Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2504211 Llengua i Literatura Espanyoles | OT | 3 |
2504211 Llengua i Literatura Espanyoles | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Es tracta d'una assignatura que planteja, des d'una perspectiva que combina teoria i pràctica, com es poden treballar diferents continguts de gramàtica de l'espanyol en una aula de Secundària tenint en compte el marc del currículum competencial actualment vigent. Per poder cursar-la és necessari que l'alumne tingui coneixements de gramàtica de l'espanyol.
Aquesta assignatura forma part de la matèria Llengua espanyola: sincronia i té com a objectiu el coneixement i domini dels procediments que permeten incorporar continguts de gramàtica a l'aula de Secundària i Batxillerat.
En acabar el curs, l'alumnat haurà de
(A) conèixer el currículum de Secundària i Batxillerat vigent a Catalunya,
(B) estar familiaritzats amb les metodologies emprades a l'aula de Secundària i Batxillerat per treballar la gramàtica,
(C) saber utilitzar (i crear) recursos didàctics orientats tant al coneixement de les nocions bàsiques de gramàtica com a la seva aplicació competencial i transversal.
1. La situació de la gramàtica a l'Ensenyament mitjà: l'ensenyament "tradicional" de la gramàtica.
2. L'actualització gramatical a l'Ensenyament mitjà: cap a un enfocament científic i competencial.
3. Els documents oficials: el currículum de l'assignatura Llengua Castellana i Literatura de Catalunya i les Proves d'accés a la Universitat.
4. Metodologies i recursos docents per a l'ensenyament competencial de la gramàtica.
5. Exemples de bones pràctiques a l'ensenyament de la gramàtica a Secundària i Batxillerat.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals, pràctiques i seminaris | 52,5 | 2,1 | |
Tipus: Supervisades | |||
Realització de treballs i exercicis | 76 | 3,04 | |
Tipus: Autònomes | |||
Avaluació i tutories | 21,5 | 0,86 |
L'aprenentatge d'aquesta assignatura per part de l'alumnat es distribueix de la següent manera:
- Activitats dirigides (35%). Aquestes activitats es divideixen en classes magistrals i en pràctiques i seminaris dirigits pel professor o per la professora, en què es combinarà l'explicació teòrica amb la discussió de tot tipus de textos.
- Activitats supervisades (10%). Es tracta de tutories programades pel professor o per la professora, dedicades a la correcció i comentari de problemes en els diferents nivells d'anàlisi lingüística.
- Activitats autònomes (50%). Aquestes activitats inclouen tant el temps dedicat a l'estudi personal com a la realització de ressenyes, treballs i comentaris analítics, així com la preparació de presentacions orals.
- Activitats d'avaluació (5%). L'avaluació de l'assignatura es durà a terme mitjançant presentacions orals i proves escrites.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Creació d'un vídeo didàctic | 30 | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 10, 11, 12, 15, 16, 17, 18, 19, 20 |
Exposició oral de la proposta didàctica | 15 | 0 | 0 | 1, 3, 4, 7, 10, 11, 12, 13, 15, 16, 17, 18, 19, 20 |
Proposta didàctica | 40 | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20 |
Realització d'una ressenya d'un article | 15 | 0 | 0 | 1, 3, 4, 5, 6, 8, 10, 11, 12, 13, 15, 16, 17, 18, 19, 20 |
L'avaluació constarà de les activitats següents:
Per superar l'assignatura, l'alumnat ha d'obtenir una nota final igual o superior a 5. És obligatori haver realitzat totes les activitats d'avaluació per obtenir l'aprovat.
La realització de faltes d'ortografia, expressió, lèxic i sintaxi tindrà una penalització de 0,25 cadascuna, sense límit, sobre la nota final a totes les activitats d'avaluació. Les faltes repetides també descompten.
En cas que el/la estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d'avaluació, amb independència del procés disciplinari que espugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d'avaluació d'una mateixa assignatura, la qualificació final d'aquesta assignatura serà 0.
No evaluable
S'obtindrà la qualificació de "No avaluable" sempre que el/la estudiant no hagi realitzat més d'una de les quatre activitats d'avaluació. La realització de dues o més activitats suposarà, doncs, la voluntat de l'alumnat de ser avaluat en l'assignatura i, per tant, la seva presentació a l'avaluació.
Recuperació
Totes les activitats d'avaluació són recuperables, excepte l'exposició oral. Tanmateix el/la estudiant perdrà el dret a la recuperació si la mitjana de les proves realitzades amb el seu corresponent percentatge és inferior a 3,5 punts. Si el/la estudiant té dret a la recuperació, només podrà recuperar, com a màxim, dues proves. A més a més, cal tenir en compte que, per poder optar a la recuperació, l'alumnat està obligat a realitzar totes les activitats avaluables. Finalment, aquelles activitats d’avaluació en què s'hagi detectat irregularitats (p. e. plagi) no són recuperables.
Procediment de revisió
En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o la professora informarà l'alumnat (Moodle) del procediment i la data de revisió de les qualificacions.
Avaluació única
L'alumnat que s'aculli a l'avaluació única haurà de desenvolupar les següents activitats:
L'alumnat haurà de realitzar i entregar totes les activitats en la data establerta dintre del periode asignat. El professor o professora indicarà la data exacta a través del Moodle.
S'aplicarà el mateix sistema de recuperació que per a l'avaluació continuada.
Ariño, Andrea; Bárbara Marqueta i Natalia López (2022). Avances de la Lingüística y su aplicación didáctica. Madrid: Akal.
Bosque, Ignacio (2018). "Qué debemos cambiar en la enseñanza de la gramática". ReGrOC, 1(1), 12-36. Disponible a https://doi.org/10.5565/rev/regroc.12
Bosque, Ignacio (2020). "El nuevo Glosario de términos gramaticales. Estructura, características y objetivos", Bellaterra Journal of Teaching & Learning Language & Literature, 13(2). Disponible a https://doi.org/10.5565/rev/jtl3.869
Bosque, Ignacio i Ángel J. Gallego, (2016). "La aplicación de la gramática en el aula. Recursos didácticos clásicos y modernos para la enseñanza de la gramática". Revista de Linguística Teórica y Aplicada, 54(2), 63-83. Disponible a http://dx.doi.org/10.4067/S0718-48832016000200004.
Bosque, Ignacio, i Ángel J. Gallego (2018). "La gramática en la Enseñanza Media. Competencias oficiales y competencias necesarias". ReGrOC, 1(1),142-201. Disponible a https://doi.org/10.5565/rev/regroc.20
Bosque, Ignacio, i Ángel J. Gallego (2021). "La terminología gramatical en Secundaria y Bachillerato. Ventajas e inconvenientes didácticos de algunos conceptos gramaticales antiguos y modernos". Revista Española de Linguística, 51(2), 51-78. Disponible a https://doi.org/10.31810/rsel.51.2.4
Buenafuentes, Cristina (2020): “Morfología y pares mínimos: algunos ejemplos para su implementación en secundaria”. ReGrOC 3(1), 1-17. Disponible a https://revistes.uab.cat/regroc/article/view/v3-n1-buenafuentes
Cano Cambronero, M. de los Ángeles (2021): “Morfología Sincrónica: Aportaciones de la descripción Morfológica a la Didáctica de la Lengua”. Tejuelo. Didáctica de la Lengua y la Literatura, 35(1), 13-44. Disponible a https://tejuelo.unex.es/article/view/3895
Carrasco, Ángeles (2018). "Algunas pistas sobre cómo (no) enseñar gramática a los más pequeños". ReGrOC, 1(1): 80-112. Disponible a https://doi.org/10.5565/rev/regroc.6
Di Tullio, Ángela (2014). Manual de gramática del español. Buenos Aires: Waldhuter. Disponible a https://espa3295.weebly.com/uploads/1/5/4/0/15408852/di_tullio_2014_manual_de_gramatica_del_espanol.pdf
Gallego, Ángel (2016). "Sobre los ejercicios de «reflexión gramatical»: Ventajas metodológicas y aplicaciones didácticas". Revista Española de Linguística, 46(1): 145-158. Disponible a http://revista.sel.edu.es/index.php/revista/article/view/146
Gallego, Ángel J. i Edita Gutiérrez (2022a). Trabajando el Glosario de Términos Gramaticales: ejercicios reflexivos y competenciales. Madrid: Arco/Libros.
Gallego, Ángel J. i Edita Gutiérrez (2022b). "La subordinación en el Glosario de términos gramaticales. Teoría, didáctica y su aplicación a la escritura", Tejuelo: Didáctica de la Lengua y la Literatura, 35(2), 173-204. Disponible a https://tejuelo.unex.es/tejuelo/article/view/4164
Gil, Irene (2020): “El análisis morfológico en el aula. Perspectiva, contenidos y actividades”, ReGrOC, 2(1), 43-66. Disponible a https://revistes.uab.cat/regroc/article/view/v2-n1-gil1
Gutiérrez, Edita (2018). "El laberinto de la terminología lingüística en las aulas", ReGrOC, 1(1), 203-235. Disponible a https://doi.org/10.5565/rev/regroc.10
Marqueta, Bárbara (2023). La reflexión sintáctica. Teoría y práctica para la docencia. Zaragoza: PUZ.
Real Academia Española i Asociación de Academias de la Lengua Española (2009). Nueva gramática de la lengua española. Morfología y sintaxis. Madrid: Espasa, 2 vols. Disponible a https://www.rae.es/gramatica
Real Academia Española i Asociación de Academias de la Lengua Español (2020). Glosario de términos gramaticales. Salamanca: Ediciones de la Universidad de Salamanca. Disponible a https://www.rae.es/gtg/
Aquesta assignatura no requereix cap programari específic.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |