Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2504012 Estudis d'Espanyol i Xinès: Llengua, Literatura i Cultura | OT | 4 |
2504211 Llengua i Literatura Espanyoles | OT | 3 |
2504211 Llengua i Literatura Espanyoles | OT | 4 |
2504386 Estudis d'Anglès i Espanyol | OT | 3 |
2504386 Estudis d'Anglès i Espanyol | OT | 4 |
2504388 Estudis de Català i Espanyol | OT | 3 |
2504388 Estudis de Català i Espanyol | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
“Textos de literatura hispanoamericana” és una assignatura que a nivell cronològic funciona com a continuació de “Literatura hispanoamericana: del modernisme a l'època contemporània”. El corpus d'estudis se centra en produccions culturals de la segona meitat del segle XX idel segle XXI (específicament des del final del boom fins avui), de diferents països d'Amèrica Llatina, acompanyats de lectures teòriques-crítiques.
L'enfocament de l'assignatura està donat pel vincle literatura, societat i identitat, per la qual cosa el curs busca presentar a les i els estudiants lectures bàsiques hispanoamericanes contemporànies que els permetin problematizar al voltant de la representació i la identitat a partir de diferents fenòmens: d'una banda, i a nivell temàtic, la globalització,poscolonialitat i noves subjectivitats/sexualitats; i per una altra, i a nivell discursiu, metaliteratura, autoficció, paròdia/pastiche, ironia. Per a això es consideraran diferents gèneres (ficcional, testimonial/documental, crònica).
OBJECTIUS:
- Ampliar i aprofundir el coneixement de produccions culturals hispanoamericanes recents a través de la lectura d'assajos, textos narratius (ficció, autoficción, testimoni, cròniques).
- Desenvolupar capacitats d'anàlisis i interpretació a partir de la lectura de les obres, que permetin reflexionar sobre els vincles entre literatura, societat i identitat.
- Desenvolupar competències d'escriptura i anàlisi crítica, per mitjà de l'elaboració d'informes/assajos, ressenyes literàries...
Tema I: Qué fem amb el boom? Simptomes de la posmodernitat
*Manifiesto del Crack, Miguel Ángel Palou, Eloy Urroz, Ignacio Padilla, Ricardo Chávez Castañeda y Jorge Volpi.
Tema II: Història, memoria, posmemoria i testimoni llatinoamericà
*Beatriz Sarlo: “Posmemoria, reconstrucciones”.
*Elizabeth Jelin: Los trabajos de la memoria.
Tema III. Escriptura i necropolitica.
*Sayak Valencia: “Capitalismo gore”.
Tema IV: El gir autoficcional
Tema V: Noves fórmules de la maternitat i la paternitat
Tema VI: Lo insólitic como espai de reflexió
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Clases teórico-prácticas | 50 | 2 | 2, 3, 4, 5, 7, 10, 11 |
Tutorías programadas | 5 | 0,2 | 2, 6, 8, 9 |
Tipus: Autònomes | |||
Preparació, estudi, elaboració de treballs | 75 | 3 | 1, 5, 6, 8, 9 |
L'aprenentatge d'aquesta assignatura per part de l'alumne es distribueix de la manera següent:
· Activitats dirigides. Aquestes activitats es divideixen en classes magistrals i en seminaris i pràctiques dirigits pel professor, en què es combinarà l'explicació teòrica amb la discussió dels textos.
· Activitats supervisades. Es tracta de tutories programades pel professor, dedicades a la correcció i comentari de problemes en els diferents nivells d'anàlisi literària.
· Activitats autònomes. Aquestes activitats inclouen tant el temps dedicat a l'estudi personal com a la realització de treballs i comentaris analítics.
· Activitats d'avaluació. L'avaluació de l'assignatura es durà a terme mitjançant proves escrites.
Es dedicarán 15m d'una classe a repondre a les enquestes de l'assignatura
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen I | 33% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11 |
Examen II | 33% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11 |
Treball critic | 34% | 16 | 0,64 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 |
***Es facilitarà una bibliografia de cada lectura durant el transcurs de les classes
Lectures
Bolaño, Roberto, Estrella distante, Barcelona: Anagrama.
Enríquez, Mariana: Las cosas que perdimos en el fuego, Barcelona, Anagrama.
Meruane, Lina: Sangre en el ojo, Literatura Random House.
Neuman, Andrés: Umbilical , Alfaguara.
Neuman, Andrés:Pequeño hablante, Alfaguara.
Rivera Garza, Cristina: Autobiografía del algodón, Random House.
Trías, Fernanda: Mugre rosa, Random House.
Schweblin, Samanta: Pájaros en la boca, Mondadori.
Zambra, Alejandro: Formas de volver a casa, Anagrama.
Zambra, Alejandro: Literatura infantil, Anagrama.
Bibliografia bàsica
Ana María Amar y Sánchez, Luis F. Avilés (eds.) (2015), Representaciones de la violencia en América Latina: genealogías culturales, formas literarias y dinámicas del presente, Madrid: Iberoamericana/Vervuert.
Fuguet, Alberto y Gómez, Sergio (1996), "Prólogo. Presentación del País McOndo", McOndo. Una antología de la nueva literatura hispanoamericana. Barcelona, Gijalbo-Mondadori. Disponible en <http://www.marcosymarcos.com/macondo.htm>.
Sarlo, Beatriz (2005), “Posmemoria, reconstrucciones”, en Tiempo pasado. Cultura de la memoria y giro subjetivo. Una discusión. Buenos Aires, S. XXI, pp. 125-157.
Valencia triana, Sayak (2010), Capitalismo gore: narcomáquina y performance de género. Disponible en <http://hemisphericinstitute.org/hemi/es/e-misferica-82/triana>
Microsoft Teams
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |