Logo UAB

Literatura Contemporània en Anglès: Segles XX i XXI

Codi: 106301 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2504212 Estudis Anglesos OB 4
2504380 Estudis d'Anglès i Català OT 3
2504380 Estudis d'Anglès i Català OT 4
2504386 Estudis d'Anglès i Espanyol OT 3
2504386 Estudis d'Anglès i Espanyol OT 4
2504393 Estudis d'Anglès i Francès OT 0
2504393 Estudis d'Anglès i Francès OT 3
2504393 Estudis d'Anglès i Francès OT 4
2504394 Estudis d'Anglès i de Clàssiques OT 3
2504394 Estudis d'Anglès i de Clàssiques OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
Sara Martin Alegre
Correu electrònic:
sara.martin@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Per cursar aquesta assignatura cal tenir interès en la lectura i en la literatura contemporània en llengua anglesa.

Cal un nivell inicial d’anglès de C2 (proficiency) del Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment.

Amb C2 l'estudiant pot comprendre sense esforç pràcticament tot el que llegeix o escolta; resumir informació procedent de diferents fonts orals o escrites,

reconstruir fets i arguments, i presentar-los d’una manera coherent; expressar-se espontàniament,

amb fluïdesa i precisió, distingint matisos subtils de significat fins i tot en les situacions més complexes. 

NO es recomana matricular-se sense haver aprovat Habilitats Acadèmiques (Escrites i Orals) II.

 


Objectius

Familiaritzar l'estudiant amb la literatura contemporània en anglès de diversos gèneres i capacitar-lo per redactar ressenyes.


Competències

    Estudis Anglesos
  • Aplicar els principis ètics científics al tractament de la informació.
  • Aplicar la metodologia d'anàlisi i conceptes crítics per analitzar la literatura, la cultura i la història dels països de parla anglesa.
  • Comprendre i produir textos acadèmics escrits i orals en anglès a nivell d'usuari experimentat amb domini total (C2).
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Utilitzar l'anglès escrit i oral per a fins acadèmics i professionals relacionats amb l'estudi de la lingüística, la filosofia del llenguatge, la història, la cultura i la literatura angleses.
  • Utilitzar les eines digitals i les fonts documentals específiques per a la captació i organització d'informació.
  • Utilitzar metodologies filològiques actuals per interpretar textos literaris en anglès i el seu context cultural i històric.
    Estudis d'Anglès i Català
  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Aplicar els principis ètics científics al tractament de la informació.
  • Comprendre i produir textos acadèmics orals i escrits amb adequació i fluïdesa en diferents contextos comunicatius.
  • Demostrar habilitats per treballar de manera autònoma i en equip per assolir els objectius planificats, si escau en contextos multiculturals i interdisciplinaris.
  • Fer treballs escrits o presentacions orals efectius i adaptats al registre adequat en diferents llengües.
  • Identificar i interpretar els textos literaris de diferents llengües i analitzar-ne els trets genèrics, formals, temàtics i culturals d’acord amb conceptes i mètodes propis del comparatisme i de la teoria literària.
  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  • Utilitzar correctament l’anglès escrit i oral per a finalitats acadèmiques i professionals, relacionades amb l’estudi de la lingüística, la història, la cultura i la literatura.
  • Utilitzar les eines digitals i les fonts documentals específiques per a la captació i l'organització d'informació.
    Estudis d'Anglès i Espanyol
  • Aplicar els principis ètics científics al tractament de la informació.
  • Comprendre i produir textos acadèmics orals i escrits amb adequació i fluïdesa en diferents contextos comunicatius.
  • Fer servir correctament l’anglès i l’espanyol escrit i oral per finalitats acadèmiques i professionals, relacionades amb l’estudi de la lingüística, la història, la cultura i la literatura.
  • Fer treballs escrits o presentacions orals efectius i adaptats al registre adequat en diferents llengües.
  • Interpretar textos literaris en anglès o en espanyol dins del context cultural i històric utilitzant metodologies filològiques actuals i estratègies textuals i comparatives.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Utilitzar les eines digitals i les fonts documentals específiques per a la captació i l'organització d'informació.
    Estudis d'Anglès i Francès
  • Aplicar de manera crítica les diferents metodologies filològiques actuals per interpretar textos literaris en anglès i francès i el seu context cultural i històric.
  • Aplicar els principis ètics científics al tractament de la informació.
  • Fer servir correctament l’anglès i el francès oral i escrit per finalitats acadèmiques i professionals, relacionades amb l’estudi de la lingüística, la història, la cultura i la literatura.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Utilitzar les eines digitals i les fonts documentals específiques per a la captació i l'organització d'informació.
    Estudis d'Anglès i de Clàssiques
  • Aplicar els principis ètics científics al tractament de la informació.
  • Aplicar la metodologia d’anàlisi i els coneixements sobre gèneres, mètrica i estilística per comentar textos literaris i analitzar la cultura i la història dels països de parla anglesa i del món antic.
  • Comprendre i produir textos acadèmics orals i escrits amb adequació i fluïdesa en diferents contextos comunicatius.
  • Demostrar habilitats per treballar de manera autònoma i en equip a fi d'assolir els objectius planificats en contextos multiculturals i interdisciplinaris.
  • Fer servir correctament l’anglès escrit i oral per finalitats acadèmiques i professionals, relacionades amb l’estudi de la lingüística, la història, la cultura i la literatura angleses.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Utilitzar les eines digitals i les fonts documentals específiques per a la captació i l'organització d'informació.

Resultats d'aprenentatge

  1. Abordar amb rigor els valors transmesos pels textos analitzats, fent-ne una crítica constructiva.
  2. Aplicar les eines informàtiques i saber consultar les fonts documentals.
  3. Comentar textos literaris, aplicant els instruments adquirits, atenent el context històric i sociocultural.
  4. Comprendre textos acadèmics especialitzats (C2) sobre recerca feta en obres i contextos culturals de la Primera Modernitat i l'època contemporània.
  5. Comprendre textos acadèmics especialitzats a nivell d'usuari experimentat amb domini total (C2) sobre recerca dels textos i contextos de la literatura anglesa.
  6. Comprendre textos acadèmics especialitzats a nivell d'usuari experimentat amb domini total (C2) sobre recerca feta en obres i contextos culturals de la Primera Modernitat i l'època contemporània.
  7. Comprendre textos acadèmics especialitzats sobre recerca feta en obres i contextos culturals de la Primera Modernitat i l'època contemporània.
  8. Demostrar capacitat crítica autònoma en l'elaboració d'assaigs argumentatius sobre temes que conflueixin en un conjunt ampli de textos de la Primera Modernitat i l'època contemporània.
  9. Demostrar un coneixement sòlid dels temes relacionats amb l'estudi de la literatura i la cultura en general.
  10. Elaborar comentaris de text i redactar assaigs (C2) d'extensió mitjana en anglès sobre conceptes relacionats amb obres literàries de la Primera Modernitat i l'època contemporània.
  11. Elaborar comentaris de text i redactar assaigs argumentatius (C1-C2) d'extensió mitjana en anglès sobre conceptes relacionats amb obres literàries de la Primera Modernitat i l'època contemporània.
  12. Elaborar comentaris de text i redactar assaigs argumentatius (C2) d'extensió mitjana en anglès sobre conceptes relacionats amb obres literàries de la Primera Modernitat i l'època contemporània.
  13. Expressar-se eficaçment aplicant els procediments argumentatius i textuals als textos formals i científics, en la llengua estudiada.
  14. Expressar-se en anglès oralment i per escrit en un registre acadèmic, utilitzant la terminologia apropiada per a l'estudi dels textos en llengua anglesa de la Primera Modernitat i l'època contemporània.
  15. Expressar-se en anglès oralment i per escrit en un registre acadèmic, utilitzant la terminologia apropiada per a l'estudi dels textos i contextos de la literatura anglesa.
  16. Fer cerques bibliogràfiques de fonts secundàries relacionades amb la literatura de la Primera Modernitat i l'època contemporània en llengua anglesa utilitzant tecnologies digitals.
  17. Identificar les idees principals i les secundàries i expressar-les amb correcció lingüística.
  18. Incorporar idees i conceptes de fonts publicades als treballs citant i referenciant de manera adequada.
  19. Integrar el coneixement i la informació de les fonts acadèmiques consultades per als treballs escrits, citant, referenciant i parafrasejant correctament.
  20. Integrar les fonts secundàries relacionades amb la literatura de la Primera Modernitat i l'època contemporània a la producció de crítica acadèmica avançada.
  21. Interpretar a nivell avançat textos literaris d'autors de la Primera Modernitat i l'època contemporània en anglès.
  22. Localitzar i organitzar informació rellevant en llengua anglesa disponible a Internet, bases de dades i biblioteques, i aplicar-la als entorns de treball i/o recerca.
  23. Mantenir una actitud de respecte cap a les opinions, valors, comportaments i pràctiques dels altres.
  24. Organitzar amb eficàcia la part autònoma de l'aprenentatge.
  25. Organitzar continguts de manera clara i adequada per presentar-los oralment.
  26. Participar en debats presencials i virtuals en anglès sobre qüestions relacionades amb obres literàries contemporànies i de la Primera Modernitat.
  27. Planificar la feina de manera efectiva, individualment o en grup, per a la consecució dels objectius plantejats.
  28. Planificar, organitzar i fer treballs en equip.
  29. Potenciar la capacitat de lectura, interpretació i anàlisi crítica de textos literaris i lingüístics.
  30. Redactar comentaris de text amb sentit crític.

