Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2504235 Ciència, Tecnologia i Humanitats | OB | 3 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
És convenient repassar el bloc 1 de l'assignatura de vida i evolució (1C-2S); el tema "El clima i el canvi climàtic" de l'assignatura Planeta Terra (1C-2S); els temes de l’assignatura d’Ecologia i sostenibilitat (2C-4S); i els temes de l’assignatura de Gens i societat (3C-5S).
Per assolir la integració dels continguts d'aquesta assignatura dins del grau, caldrà a més tenir present temes com “El significat de la vida” de l'assignatura de Fonaments de filosofia i ètica (1C-1S); els temes de l’assignatura d’Antropologia social i cultural (1C-2S); el tema de “Concepcions de la cultura: biològica i antropològica” de l'assignatura de Cultura i tecnologia (2C-3S); i el tema de “La mirada androcèntrica en la construcció de la ciència” de l'assignatura de Gènere i ciència (3C-6S); entre d'altres.
Des de la perspectiva de l'evolució biològica, aquesta assignatura ofereix una exploració profunda de les preguntes essencials sobre l'existència humana: d'on venim? Què som? Com som? On anem? S'examina l'origen i la diversitat de l'espècie humana, les nostres característiques distintives i la variació dins les nostres poblacions. A més, s'analitza l'impacte de la nostra espècie a la biodiversitat global i com interactuem amb el món natural, ressaltant la importància de la sostenibilitat i la conservació per al futur de la humanitat i del planeta.
S'espera que mitjançant aquest curs l’alumnat compti amb els elements necessaris per integrar la visió biològica de l'existència humana amb altres perspectives, com la filosòfica i de l'àmbit de la sociologia, que s'imparteixen en el grau, per enriquir l'entesa multidisciplinària i fomentar un enfocament holístic.
I. D'on venim?
- Primats
- Hominins
- Gènere Homo
II. Què som?
- Migrants
- Mestissos
- Hostes i “holobionts”
III. Com som?
- Adaptats
- Diversos
- El nostre mirall neandertal
IV. On anem?
- Llegat evolutiu
- Demografia i epidemiologia
- La desconnexió humana i escenaris futurs
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teóriques | 33 | 1,32 | 1, 2, 3, 4 |
Pràctiques d' Aula | 16 | 0,64 | 1, 2, 3, 4 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 5 | 0,2 | 3 |
Tipus: Autònomes | |||
Escriptura de treballs | 15,5 | 0,62 | 1, 2, 3, 4 |
Estudi personal | 55 | 2,2 | 1, 3 |
Lectura de textos científics | 18 | 0,72 | 1, 3 |
Recerca bibliogràfica | 5 | 0,2 | 3 |
Per assolir els objectius de l'assignatura la metodologia docent se centra en l'aprenentatge, utilitzant tres tipus d'estratègies: 1) sessions amb tot el grup, 2) activitats individuals o en grups petits dins de l'aula o al Campus Virtual i 3) treball autònom individual o en grup per elaborar escrits i presentacions. Es faran servir les eines que aporta el Campus Virtual de la UAB i altres recursos d'internet.
1. Sessions amb tot el grup: Sessions a l'aula complementades amb l'estudi personal. Aquestes sessions inclouran: a) exposicions per part del professorat que incentivaran la participació de l'alumnat en forma de debats o reflexions col·lectives, i b) classes invertides, en què l'alumnat analitzarà prèviament el material d'estudi i realitzarà tasques prèvies per discutir-les posteriorment a les sessions en què es resoldran dubtes i es realitzaran exercicis.
2. Activitats avaluables a l'aula o al Campus Virtual, individuals o en grup,: Es faran exercicis de repàs, controls de lectura, resolució de problemes, discussió de lectures compartides i debats guiats.
