Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2502443 Psicologia | OB | 3 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha prerequisits. Els coneixements necessaris són els de les assignatures prèvies i simultànies del grau, que s’han d’integrar en aquesta assignatura en relació amb els camps d’aplicació.
La complexitat de factors que determinen la conducta dels individus i les poblacions fa necessari, més que mai, dotar a l'estudiantat d’habilitats que els permetin la integració dels coneixements i procediments d’una manera comprensible. En aquesta assignatura es pretén iniciar a l'estudiantat en la integració dels aprenentatges previs assolits en les assignatures de primer i segon curs, com també els adquirits simultàniament a d'altres assignatures al llarg del tercer curs. Així mateix, es pretén desenvolupar aptituds d’aprenentatge autònom que permetin generar propostes de resposta professionals als problemes psicosocials, considerant sempre el context sociocultural en què viuen els individus.
La metodologia emprada en aquesta assignatura suposa necessàriament treball en equip, i tots els components del grup han de saber donar una resposta o explicació dels temes tractats. Això implica que l'estudiant ha d'estar atent a les aportacions dels seus companys i companyes, i ha de llegir i reflexionar sobre la documentació de referència aportada pels altres membres de l'equip.
Aquesta assignatura suposa la participació en el disseny d'un projecte d’Aprenentatge Servei (ApS). Aquests projectes de compromís social permeten a l'estudiantat formar-se mitjançant la participació en un projecte orientat a resoldre una necessitat real en una comunitat i millorar, així, les condicions de vida de les persones o la qualitat del medi ambient (per més informació http://pagines.uab.cat/aps).
1. Escoltar i valorar les demandes, per una banda, i pensar, planificar i gestionar les respostes i solucions, per altra.
2. Recuperar els coneixements rebuts en les diferents assignatures i aplicar-los de forma integrada als casos pràctics i al projecte d'intervenció plantejats.
3. El model distintiu de competències en el treball: la importància de les competències no visibles (actituds, sensibilitat, valors, aspectes personals, etc.) en l'acompliment de la tasca professional del psicòleg i en el plantejament dels projectes d'intervenció.
4. Els equips professionals: l'estudi de casos. Preparació, implementació i avaluació de projectes.
5. Adquisició i implementació de la metodologia de l'Aprenentatge Basat en Problemes (ABP).
6. Presentació d'informes professionals. L'exposició/presentació pública de resultats.
7. La recerca documental i bibliogràfica d'informació. La consulta a experts.
8. Posicionament ètic del rol professional. Reflexió sobre els efectes i implicacions de l’exercici professional.
Idioma d'impartició de la docència, segons equip, al primer semestre:
Equip 111: castellà; Equip 112: català; Equip 113: català/castellà; Equip 114: castellà; Equip 115: català; Equip 116: català
Equip 211: català; Equip 212: català; Equip 213: català/castellà; Equip 214: català/castellà; Equip 215: català/castellà; Equip 216: català
Equip 311: català/castellà; Equip 312: català/castellà; Equip 313: català/castellà; Equip 314: català/castellà; Equip 315: català/castellà; Equip 316: castellà
Equip 411: català; Equip 412: castellà; Equip 413: català; Equip 414: català/castellà
Idioma d'impartició de la docència, segons equip, al segon semestre:
Equip 111: català; Equip 112: català; Equip 113: català/castellà; Equip 114: català; Equip 115: català; Equip 116: català
Equip 211: català; Equip 212: català; Equip 213: castellà; Equip 214: català; Equip 215: català/castellà; Equip 216: català
Equip 311: català; Equip 312: català/castellà; Equip 313: català; Equip 314: català; Equip 315: català; Equip 316: castellà
Equip 411: castellà; Equip 412: català; Equip 413: català; Equip 414: català
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
D1. Resolució del Cas 1 | 10 | 0,4 | 2, 6, 9, 11, 12, 29 |
D2. Resolució del Cas 2 | 10 | 0,4 | 2, 1, 4, 6, 11, 12, 29, 25, 24 |
D3. Resolució del Projecte d'Intervenció | 20 | 0,8 | 2, 23, 30, 10, 12, 14, 29 |
Tipus: Supervisades | |||
S1. Supervisió de casos | 20 | 0,8 | |
S2. Supervisió del projecte | 20 | 0,8 | |
Tipus: Autònomes | |||
A1. Recerca d'informació, lectura, ... pel cas 1 i 2 | 73 | 2,92 | 12, 20, 21, 19, 18, 29, 28 |
A2. Recerca d'informació, lectura, ... pel projecte | 72 | 2,88 | 23, 28 |
La programació docent contempla per cada semestre 10 sessions de 2 hores de duració de docència presencial. Totes les sessions (20 sessions durant tot el curs) es realitzaran pels matins en grups ABP d'aproximadament 16 estudiants.
Aquesta assignatura es desenvoluparà alternant sessions presencials a l’aula i sessions de treball autònom fora de l’aula. A les sessions de docència presencial (treball dins de l’aula), el professorat tutoritzarà el treball portat a terme pel grup de treball, proporcionant les orientacions necessàries per a la realització de les diferents activitats que comportin la resolució dels casos i l'elaboració del projecte d'intervenció, oferint pautes per desenvolupar el treball i assessorant sobre el procés d’aprenentatge. Les sessions no presencials (treball fora de l’aula) tenen com a objectiu el desenvolupament del treball autònom dels grups de treball.
La metodologia docent consistirà en l’ABP (Aprenentatge Basat en Problemes). Aquesta metodologia implica treballar en equips de 4-5 persones. Serà amb aquest equip amb el qual es desenvoluparan i presentaran la majoria de les evidències d’aprenentatge del primer i segon semestre.
Al primer semestre, a partir de l’estudi dels casos que plantegen situacions reals, l'estudiantat desenvoluparà un pla de treball que els conduirà a estudiar, analitzar i aprofundir els diferents objectius plantejats en el programa. L’objectiu de l’aprenentatge basat en problemes és la generalització dels coneixements adquirits, de manera que, en acabar el curs, l'estudiantat sigui capaç de donar resposta a una gran varietat de situacions diferents dels casos treballats. L’èmfasi se situa més en els aspectes relacionats amb la integració del coneixement i el treball en equip, que en les intervencions concretes. Al segon semestre, l'estudiantat haurà de dissenyar un projecte d'intervenció en relació a una demanda d'una entitat de l'àmbit social, educatiu o clínic.
Es recomana fer consultes a professionals experts en relació amb les matèries, que poden ajudar a resoldre els casos i el projecte. En tot cas, s’ha d’entendre que el paper de la persona que tutoritza és en tot moment no directiu, de forma que l'equip ha de dirigir el propi procés d'aprenentatge i la persona que tutoritza només fa seguiments puntuals. Cal tenir molt en compte que l'intercanvi d'informació entre el grup no respon a un debat d’opinions, sinó a una exposició de coneixements, fruit d'una reflexió i amb una argumentació ajustada a les referències consultades.
Un esquema típic en la metodologia ABP podria ser:
1. Llegir i analitzar, grupalment, l'escenari en el qual es presenta el problema.
2. Elaborar una descripció del problema que el grup està tractant de resoldre.
3. Identificar aquells objectius que es pretenen cobrir amb el problema que la persona que tutoritza els ha plantejat.
4. Elaborar de forma grupal un llistat de què es requereix per fer front al problema. Preparar un llistat de preguntes sobre allò que es necessita saber per a poder solucionar el problema, així com conceptes que han de dominar-se. Identificar la informació de què disposen els diferents membres del grup.
5. Preparar un pla amb possibles accions per tal de cobrir les necessitats de coneixement identificades i on es puguin assenyalar les recomanacions, solucions o hipòtesis.
6. L'equip cerca informació a totes les fonts pertinents per a cobrir els objectius d'aprenentatge iresoldre el problema.
7. Treballant en grup s'analitza la informació recopilada, se cerquen opcions i possibilitats i es replanteja la necessitat de tenir més informació per a solucionar el problema.
8. És important que es prepari un informe on es facin recomanacions, estimacions sobre resultats, inferències o altres resolucions apropiades al problema. Tot l'anterior ha d'estar basat en les dades obtingudes i en els antecedents. Tot el grup ha de participar en aquest procés de tal manera que cada membre tingui la capacitat de respondre a qualsevol dubte sobre els resultats.
Aquesta assignatura és anual. L’assistència a les sessions presencials així com el treball en grup són considerats fonamentals per dur a terme l’assignatura de manera adequada. Per tant, es recomana que es tingui en compte això si es té previst portar a terme un programa de mobilitat (Erasmus, Sicue-Sèneca, etc.), que comporti una estada fora de la universitat durant el curs.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Ev1a. Informe final Cas 1 (on line, setmanes 7 i 8) | 5 | 0 | 0 | 2, 5, 6, 9, 10, 12, 17 |
Ev1b. Presentació oral Cas 1 (Presencial, setmanes 6 i 7) | 10 | 0 | 0 | 31, 8, 26, 27, 14, 28 |
Ev1c. Actes treball grupal Cas 1 (on line, setmanes 2 i 3) | 10 | 0 | 0 | 2, 23, 29, 28 |
Ev2a. Informe final Cas 2 (On line, setmana 16) | 5 | 0 | 0 | 2, 1, 4, 22, 5, 6, 13, 11, 12, 29, 28, 25, 24 |
Ev2b. Presentació oral Cas 2 (Presencial, setmana 15) | 10 | 0 | 0 | 3, 15, 16, 14, 28 |
Ev2c. Actes treball grupal Cas 2 (On line, setmanes 11 i 12) | 10 | 0 | 0 | 2, 23, 29, 28 |
Ev3a. Informe Projecte d'intervenció (online, setmana 16) | 25 | 0 | 0 | 2, 31, 22, 23, 30, 12, 14, 7, 28 |
Ev3b. Exposició Oral del projecte d'intervenció (presencial, setmana 17) | 20 | 0 | 0 | 14, 28 |
Ev3c. Informes de seguiment del treball en equip (online, setmanes 5, 9 i 14) | 5 | 0 | 0 | 2, 23, 20, 21, 19, 18, 29, 28 |
Lectura obligatòria
Problem-based learning at HYMS: A guide for students by students. The Hull York Medical School, 2012.
Es pot descarregar des de:
Els apartats obligatoris són els següents:
LECTURES RECOMANADES
- Araújo, U.F. i Sastre, G. (Coords.) (2008) El aprendizaje basado en problemas. Una nueva perspectiva de la enseñanza en la universidad. Barcelona: Editorial Gedisa.
- Castro, A. (2004) Las competencias profesionales del psicólogo y las necesidades de perfiles profesionales en los diferentes ámbitos laborales. Interdisciplinaria, 21, 117-152.
- Colegio Oficial de Psicológos de España (1998) Perfiles profesionales del psicólogo. Madrid: Colegio Oficial de Psicológos de España. Disponible en http://www.cop.es/perfiles/
- Consejo General de Colegios Oficiales de Psicólogos - EUROPSY (2007) Competencias de los psicólogos. Disponible en: http://www.europsy.cop.es/index.php?page=competencias
- Escribano, A. i del Valle, A. (2018). El aprendizaje basado en problemas (ABP). Una propuesta metodológica en educación superior. Madrid: Narcea, S.A. de Ediciones
- Hmelo-Silver, Cindy E. (2004) Problem-Based Learning: What and How Do Students Learn? Educational Psychology Review, 16, (3), 235-266.
- Mendoza, A. (2005) El estudio de casos: Un enfoque cognitivo. Mexico: Trillas.
- Oakley, B., Felder, R.M., Brent, R. i Elhajj, I. (2003) Coping with Hitchhikers and Couch Potatoes on Teams (Como enfrentarse a los jetas y a los mantas). Engineering in Medicine and Biology Magazine, 22(5), 9-10
- Orts, M. (2011) L’aprenentatge basat en problemes (ABP). De la teoria a la pràctica: una experiència amb un grup nombrós d’estudiants. Barcelona: Editorial GRAÓ.
Per les temàtiques que es tractaran en cada cas i en relació a les necesitats de les entitats, l'equip de professorat recomanarà bibliografia específica.
No aplicable
La informació sobre els idiomes d’impartició de la docència es pot consultar a l’apartat de CONTINGUTS de la guia.