Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Aprenentatge i Ensenyament de la Pronunciació de l'Anglès

Codi: 106310 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2504212 Estudis Anglesos OT 3
2504212 Estudis Anglesos OT 4
2504393 Estudis d'Anglès i Francès OT 0
2504393 Estudis d'Anglès i Francès OT 3
2504393 Estudis d'Anglès i Francès OT 4
2504394 Estudis d'Anglès i de Clàssiques OT 3
2504394 Estudis d'Anglès i de Clàssiques OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
Julio Miguel Cebrian Puyuelo
Correu electrònic:
juli.cebrian@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Per cursar aquesta assignatura cal haver superat l’assignatura de Fonètica i Fonologia Anglesa 1 (i Fonètica i Fonologia Anglesa 2 pel Grau d’Anglès, o similar, si disponible, per Graus Combinats). Cal un nivell inicial d’anglès de C2 (proficiency) del Common European Framework of Reference for Languages.


Objectius

Aquesta assignatura es cursa el tercer o quart any del Grau, després d’haver cursat almenys l’assignatura de Fonètica i Fonologia Angleses I (vegeu Prerequisits). S’estudia la importància i el paper de la pronunciació en l’ensenyament i l’aprenentatge de llengües estrangeres, i en particular de l’anglès, s’examinen els factors (individuals, lingüístics, ortografia) que poden afectar aquest aprenentatge, es revisen els enfocaments i teories més rellevants i les tècniques i estratègies d’aprenentatge i d’ensenyament de la pronunciació més habituals i efectives, des d’una vessant teòrica però sobretot pràctica.


Competències

    Estudis Anglesos
  • Aplicar els principis ètics científics al tractament de la informació.
  • Comprendre i produir textos acadèmics escrits i orals en anglès a nivell d'usuari experimentat amb domini total (C2).
  • Demostrar habilitats per treballar de manera autònoma i en equip a fi d'assolir els objectius planificats.
  • Distingir i contrastar els diferents paradigmes i metodologies aplicats a l'estudi de l'anglès.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat. 
  • Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Utilitzar l'anglès escrit i oral per a fins acadèmics i professionals relacionats amb l'estudi de la lingüística, la filosofia del llenguatge, la història, la cultura i la literatura angleses.
  • Utilitzar les eines digitals i les fonts documentals específiques per a la captació i organització d'informació.
    Estudis d'Anglès i Francès
  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Aplicar els conceptes, els recursos i els mètodes adquirits als diferents àmbits de la lingüística anglesa i francesa aplicada, en un context social global, multilingüe i d’aprenentatge de llengües.
  • Comprendre i produir textos acadèmics orals i escrits amb adequació i fluïdesa en diferents contextos comunicatius.
  • Demostrar habilitats per treballar de manera autònoma i en equip per assolir els objectius planificats, si escau en contextos multiculturals i interdisciplinaris.
  • Fer servir correctament l’anglès i el francès oral i escrit per finalitats acadèmiques i professionals, relacionades amb l’estudi de la lingüística, la història, la cultura i la literatura.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Utilitzar les eines digitals i les fonts documentals específiques per a la captació i l'organització d'informació.
    Estudis d'Anglès i de Clàssiques
  • Aplicar els conceptes, recursos i mètodes adquirits a l’estudi de la llengua anglesa amb la finalitat de conèixer el seu canvi diacrònic, així com la seva diversitat geogràfica i social en l'actualitat, i a l'estudi de la seva adquisició i aprenentatge en una societat global i multilingüe.
  • Comprendre i produir textos acadèmics orals i escrits amb adequació i fluïdesa en diferents contextos comunicatius.
  • Demostrar habilitats per treballar de manera autònoma i en equip a fi d'assolir els objectius planificats en contextos multiculturals i interdisciplinaris.
  • Fer servir correctament l’anglès escrit i oral per finalitats acadèmiques i professionals, relacionades amb l’estudi de la lingüística, la història, la cultura i la literatura angleses.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat. 
  • Utilitzar les eines digitals i les fonts documentals específiques per a la captació i l'organització d'informació.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar situacions d'aprenentatge, identificar-ne els punts de millora i proposar nous mètodes o solucions alternatives.
  2. Aplicar els coneixements i competències adquirits a l'anàlisi i resolució de problemes.
  3. Comprendre textos acadèmics especialitzats sobre recerca en adquisició, aprenentatge i ensenyament de l'anglès a nivell d'usuari experimentat amb domini total (C2).
  4. Comprendre textos acadèmics especialitzats sobre recerca en adquisició, aprenentatge i ensenyament de l'anglès a nivell de domini total (C2).
  5. Comprendre textos acadèmics especialitzats sobre recerca en adquisició, aprenentatge i ensenyament de l'anglès.
  6. Expressar-se en anglès oralment i per escrit en un registre acadèmic i utilitzant la terminologia apropiada en relació amb l'estudi de l'adquisició i ensenyament de llengües.
  7. Identificar i comprendre les diferents metodologies d'ensenyament de la llengua anglesa i la seva pronunciació.
  8. Incorporar idees i conceptes de fonts publicades als treballs citant i referenciant de manera adequada.
  9. Localitzar informació especialitzada i acadèmica i seleccionar-la segons la rellevància.
  10. Mantenir una actitud de respecte cap a les opinions, valors, comportaments i pràctiques dels altres.
  11. Organitzar amb eficàcia la part autònoma de l'aprenentatge.
  12. Planificar la feina de manera efectiva individualment o en grup per a la consecució dels objectius plantejats.
  13. Planificar la feina de manera efectiva, individualment o en grup, per a la consecució dels objectius plantejats.

