Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Poesia i Teatre Espanyols Contemporanis: Segles XX i XXI

Codi: 106363 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2504012 Estudis d'Espanyol i Xinès: Llengua, Literatura i Cultura OT 4
2504211 Llengua i Literatura Espanyoles OT 3
2504211 Llengua i Literatura Espanyoles OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
Jose Ramon Lopez Garcia
Correu electrònic:
joseramon.lopez@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Atès que l'estudiant ha demostrat, mitjançant l'obtenció dels crèdits corresponents a les assignatures de formació bàsica i obligatòries, haver adquirit les competències necessàries, haurà de ser capaç d'expressar-se de forma adequada oralment i per escrit. Per aquesta raó, els eventuals errors ortogràfics i d'expressió que pogués cometre comportaran un descens de la puntuació en la qualificació final (0,25 punts per falta). 

Es considera que l'estudiant coneix les normes generals de presentació d'un treball acadèmic. No obstant això, podrà aplicar les normes estilístiques específiques que pugui indicar-li el professor de l'assignatura, si així ho creu necessari.

Les activitats, pràctiques i treballs presentats en l'assignatura hauran de ser originals i no s'admetrà, sota cap circumstància, el plagi total o parcial de materials aliens publicats en qualsevol suport. L'eventual presentació de material no original sense indicar adequadament el seu origen implicarà, automàticament, la qualificació de suspens (0).


Objectius

Proporcionar a l'alumnat un coneixement bàsic del procés depoesia i teatre espanyol des del 1939 fins a les primeres dècades del present segle XXI, obtingut mitjançant la lectura d'algunes de les seves obres fonamentals i de la seva relació amb el seu moment històric, així com una sèrie d'eines bàsiques en l'estudi i l'anàlisi de la poesia i teatre espanyols contemporanis.

 

 

Competències

    Estudis d'Espanyol i Xinès: Llengua, Literatura i Cultura
  • Aplicar els coneixements sobre literatura espanyola i hispanoamericana a la identificació dels gèneres, moviments, corrents, tendències i estils.
  • Comentar textos literaris en espanyol i en xinès, situar-los en el seu moment històric i relacionar-los amb el corrent literari al qual pertanyen.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  • Utilitzar amb precisió les tècniques de recopilació, organització i ús de la informació i documentació.
    Llengua i Literatura Espanyoles
  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Fer servir la metodologia i els conceptes de l'anàlisi literària tenint en compte fonts i contextos.
  • Fer treballs escrits o presentacions orals efectius i adaptats al registre adequat en diferents llengües.
  • Identificar els períodes, tradicions, tendències, autors i obres més significatives de la literatura en llengua espanyola en el seu context historicosocial.
  • Interpretar els textos en llengua espanyola a partir de bases filològiques i comparatives.
  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d''aquell camp d'estudi.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Reconèixer les principals teories, temes i gèneres de la literatura en els diferents països de parla hispànica.
  • Utilitzar les eines digitals i les fonts documentals específiques per a la captació i l'organització d'informació.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar críticament un text dramàtic contemporani i ser capaç de redactar-ne un comentari de text.
  2. Analitzar una situació i identificar-ne els punts de millora.
  3. Comentar un text contemporani amb les figures de pensament i d'expressió.
  4. Comentar un text de la Il·lustració i el Romanticisme amb les figures de pensament i d'expressió.
  5. Comentar un text del Realisme i el Modernisme amb les figures de pensament i d'expressió.
  6. Contextualitzar socialment i ideològicament la producció literària contemporània.
  7. Contextualitzar socialment i ideològicament la producció literària de la Il·lustració i el Romanticisme.
  8. Contextualitzar socialment i ideològicament la producció literària del Realisme i el Modernisme.
  9. Contrastar textos d'autors i èpoques diferents.
  10. Descriure i analitzar críticament l'evolució de les idees literàries aplicades al teatre espanyol contemporani.
  11. Descriure les principals característiques d'un gènere literari concret.
  12. Detallar l'estructura d'una producció literària concreta.
  13. Discriminar i analitzar les principals característiques dels gèneres de la literatura contemporània.
  14. Discriminar i analitzar les principals característiques dels gèneres de la literatura del Realisme i el Modernisme espanyols.
  15. Discriminar i analitzar les principals característiques dels gèneres literaris de la Il·lustració i del Romanticisme espanyols.
  16. Discriminar i reunir la bibliografia crítica bàsica que ha conformat el camp d'estudi de les principals obres i autors de la matèria.
  17. Documentar els processos d'anàlisi i decontextualització literàries.
  18. Establir relacions entre les obres teatrals de la literatura contemporània i el context sociohistòric i estètic en el qual es gesta.
  19. Fer servir la terminologia adequada en la construcció d'un text acadèmic.
  20. Fer servir les eines digitals per a l'obtenció, classificació, interpretació i anàlisi de dades rellevants relacionades amb l'estudi de la llengua i de la literatura espanyoles.
  21. Fer servir les eines digitals per recollir, classificar, interpretar i analitzar dades rellevants relacionades amb l'estudi de la llengua.
  22. Fer servir les fonts tradicionals per a l'obtenció, classificació, interpretació i anàlisi de dades rellevants relacionades amb estudi de la llengua i de la literatura espanyoles.
  23. Identificar els principals arguments d'un text escrit.
  24. Identificar els temes literaris d'un text.
  25. Interpretar críticament obres literàries tenint en compte les relacions entre els diferents àmbits de la literatura i la seva relació amb les àrees humanes, artístiques i socials.
  26. Organitzar continguts de manera clara i adequada per presentar-los oralment.
  27. Presentar treballs en formats ajustats a les demandes i els estils personals, tant individuals com en grup petit.
  28. Reconèixer els principals períodes de la història literària occidental i els seus trets generals.
  29. Reconèixer les fonts literàries d'un text.
  30. Reconèixer, descriure i analitzar els grans subgèneres del teatre contemporani.
  31. Redactar un resum de continguts de manera coherent i cohesionada.
  32. Relacionar aspectes literaris de diferents obres de la literatura del Realisme i el Modernisme espanyols.
  33. Relacionar aspectes literaris de diferents obres de la literatura espanyola contemporània.
  34. Relacionar aspectes literaris de diferents obres de la literatura espanyola de la Il·lustració i el Romanticisme espanyols.
  35. Relacionar un autor amb la seva època i amb els trets literaris d'aquesta.
  36. Saber comentar un text de manera crítica a partir d'una lectura analítica.
  37. Valorar, a través de l'anàlisi de produccions literàries, els prejudicis i les discriminacions que poden incloure les accions o projectes, a curt o llarg termini, en relació amb determinades persones o col·lectius.

Continguts

1. Panoràmica de la poesia i teatre espanyols durant la Segona República i la Guerra Civil. De la ruptura amb el realisme i naturalisme a les avantguardes. El «teatre irrepresentable» de Ramon del Valle-Inclán i el «teatre impossible» de Federico García Lorca. La poesia, entre puresa i revolució.

2. La poesia i el teatre de l'exili (1939-1975). Ruptures i continuïtats. Els posseïdors de la cançó. Una literatura dramàtica sense escena. L'exili heretat.

3. La poesia i el teatre sota la dictadura franquista i la Transició (1939-1978). Línies poètiques de postguerra i poesia social. El teatre d'humor. Possibilisme i impossibilisme teatral. La crisi del realisme social: culturalisme, contracultura i teatre neovanguardista.

4. Teatre i poesia a la democràcia. La(es) poesia(es) de l'experiència i altres poètiques alternatives. Polítiques teatrals, crisis del teatre independent i aparició del teatre alternatiu. Teatre de la memòria i teatre postdramàtic. Noves formes de compromís: poètiques davant de la incertesa.

LECTURES OBLIGATÒRIES

  1. Memoria del olvido. Poetas del exilio republicano español de 1939. Edición de José-Ramón López García. Madrid, Visor/ Instituto Cervantes, 2021.
  2. Poesía de posguerra y poesía social, dosier facilitado por el profesor.
  3. Hacia la democracia. La nueva poesía (1968-2000). Edición de Araceli Iravedra. Madrid, Visor, 2016.
  4. Tendencias poéticas actuales, dosier facilitado por el profesor.
  5. Federico García Lorca, El público. Edición de Javier Huerta. Barcelona, Planeta (Austral, 578), 2017; El público. [El sueño de la vida]. Edición de Antonio Monegal. Madrid, Alianza Editorial, Biblioteca García Lorca, 2000.
  6. Teatro del exilio, dosier facilitado por el profesor.
  7. Antonio Buero Vallejo, El tragaluz. Edición de Luis Iglesias Feijoo. Madrid, Austral, 2010; [Hoy es fiesta]. El tragaluz. Edición de Mariano de Paco. Madrid, Cátedra, 2011; El tragaluz. Edición de José-Ramón López Garcia. Barcelona, Vicens Vives, 2012.
  8. José Sanchis Sinisterra, [Ñaque]. ¡Ay, Carmela! Edición de Manuel Aznar Soler. Madrid, Cátedra, 2006.
  9. Juan Mayorga, Hamelin. [La tortuga de Darwin]. Edición de Emilio Peral Vega. Madrid, Cátedra, 2015.
  10. Angélica Liddell, Perro muerto en tintorería: los fuertes. Madrid, Centro Dramático Nacional, 2007; Denis Diderot, Angélica Liddell, El sobrino de Rameau, Perro muerto en tintorería. Madrid, Nórdica, 2008. Disponible en: https://archivoartea.uclm.es/textos/perro-muerto-en-tintoreria-los-fuertes/

Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals i pràctiques 60 2,4 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 20, 22, 23, 24, 25, 26, 28, 29, 30, 32, 33, 34, 35, 36, 37
Tipus: Supervisades      
Tutories 12 0,48 2, 6, 9, 11, 13, 16, 18, 23, 24, 26, 28, 29, 30, 33, 35, 36, 37
Tipus: Autònomes      
Estudi personal I realització de treballs, comentaris analítics i presentacions 75 3 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37

L'aprenentatge d'aquesta assignatura pel que fa a l'alumnat es distribueix de la següent manera:
· Activitats dirigides (35%). Aquestes activitats es divideixen en classes magistrals i en pràctiques i seminaris dirigits pel professor, en els quals es combinarà l'explicació teòrica amb la discussió de tota mena de textos.
· Activitats supervisades (10%). Es tracta de tutories programades pel professor, dedicades a la correcció i comentari de problemes en els diferents nivells d'anàlisi literari.
· Activitats autònomes (50%). Aquestes activitats inclouen tant el temps dedicat a l'estudi personal com a la realització de ressenyes, treballs i comentaris analítics, així com a la preparació de proves escrites i de presentacions orals.
· Activitats d'avaluació (5%). L'avaluació de l'assignatura es farà mitjançant presentacions orals i proves escrites.


Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assistència i participació. 10% 0 0 2, 3, 6, 9, 10, 11, 13, 16, 17, 18, 20, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 29, 30, 33, 35, 36, 37
Preparation of an oral intervention in class on one of the mandatory readings, the outline of which will be previously delivered in writing to the teacher. 20% 0 0 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 12, 13, 14, 15, 16, 18, 20, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37
Una prova escrita sobre la primera part del temari. 35% 1,5 0,06 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37
Una prova escrita sobre la segona part del temari. 35% 1,5 0,06 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37

Per optar a l'aprovat és obligatori haver completat totes les lectures del curs.

La qualificació final de l'assignatura s'obtindrà mitjançant les següents quatre notes parcials (s'indica, entre parèntesi, el seu valor a la nota final):

1) Assistència i participació (10%).

2) Preparació d'una intervenció oral a classe sobre una de les lectures obligatòries, l'esquema de la qual entregaran prèviament per escrit al profesor (20%).

3) Una prova escrita sobre la primera part del temari [35%].

4) Una prova escrita sobre la segona part del temari  [35%].

En cas que l'estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d'avaluació, amb independència del procés disciplinari que s'hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d'avaluació d'una mateixa assignatura, la qualificació final d'aquesta assignatura serà 0. Aquells actes d'avaluació en què hi hagi hagut irregularitats (còpia, ús no autoritzat de la IA, etc.) no són recuperables.

En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor informarà l'alumnat (Moodle) del procediment i la data de revisió de les qualificacions. La revisió de les proves es realitzarà en una entrevista prèviament convinguda ambel professor.

L'estudiant podrà fer la recuperació del curs en el cas d'haver realitzat les tres activitats (exposició oral i les dues proves escrites) i en el cas de suspendre una sola de les dues proves escrites de la matèria impartida [35%] i tenir una nota de conjunt igual o superior a 3,5. Si la nota de conjunt es troba entre 3,5 i 4,9, però ha suspès les duesproves [35% + 35%], no podrà presentar-se a la recuperació. El resultat de la prova de recuperació substituirà la nota de la prova suspesa per calcular la nota final de l'assignatura.

Es considerarà "No avaluable" quan l'estudiant no realitzi cap de les activitats o proves. L'elaboració d'una activitat suposa la voluntat de l'estudiant de ser avaluat en l'assignatura.

Avaluació única

Els estudiants que s'hagin acollit a aquesta modalitat d'avaluació hauran de lliurar i realitzar les activitats avaluatives següents el dia que es determini al calendari d'avaluació que es farà públic durant la primera setmana del curs:

Un treball de lectura i anàlisi de la bibliografia prèviament determinada: 30%.

Examen parcial 1: 35%.

Examen parcial 2: 35%.

S’aplicarà el mateix sistema de recuperació que per l’avaluació continuada.


Bibliografia

LECTURES OBLIGATÒRIES

  1. Memoria del olvido. Poetas del exilio republicano español de 1939. Edición de José-Ramón López García. Madrid, Visor/ Instituto Cervantes, 2021.
  2. Poesía de posguerra y poesía social, dosier facilitado por el profesor.
  3. Hacia la democracia. La nueva poesía (1968-2000). Edición de Araceli Iravedra. Madrid, Visor, 2016.
  4. Tendencias poéticas actuales, dosier facilitado por el profesor.
  5. Federico García Lorca, El público. Edición de Javier Huerta. Barcelona, Planeta(Austral, 578), 2017; El público. [El sueño de la vida]. Edición de Antonio Monegal. Madrid, Alianza Editorial, Biblioteca García Lorca, 2000.
  6. Teatro del exilio, dosier facilitado por el profesor.
  7. Antonio Buero Vallejo, El tragaluz. Edición de Luis Iglesias Feijoo. Madrid, Austral, 2010; [Hoy es fiesta]. El tragaluz. Edición de Mariano de Paco. Madrid, Cátedra, 2011; El tragaluz. Edición de José-Ramón López Garcia. Barcelona, Vicens Vives, 2012.
  8. José Sanchis Sinisterra, [Ñaque]. ¡Ay, Carmela! Edición de Manuel Aznar Soler. Madrid, Cátedra, 2006.
  9. Juan Mayorga, Hamelin. [La tortuga de Darwin]. Edición de Emilio Peral Vega. Madrid, Cátedra, 2015.
  10. Angélica Liddell, Perro muerto en tintorería: los fuertes. Madrid, Centro Dramático Nacional, 2007; Denis Diderot, Angélica Liddell, El sobrino de Rameau, Perro muerto en tintorería. Madrid, Nórdica, 2008. Disponible en: https://archivoartea.uclm.es/textos/perro-muerto-en-tintoreria-los-fuertes/

 

GENERAL

(La bibliografia específica d'autors i d'obres es facilitarà al llarg del curs).

 

Aznar Soler, Manuel (ed.), Veinte años de teatro y democracia en España (1975-1995), Sant Cugat del Vallès, Associació d´Idees-CITEC, 1996.

