Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Estudis de Gènere en els Països de Parla Anglesa

Codi: 106323 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2504212 Estudis Anglesos OT 3
2504212 Estudis Anglesos OT 4
2504380 Estudis d'Anglès i Català OT 3
2504380 Estudis d'Anglès i Català OT 4
2504386 Estudis d'Anglès i Espanyol OT 3
2504386 Estudis d'Anglès i Espanyol OT 4
2504393 Estudis d'Anglès i Francès OT 0
2504393 Estudis d'Anglès i Francès OT 3
2504393 Estudis d'Anglès i Francès OT 4
2504394 Estudis d'Anglès i de Clàssiques OT 3
2504394 Estudis d'Anglès i de Clàssiques OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
Carmen Font Paz
Correu electrònic:
carme.font@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Nivell C2 d'anglès, juntament amb un interés en els estudis de Gènere, la teoria crítica social i cultural en llengua anglesa. 


Objectius

Aquesta assignatura ofereix una introducció als Estudis de Gènere des d’una perspectiva literària i cultural amb la finalitat d’estimular l’esperit i les habilitats crítiques pel que fa el gènere i les diferents categories socials que configuren els debats, la representació i la construcció del gènere. L’assignatura presenta els debats crítics i els corrents més destacats produïts en llengua anglesa.


Competències

    Estudis Anglesos
  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics. 
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere. 
  • Aplicar els principis ètics científics al tractament de la informació.
  • Demostrar habilitats per treballar de manera autònoma i en equip a fi d'assolir els objectius planificats.
  • Utilitzar l'anglès escrit i oral per a fins acadèmics i professionals relacionats amb l'estudi de la lingüística, la filosofia del llenguatge, la història, la cultura i la literatura angleses.
  • Utilitzar les eines digitals i les fonts documentals específiques per a la captació i organització d'informació.
    Estudis d'Anglès i Català
  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Aplicar els principis ètics científics al tractament de la informació.
  • Demostrar habilitats per treballar de manera autònoma i en equip per assolir els objectius planificats, si escau en contextos multiculturals i interdisciplinaris.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Utilitzar correctament l’anglès escrit i oral per a finalitats acadèmiques i professionals, relacionades amb l’estudi de la lingüística, la història, la cultura i la literatura.
  • Utilitzar les eines digitals i les fonts documentals específiques per a la captació i l'organització d'informació.
  • Valorar críticament la producció literària i cultural en català i anglès i el seu context històric i social.
    Estudis d'Anglès i Espanyol
  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Aplicar els principis ètics científics al tractament de la informació.
  • Demostrar habilitats per treballar de manera autònoma i en equip a fi d'assolir els objectius planificats en contextos multiculturals i interdisciplinaris.
  • Fer servir correctament l’anglès i l’espanyol escrit i oral per finalitats acadèmiques i professionals, relacionades amb l’estudi de la lingüística, la història, la cultura i la literatura.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Utilitzar les eines digitals i les fonts documentals específiques per a la captació i l'organització d'informació.
    Estudis d'Anglès i Francès
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Aplicar els principis ètics científics al tractament de la informació.
  • Demostrar habilitats per treballar de manera autònoma i en equip per assolir els objectius planificats, si escau en contextos multiculturals i interdisciplinaris.
  • Fer servir correctament l’anglès i el francès oral i escrit per finalitats acadèmiques i professionals, relacionades amb l’estudi de la lingüística, la història, la cultura i la literatura.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Utilitzar les eines digitals i les fonts documentals específiques per a la captació i l'organització d'informació.
    Estudis d'Anglès i de Clàssiques
  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics. 
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere. 
  • Aplicar els principis ètics científics al tractament de la informació.
  • Aplicar la metodologia d’anàlisi i els coneixements sobre gèneres, mètrica i estilística per comentar textos literaris i analitzar la cultura i la història dels països de parla anglesa i del món antic.
  • Demostrar habilitats per treballar de manera autònoma i en equip a fi d'assolir els objectius planificats en contextos multiculturals i interdisciplinaris.
  • Elaborar argumentacions aplicables als àmbits de la literatura, de la cultura i de la lingüística i avaluar-ne la rellevància acadèmica.
  • Fer servir correctament l’anglès escrit i oral per finalitats acadèmiques i professionals, relacionades amb l’estudi de la lingüística, la història, la cultura i la literatura angleses.
  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Utilitzar les eines digitals i les fonts documentals específiques per a la captació i l'organització d'informació.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar críticament els principis, valors i procediments que regeixen els estudis transnacionals, culturals i de gènere.
  2. Analitzar i interpretar a nivell avançat qualsevol aspecte de la cultura i la societat actuals en llengua anglesa i la seva representació textual.
  3. Analitzar les desigualtats per raó de sexe/gènere i els biaixos de gènere en els estudis transnacionals, culturals i de gènere.
  4. Aplicar les metodologies d'organització de la feina adquirides a les tasques professionals individuals i grupals.
  5. Aplicar les metodologies de planificació de la feina adquirides a les tasques professionals individuals i grupals.
  6. Debatre amb arguments crítics oralment a l'aula les fonts primàries i secundàries que tractin de la cultura i la societat en llengua anglesa actuals i la seva representació textual.
  7. Demostrar que es comprenen els textos obligatoris sobre la història cultural de les illes Britàniques i els Estats Units.
  8. Desenvolupar arguments crítics propis de nivell avançat aplicats a la interpretació de les fonts primàries i secundàries que tractin de la cultura i la societat en llengua anglesa actuals i la seva representació textual.
  9. Distingir les idees principals de les secundàries i fer una síntesi dels textos literaris, audiovisuals i assagístics relacionats amb la cultura i la societat actuals en llengua anglesa i la seva representació textual.
  10. Elaborar treballs on s’apliquin els instruments digitals i bibliogràfics fonamentals per a l’àmbit d’estudi.
  11. Explicar el codi deontològic, explícit o implícit, dels estudis transnacionals, culturals i de gènere.
  12. Expressar-se de manera fluida, correcta, adequada i eficaç, tant oralment com per escrit, en l'àmbit acadèmic.
  13. Expressar-se eficaçment aplicant els procediments argumentatius i textuals als textos formals i científics, en la llengua estudiada.
  14. Expressar-se en anglès oralment i per escrit en un registre acadèmic i utilitzant la terminologia apropiada en relació amb els estudis culturals, transnacionals i de gènere dels països de parla anglesa.
  15. Fer cerques bibliogràfiques de fonts secundàries relacionades amb la cultura i la societat actuals en llengua anglesa i la seva representació textual, utilitzant tecnologies digitals (catàlegs i bases de dades).
  16. Identificar les principals desigualtats i discriminacions per raó de sexe/gènere presents a la societat.
  17. Incorporar idees i conceptes de fonts publicades als treballs citant i referenciant de manera adequada.
  18. Localitzar i organitzar informació rellevant en llengua anglesa disponible a Internet, bases de dades i biblioteques, i aplicar-la als entorns de treball i/o recerca.
  19. Localitzar informació especialitzada i acadèmica i seleccionar-la segons la rellevància.
  20. Participar en debats presencials i virtuals en anglès sobre temes relacionats amb la cultura i la societat actuals en llengua anglesa i la seva representació textual.
  21. Planificar la feina de manera efectiva individualment o en grup per a la consecució dels objectius plantejats.
  22. Planificar la feina de manera efectiva, individualment o en grup, per a la consecució dels objectius plantejats.
  23. Valorar amb rigor els valors transmesos pels textos analitzats, fent-ne una crítica constructiva.
  24. Valorar com els estereotips i els rols de gènere incideixen en els estudis transnacionals, culturals i de gènere.
  25. Valorar l'impacte de les dificultats, els prejudicis i les discriminacions que poden incloure les accions o projectes, a curt o llarg termini, en relació amb determinades persones o col·lectius.

Continguts

  1. Feminisme i Estudis de Gènere
  2. El gènere a la Història y la Literatura
  3. Epistemologies Feministes i Debats No-Normatius 
  4. Gènere e Interseccionalitats

Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals amb suport de TIC i debat en grups 45 1,8 7, 18, 23, 20
Tipus: Supervisades      
Treball individual a partir d'una guia per a la seva realització 31 1,24 7, 18, 20, 23
Tipus: Autònomes      
Lectura crítica de textos literaris i de teoria literària, social i cultural 70 2,8 2, 3, 5, 4, 24, 15, 1, 7, 8, 6, 9, 11, 13, 12, 14, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 10, 23, 25

Unitat 1: Women’s Studies and Gender Studies

Feminist Theory: from Margin to Center, Bell Hooks, 2014 [1989]

Selection of secondary sources and readings. Conceptual maps.

 

Unitat 2: Gender in the Continuum of History and Literature

New Feminist Literary Studies, Jennifer Cooke (ed)., 2020.

Selection of secondary sources and readings. Conceptual maps.

 

Unitat 3: Feminist Epistemologies, Bodies and Normative Challenges

Gender Trouble: Feminism and the Subversion of Identity, Judith Butler, 2018 [1990]

Selection of secondary sources and readings. Conceptual maps.

 

Unit 4: Gender and Intersectionality

Intersectionality, Lisa Katrin Losleben, Lisa Katrin, Sarah Musubika. Kimberlé Crenshaw, 2023.

Selection of secondary sources and readings. Conceptual maps.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assaig reflexiu 20% 1 0,04 2, 3, 24, 15, 1, 7, 8, 6, 9, 11, 13, 12, 14, 16, 20, 25
Debats a Classe 10% 1 0,04 2, 3, 5, 4, 24, 1, 8, 6, 9, 12, 16, 21, 22, 10, 25
Examen 40% 1 0,04 2, 1, 8, 13, 16, 17, 18, 19, 22, 10, 23
Exercici de classe: assaig 30% 1 0,04 2, 3, 24, 1, 9, 12, 17, 10, 23

L'avaluació es basa en els elements següents:

Dos treballs escrits (30% + 20%) = 50%
Examen: 40%
Assistència i participació als debats a classe = 10%
Les dates definitives de cada exercici es publicaran al començar el curs.
En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o professora informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i data de revisió de les qualificacions.
Tots els exercicis són obligatoris
L’alumnat rebrà la qualificació de No avaluable sempre que no hagi lliurat més del 2/3 de les activitats d’avaluació.


Condicions de recuperació:

Tenen dret a recuperar els estudiants amb una nota final entre 3,5 i 4,9.
L’activitat específica de recuperació serà confirmada pel professor en qüestió.
La nota de recuperació (i, per tant, la nota final de recuperació) mai serà més alta que un 5.
En casos justificats per malaltia, un estudiant podrà recuperar mitjançant aquest examen en una data acordada amb el professor.
No es pot recuperar per millorar nota.


Plagi:

En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
Les irregularitats fan referència, per exemple, a copiar en unexamen, copiar de fonts sense indicar l'autoria, o un ús indegut de la IA com presentar com a original un treball que ha estat generat per una eina o programa d'IA. Aquestes activitats d’avaluació no són recuperables.


Avaluació única:

L’alumnat que opti per aquesta modalitat haurà de realitzar les següents proves en una única data d'avaluació:
Examen 1 (Unitats 1 i 2) (45%)
Examen 2 (Unitats 3 i 4) (45%)
Assistència i participació a classe (10%)
S’aplicarà el mateix sistema de recuperació que per l’avaluació continuada.


Procediment de revisió de les qualificacions:

En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o la professora informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i la data de revisió de les qualificacions.


Bibliografia

Adams, Carol J., Lori Gruen. Ecofeminism, Second Edition: Feminist Intersections with Other Animals and the Earth. London: Bloomsbury, 2022.

Ahmed, Sara. Living a Feminist Life. Durham: Duke University Press, 2017.

Armstrong, Nancy. Desire and Domestic Fiction: A Political History of the Novel. Oxford: Oxford University Press, 1987.

Butler, Judith. Gender Trouble: Feminism and the Subversion of Identity. London: Routledge, 2006.

Connell, Raewyn. Gender in World Perspective. Chicago: Pluto Press, 2919.

Cooke, Jennifer. New Feminist Literary Studies, Jennifer Cooke (ed). Cambridge: Cambridge University Press, 2020.

Davis, Angela. Women, Race & Class. London: Penguin, 2019.

Faye, Shon. The Transgender Issue: An Argument for Justice. London: Penguin, 2022.

Friedan, Betty. The Feminine Mystique. London: Penguin, 2010.

Hooks, Bell. Feminist Theory: from Margin to Center. Chicago: Pluto Press, 2014.

Losleben, Lisa Katrin, Sarah Musubika. Intersectionality. London: Routledge, 2023.

Naples, Nancy. A Companion to Women's and Gender Studies. London: Wiley-Blackwell, 2020.

Rooney, Ellen. The Cambridge Companion to Feminist Literary Theory. Cambridge: Cambridge University Press, 2006.

Sullivan, Alice, Selina Todd. Sex and Gender: A Contemporary Reader. London: Routledge, 2023.

Todd, Janet. The Sign of Angellica: Women, Writing and Fiction, 1660-1800. New York: Columbia University Press, 1989.

Toi, Moril. What is a Woman? And Other Essays. Oxford: Oxford University Press, 1999.

Weik, Alexa. Affective ecologies. Empathy, emotion, and environmental narrative. Columbus: The Ohio State University Press, 2017.


Programari

Moodle/Campus virtual de la UAB


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Anglès segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Anglès segon quadrimestre matí-mixt