Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2504211 Llengua i Literatura Espanyoles | FB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
L’estudiant ha de ser capaç d'expressar-se amb correcció oralment i per escrit. Per aquesta raó, els eventuals errors ortogràfics i d’expressió que pogués cometre comportaran un descens de la puntuació en la qualificació final.
Així mateix, es considera que l’estudiant coneix les normes generals de presentació d’un treball acadèmic. No obstant, si és necessari, haurà d’aplicar les normes específiques que pugui indicar-li el professor de l’assignatura.
Les activitats, pràctiques i treballs presentats en l'assignatura hauran de ser originals. No s’admetrà, sota cap circumstància, el plagi total o parcial de materials aliens publicats en qualsevol suport. La presentació de material no original sense indicar adequadament el seu origen comportarà, automàticament, la qualificació de suspens (0), amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir.
«Comentari de textos literaris» forma part dels 60 crèdits de formació bàsica del Grau de Llengua i Literatura Espanyoles, que l’estudiant cursa juntament amb altres assignatures de llengua i literatura espanyoles i hispanoamericana, a més d'altres assignatures transversals.
Els principals objectius del curs són familiaritzar l’alumnat amb el comentari de text i dotar-lo de les eines necessàries per elaborar un comentari de text satisfactori de textos de qualsevol període de la literatura espanyola o hispanoamericana.
1. Introducció al comentari de textos literaris
¿Què és un comentari de text literari?
Les fases del comentari de text
La contextualització del text
L’autor i la tradició
Els recursos de la llengua literària
Enfocaments crítics principals
2. Comentar poesia
Comentari del tema
Tòpics poètics
La descripció de l’estructura
Anàlisi estilística
Versificació
Figures retòriques
3. Comentar narrativa
Comentari temàtic
La trama i el conflicte
Els personatges
El narrador
El punt de vista
El temps i l’espai
4. Comentar teatre
Comentari temàtic
La trama i el conflicte
L’estructura dramàtica
Acte i escena
El diàleg
Els personatges
El temps i l’espai
El llenguatge escènic
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals | 60 | 2,4 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories programades: correcció i anàlisi de comentari de textos | 15 | 0,6 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 |
Tipus: Autònomes | |||
Elaboració de treballs, estudi personal i preparació | 75 | 3 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 |
L’aprenentatge d’aquesta assignatura es distribueix de la manera següent:
Activitats dirigides (35%). Aquestes activitats es divideixen en classes magistrals i en pràctiques i seminaris dirigits pel professor, en què es combinarà l’explicació teòrica amb el comentari col·lectiu de tot tipus de textos.
Activitats supervisades (10%). Es tracta de tutories programades pel professor, dedicades a la correcció i comentari de problemes en els diferents nivells d’anàlisi literari.
Activitats autònomes (50%). Aquestes activitats inclouen tant el temps dedicat a l'estudi personal com a la realització de ressenyes, treballs i comentaris analítics, així com a la preparació de presentacions orals.
Activitats d’avaluació (5%). L’avaluació de l’assignatura es durà a terme mitjançant presentacions orals i proves escrites.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Comentari de text escrit 1 | 30 | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 |
Comentari de text escrit 2 | 30 | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 |
Examen final | 30 | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9 |
Presentació oral a l'aula | 10 | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9 |
Els coneixements s’avaluaran mitjançant dos comentaris de textos escrits, que es lliuraran al llarg del curs, una prova final escrita i la participació a l’aula.
El conjunt dels dos comentaris representarà un 60% de la nota final (30% cada comentari).
La prova final escrita representarà un 30% de la nota final.
La participació a l’aula representarà un 10% de la nota final.
Per tal d’ésser avaluat, és indispensable que l’estudiant entregui els tres ítems en el termini establert pel docent, i que acompleixi el requisit d’haver participat a classe.
S'han de tenir en compte les faltes d'ortografia, la puntuació i l'estructura del discurs. Les faltes descomptaran 0,25 punts cadascuna.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
Procediment de revisió de les qualificacions:
En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el docent informarà l’alumnat (via Moodle) del procediment i data de revisió de les qualificacions.
Procediment de recuperació:
Els alumnes que, una vegada fixada la mitjana de las diverses proves, no obtinguin una nota igual o superiora5 podran presentar-se a recuperació, sempre que acompleixin els tres requisits següents:
1. Haver entregat els dos comentaris.
2. Haver-se presentat a la prova escrita i haver obtingut en ella un 3’5 com a mínim.
3. Haver participat a classe en la forma establerta pel docent.
La nota obtinguda en la recuperació substituirà la qualificació més baixa obtinguda al llarg de l’assignatura.
Si l’estudiant ha obtingut una qualificació inferior a 5 en diverses proves, podrà acordar amb el docent quina activitat evaluable recuperarà.
L’estudiant rebrà la qualificació de "No avaluable" en cas que no hagi entregat més del 30% de las activitats d’avaluació.
Avaluació única: el lliurament de les tres proves avaluables podrà coincidir amb la darrera prova del grup o amb un dels dies possibles que ha habilitat la Facultat. Tots dos comentaris representaran el 70% de la nota (35% + 35%) i la prova final, el 30%. S’aplicarà el mateix sistema de recuperació que per l’avaluació continuada.
AA. VV. (1973), El comentario de textos, 1, Madrid, Castalia.
AA. VV. (1977), El comentario de textos, 2. De Galdós a García Márquez, Madrid, Castalia.
AA. VV. (1982), El comentario de textos, 3. La novela realista, Madrid, Castalia.
AA. VV. (1983), El comentario de textos, 4. La poesía medieval, Madrid, Castalia.
Azaustre, Antonio, i Juan Casas (1997), Manual de retórica española, Ariel, Barcelona.
Cesarini, Remo (2004), «Glosario», en Introducción a los estudios literarios, Madrid, Crítica, pp. 247-312.
Clavería, Gloria, i Dolors Poch (2010), Al otro lado del espejo. Comentario lingüístico de textos literarios, Barcelona, Ariel.
Culler, Jonathan (2000), Breve introducción a la teoría literaria, Barcelona, Crítica.
Domínguez Caparrós, José (1977), Introducción al comentario de textos, Madrid, Ministerio de Educación y Ciencia.
García Barrientos, José-Luis (2017), Cómo se analiza una obra de teatro: ensayo de método, Madrid, Síntesis.
Hernández Guerrero, José Antonio i María del Carmen García Tejera (2005), Teoría, historia y práctica del comentario literario, Barcelona, Ariel.
Lázaro Carreter, Fernando, i Evaristo Correa Calderón (2006), Cómo se comenta un texto literario, Madrid, Cátedra, 37ª edición.
Marchese, Angelo, i Joaquín Forradellas (1986), Diccionario de retórica, crítica y terminología literaria, Barcelona, Ariel.
Moreiro, Julián (1996), Cómo leer textos literarios. El equipaje del lector, Madrid, Edaf.
Navarro Durán, Rosa (1995), La mirada al texto: comentario de textos literarios, Barcelona, Ariel.
Pozuelo, José María (1988), Teoría del lenguaje literario, Madrid, Cátedra.
Segre, Cesare (1985), Principios de análisis del texto literario, Barcelona, Crítica.
Villanueva, Darío (1992), Comentario de textos narrativos: la novela, Gijón, Ediciones Júcar, pp. 181-201.
No és necessari que els alumnes instal·lin cap programa informàtic en el seu ordinador personal específicament per a aquesta assignatura.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 2 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 3 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 2 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 3 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |