Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.
Filologia Espanyola: Recerca, Professió i Transferència
Codi: 106380
Crèdits: 6
2024/2025
Titulació |
Tipus |
Curs |
2504211 Llengua i Literatura Espanyoles |
OB |
4 |
Equip docent
- Gloria Clavería Nadal
- Dolors Poch Olive
- Francisca Montiel Rayo
Idiomes dels grups
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Prerequisits
Atès que l'estudiant ha demostrat, mitjançant l'obtenció dels crèdits corresponents a les assignatures de formació bàsica i les obligatòries, haver adquirit les competències necessàries, haurà de ser capaç d'expressar-se de forma adequada oralment i per escrit. Per aquesta raó, els eventuals errors ortogràfics i d'expressió que pogués cometre comportaran un descens de la puntuació en la qualificació final.
Es considera que l'estudiant coneix les normes generals de presentació d'un treball acadèmic. No obstant això, podrà aplicar les normes estilístiques específiques que pugui indicar-li el professor de l'assignatura, si així ho creu necessari.
Les activitats, pràctiques i treballs presentats en l'assignatura hauran de ser originals i no s'admetrà, sota cap circumstància, el plagi total o parcial de materials aliens publicats en qualsevol suport. L'eventual presentació de material no original sense indicar adequadament el seu origen implicarà, automàticament, la qualificació de suspens (0).
Objectius
Filologia espanyola: recerca, professió i transferència és una troncal de quart curs, que busca introduir a l'alumnat del grau, que ja ha realitzat la formació bàsica i el gruix de l'obligatòria, en les sortides professionals de la filologia espanyola, tant en llengua com en literatura.
Es tracta d'una assignatura de continguts transversals i de dimensió aplicada, on els continguts teoricopràctics apresos durant els tres cursos anteriors es posaran en relació amb les diferents sortides professionals de la filologia, a través de l'anàlisi de diferents treballs de cas.
OBJECTIUS
- Aprofundir i ampliar la dimensió aplicada les eines teòric-crítiques de la filologia espanyola.
-Conèixer el mapa de sortides laborals de la filologia espanyola i els seus fonaments.
-Desenvolupar les competències d'escriptura i anàlisi crítica mijantçant de l'elaboració d'informes, assajos, ressenyes etc.
Competències
- Actuar en l'àmbit de coneixement propi valorant l'impacte social, econòmic i mediambiental.
- Aplicar els principis ètics científics al tractament de la informació.
- Aplicar les tècniques i mètodes propis de l'edició crítica i del processament digital a l'anàlisi i tractament de textos escrits i d'arxius multimèdia.
- Assessorar organitzacions i institucions sobre qüestions lingüístiques o literàries.
- Demostrar el coneixement normatiu de la llengua espanyola i el seu domini en totes les seves aplicacions a l'àmbit acadèmic i professional.
- Identificar els períodes, tradicions, tendències, autors i obres més significatives de la literatura en llengua espanyola en el seu context historicosocial.
- Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
- Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d''aquell camp d'estudi.
- Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
- Reconèixer les principals teories, temes i gèneres de la literatura en els diferents països de parla hispànica.
- Utilitzar les eines digitals i les fonts documentals específiques per a la captació i l'organització d'informació.
Resultats d'aprenentatge
- Analitzar de manera crítica la informació digital i avaluar-ne la finalitat i rellevància.
- Analitzar una situació i identificar els punts de millora des del punt de vista lingüístic.
- Aplicar eines de la teoria literària a l'anàlisi d'un text
- Aplicar i utilitzar els mitjans i instruments digitals adequats a l'ensenyament dels continguts filològics.
- Avaluar les possibilitats d'aplicació de les TIC a les mateixes matèries de recerca i estudi.
- Concebre i desenvolupar nous àmbits i estratègies de transferència científica, cultural i patrimonial a la societat.
- Conèixer els diferents tests estadístics relacionats amb les variables paramètriques i no paramètriques en una anàlisi filològica.
- Desenvolupar habilitats per utilitzar eines digitals des del punt de vista lingüístic.
- Detectar els errors relacionats amb tots els nivells d'anàlisi lingüística.
- Distingir les fonts literàries d'un text i els seus vincles amb la tradició occidental.
- Extreure fonts de dades per obtenir material pedagògic dels diferents corpus i aplicar-lo a les disciplines relacionades amb la filologia espanyola.
