Logo UAB

Història de la Cultura Alemanya

Codi: 106334 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2504212 Estudis Anglesos OT 3
2504212 Estudis Anglesos OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
Bernd Franz Wilhelm Springer
Correu electrònic:
bernd.springer@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No calen coneixements previs de la llengua, literatura, cultura o historia alemanyes


Objectius

  • Donar una orientació global de la historia alemanya.
  • Donar una orientació global de les tradicions artístiques i filosòfiques alemanyes.
  • Donar una orientació global de la representació literària i cinematogràfica de la historia alemanya.
  • Desenvolupar i aprofundir la comprensió de la cultura alemanya i les seves mentalitats.
  • Desenvolupar i aprofundir la comprensió d’identitats regionals, nacionals i europees.
  • Desenvolupar i aprofundir la comprensió d’identitats culturals i històriques.
  • Desenvolupar i aprofundir la capacitat crítica i argumentadora i de relació d’idees.
  • Desenvolupar i aprofundir la capacitat de la experiència estètica.
  • Desenvolupar i aprofundir la capacitat de la presentació de temes acadèmiques.
  • Sensibilització lingüística de l’alumne en la vesant receptiva d’un text de crítica literària, artística i de cinema.
  • Donar a conèixer estratègies per als estudis de una filologia estrangera.

Competències

    Estudis Anglesos
  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics. 
  • Dur a terme treballs escrits o presentacions orals efectives i adaptades al registre adequat en diferents llengües (exceptuant-ne l'anglès).
  • Elaborar argumentacions aplicables als àmbits de la literatura, de la cultura i de la lingüística i avaluar-ne la rellevància acadèmica.
  • Identificar i analitzar els principals corrents, gèneres, obres i autors de la literatura en anglès i comparada.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar els coneixements i competències adquirits a les activitats professionals i acadèmiques relacionades amb la literatura, la història i la cultura alemanyes.
  2. Demostrar un coneixement sòlid dels temes avançats relacionats amb l'estudi de la literatura i la cultura.
  3. Emetre valoracions crítiques pertinents basades en la comprensió de la informació rellevant sobre temes relacionats amb la literatura i la cultura alemanyes d'interès social, científic o ètic.
  4. Exercitar el discurs crític i posar en pràctica els procediments argumentatius.
  5. Expressar-se eficaçment aplicant els procediments argumentatius i textuals en els textos formals i científics.
  6. Expressar-se en la llengua estudiada, oralment i per escrit, utilitzant el vocabulari i la gramàtica de manera adequada.
  7. Generar estratègies que facilitin l'augment i la millora del respecte mutu en entorns multiculturals.
  8. Identificar els principals gèneres i els principals corrents literaris, culturals i històrics en llengua alemanya.
  9. Reconèixer els aspectes més importants de la història dels països de llengua alemanya i altres literatures i cultures occidentals.
  10. Utilitzar els recursos expressius propis del gènere assagístic.

Continguts

1.) L'home del Neandertal, la revolució Neolítica, el disc celeste de Nebra

2.) El calendari julià i la festa de Nadal

3.) Brevíssima història de la llengua alemanya

4.) Noms bíblics, cristians i germànics, cognoms, noms jueus

5.) Zuckmayer: El general del diable: Sobre una raça alemanya

6.) L'Imperi Romà i la Germania libera, la batalla al bosc de Teutoburg, els alemanys i el bosc

7.) La migració dels pobles (invasió dels bàrbars), els francs i Carlemany

8.) Èpoques europees: El Romànic a Alemanya i Europa

9.) Els començaments d'Alemanya: els saxons i otons.

10.) L'Alta Edat Mitjana alemanya: Els Staufer

11.) L'Alta Edat Mitjana alemanya: La cultura de la cort, la Minne, Tristán i Isolda

12.) Grans dones a l'Edat Mitjana: Hildegard von Bingen, Elisabeth von Thüringen, Mechthild von Magdeburg, (Abelard &) Heloise, Leonora d'Aquitània

13.) L'Hansa

14.) Èpoques europees: L'arquitectura gòtica a Alemanya i Europa

15.) Guillem Tell i la independència de Suïssa

16.) La caiguda de Constantinoble, la invenció de la pólvora i com les armes de foc van canviar la guerra

17.) Èpoques europees: El renaixement a Itàlia i Europa

18.) Erasme de Rotterdam

19.) Gutenberg, l'invent de la premsa i les conseqüències

20.) Luter i la Reforma i les seues conseqüències: La tesi del naixement del capitalisme des de l'esperit protestant

21.) Luter i la Reforma i les seves conseqüències: La universitat, la mentalitat protestant, la música, Bach

22.) Dürer

23.) Lucas Cranach (el més gran)

24.) La Contrareforma i el Barroc a Alemanya i Europa

25.) Èpoques europees: La Il·lustració, Kant:Què és la il·lustració?

26.) El Classicisme de Weimar: Goethe i Schiller, Goethe: El Faust

27.) Les relacions entre la Il·lustració i el Romanticisme

28.) El Romanticisme, textos de Novalis, Schlegel, Eichendorff, l'art de Caspar David Friedrich

29.) Beethoven, Schiller i l'himne europeu –

30.) Hoffmann von Fallersleben i l'himne alemany – l'invent del nacionalisme

31.) Comentari de textos de Heinrich Heine

32.) Un capítol de la Història dels sentiments: Empatia

33.) Un capítol de la història de la filosofia i les mentalitats: La mort de Déu (Hegel, Feuerbach, Marx, Nietzsche, Freud)

34.) El subjecte autònom i les reformes a Prússia

35.) La revolució de 1848/49

36.) Bismarck i la unificació d'Alemanya

37.) Bismarck i l'estat social: 1883 Assegurança de malaltia / 1884 Assegurança d'accidents / 1890 Assegurança d'invalidesa i assegurança de jubilació

38.) L'obra de Richard Wagner

39.) Nietzsche

40.) La colònia d'artistes de Dachau i de de Worpswede

41.) Les dones a l'art i la música del segle XIX

42.) La monarquia dels Habsburg a la fi de segle: Viena, Praga i Budapest

43.) La monarquia dels Habsburg: Johann Strauss i Gustav Mahler

44.) La Wiener Moderne: els pintors Gustav Klimt, Oskar Kokoschka, Egon Schiele

45.) La Wiener Moderne: els intel·lectuals (Arthur Schnitzler, Joseph Roth, Stefan Zweig, Robert Musil, Hugo von Hofmannsthal)

46.) Siegmund Freud

47.) Els grups d'artistes: Die Brücke (El pont) i Der blaue Reiter (El genet blau)

48.) Història del cinema expresionista – Siegfried Kracauer: De Caligari a Hitler

49.) El Bauhaus

50.) El cinema de la Postguerra (anys 40 i 50) i el nou cinema alemany (anys 70 i 80)

51.)La música dels anys 70, 80 i 90 - la música electrònica - La Neue Deutsche Welle - la música des dels anys 90

52.) La caiguda del mur de Berlín i la fi de la Guerra Freda

53.) L'Alemanya reunificada / Alemanya tradicional i folklòrica / Alemanya moderna, científica i industrial / Alemanya multicultural

 

No s'hi aborden tots els temes.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
classes magistrals 45 1,8 1, 2, 3, 9
Tipus: Supervisades      
Fer una exposició 10 0,4 2, 7, 3
Resumir classes magistrals i reflexionar sobre els resultats d'aprenentatge propis 9 0,36 1, 2, 3
fer 3 cartes culturals per a un Joc de Memòria 2 0,08 1, 9
redactar un text 3 0,12 5, 3, 4, 10
Tipus: Autònomes      
Legir llibres 60 2,4 8, 9
Visualització d'una pel·lícula 10 0,4 8, 9

  • Classes magistrals
  • Exposicions orals dels alumnes
  • Treballs en grups a classe
  • Campus Virtual
  • Pel·lícules
  • Tutoria
  • Lectures a casa
  • Redacció de textos
  • Formular i contestar preguntes sobre els continguts tractats a classe.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Un assaig sobre el llibre de Stefan Zweig: Castellio contra Calvino 20% 0 0 5, 3, 4, 10
Fer una exposició o un podcast 20% 3 0,12 2, 7, 3
Redactar un text de respostes a les preguntes del professor sobre el llibre de Rüdiger Safranski: El Romanticisme 20% 3 0,12 1, 2, 3
Resumir classes magistrals i reflexionar sobre els resultats d'aprenentatge propis 30% 3 0,12 1, 2, 8, 3
fer 3 cartes culturals per a un Joc de Memòria 10% 2 0,08 1, 6, 9

Avaluació continuada:

1.           Un assaig sobre el llibre de Stefan Zweig: Castellio contra Calvino 25%
2.           Una exposició (20 min.) & doc. Word amb 3 preguntes sobre el contingut 25 %
3.           Un text de respostes a les preguntes del professor sobre el llibre de Rüdiger Safranski: El Romanticisme (8-10 pàg.) 20 %
4.           Respostes a les preguntes sobre les classes presencials 30%

 

Avaluació única:

1. Un examen amb 30 preguntes sobre el temari fet a classe.           30%
2. Lliurament d'una exposició a un Powerpoint amb àudios sobre un tema prèviament acordat                       20%
3. Lliurament de les respostes a les preguntes del professor sobre el llibre de Rüdiger Safranski: El Romanticisme (8-10 pàg.)            20%
4. Lliurament d'un assaig sobre el llibre de Stefan Zweig: Castellio contra Calvino segons les instruccions del professor           20%
5. Lliurament de 3 cartes culturals per a un Joc de Memòria              10%

Molt important! L’ús d’aparells electrònics (mòbils, portàtils i d’altres) en classe no està permès! Els apunts es fan sobre paper. És obligatori portar els textos (acabats de llegir) a classe tots els dies que la seva lectura és tema de la classe segons la programació actualitzada.

La participació activa en classe és obligatòria. Si la presencia física no fos possible, l’alumne té la responsabilitat de procurar de manera autònoma el material que el professor ha presentat en classe i té la obligació de demostrar amb treballs escrits i sota la supervisió i el control del professor que ha treballat la matèria en qüestió de manera autònoma. La absència en classe de mes d’un 20% de les classes (o de mes d’un 20% dels treballs escrits sobre les classes amb absència) s’ha de compensar amb un treball extra sobre un tema de la historia o la literatura alemanya d’una extensió d’unes 5 pàgines. Amb una absència de mes d’un 40% de les classes (o els treballs respectives) ja no es donen les condicions per a una avaluació del alumne / de la alumna i la nota serà “no avaluable” o es pasa a la avaluació única.

Cadascuna de les parts d'avaluació s’han de superar amb una nota mínima d’un 5 (sobre 10). Al no aconseguir aquest requeriment mínim la proba s’ha de repetir a les setmanes de recuperació. Les proves es fan a la data indicada o a les setmanes de recuperació.

En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o professora informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i data de revisió de les qualificacions.

Cal presentar les exposicions el dia previst a la programació actualitzada (¡s’actualitza constantment!), no es poden presentar exposicions fora del context històric o cultural. En el cas de no presentar la exposició el dia previst, s’ha de recuperar aquesta part de la avaluació mediant un text de 15 pàgines sobre el mateix tema en les setmanes de recuperació.

Per tenir dret a la recuperació cal tenir una nota mitjana del 3,5 i, a més, cal haver aprovat amb una nota mínima d’un 5 (sobre 10) el 60% de les activitats avaluatives. Si el percentatge de les parts suspeses supera el 40%, la assignatura és suspesa. A la recuperació, també, s’han de superar cadascuna de les parts d'avaluació amb una nota mínima d’un 5 (sobre 10), en cas contrari la assignatura és suspesa.

Cal presentar les exposicions el dia previst a la programació actualitzada (s'actualitza constantment!), no es poden presentar exposicions fora del context històric o cultural. L'exposició ha de durar uns 15-20 minuts; en cas de ser un tema per a dues persones, la seva durada és de 30-40 minuts.
En cas de no presentar l'exposició aquell dia, l'exposició compta com a no feta i s'ha de recuperar aquesta part de l'avaluació mitjançant un text de 10 pàgines sobre el mateix tema a les setmanes de recuperació.
Cal acompanyar l‟exposició d‟un document Word amb 3 preguntes claus sobre el contingut, el qual forma part de la nota de l‟exposició. Aquest document ha de portar el títol i la data de lexposició i el nom del seu autor/a. Cal enviar-lo al professor en format Word el dia anterior al dia previst a la programació actualitzada perquè pugui penjar-lo al Campus Virtual.
Cal ajuntar tots els fitxers Word amb preguntes sobre les classes lectives i les exposicions en un únic fitxer Word, ordenat per data i temàtica i no cal oblidar posar el nom i cognom a la capçalera del fitxer.
Cal fer i lliurar i aprovar totes les parts de l'avaluació, tant a l'avaluació continuada com a l'avaluació única.

Les llengües de classe són el castellà i el català.

Les llengües de les exposicions són el castellà, el català i l’anglès.

Les llengües delstreballs escrits poden ser: alemany, català, castellà, anglès, francès, italià.

MOLT IMPORTANT:

El plagi total i parcial de qualsevol dels exercicis es considerarà automàticament un SUSPENS (0) de l’exercici plagiat. Si es repeteix la situació, es suspendrà l’assignatura sencera. PLAGIAR és copiar de fonts no identificades d’un text, sigui una sola frase o més, que es fa passar per producció pròpia (AIXÒ INCLOU COPIAR FRASES O FRAGMENTS D’INTERNET I DE INTELLIGÈNCIA ARTIFICIAL I AFEGIR-LOS SENSE MODIFICACIONS AL TEXT QUE ES PRESENTA COMA PROPI), i és una ofensa greu. Cal aprendre a respectar la propietat intel·lectual aliena i a identificar sempre les fonts que es puguin fer servir, i és imprescindible responsabilitzar-se de l’originalitat i autenticitat del text propi.

En cas que l’estudiantat realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.

En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams o altres plataformes, assegurant que tot l’estudiantat hi pot accedir.

 


Bibliografia

Extractes de textos recopilats en un Dossier: 

J.Huizinga: El Otoño de la Edad Media +

J.Burckhardt: El Renacimiento en Italia.

A comprar:

Stefan Zweig: Castelo contra Calvino (El acantilado)

Rüdiger Safranski: El Romanticismo. Una odisea del espíritu alemán (Tusquets)

Stefan Zweig: El món d'ahir (El acantilado)


Programari

1.) L'home del Neandertal, la revolució Neolítica, el disc celeste de Nebra

2.) El calendari julià i la festa de Nadal

3.) Brevíssima història de la llengua alemanya

4.) Noms bíblics, cristians i germànics, cognoms, noms jueus

5.) Zuckmayer: El general del diable: Sobre una raça alemanya

6.) L'Imperi Romà i la Germania libera, la batalla al bosc de Teutoburg, els alemanys i el bosc

7.) La migració dels pobles (invasió dels bàrbars), els francs i Carlemany

8.) Èpoques europees: El Romànic a Alemanya i Europa

9.) Els començaments d'Alemanya: els saxons i otons.

10.) L'Alta Edat Mitjana alemanya: Els Staufer

11.) L'Alta Edat Mitjana alemanya: La cultura de la cort, la Minne, Tristán i Isolda

12.) Grans dones a l'Edat Mitjana: Hildegard von Bingen, Elisabeth von Thüringen, Mechthild von Magdeburg, (Abelard &) Heloise, Leonora d'Aquitània

13.) L'Hansa

14.) Èpoques europees: L'arquitectura gòtica a Alemanya i Europa

15.) Guillem Tell i la independència de Suïssa

16.) La caiguda de Constantinoble, la invenció de la pólvora i com les armes de foc van canviar la guerra

17.) Èpoques europees: El renaixement a Itàlia i Europa

18.) Erasme de Rotterdam

19.) Gutenberg, l'invent de la premsa i les conseqüències

20.) Luter i la Reforma i les seues conseqüències: La tesi del naixement del capitalisme des de l'esperit protestant

21.) Luter i la Reforma i les seves conseqüències: La universitat, la mentalitat protestant, la música, Bach

22.) Dürer

23.) Lucas Cranach (el més gran)

24.) La Contrareforma i el Barroc a Alemanya i Europa

25.) Èpoques europees: La Il·lustració, Kant:Què és la il·lustració?

26.) El Classicisme de Weimar: Goethe i Schiller, Goethe: El Faust

27.) Les relacions entre la Il·lustració i el Romanticisme

28.) El Romanticisme, textos de Novalis, Schlegel, Eichendorff, l'art de Caspar David Friedrich

29.) Beethoven, Schiller i l'himne europeu –

30.) Hoffmann von Fallersleben i l'himne alemany – l'invent del nacionalisme

31.) Comentari de textos de Heinrich Heine

32.) Un capítol de la Història dels sentiments: Empatia

33.) Un capítol de la història de la filosofia i les mentalitats: La mort de Déu (Hegel, Feuerbach, Marx, Nietzsche, Freud)

34.) El subjecte autònom i les reformes a Prússia

35.) La revolució de 1848/49

36.) Bismarck i la unificació d'Alemanya

37.) Bismarck i l'estat social: 1883 Assegurança de malaltia / 1884 Assegurança d'accidents / 1890 Assegurança d'invalidesa i assegurança de jubilació

38.) L'obra de Richard Wagner

39.) Nietzsche

40.) La colònia d'artistes de Dachau i de de Worpswede

41.) Les dones a l'art i la música del segle XIX

42.) La monarquia dels Habsburg a la fi de segle: Viena, Praga i Budapest

43.) La monarquia dels Habsburg: Johann Strauss i Gustav Mahler

44.) La Wiener Moderne: els pintors Gustav Klimt, Oskar Kokoschka, Egon Schiele

45.) La Wiener Moderne: els intel·lectuals (Arthur Schnitzler, Joseph Roth, Stefan Zweig, Robert Musil, Hugo von Hofmannsthal)

46.) Siegmund Freud

47.) Els grups d'artistes: Die Brücke (El pont) i Der blaue Reiter (El genet blau)

48.) Història del cinema expresionista – Siegfried Kracauer: De Caligari a Hitler

49.) El Bauhaus

50.) El cinema de la Postguerra (anys 40 i 50) i el nou cinema alemany (anys 70 i 80)

51.)La música dels anys 70, 80 i 90 - la música electrònica - La Neue Deutsche Welle - la música des dels anys 90

52.) La caiguda del mur de Berlín i la fi de la Guerra Freda

53.) L'Alemanya reunificada / Alemanya tradicional i folklòrica / Alemanya moderna, científica i industrial / Alemanya multicultural

 

No s'hi aborden tots els temes.


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Espanyol segon quadrimestre matí-mixt