Aquesta assignatura té per objectiu proporcionar a l'estudiant una visió àmplia dels principals reptes i aplicacions de la intel·ligència artificial en els diferents àmbits d'aplicació


Competències

  • Actuar en l’àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe o gènere. 
  • Analitzar i resoldre problemes de manera efectiva, i generar propostes innovadores i creatives per aconseguir els objectius.
  • Comunicar-se de manera efectiva, tant oralment com per escrit, utilitzant adequadament els recursos comunicatius necessaris i adaptant-se a les característiques de la situació i de l’audiència.
  • Conèixer i aplicar els processos d’innovació, transferència tecnològica i participació ciutadana en l’àmbit de la intel·ligència artificial.
  • Identificar, analitzar i avaluar l’impacte ètic i social, el context humà i cultural i les implicacions legals del desenvolupament d’aplicacions d’intel·ligència artificial i de manipulació de dades en diferents àmbits.
  • Treballar cooperativament per aconseguir objectius comuns, assumint la pròpia responsabilitat i respectant el rol dels diferents membres de l’equip.
  • Treballar de manera autònoma, amb responsabilitat i iniciativa, planificant i gestionant el temps i els recursos disponibles i adaptant-se a les situacions imprevistes.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar i resoldre problemes de manera efectiva, i generar propostes innovadores i creatives per aconseguir els objectius.
  2. Analitzar les desigualtats per raó de sexe o gènere i els biaixos de gènere en l’àmbit de coneixement propi.  
  3. Comunicar fent un ús no sexista ni discriminatori del llenguatge. 
  4. Comunicar-se de manera efectiva, tant oralment com per escrit, utilitzant adequadament els recursos comunicatius necessaris i adaptant-se a les característiques de la situació i de l’audiència.
  5. Identificar les necessitats i oportunitats en l’aplicació de la IA a diferents sectors i àmbits.
  6. Identificar oportunitats d’innovació i transferència de coneixement en l’aplicació de la IA a diferents sectors i àmbits.
  7. Proposar projectes i accions que incorporin la perspectiva de gènere.
  8. Treballar cooperativament per aconseguir objectius comuns, assumint la pròpia responsabilitat i respectant el rol dels diferents membres de l’equip.
  9. Treballar de manera autònoma, amb responsabilitat i iniciativa, planificant i gestionant el temps i els recursos disponibles i adaptant-se a les situacions imprevistes.
  10. Valorar com els estereotips i els rols de gènere incideixen en l’exercici professional.  

Continguts

  • IA i comunicació
  • IA i reptes socials
  • IA i comunicació accessible
  • IA a la salut
  • IA i les institucions socials
  • IA i gestió empresarial

Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Sessions de teoria 12 0,48 6, 5
Tipus: Supervisades      
Seguiment del projecte 10 0,4 1, 4, 6, 5, 8
Tipus: Autònomes      
Desenvolupament del projecte 114 4,56 1, 2, 4, 3, 10, 6, 5, 7, 8

El curs s'organitzarà al voltant del desenvolupament d'un projecte pràctic basat en un cas d'ús real de la IA en alguns dels àmbits d'aplicació que es treballaran a l'assignatura. Al principi de l'assignatura s'introduiran els reptes, oprotunitats, i potencials problemes de l'aplicació de la IA a cadascun dels àmbits. A partir d'aquesta introduciió es definiran els casos d'ús que els estudiants treballaran en petits grups de 4-6 membres per fer una anàlisi del cas d'ús i proposar alternatives de solució.
Les activitats de classe s'organitzaran en dos tipus de sessions:
- Sessions de seguiment del treball de desenvolupament del projecte basat en el cas d'ús.
- Sessions teòriques en les quals introduirem els reptes i oportunitats a cada àmbit d'aplicació.
Els alumnes hauran d'ampliar el treball realitzat a les sessions de classe amb el seu propi treball a casa per poder completar el projecte. El cos principal del treball necessari per al desenvolupament del projecte s'haurà de fer de manera autònoma, a banda de les hores de classe.

Tota la informació de l'assignatura i els documents relacionats que necessitin els estudiants estarà disponible al campus virtual (cv.uab.cat).

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Informe del projecte 20% 10 0,4 1, 2, 4, 3, 10, 6, 5
Presentació oral 20% 2 0,08 4, 3, 7
Seguiment del projecte 20% 2 0,08 1, 2, 4, 3, 10, 6, 5, 7, 8, 9

La nota del projecte es calcula ponderant les evidències recollides en cadascuna de les activitats següents:
- Sessions de seguiment (20%): es faran algunes sessions de classe per fer el seguiment i valoració del progrés del treball realitzat pels alumnes.

- Informe escrit (20%): els estudiants hauran d'elaborar un informe final on es descrigui l'anàlisi del cas d'ús i la solució proposada.

- Exposició oral (20%): els alumnes hauran de fer una exposició oral final exposant el treball realitzat durant el curs.

- Qualitat de la solució implementada (40%): aquesta evidència correspondrà a la valoració de la qualitat de l'anàlisi i  discussió del cas d'ús i de les alternatives de solució proposades.

En la valoració d'aquestes evidències hi haurà una nota grupal, però també una nota individual en funció de l'aportació de cada alumne observada a les sessions de seguiment i presentacions orals.

En cas que la nota mínima no arribi al 5, hi haurà la possibilitat de recuperació entregant una nova versió millorada de l'informe i de la solució proposada. No hi haurà opció de recuperar la nota de la presentació oral i de les sessions de seguiment


Bibliografia

N/A


Programari

No es defineiix programari específic.


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Anglès primer quadrimestre tarda
(TE) Teoria 1 Anglès primer quadrimestre tarda