- Identificar com pot incidir la gestió i difusió de dades digitals en el context lingüístic.
- Identificar els principals temes, èpoques i trets d'estil d'un autor literari.
- Identificar les implicacions socials, econòmiques i mediambientals de les activitats academicoprofessionals de l'àmbit de coneixement lingüístic.
- Identificar les implicacions ètiques i jurídiques del nou context de recerca, gestió i difusió de dades en l'era digital.
- Plantejar nous mètodes i aproximacions teòriques i pràctiques a l'edició crítica.
- Proposar nous mètodes i solucions alternatives que estiguin fonamentats en raons lingüístiques.
- Reconèixer les característiques principals d'un període literari i el seu programa ideològic estètic.
- Ser capaç de planificar estratègies metodològiques fent servir les TIC.
- Solucionar els principals problemes relacionats amb la normativa que poden aparèixer en un text.
- Suggerir recursos i mètodes propis de les humanitats digitals aplicats a l'anàlisi textual que facilitin la comprensió dels textos i la seva relació amb altres textos literaris.
Continguts
- Introducció: recerca, professió i transferència, mapa conceptual
- Recerca
- La carrera acadèmica
- Les publicacions científiques: tipologies i mètriques
- La recerca en literatura espanyola i hispanoamericana
- Metodologies de la recerca literària
- Des d'on llegim? Posició autocrítica i sabers localitzats.
- Cànon, (malament de) arxiu, corpus
- Les preguntes de recerca i la “caixa d'eines”
- La xarxa d'hipòtesi
- El pla de recerca
- Els recursos bibliogràfics
- Estudi de casos (exemples)
- La recerca en llengua espanyola
- Fonaments generals i específics. Les disciplines lingüístiques. Les fases de la recerca.
- Els reptes i objectius de la recerca: preguntes i hipòtesis
- Els recursos bibliogràfics i l'estat de la qüestió
- Les metodologies i les dades de l'anàlisi: disseny de la recerca; obtenció i tractament de les dades; anàlisi, resultats i interpretació
- Pautes per a la redacció d'un treball de recerca
- Models i projectes de recerca
- L'ensenyament de l'espanyol com a llengua estrangera
- L'adquisició de l'espanyol com a llengua materna i l'aprenentatge de l'espanyol com a llengua estrangera
- Què és ser professor d'ELE? Planificació i preparació de cursos i de classes d'ELE.
- Recursos per al professorat d'ELE
- Orientacions professionals per al professorat d'ELE
- La llengua i la literatura espanyoles en el currículum de l'educació secundària obligatòria i del batxillerat
- La competència comunicativa i lingüística
- Expressió oral i escrita
- Reflexió sobre la llengua i els seus usos
- Comprensió oral i escrita
- Lectura, interpretació, anàlisi i valoració d'obres literàries
- Apreciació estètica de la literatura
- El món editorial
- Introducció al món editorial
- El treball d'edició: fases
- Introducció al procés de correcció d'estil i editing
- Elaboració d'un informe de lectura
- Els materials didàctics
Activitats formatives i Metodologia
Títol |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus: Dirigides |
|
|
|
Classes |
50
|
2 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21
|
Tipus: Supervisades |
|
|
|
Activitats d'avaluació |
6
|
0,24 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21
|
Tipus: Autònomes |
|
|
|
Preparació de classes i treballs, estudi |
76
|
3,04 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21
|
L'aprenentatge d'aquesta assignatura per part de l'alumne es distribueix de la manera següent:
· Activitats dirigides. Aquestes activitats es divideixen en classes magistrals i en seminaris i pràctiques dirigits pel professor, en què es combinarà l'explicació teòrica amb la discussió dels textos.
· Activitats supervisades. Es tracta de tutories programades pel professor, dedicades a la correcció i comentari de problemes en els diferents nivells d'anàlisi literària.
· Activitats autònomes. Aquestes activitats inclouen tant el temps dedicat a l'estudi personal com a la realització de treballs i comentaris analítics.
· Activitats d'avaluació. L'avaluació de l'assignatura es durà a terme mitjançant proves escrites.