Continguts

1. Conceptes bàsics en l'estudi de l’aprenentatge i ensenyament de llengües estrangeres.

2. Factors clau i teories d’adquisició de llengües rellevants per l’aprenentatge i ensenyament de la pronunciació. 

3. Enfocaments i tècniques d’ensenyament dels trets segmentals (vocals i consonants), dels trets suprasegmentals (accent, ritme, entonació) i dels processos de la parla contínua de l’anglès.

4. Diagnosi de pronunciació. Detecció i tipologia d’errors de pronunciació. Estratègies de millora. Noves tecnologies


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques i sessions pràctiques 36 1,44 1, 2, 6, 7, 11, 8, 9, 10, 12, 13, 3, 4, 5
Tipus: Supervisades      
Preparació i realització d'assignments 27 1,08 1, 2, 6, 7, 11, 8, 9, 3, 4
Tipus: Autònomes      
Realització d'exercicis, estudi individual i preparació d'examen 40 1,6 2, 6, 7, 11, 8, 9, 10, 12, 3, 4

Metodologia

Activitats dirigides:

Classes magistrals, sessions pràctiques i demostracions.

Activitats supervisades:

Realització d’exercicis, preparació d'assignments, correcció d'exercicis, discussions en grup. 

Activitats autònomes:

Lectures de bibliografia bàsica i recomanada. Realització d'exercicis pràctics, individualment i en grup. Ús del Campus Virtual (entorn Moodle).

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assignments 25 12 0,48 1, 2, 6, 7, 11, 8, 9, 10, 12, 13, 3, 4, 5
Examen 35 3 0,12 1, 2, 6, 7, 8, 3, 4, 5
Exercicis fets a classe o a casa i participació 15 32 1,28 1, 2, 6, 7, 11, 8, 9, 10, 12, 13, 3, 4, 5

  • Aquesta assignatura s’avalua mitjançant dos o tres assignments al llarg del curs (50%) i un examen al final del semestre (35%), a més d’avaluació continuada en forma d’exercicis fets a classe o a casa, participació a classe i d’altres activitats docents (15%).
  • Les dates de lliurament d’assignments i de l’examen s’especificaran en el calendari de curs, publicat al Moodle a l’inici del semestre. Qualsevol canvi s’anunciarà degudament.
  • L’estudiantat rebrà la qualificació de No avaluable sempre que no hagi lliurat més del 35% de les activitats d’avaluació.
  • El nivell d’anglès es tindrà en compte en la correcció dels treballs escrits i en els exàmens en la mesura que afecten a la comprensió dels continguts que exposa l’estudiant.
  • En cas d’absència justificada en un dia d’examen (per exemple per malaltia), caldrà que l’estudiant justifiqui l’absència amb documentació pertinent per tal d’optar a una possible recuperació.
  • En cas que l’estudiantat realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en l’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.

Revisió: En el moment de realització de cada activitat d’avaluació, el professor o professora informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i data de revisió de les qualificacions.

Avaluació única: Aquesta assignatura permet l'avaluació única, que contindrà els següents ítems: 1) Examen (50%), 2) Assignments (lliurats el dia de l'examen; 50%)

Recuperació

La recuperació d’aquesta assignatura consistirà com a màxim en dos ítems d’avaluació (l’exàmen i un assignment o dos assignments), depenent dels ítems pendents d’aprovar. La recuperació tindrà lloc en la data i hora fixada per la Facultat. S’aplicaran les següents condicions:

  • Cal haver obtingut una nota mínima de curs de 3,5/10.
  • Cal haver realitzat/lliurat tots els ítems d’avaluació.
  • Cal haver aprovat almenys un 35% de l’assignatura.
  • La nota màxima que es pot obtenir en un ítem de recuperació és un 5 sobre 10.

MOLT IMPORTANT: El plagi total i parcial de qualsevol dels exercicis o ítems d’avaluació es considerarà automàticament un SUSPENS (0) de l’exercici plagiat, del qual a més es perd el dret a recuperació. Si es repeteix la situació, es suspendrà l’assignatura sencera. PLAGIAR és copiar de fonts no identificades d’un text, sigui una sola frase o més, que es fa passar per producció pròpia (AIXÒ INCLOU COPIAR FRASES O FRAGMENTS D’INTERNET I AFEGIR-LOS SENSE MODIFICACIONS AL TEXT QUE ES PRESENTA COM A PROPI),i és una ofensa greu. Cal aprendre a respectar la propietat intel·lectual aliena i a identificar sempre les fonts que es puguin fer servir, i és imprescindible responsabilitzar-se de l’originalitat i autenticitat del text propi. Aquells actes d’avaluació en què hi hagi hagut irregularitats (còpia, ús no autoritzat de la Intel·ligència Artificial, etc.) no són recuperables.


Bibliografia

Bibliografia bàsica

Avery, Peter & Ehrlich, Susan. (1992) Teaching American English Pronunciation. Oxford: Oxford University Press.

Celce-Murcia, Marianne, Donna Brinton, Janet M. Goodwin. (1996). Teaching pronunciation: a reference for teachers of English to speakers of other language. New York: Cambridge University Press.

Derwing, Tracey M. & Munro, Murray J. (2015). Pronunciation Fundamentals: Evidence-based Perspectives for L2 teaching and research. Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins.

Kelly, Gerald. 2000. How to teach pronunciation. Harlow : Longman.

Kenworthy, Joanne. (1987) Teaching English Pronunciation. London: Longman.

Levis, John. (2018). Intelligibility, oral communication and the teaching of pronunciation. Cambridge University Press.

Reed, Marnie & Levis, John. (editors). (2015). The Handbook of English Pronunciation. Hoboken, NJ: Wiley Blackwell.

Sardegna, Veronica G. & Jarosz, Anna. (2023). English Pronunciation Teaching. Theory, Practice and Research Findings. Volume 160 in the series Second Language Acquisition. Multilingual Matters.

 

Bibliografia addicional

Bell, Masha. (2004). Understanding English Spelling. Pegasus Ed.

Carney, Edward. (1997). English spelling. London: Routledge.

Cruttenden, Alan. (2001). Gimson's pronunciation of English [6th edition]. London: Edward Arnold.

Finch, Diane F. & Ortiz Lira, Hector. (1982). A course in English phonetics for Spanish speakers. Heinemann Educational Books.

Gómez González, María de los Ángeles & Sánchez Roura, Teresa. (2016). English Pronunciation for Speakers of Spanish. From Theory to Practice. Mouton de Gruyter.

MacKay, Ian R. A. (2023). Phonetics and Speech Science. Cambridge University Press.

Monroy-Casas, Rafael & Arboleda-Guirao, Inmaculada (eds.) (2014). Readings in English phonetics and phonology. Valencia: Universitat de Valencia.

 

Llibres de pràctica de la pronunciació

Baker, Ann. (2006). Ship or Sheep? An intermediate pronunciation course. Cambridge: Cambridge University Press.

Brazil, David. (1994). Pronunciation for advanced learners of English. Cambridge: Cambridge University Press.

Dale, Paulette & Poms, Lillian. (2005). English Pronunciation Made Simple. New York: Longman/Pearson.

Dauer, Rebecca. (1993). Accurate English: A complete course on pronunciation. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall Regents.

Estebas, Eva. (2009, or later editions). Teach yourself English pronunciation: An interactive course for Spanish speakers.  Netbiblos/UNED.

Gilbert, Judy. (1993) (2nd edition). Clear speech: pronunciation and listening comprehension in American English. New York: Cambridge University Press.

Hancock, Mark. (2003). English Pronunciation in Use. Cambridge: Cambridge University Press.

Harmer, Jeremy & Lethaby, Carol. (2005). Just Speaking and Listening. Marshall Cavendish.

Hewings, Martin & Goldstein, Sharon. (1999). Pronunciation Plus: Practice through interaction. Cambridge: Cambridge University Press.

Hewings, Martin. (2004) PronunciationPractice Activities: A Resource Book for Teaching English Pronunciation. New York: Cambridge University Press. – Introduction.

Hewings, Martin. (2007). English Pronunciation in Use. Advanced. Cambridge: Cambridge University Press.

Jones, Daniel. (2006). Cambridge English Pronouncing Dictionary. 17thed. Cambridge University Press.

Kenworthy, Joanne. (2000). The pronunciation of English: a workbook. London: Edward Arnold.

Miller, Sue F. (2000). Targeting pronunciation. Boston: Houghton Mifflin

Rogerson, Pamela & Gilbert, Judy. B. (1990). Speaking Clearly. Cambridge University Press.

Teschner, Richard V. & M. Stanley Whitley. (2004) Pronouncing English: a stress-based approach. Washington, D.C.: Georgetown University Press.

Smith, Jonathan & Margolis, Annette. (2007) Pronunciation: A Study Book. Reading: Garnet Education.

Vaughan-Rees, Michael. (2002). Test Your Pronunciation. Pearson Ed. Limited. 

Wells, John C. (2000) [1990]. Longman pronunciation dictionary. London: Longman.

Wells, John C. (2006) English Intonation: An Introduction. Cambridge: CUP.

 

Recursos online


Vegeu la pàgina English phonetics at UAB per una llista extensa i actualitzada de recursos virtuals sobre fonètica general, fonètica anglesa i pronunciació anglesa.

  


Programari


Praat (programari d’anàlisi de la parla): www.praat.org

 


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Anglès primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Anglès primer quadrimestre matí-mixt