Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2504211 Llengua i Literatura Espanyoles | FB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Aquesta assignatura requereix un domini de l’expressió oral i escrita de l’espanyol equiparable al que s’obté al finalitzar el batxillerat. Es considera imprescindible una correcta expressió oral i escrita de l’idioma i, en conseqüència, els errors d’ortografia i redacció comportaran un descompte de punts en l’avaluació.
Òbviament, totes les activitats, pràctiques i treballs hauran de ser originals. El plagi total o parcial, és a dir, la presentació de material no original com a propi, no està permès. En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, aquest acte d’avaluació es qualificarà amb 0, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
L'assignatura d'Introducció a la literatura hispanoamericana busca iniciar a l'alumnat en la metodolodía específica d'aproximació a la literatura hispanoamericana, en els seus períodes històrics, els processos de transformació teòric-epistemològica més destacats, així com en els moviments literaris que els acompanyen, les seves temàtiques i gèneres més rellevants. Per a això es plantegen una sèrie de cales en les diferents èpoques literàries des de l'arribada de Colón al continent i els primers escrits sobre el mateix al panorama actual.
Objectius:
Aproximar a l'alumnat a la metodologia específica de la literatura hispanoamericana i als seus marcs d'estudi teòric-epistemològics.
Introduir a l'alumnat en els principals períodes històrics de la literatura d'Amèrica Llatina.
Inciar a l'alumnat en el reconeixement dels autors, temes, gèneres i motius més destacats de la literatura hispanoamericana.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Activitats d´'avaluació | 5 | 0,2 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 |
Classes | 50 | 2 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 |
Tipus: Supervisades | |||
Preparació de treballs i estudi | 75 | 3 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 |
L’aprenentatge d’aquesta assignatura es distribueix de la següent manera:
- Activitats dirigides. Aquestes activitats es divideixen en classes magistrals i en pràctiques i seminaris dirigits pel professor, en els quals es combinarà l’explicació teòrica amb el comentari col·lectiu de textos.
- Activitats supervisades . Es tracta de tutories programades pel professor, dedicades a la correcció i comentari de problemes en els diferents nivells d’anàlisi literari.
- Activitats autònomes . Aquestes activitats inclouen tant el temps dedicat a l’estudi personal com a la realització de recensions, treballs i comentaris analítics, així com a la preparació de presentacions orals.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Exam 1 | 35% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 |
Exam 2 | 35% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 |
Treball | 30% | 16 | 0,64 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 |
Per a aprovar l'assignatura, en ambdós casos, és necessari haver-se presentat als dos exàmens i haver entregat el treball. S'ha d'obtenir entre totes les activitats una mitjana de 5 per aprovar. Si no és així, es tindrà l'oportunitat de fer la proba de reevaluació sempre que s'hagi obtingut una qualificació mitjana final de 3,5. Es considerarà "No avaluable" aquell estudiant que no s'hagi presentat a una de les tres proves. El plagi total o parcial suposarà el suspens total del l'assignatura. Les faltes d'ortografia descomptaran 0,25 cadascuna. Una prova ambmés de 10 faltes estarà suspesa.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
En el momentde realització de cada activitat avaluativa, el professor o professora informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i la data de revisió de les qualificacions.
S’aplicarà el mateix sistema de recuperació que per l’avaluació continuada i l'avaluació única.
BIBILIOGRAFIA
Es consignen els manuals i documents més rellevants per a un apropament a la literatura hispanoamericana. A més, el professorat aportara en classe bibliografia específica de cada tema.
ANDERSON IMBERT, Enrique. Historia de la literatura hispanoamericana. México: F.C.E., 1967.
ARACIL, Beatriz, “Sobre el proceso de creación de un imaginario múltiple: América durante el periodo colonial” en Alemany, Carmen y Aracil, Beatriz, América en el imaginario europeo, Alicante: Publicaciones de la Universidad de Alicante, 2009.
BELLINI, Giuseppe. Nueva historia de la literatura hispanoamericana. Madrid: Castalia, 1997.
BURGOS, Fernando. El cuento hispanoamericano en el siglo XX. Madrid: Castalia, 1997.
DUBATTI, Jorge. Cien años de teatro argentino. Buenos Aires: Editorial Biblos, 2012.
ESTEBAN, Ángel. Literatura hispanoamericana. Granada: Comares, 1999.
FERNÁNDEZ, Teodosio; MILLARES, Selena & BECERRA, Eduardo. Historia de la literatura hispanoamericana. Madrid: Universitas, 1995.
GALEANO, Eduardo. Las venas abiertas de América Latina. Madrid: Siglo XXI Editores, 2003.
GOIC, Cedomil. Historia de la literatura hispanoamericana. 3 vols. Madrid, Crítica-Grijalbo, 1988.
GONZÁLEZ ECHAVARRÍA, Roberto & PUPO-WALKER, Enrique. Historia de la literatura hispanoamericana. 2 volúmenes. Madrid: Gredos, 2006.