Continguts

No hi ha un contingut comú per tots els estudiants sinó que cada estudiant treballarà amb un conjunt diferent de 4 obres:

1 novel·la literària dels Estats Units o del Regne Unit

1 novel·la literària anglòfona excloent aquests països

1 novel·la de gènere anglòfona de qualsevol nacionalitat

1 obra de no ficció anglòfona de qualsevol nacionalitat.

Totes elles del s. XX (1990s) ó XXI.

La professora assignarà les obres a cada estudiant, a partir del moment que es publiqui la Guia

(els estudiants es poden posar en contacte amb ella per correu Sara.Martin@uab.cat)


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Treball a l'aula amb la docent 25 1 9, 13, 15, 14, 23, 25, 26, 28, 1, 29
Tipus: Supervisades      
Redacció de ressenyes 10 0,4 2, 3, 8, 11, 13, 14, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 27, 1, 29, 4, 5, 6, 16, 30
Tipus: Autònomes      
Lectura dels 4 textos assignats 50 2 2, 20, 21, 22, 24, 27, 28, 5, 6, 7, 16

Les activitats formatives es divideixen en tres blocs:

1. 50 hores d'interacció a l'aula amb la docents i els altres estudiants

(20 hores de recepció de continguts i 30 d'interacció amb els altres estudiants)

2. 50 hores de treball supervistat consistent en la redacció de les ressenyes

(10 hores de supervisió docent i 40 de redacció)

3. 50 hores de treball autònom consistent en la lectura de les obres assignades i altres textos

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Interacció a l'aula amb altres estudiants 20% 15 0,6 3, 9, 8, 11, 10, 12, 13, 15, 14, 17, 24, 18, 23, 25, 26, 27, 28, 29, 4, 5, 6, 7
Interacció a l'aula amb la docent 10% 10 0,4 3, 9, 13, 15, 14, 21, 23, 1, 29, 5, 6, 7
Ressenya d'un volum anglòfon de no ficció de qualsevol nació 15% 10 0,4 2, 3, 9, 8, 11, 12, 13, 15, 14, 17, 24, 18, 19, 20, 21, 22, 1, 29, 5, 6, 7, 16, 30
Ressenya d'una novela de gènere anglòfona de qualsevol nació 15% 10 0,4 2, 3, 9, 8, 11, 13, 15, 14, 17, 24, 18, 19, 20, 21, 22, 25, 1, 29, 4, 5, 6, 16, 30
Ressenya d'una novela literaria anglòfona excepte del Estats Units o del Regne Unit 15% 10 0,4 2, 3, 9, 8, 11, 13, 15, 14, 17, 24, 18, 19, 20, 21, 22, 25, 1, 29, 5, 6, 7, 16, 30
Ressenya d'una novela literaria del Estats Units o del Regne Unit 15% 10 0,4 2, 3, 9, 8, 13, 15, 14, 17, 24, 18, 19, 20, 21, 22, 1, 29, 5, 6, 7, 16, 30

L'avaluació es basa en:

1) 20% de la nota final: interacció a l'aula amb altres estudiants (l'assistència es considera obligatòria, excepte en casos justificats); aquesta interacció inclou el fòrum a l'aula digital

2) 10% de la nota final: interacció a l'aula amb la docent (l'assistència es considera obligatòria, excepte en casos justificats)

3) 70% de la nota final: 1 ressenya de 800 paraules per cadascú dels 4 volums llegits per l'estudiant. L'ús de ChatGPT i el plagi resultarà en un 0 pel conjunt de l'assignatura.

La re-avaluació consisteix en la repetició de les ressenyes; la interacció amb altres estudiants no és reavaluable.

L'avaluació única consisteix en l'entrega de les 4 ressenyes a final del semestre; es recomana la interacció presencial a l'aula


Bibliografia

L'estudiant haurà de llegir al llarg del semestre ressenyes publicades a la premsa i a lex xarxes socials, a més d'articles acadèmics diversos i de les 4 obres assignades. La bibliografia es decidirà en funció de les obres comentades.


Programari

No hi ha progamari associat a aquesta assignatura. Sí es demana a l'estudiant capacitat per usar Word, Google i la xarxa social GoodReads, idealment amb un compte propi.


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Anglès primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Anglès primer quadrimestre matí-mixt