Es dedicarán 15m d'una classe a repondre a les enquestes de l'assignatura
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Avaluació
Activitats d'avaluació continuada
Títol |
Pes |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Exercici I |
33% |
6
|
0,24 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21
|
Exercici II |
33% |
6
|
0,24 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21
|
Exercici III |
33% |
6
|
0,24 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21
|
L'avaluació continuada consistirà en l'elaboració de 3 exercicis a triar entre els cinc blocs de l'assignatura. Cadascun d'ells tindrà el valor d'un terç de la nota. L'equip docent proporcionarà instruccions detallades per a l'elaboració de cada prova a través del campus virtual, així com dels terminis de lliurament.
Les dates de lliurament de les proves es facilitaran durant les dues primeres setmanes del curs.
-Recerca en literatura espanyola i hispanoamericana
A partir d'un llistat temàtic facilitat per la professora, el/la estudiant redactarà un breu article científic (d'unes 8 pàgines aproximadament), on tingui en compte els diferents passos del procés de recerca en literatura estudiats en les sessions.
-Recerca en llengua espanyola
A partir d'un llistat temàtic facilitat per la professora, el/la estudiant redactarà un breu article científic (d'unes 8 pàgines aproximadament), on tingui en compte els diferents passos del procés de recerca en literatura estudiats en les sessions.
-L'ensenyament de l'espanyol com a llengua estrangera
Els alumnes hauran de dissenyar una activitat l'objectiu de la qual sigui ensenyar un aspecte de la gramàtica de l'espanyol, establert per la professora, a un grup d'estudiants estrangers. Aquest disseny haurà d'estar degudament justificat utilitzant (és a dir, citant) les fonts bibliogràfiques proporcionades durant les classes.
-La llengua i la literatura espanyoles en el currículum de l'educació secundària
Breu treball sobre la relació entre la formació de l'estudiantat del grau en Llengua i Literatura Espanyoles i la seva funció com a possible futur docent en l'educació secundària centrat en un aspecte concret prèviament acordat amb la professora.
-El món editorial
Disseny d'una fitxa de lectura
Després del lliurament de les notes de cada exercici, l'equip docent proposarà a l'alumnat una data per a la revisió de les proves/notes.
Per a aprovar l'assignatura s'ha d'obtenir un 5 de mitjana entre els tres exercicis presentats. Si el/la estudiant no presenta els tres exercicis requerits rebrà la qualificació de no avaluable. Si la mitjana de les tres proves és inferior a 5 el/la estudiant tindrà dret a optar a la recuperació de les parts suspeses.
Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única.
Bibliografia
***Es lliurarà bibliografia complementària al llarg del curs
Cassany, Daniel (2021). El arte de dar clase (según un lingüista). Barcelona: Anagrama (Argumentos).
Chicote,Gloria; Rodríguez Temperley, Mercedes; Gabrieloni, Ana Lía; Nofal, Rossana; Gerbaudo, Analía; Dalmaroni Miguel (2020). La investigación literaria: problemas iniciales de una práctica. Buenos Aires: Universidad Nacional del Litoral.
Ferrús, Beatriz, Poch, Dolors (2014), El español entre dos mundos, Madrid, Iberoamericana.
Foucault Michel (2012). La arqueología del saber. México: Siglo XXI Editores.
Méndez Santos, Carmen (2022), 101 preguntas para ser profe de ELE. Introducción a la lingüística aplicada para la enseñanza del español, Madrid, Edinumen.
Miquel, Lourdes Ruíz Campillo, J. Plácido- Martínez Gila, Pablo- Castañeda, Alejandro- Ortega Olivares, Jenaro- Alonso Raya, Rosario, (2020) Gramática Básica Del Estudiante De Español (Nueva Edición Revisada), Madrid, Difusión.
Pöckl, Wolfgang, Franz Rainer y Bernhard Pöll (2004). Introducción a la lingüística románica. Madrid: Gredos.
Queralt Estévez, Sheila (coord.) (2023). Lingüistas de hoy. Profesiones para el siglo XXI. Madrid: Síntesis.
Teixidor, Emili (2007). La lectura y la vida. Barcelona: Ariel.
Llista d'idiomes
Nom |
Grup |
Idioma |
Semestre |
Torn |
(PAUL) Pràctiques d'aula |
1 |
Espanyol |
primer quadrimestre |
matí-mixt |
(TE) Teoria |
1 |
Espanyol |
primer quadrimestre |
matí-mixt |