GRAHAM-JONES, Jean. Exorcising History. Argentinian Theater Under Dictatorship. Lewisburg/London: Bucknell University Presses/Associated University Presses, 2000.
GUERRERO, Isabel & SAURA-CLARES, Alba. La escena y lo real en el siglo XXI. Madrid: Visor, 2024.
HENRÍQUEZ UREÑA, Pedro. Historiografía cultural hispanoamericana. Madrid: Verbum, 2007.
ÍÑIGO MADRIGAL, Luis. Historia de la literatura hispanoamericana. 2 Volúmenes. Madrid: Cátedra, 1982-87.
MARTÍNEZ VALDERAS, Jara; SAURA-CLARES, Alba & LUQUE, Diana. Teatro y artes escénicas en el ámbito hispánico. Siglo XXI. Escenas en diálogo. Madrid: Cátedra, 2023.
MARINI–PALMIERI, Enrique. Cuentos modernistas hispanoamericanos. Madrid: Castalia, 1989.
MENTON, Seymour. Caminata por la narrativa latinoamericana. México, F.C.E.-Xalapa: Universidad Veracruzana, 2002.
MIGNOLO, Walter. “El pensamiento des-colonial, desprendimiento y apertura: un manifiesto”. Revista Telar, nº 6, pp. 7-38, 2008.
MIGNOLO, Walter. “Geopolítica de la sensibilidad y del conocimiento. Sobre (de)colonialidad, pensamiento fronterizo y desobediencia epistémica”. Revista de Filosofía, nº 74, 2013.
MONTERROSO, Augusto & JACOBS, Bárbara. Antología del cuento triste. Barcelona: Edhasa, 1992.
MORA, Carmen de. En breve: estudios sobre el cuento hispanoamericano contemporáneo. Sevilla: Universidad de Sevilla, 2000.
OVIEDO, José Miguel. Antología crítica del cuento hispanoamericano. Madrid, Alianza. Consta de Tres Volúmenes: Siglo XIX: Del Romanticismo al Criollismo, 2001; Siglo XX: Fundadores e innovadores, 1992; Siglo XX: la gran síntesis y después, 1992.
OVIEDO, José Miguel. Historia de la literatura hispanoamericana. 4 volúmenes. Madrid: Alianza, 2001.
PUPO-WALKER, E. El cuentohispanoamericano. Madrid: Castalia: 1995.
RAMA, Ángel. La ciudad letrada. Santiago de Chile: Tajamar Ediciones, 2004.
SAURA-CLARES, Alba. Teatro Abierto (1981-1985). Resiliencia y utopía d eun movimiento escénico. Madrid: Ediciones Complutense, 2023.
SAÍNZ DE MEDRANO, Luis. Historia de la literatura hispanoamericana. desde el modernismo. Madrid: Taurus, 1989.
SERNA, Mercedes. Crónica de Indias. Madrid: Ediciones Cátedra, 2018.
TODOROV, Tzvetan. La conquista de América. El problema del otro. Madrid: Siglo XXI Editores, 2010.
VALCARCEL, Eva. El cuento hispanoamericano del siglo XX: teoría y práctica. Coruña, Universidade: 1994.
Sobre les LECTURES OBLIGATÒRIES de cada tema, el professorat fara una selecció de textos dins aquesta bibliografia general. S'ha de consignar prèviament a l'alumnat.
Tema 2:
DARÍO, Rubén: Azul... Cantos de vida y esperanza. Edición de Juan María Martínez. Madrid: Cátedra. Selecció.
STORNI, Alfonsina. Antología. Selecció.
GIRONDO, Oliverio. Antología. Selecció.
Tema 3:
Tema 4:
QUIROGA, Horacio. Cuentos. Ed. Leonor Fleming. Madrid: Cátedra. Selecció.
RULFO, Juan. El llano en llamas. Madrid: Cátedra. Selecció.
BORGES, Jorge Luis: Ficciones. Madrid: Alianza Editorial. Selecció.
CORTÁZAR, Julio: Bestiario. Madrid: Alfaguara. Selecció.
Tema 5:
GARCÍA MÁRQUEZ, Gabriel. Ojos de perro azul. Madrid: Alfaguara. Selecció.
GARCÍA MÁRQUEZ, Gabriel. Todos los cuentos. Madrid: De Bolsillo. Selecció.
GARRO, Elena. Cuentos completos. Madrid: Alfaguara. Selecció.
Tema 6:
GAMBARO, Griselda. Decir sí. La malasangre. Ed. Rita Gnutzmann. Selecció.
BENEDETTI, Mario. Cuentos completos. Madrid: Debolsillo. Selecció.
PÉREZ, Mariana Eva. Instrucciones para un coleccionista de mariposas y Antivisita. Formas de entrar y salir de la ESMA. Selecció.
Microsoft Teams.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |