Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2501572 Administració i Direcció d'Empreses | OB | 3 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Per aprofitar al màxim els continguts impartits, és aconsellable haver superat l'assignatura d'Introducció a la Comptabilitat, Comptabilitat de Costos i Comptabilitat Financera. Les anteriors assignatures aporten els coneixements necessaris per poder seguir amb fluïdesa les activitats d'aquesta assignatura. Així mateix, un coneixement bàsic d'Excel.
Context:
Es tracta d'una assignatura obligatòria de 6 crèdits ECTS per als graus d'Administració i Direcció d'Empreses i Economia impartides a la UAB. S'ofereix al segon semestre de tercer curs.
Objectius:
Entendre i interpretar els principals estats financers de les organitzacions: Balanç, Compte de Pèrdues i Guanys, Memòria, Estat de Canvis en el Patrimoni Net i Estat de Fluxos d'Efectiu.
Avaluar els estats financers a partir de l'aprenentatge d'eines i tècniques d'anàlisi, per tal de poder emetre un diagnòstic de la situació econòmica i financera de l'organització en el passat (solvència i rendibilitat), que ajudi a entendre la seva evolució futura i que permeti la presa de decisions sobre aquesta situació. Desenvolupament de pensament crític i reflexió i assoliment d'habilitats professionals.
Per aconseguir aquest objectiu, a partir d'un coneixement teòric dels estats comptables esmentats i les tècniques d'anàlisi, l'assignatura se centrarà en pràctiques sobre situacions d'empreses realment existents. És essencial un treball autònom, independent o en grup, i constant.
TEMA 1. INTRODUCCIÓ: INFORMACIÓ FINANCERA I ANÀLISI DELS ESTATS FINANCERS
1. Concepte i utilitat de l'anàlisi d'estats financers
2. Oferta d'informació empresarial
a. Els comptes anuals
b. Fonts de la informació empresarial
3. El paper de la informació qualitativa. Influència del risc en la presa de decisions
4. Usuaris de la informació empresarial
5. Limitacions de la informació empresarial
TEMA 2. ESTATS FINANCERS (I)
1. El balanç de situació
a. Estructura i masses patrimonials
b. Elements de les masses patrimonials. El problema de la valoració
c. Instruments per a l'anàlisi del balanç: percentatges i taxes de variació
2. El compte de resultats. Reconeixement d'ingressos i despeses
a. Estructura i elements del compte de resultats
b. Tipus de resultats:
i. EBIT, EBITDA i benefici net
ii. Els marges brut, net i d'explotació
c. Instruments per a l'anàlisi del compte de resultats: percentatges i taxes de variació
3. La memòria
TEMA 3. ESTATS FINANCERS (II)
1. L'estat de fluxos d'efectiu
a. Concepte i obligatorietat
b. Classificació dels fluxos d'efectiu
c. Mètodes d'elaboració: directe i indirecte
d. Relació del resultat de l'exercici i efectiu net per activitats d'explotació: qualitat del benefici
2. L'estat de canvis en el patrimoni net
a. Concepte i obligatorietat
b. L'estat total de canvis en el patrimoni net
c. L'estat d'ingressos i despeses reconegudes
3. L'informe de gestió
4. L'informe d'auditoria
5. La informació dels comptes consolidats
TEMA 4. ANÀLISIS DE LA LIQUIDITAT I SOLVÈNCIA A CURT TERMINI
1. Concepte de liquiditat
2. Posicions i equilibri financer en el curt termini
3. El capital corrent o fons de maniobra i la seva classificació
4. El cicle d'operacions: rotacions, períodes mitjans de maduració i el període de caixa
a. Concepte
b. Tipus de períodes de maduració
c. Relació amb la solvència a curt termini
5. Ràtios de liquiditat
TEMA 6. ANÀLISI DE LA RENDIBILITAT
1. La rendibilitat econòmica (ROA: return on assets)
2. La rendibilitat financera (ROE: return on equity)
a. Components de la rendibilitat de l'empresa
b. El palanquejament financer
3. Indicadors de referència del mercat
a. Deute Financer Net
b. Equity Value
c. Enterprise Value
d. Benefici per acció
e. Pay-out i dividend per acció
f. Ràtio preu-guany (PER)
g. Ràtio preu-valor comptable
4. Benchmarking
a. Comparables externs (benchmark mitjana sectorial)
b. Rang de plena competència
c. Ús de comparables (interval interquartílic de comparables, OCDE)
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teoria | 32,5 | 1,3 | 3, 6, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 15, 17, 18, 19, 21 |
Classes pràctiques | 17 | 0,68 | 2, 3, 8, 11, 13, 14, 15, 17 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 8 | 0,32 | 4, 5, 7, 16, 20, 22 |
Tipus: Autònomes | |||
Proves avaluació | 8 | 0,32 | 1, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21 |
Treball autònom | 78,5 | 3,14 | 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 15, 16, 18, 19, 20, 21, 22 |
La docència serà presencial
Classes de teoria: activitat expositiva per part del professor, guiada amb material de suport.