Aznar Soler (ed.), El exilio teatral republicano de 1939, Sant Cugat del Vallès, Associació d´Idees / GEXEL, 1999.

Aznar Soler, Manuel (dir.), serie Escena y literatura dramática en el exilio republicano de 1939 (2014-2024): 2. Juan Pablo Heras y José Paulino Ayuso (eds.), El exilio teatral republicano de 1939 en México. Sevilla, Renacimiento, 2014; 3. Manuel Aznar Soler y José-Ramón López García (eds.), El exilio teatral republicano de 1939 en Argentina, Chile, Uruguay y Paraguay. Sevilla, Renacimiento, 2022; 4. Mario Martín Gijón (ed.), El exilio teatral republicano de 1939 en Europa. Sevilla, Renacimiento, 2015; 5. Manuel Aznar Soler, El exilio teatral republicano de 1939 en Francia. Renacimiento, 2023; 6. José Ángel Ascunce Arrieta, El exilio teatral republicano de 1939 en Centroamérica. Sevilla, Renacimiento, 2016; 7. José-Ramón López García (ed.), El exilio teatral republicano de 1939 en Cuba, Puerto Rico, República Dominicana, Venezuela, Brasil, Perú y Norteamérica. Sevilla, Renacimiento, 2024; 8. Francesc Foguet, El teatro catalán en el exilio republicano de 1939. Sevilla, Renacimiento, 2016; 9) Inmaculada López Silva y Euloxio R. Ruibal (eds.), El teatro gallego y el exilio republicano de 1939. Sevilla, Renacimiento, 2016; 10. José Ángel Ascunce Arrieta, Idoia Gereñu Odriozola y Mari Karmen Gil Fombellida, 1936ko euskal erbestealdiko antzerkia. El teatro del exilio vasco de 1936. Donostia-San Sebastián, Hamaika Bide Elkartea, 2012; 11. Ana María Arias de Cossío e Idoia Murga Castro, Escenografía en el exilio republicano de 1939. Teatro y danza. Sevilla, Renacimiento, 2015; 12. Verónica Azcue y Teresa Santa María, Mito y tradición en el teatro del exilio republicano de 1939. Sevilla, Renacimiento, 2016; 13. Margarita Xirgu, Epistolario, edición y estudio introductorio de Manuel Aznar Soler y Francesc Foguet i Boreu. Sevilla, Renacimiento, 2018.

Aznar Soler, Manuel (ed.), La literatura dramática del exilio republicano de 1939. I. Sevilla, Renacimiento, 2018.

Bagué Quílez, Luis, Poesía en pie de paz. Modos del compromiso hacia el tercer milenio, Valencia: Pre-Textos, 2006.

Balibrea, Mari Paz (ed.), Líneas de fuga. Hacia otra historiografía cultural del exilio republicano español, Siglo XXI, Madrid, 2017.

Cano Ballesta, Juan, La poesía española entre pureza y revolución (1920-1936), Madrid, Siglo XXI, 1996.

Cornago Bernal, Óscar, La vanguardia teatral en España (1965-1975). Del ritual al juego, Madrid, Visor, 2000.

Díaz Marcos, Ana María, Escenarios de crisis: dramaturgas españolas del nuevo milenio. Sevilla: Benilde, 2018.

Doménech, Ricardo, El teatro del exilio, edición de Fernando Doménech Rico. Madrid: Cátedra, 2013.

Dougherty, Dru y Vilches de Frutos, María Francisca, La escena madrileña entre 1918 y 1926. Análisis y documentación. Madrid, Editorial Fundamentos, 1990.

Dougherty, Dru y Vilches de Frutos, María Francisca, La escena madrileña entre 1926 y 1931. Un lustro de transición. Madrid, Editorial Fundamentos, 1997.

Floeck, Wilfried y María F. Vilches de Frutos (eds.), Teatro y sociedad en la España actual. Frankfurt, Vervuert, 2004.

García Barrientos, José-Luis. Análisis de la dramaturgia española actual. Madrid: Antígona, 2016.

García de la Concha, Víctor, La poesía española de 1935 a 1975. I. De la preguerra a los años oscuros. 1935-1944II. De la poesía existencial a la poesía social 1944-1950. Madrid: Cátedra, 1987, 2 vols.

García Tirado, María Antonia, y Julio E. Checa Puerta. 50 años de teatro contemporáneo: temáticas y autores. Madrid: Secretaría General Técnica, Subdirección General de Información y Publicaciones, 2007.

García, Miguel Ángel, La literatura y sus demonios. Leer la poesía social, Madrid, Castalia, 2012.

García-Teresa, Alberto, Poesía de la conciencia crítica (1987-2011), Ciempozuelos (Madrid), Tierradenadie Ediciones, 2013.

Iravedra, Araceli, El compromiso después del compromiso. Poesía, democracia y globalización (poéticas 1980-2005), Madrid, UNED, 2010.

Labrador Méndez, Germán, Letras arrebatadas. Poesía y química en la transición española. Madrid, Devenir, 2009.

Lanz, Juan José, La poesía durante la Transición y la generación de la democracia, Madrid, Devenir, 2007.

Lanz, Juan José, Nuevos y novísimos poetas. En la estela del 68, Sevilla, Renacimiento, 2011.

López García, José-Ramón (ed.). La poesía del exilio republicano de 1939. I. Historiografías, resistencias, figuraciones. Sevilla, Renacimiento, 2018.

López García, José-Ramón (ed.). La poesía del exilio republicano de 1939. II. Género, mitos y religión, espacios, exilio heredado. Sevilla, Renacimiento, 2024.

Martínez Valderas, Jara, Alba Saura Clares, y Diana I. Luque. Teatro y artes escénicas en el ámbito hispánico. Siglo XXI: escenas en diálogo. Madrid: Cátedra, 2023.

Naharro-Calderón, José María, Entre el exilio y el interior. El «entresiglo» y Juan Ramón Jiménez. Barcelona: Anthropos, 1994.

Oliva, César, El teatro desde 1936. Madrid, Alhambra, 1989.

Oliva, César, Teatro español del siglo XX. Madrid, Editorial Síntesis, 2002.

Oliva, César, La última escena (teatro español de 1975 a nuestros días). Madrid: Cátedra, 2004.

Prieto de Paula, Ángel Luis, La poesía española de la II República a la transición, Alicante, Universidad de Alicante, 2021.

Ragué Arias, María José, El teatro de fin de milenio en España (desde 1975 hasta hoy). Barcelona, Ariel, 1996.

Rodríguez-Gaona, Martín, La lira de las masas. Internet y la crisis de la ciudad letrada: una aproximación a la poesía de los nativos digitales, Madrid, Páginas de Espuma, 2019.

Ruiz Ramón, Francisco, Historia del teatro español. Siglo XX. Madrid, Cátedra, 2005.

Sánchez García, Remedios (coord.), Palabra heredada en el tiempo. Tendencias y estéticas en la poesía española contemporánea (1980-2015), Madrid, Akal, 2015.

Sánchez García, Remedios, Así que pasen treinta años… Historia interna de la poesía española contemporánea (1950-2017), Madrid, Akal. 2018.

Sánchez Montes, María José, El cuerpo como signo: La transformación de la textualidad en el teatro contemporáneo. Madrid, Biblioteca Nueva, 2004.

Santos Sánchez, Diego, y Berta Muñoz Cáliz, Teatro y artes escénicas en el ámbito hispánico. España. Siglo XX: una historia en tres actos. Madrid: Cátedra, 2023.

Vilches-de Frutos, Francisca; Pilar Nieva-de la Paz; José-Ramón López García y Manuel Aznar Soler (eds.), Género y exilio teatral republicano: entre la tradición y la vanguardia, Ámsterdam, Rodopi, 2014.


Programari

Cap.


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Espanyol primer quadrimestre matí-mixt