3. Treball autònom individual o en grup: preparació per a l'aula invertida, preparació d'escrits i preparació de presentacions o debats que dirigiran davant del grup.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Activitats individuals i en petits grups durant el curs | 20 | 0,5 | 0,02 | 1, 2, 3 |
Examen parcial i assaig final | 50 | 2 | 0,08 | 1, 2, 4 |
Presentació de treball en grup | 30 | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4 |
Avaluació continuada
a) Una prova escrita i el lliurament d’un assaig: cadascun amb un pes de 25 % de la nota final (total 50 %). Per aprovar l’assignatura és requisit que la mitjana d’aquests instruments sigui mínima de 5.
b) Activitats realitzades a l'aula o al Campus Virtual: 20 % de la nota final.
c) Treball en grup: 30 % de la nota final. Aquesta avaluació tindrà en compte: la presentació (15 %) i el treball escrit (15 %). L'avaluació serà individual i podrà tenir en compte l'autoavaluació.
Per aprovar l'assignatura cal obtenir almenys un 5 a la nota final. Al final del curs es farà una prova de recuperació per a l'alumnat que hagi suspès la prova escrita i no hagi superat la mitjana mínima entre la prova i l'assaig. Per participar en la recuperació, l’alumnat ha d’haver estat avaluat prèviament en un conjunt d’activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dos terços de la nota total de l’assignatura.
Es rebrà la qualificació de 'No avaluable' sempre que no s’hagi lliurat més del 30% de les activitats d'avaluació.
En el moment de realitzar cada activitat d'avaluació, el cos docent informarà l'alumnat (Moodle) sobre el procediment i la data de revisió de les qualificacions.
En cas que es cometi alguna irregularitat que pugui comportar una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, aquest acte d’avaluació es qualificarà amb 0, amb independència del procés disciplinari que es pugui instituir. En cas que es produeixin diverses irregularitats als actes d’avaluació duna mateixa assignatura, la nota final d’aquesta assignatura serà de 0.
Avaluació única
L'avaluació única consisteix en una prova resum que inclou els continguts de tot el programa de teoria amb un pes del 60 %. El mateix dia d’aquesta prova es realitzaran també els exercicis corresponents a les pràctiques a l’aula amb un pes del 20 %. Abans de fer la prova, caldrà lliurar un assaig amb 30 dies d'antelació, d'un tema acordat amb el cos docent, amb un pes del 20 %.
S'aplicaran els mateixos criteris sobre les irregularitats descrits a l'avaluació continuada.
Lluís Quintana-Murci. 2022. Humanos. La extraordinaria historia del ser humano: migraciones, adaptaciones y mestizajes que han conformado quiénes somos y cómo somos. Editorial Deusto.
Marina LOZANO i Xose Pedro RODRÍGUEZ. 2010. D’on venim? l'origen de l'Homo sapiens. Ed: Rafael Dalmau, col·lecció evoluciona núm 2.
Jurmain R. et al. 2016. Introduction to Physical Anthropology. 15th edition. Cengage.
John FLEAGLE. 2013. Primate adaptation & Evolution. Academic Press.
Mark STONEKING. 2016. An Introduction to Molecular Anthropology. John Wiley & Sons, Incorporated.
Mark A. JOBLING, Mathew HURLES i Chris TYLER-SMITH. 2004. Human Evolutionary Genetics - origin, peoples & disease. Garland Science.
Emilio F. MORAN. 2008. Human Adaptability - An introduction to Ecological Anthropology. Westview press.
Francesca Romagnoli, Florent Rivals and Stefano Benazzi (eds). 2022. Updating Neanderthals. Academic Press. https://www.sciencedirect.com/book/9780128214282/updating-neanderthals
Clive Finlayson. 2020. El Neandertal inteligente: Arte rupestre, captura de aves y revolución cognitiva. Almuzara.
Ludovic Slimak. 2024. The Naked Neanderthal. Penguin books.
Jokin de IRALA-ESTÉVEZ, Miguel ángel MARTÍNEZ GONZÁLEZ, Maria SEGUÍ GOMEZ. 2004. Epidemiología Aplicada. Ariel Ciencias Médicas.
•https://ine.es/
Aquesta assignatura no requereix programari específic.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |