Logo UAB

Art de l'Índia i la Xina

Codi: 106394 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2500239 Història de l'Art OT 3
2500239 Història de l'Art OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
Nuria Llorens Moreno
Correu electrònic:
nuria.llorens@uab.cat

Equip docent

Nuria Ribas Valls

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No es requereixen coneixements previs relacionats amb l'art asiàtic. No obstant això, es recomana que l'estudiantat sigui capaç de llegir i entendre l'anglès, ja que la major part de lectures obligatòries i vídeos es proveiran en aquesta llengua.


Objectius

- Assolir uns coneixements sobre les manifestacions artístiques d'Índia i Xina.

- Conèixer els recursos bibliogràfics propis de la disciplina per tal de poder aprofundir en aspectes específics
de l'art asiàtic.

- Dominar la terminologia historicoartística adequada.


Competències

    Història de l'Art
  • Analitzar amb esperit crític, a partir dels coneixements adquirits, l'obra d'art en les seves diferents facetes: valors formals, significat iconogràfic, tècniques i procediments artístics, procés d'elaboració i mecanismes de recepció.
  • Interpretar l'obra d'art en el context en el qual es va gestar i relacionar-la amb altres formes d'expressió cultural
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Reconèixer l'evolució de la imatge artística des de l'antiguitat fins a la cultura visual contemporània.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar els creadors d'un fenomen artístic en un determinat context cultural.
  2. Analitzar els receptors d'un fenomen artístic en un determinat context cultural.
  3. Analitzar les idees artístiques sobre un fenomen artístic en un determinat context cultural.
  4. Analitzar una imatge artística i situar-la en el seu context cultural.
  5. Aplicar els coneixements iconogràfics a la lectura de la imatge artística
  6. Definir i explicar amb precisió un objecte artístic amb el llenguatge propi de la crítica d'art.
  7. Distingir les tècniques i el procés d'elaboració d'un objecte artístic
  8. Examinar una imatge artística i distingir-ne els valors formals, iconogràfics i simbòlics.
  9. Explicar els mecanismes de recepció d'una obra d'art.
  10. Participar en debats sobre fets històrics respectant les opinions d'altres participants.
  11. Reconstruir el panorama artístic d'un determinat context cultural
  12. Relacionar una imatge artística amb altres fenòmens culturals de la seva època.

Continguts

1. Conceptes generals. Orientalisme, colonialisme i decolonització del discurs de la història de l'art.

2. Introducció a l'hinduisme, budisme, confucianisme i daoisme. Vocabulari específic i altres aspectes culturals.

3. Índia: de les primeres evidències arqueològiques a les manifestacions del món contemporani.

4. Xina: de les primeres evidències arqueològiques a les manifestacions del món contemporani.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes 40 1,6 3, 1, 2, 5
Seminari 20 0,8 8, 9, 4, 11
Tipus: Supervisades      
Lectures i altres 10 0,4 1, 2, 12, 10
Tipus: Autònomes      
Estudi autònom 80 3,2 3, 2, 5, 11

El curs està dividit en sessions teòriques impartides per la professora que comptaran amb el suport de les lectures obligatòries. Aquestes es discutiran en les dates indicades a l'inici de curs en el marc de les sessions teòriques. També es realitzaran seminaris a classe i activitats via Campus Virtual, entre d'altres. Així mateix, es realitzaran sessions pràctiques amb la possibilitat de fer-les fora de l'espai de la classe.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Activitats escrites, individuals o en grup, presentacions orals 35% 0 0 6, 5, 8, 9, 4
Participació en seminaris i lectures obligatòries i altres activitats 30% 0 0 1, 2, 10, 4, 11
Una o més proves escrites 35% 0 0 3, 5, 12, 7, 8, 4

- Exercici 1: 35%

- Exercici 2: 35%

- Activitat: 30%

La nota final és el resultat de la suma de les qualificacions obtingudes a totes tres evidències. L'alumnat haurà d'obtenir un 3,5 sobre 10 en cadascuna de les activitats per a poder fer mitja.

Si l'estudiant només s'ha presentat a alguns dels exercicis obligatoris (evidències 1, 2 o 3) i els ha superat, obtindrà un "no avaluable" quan la suma global no arribi a l'aprovat o a una qualificació superior. En cas
contrari, li constarà la nota que hagi tret. En el moment de realització de cada activitat avaluativa, la professora informarà l'alumnat (Campus Virtual) del procediment i data de revisió de les qualificacions.
Només té dret a una recuperació - a la data fixada per la Gestió Acadèmica de la Facultat - l'alumnat suspès que s'hagi presentat a totes les evidències obligatòries (1, 2 i 3). La nota màxima a aconseguir a la recuperació
és 5.

Avaluació única:

L'avaluació continuada consisteix en 2 proves: 

- Projecte individual: 40% de la qualificació final.

- Prova escrita: 60% de la qualificació final.

 

Procediment de recuperació de l’avaluació única:

Per participar a la recuperació l’alumnat ha d’haver lliurat totes les proves previstes. Per poder participar al procés de recuperació l’estudiant ha d’haver obtingut una qualificació mitjana final de 3,5.

En cas que l'estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d'avaluació, amb independència del procés
disciplinari que s'hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d'avaluació d'una mateixa assignatura, la qualificació final d'aquesta assignatura serà 0.

En cas que l'estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d'avaluació, amb independència del procés disciplinari que s'hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d'avaluació d'una mateixa assignatura, la qualificació final d'aquesta assignatura serà 0.

En cas que les proves no es puguin fer presencialment s'adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d'exercicis a través de Teams, etc. La professora vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.


Bibliografia

Índia

Ahuja, Naman P. 2018. India. Art and Archaeology. Earliest times to the sixth century. Oxford: Ashmolean Museum.

Clunas, Craig; Harrison-Hall, Jessica. 2014. Ming. 50 years that changed China. Londres: The British Museum.

Crill, Rosemary (ed.).2016. The Fabric of India. Londres: V&A Publishing.

Dalmia, Yashodhara. 2001. The Making of Modern Indian Art: the Progressives. Nova Delhi, Oxford: Oxford University Press.

Dalrymple, William. 2019. Forgotten Masters :Indian Painting for the East India Company. Londres: The Wallace collection.

Eaton, Richard M. 2020. India in the Persianate Age: 1000 - 1765. Londres: Penguin.

English, Elizabeth. 2002. Vajrayogini: Her Visualisations, Rituals and Forms. Boston: Wisdom Publications.

Jongeward, David. 2019. Buddhist Art of Gandhara in the Ashmolean Museum. Oxford: Ashmolean Museum.

Lal, Vinay. 2022. Insurgency and the Artist. The Art of the Freedom Struggle in India. Nova Delhi: Roli Books.

Shimada, Akira and Willis, Michael. 2016. Amaravati: the art of an early Buddhist monument in context. London: British Museum Press.

Sinha, Gayatri (ed.). 2009. Art and Visual Culture in India 1857-2007. Mumbai: Marg Publications.

Topsfield, Andrew. 2012. Visions of Mughal India. The Collection of Howard Hodgkin. Oxford: Ashmolean Museum.

Topsfield, Andrew. 2021. Art of India and Beyond. Oxford: Ashmolean Museum.

Topsfield, Andrew (ed.).2014. In the Realms of Gods and Kings. The Art of India Philip Wilson Publishers.

 

Xina

Bartholomew, T. 2006. Hidden Meanings in Chinese Art. San Francisco: Asian Art Museum.

Cao Yin (ed). 2016. Tang: Treasures from the Silk Road Capital. SydneyArt Gallery of New South Wales.

Clunas, Craig. 2017. Chinese Painting and Its Audiences. Princeton: Princeton University Press.

Eckfeld, T. 2005. Imperial Tombs in Tang China 618-907: The Politics of Paradise. Londres: Routledge Curzon.

Fang, Lily. 2023. The history of Chinese ceràmics. Singapur: Springer Nature Singapore.

Gasparini, Mariachiara. 2020. Transcending Patterns. Honolulu: University of Hawaii Press.

Huang, Shih-shan. 2012. Picturing the True Form. Cambridge, Mass.: Harvard University Press.

Kuhn, D. ed. 2014. Chinese Silks. New Haven: Yale University Press.

Lee, Hui-shu. 2001. Exquisite Moments: West Lake and Southern Song Art. Nova York: China Institute.

Li, Wendan. 2009. Chinese Writing and Calligraphy. Honolulu: University of Hawaii Press.

Linduff, K. and Yan Sun (eds.) 2004. Gender and Chinese Archaeology. Walnut Creek, Ca.: Altamira Press.

Lok Man Yan, J. B. 2024. The Four Gods Figurines As Tomb Guardians Their Function, Circulation, and Disappearance in Tang China (618-907 AD). Berlín i Heidelberg: Metzler'sche Verlagsbuchhandlung & Carl Ernst Poeschel GmbH.

McCausland, S. 2014. The Mongol Century: Visual Cultures of Yuan China. Honolulu: University of Hawaii Press.

Pierson, S. 2013. From object to concept: global consumption and the transformation of Ming porcelain. Hong Kong: Hong Kong University Press.

Qingzhu Liu i Jing He. 2024. A History of Un-fractured Chinese Civilization in Archaeological Interpretation. Singapur: Springer Verlag Singapore

Steinhardt, N. ed. 2002. Chinese Architecture. New Haven: Yale University Press.

Sturman, P. and S. Tai (eds.). 2012. The Artful Recluse: Painting, Poetry and Politics in Seventeenth-Century China. Prestel, Munich, Londres i Nova York: Delmonico Books.


Programari

Si cal un programari específic s'anunciarà oportunament.


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Català/Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Català/Espanyol primer quadrimestre matí-mixt