Classes pràctiques: anàlisi i discussió de casos reals. Resolució d'exercicis i casos pràctics per reforçar i aplicar els coneixements teòrics, sota la direcció del professor i realitzada bé individualment o en grup.
Tutories: Resolució de dubtes i seguiment dels treballs a fer i casos a preparar.
Treball autònom per part de l'alumne: lectures relacionades amb la matèria, estudi i preparació d'esquemes, preparació de casos i exercicis.
Proves d'avaluació i seguiment: avaluació escrita dels coneixements.
El professorat haurà de destinar aproximadament uns 15 minuts d'alguna classe a permetre que els seus estudiants puguin respondre les enquestes d'avaluació de l'actuació docent i d'avaluació de l'assignatura o mòdul.
Es requereix un coneixement avançat de l'ús de l'Excel i dels fulls de treball que per alumnes amb un coneixement bàsic seran adquirits progressivament durant les sessions. En aquest sentit, els estudis de casos han de preparar-se per endavant. Durant les sessions no hi haurà tems de revisar la formulació, sinó en el debat pertinent per a proporcionar recomanacions de gestió.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Cas Pràctic | 15% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 20, 21, 22 |
Examen Final | 45% | 2 | 0,08 | 3, 6, 9, 10, 11, 12, 14, 15, 18, 19 |
Examen parcial | 40% | 2 | 0,08 | 6, 9, 10, 12, 14, 15, 18, 19 |
Avaluació
1. Entrega d'un cas d'estudi en grup (15% de la nota final)
2. Realització d'un examen parcial amb continguts teòrics i pràctics dels temes 1 al 3 (40% de la nota final)
3. Realització d'un examen final amb continguts teòrics i pràctics dels temes 4 al 6 (45% de la nota final)
Informació addicional:
Per aprovar cal tenir una nota global igual o superior a 5.
Alumnes amb una nota global (mitjana) inferior a un 3,5 suspendran l'assignatura i no tindran dret a la recuperació.
Alumnes que no facin cap activitat d'avaluació es considera com a"no avaluable"
Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única.
A la recuperació es podran presentar els alumnes que tinguin una nota global igual o superior a 3,5 i inferior a 5.
Els docents decidiran el tipus de prova tenint en compte que compren tot el temari de l'assignatura i serà comú per tots els estudiants.
Amb independència de la nota obtinguda a la recuperació sempre que sigui superior o igual a 5, serà un 5.
Irregularitats a les activitats d'avaluació
Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, “en cas que l'alumne cometi alguna irregularitat que pugui suposar una variaciósignificativa en la qualificació d'una activitat d'avaluació, es qualificarà amb un 0, independentment del procés disciplinari que es pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en l'avaluació d'una mateixa assignatura, la nota finald'aquesta assignatura serà de 0". Apartat 10 de l'article 116. Resultats de l'avaluació. (Reglament Acadèmic de la UAB).
Bàsica:
Complementària:
Enllaços Web:
Es requereix un coneixement avançat de l'ús de l'Excel i dels fulls de treball que per alumnes amb un coneixement bàsic seran adquirits progressivament durant les sessions. En aquest sentit, els estudis de casos han de preparar-se per endavant. Durant les sessions no hi haurà tems de revisar la formulació, sinó en el debat pertinent per a proporcionar recomanacions de gestió.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 2 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 4 | Anglès | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 13 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 52 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 60 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 2 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 4 | Anglès | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 13 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 52 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 60 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |