Logo UAB

Relacions Internacionals

Codi: 106205 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2504216 Història, Política i Economia Contemporànies / Contemporary History, Politics and Economics OB 2

Professor/a de contacte

Nom:
Blanca Camps Febrer
Correu electrònic:
blanca.camps@uab.cat

Equip docent

Timothy Elhami Kaldas

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No té prerequisits acadèmics.
L'alumnat ha de disposar de l'hàbit de llegir, veure, escoltar i consultar diferents mitjans de comunicació d'informació general i d'àmbit internacional, seguint especialment les notícies de política internacional, així com els articles d'opinió sobre qüestions polítiques globals enteses en el seu sentit més ampli.


Objectius

Aquesta assignatura té un caràcter de formació bàsica. Això vol dir que serveix com a fonaments a partir dels quals ha de poder analitzar la realitat internacional.
Els objectius bàsics del curs són:

1. Conèixer i comprendre els conceptes fonamentals de la disciplina;

2. Adquirir capacitats analítiques aplicables als processos internacionals, transnacionals i globals;

3. Entendre i ser capaç d'aprofundir en els processos, estructures i desenvolupaments que a escala global han configurat la societat internacional contemporània: des del colonialisme o el desenvolupament del capitalisme fins a les agendes neoliberals i els populismes actuals;

4. Ser capaç d'expressar i defensar de manera oral i per escrit els seus punts de vista sobre les diverses qüestions internacionals més rellevants.


Competències

  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi valorant l'impacte social, econòmic i mediambiental.
  • Aplicar les tendències teòriques i aproximacions analítiques clàssiques i recents de les relacions internacionals a casos pràctics.
  • Contrastar les principals teories polítiques contemporànies.
  • Descriure l'origen i el desenvolupament dels principals conflictes socials, polítics i econòmics actuals.
  • Diferenciar i analitzar el tipus de relacions que s'han establert en el segle passat entre els diversos agents socials, polítics i econòmics tant en marcs nacionals com regionals i internacionals.
  • Explicar i sintetitzar coneixements adquirits en un nivell avançat de llengua anglesa.
  • Gestionar i aplicar dades a la resolució de problemes.
  • Identificar els principals actors, estructura i funcionament dels sistemes polítics en l'esfera interna i internacional des d'una perspectiva teòrica o aplicada.
  • Integrar els coneixements d'índole històrica, política i econòmica en la cerca de propostes de solucions globals per resoldre problemes del món actual.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre información idees, problemes i solucions a un públic tan especialitzat com no especialitzat
  • Treballar de manera cooperativa en equips multidisciplinaris i multiculturals implementant nous projectes.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar els processos de presa de decisions, elaboració i implementació de la política exterior i de seguretat espanyola.
  2. Analitzar els processos històrics que condueixen als conflictes bèl·lics.
  3. Analitzar els rols, en clau històrica i comparada, dels diferents actors de les grans àrees regionals.
  4. Aplicar el coneixement teòric i analític de les relacions internacionals a casos pràctics i professionals, en particular en l'esfera del conflicte i la cooperació entre actors.
  5. Aplicar tècniques d'anàlisi quantitatives i qualitatives als processos de recerca.
  6. Aprendre de manera autònoma.
  7. Argumentar des de diferents perspectives teòriques.
  8. Argumentar i establir relacions de causalitat plausibles, a partir de dades i de metateories, i establir formes de validar-o refutar-les.
  9. Avaluar críticament els models que expliquen les etapes històriques.
  10. Avaluar i resoldre críticament els problemes historiogràfics propis dels estudis de la guerra.
  11. Comparar succintament casos nacionals i/o regionals diferents dins d'un mateix marc internacional i/o regional.
  12. Comunicar-se tant oralment com per escrit en l'idioma propi o en una tercera llengua utilitzant la terminologia i les tècniques pròpies de la historiografia.
  13. Demostrar que es coneixen les tendències teòriques i les aproximacions analítiques clàssiques i recents de les relacions internacionals.
  14. Demostrar un bon nivell d'expressió escrita en diferents registres.
  15. Descriure els principals elements que caracteritzen la societat internacional global (1945-2000).
  16. Descriure l'ordre internacional: anarquia versus ordre, societat d'estats i societat transnacional.
  17. Dissenyar tècniques per a la recollida de dades, coordinar el tractament de la informació i aplicar rigorosament mètodes de verificació d'hipòtesis.
  18. Distingir els factors de canvi i de continuïtat, els actors i les principals tendències de la política exterior i de seguretat espanyoles, així com de la seva relació amb els organismes internacionals, europeus i atlàntics amb què interaccionen.
  19. Elaborar i planificar recerques o informes analítics.
  20. Escriure en un text acadèmic utilitzant el vocabulari propi de la disciplina.
  21. Exposar les grans aproximacions a les relacions internacionals (realisme, transnacionalisme, estructuralisme).
  22. Fer exposicions orals efectives i adaptades a l'audiència.
  23. Gestionar la distribució del temps disponible per assolir els objectius establerts per portar a terme la tasca prevista.
  24. Identificar fonts de dades i fer recerques bibliogràfiques i documentals.
  25. Identificar les estructures socials, econòmiques i polítiques del món contemporani.
  26. Identificar les idees principals i les secundàries i expressar-les amb correcció lingüística.
  27. Interpretar i utilitzar acadèmicament textos en anglès.
  28. Mostrar una motivació per la qualitat de la feina feta i una sensibilitat per les seves conseqüències en el medi ambient i en la societat.
  29. Organitzar i planificar la cerca d'informació històrica.
  30. Participar en debats sobre fets històrics respectant les opinions d'altres participants.
  31. Participar en els debats orals realitzats a l'aula de manera crítica i utilitzant el vocabulari de la disciplina.
  32. Presentar treballs en formats ajustats a les demandes i els estils personals, tant individuals com en grup petit.
  33. Sintetitzar i analitzar informació de manera crítica.
  34. Treballar amb tècniques quantitatives i qualitatives d'anàlisi per aplicar-les en els processos de recerca.
  35. Treballar en equip i en xarxa, en particular en condicions interdisciplinàries.
  36. Treballar en equip respectant les diverses opinions.
  37. Utilitzar adequadament la teoria i els conceptes de les relacions internacionals (tradicions de pensament hobbesiana, grociana i kantiana).
  38. Utilitzar correctament el lèxic específic de la història.
  39. Utilitzar els recursos informàtics propis de l'àmbit d'estudi de la història.
  40. Utilitzar les principals tècniques de la informació i la documentació (TIC) com a eina essencial en l'anàlisi.
  41. Valorar aspectes distintius i instrumental conceptual i metodològic específic de les diverses tendències i aproximacions analítiques de les relacions internacionals.
  42. Valorar críticament els impactes de la globalització en diferents àmbits: seguretat, medi ambient, drets humans, migracions i pau.

Continguts

Part I: Teories de les Relacions Internacionals

1.     Introducció a l'estudi i recerca de les Relacions Internacionals

2.     Realisme

3.     Liberalisme

4.     Constructivisme

5.     Estructuralisme

6.     Post-estructuralisme

7.     Feminisme(s)

8.     Postcolonialisme

 

Part II: Conceptes analítics

 

9.   Sistemes internacionals: multipolaritat, bipolaritat, unipolaritat

10.   Geopolitics: spaceand geography in politics

11.  Nacionalisme a les relacions internacionals

12.  Revolucions i contrarrevolucions

13. Seguretat en RRII: securitització i impacte de GWoT

 

Part III: Evolucions Contemporànies

 

13. Neoliberalisme: de l'Estat a la globalització

14. L'evolució dels conflictes armats i la seva anàlisi

15. Reptes en l'aplicació de la política exterior normativa: intervencions humanitàries i la responsabilitat de protegir

16. Incidència política en l'àmbit internacional

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes dirigides 50 2 3, 2, 10, 41, 12, 13, 16, 15, 21, 18, 26, 25, 11, 37, 33
Debats a classe 15 0,6 2, 12, 13, 26, 22, 6, 8
Tipus: Supervisades      
Exercicis Pràctics 20 0,8 2, 5, 4, 7, 42, 31, 14, 17, 20, 36, 30, 24, 27, 23, 29, 32, 19, 38, 22, 6, 33, 8, 39, 40, 34, 35
Exercicis en Grup a Classe 15 0,6 3, 2, 4, 7, 10, 41, 12, 9, 42, 31, 28, 13, 16, 15, 36, 30, 21, 18, 26, 25, 27, 11, 37, 23, 29, 32, 38, 22, 33, 8, 35
Tipus: Autònomes      
Lectura Setmanal 50 2 2, 4, 7, 9, 15, 26, 25, 37, 23, 6, 33

La dedicació de l'alumnat a aquesta assignatura es divideix en diversos tipus d'activitats, cadascun d'ells amb un pes determinat d'hores de treball. Aquesta varietat de formes de treball es materialitza en metodologies diferenciades.
- Activitats a l'aula, amb la presència del professorat: classes magistrals amb el suport de les TIC i amb la possibilitat de desenvolupar debats en gran grup); sessions de discussió de les lectures i els coneixements adquirits en les que s'analitzaran casos, problemes i exemples relatius al temari del curs.
- Activitats supervisades dutes a terme per l'alumnat fora de l'aula d'acord amb un pla de treball dissenyat i posteriorment tutoritzat i avaluat per part del professorat. L'alumnat haurà de fer: lectura i preparació de textos; treball en grup consistent en aplegar documentació sobre un determinat tema de relacions internacionals i realitzar un treball acadèmic.
- Activitats autònomes que fa l'alumnat pel seu compte i d'acord amb les exigències de la assignatura per tal de superar amb èxit l'assignatura, poden ser lectures bàsiques i complementàries, estudi dels apunts de classe, seguiment de l'actualitat internacional i totes aquelles altres activitats que complementen la formació que s'assoleix en aquest curs.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen escrit 1 25% 0 0 1, 3, 2, 4, 7, 10, 41, 9, 42, 28, 14, 13, 16, 15, 20, 21, 18, 26, 25, 27, 11, 37, 23, 38, 33
Examen escrit 2 25% 0 0 2, 4, 7, 41, 42, 14, 13, 16, 15, 20, 21, 25, 27, 37, 23, 33, 8
Participació a classe 5% 0 0 12, 31, 30, 26, 22, 8
Tasques de les lectures 15% 0 0 14, 13, 20, 26, 22, 6, 33, 39
Treball de grup i altres tasques 30% 0 0 5, 7, 12, 42, 28, 17, 20, 36, 24, 26, 25, 29, 32, 19, 38, 22, 40, 34, 35

AVALUACIÓ CONTÍNUA

L'assignatura s'avaluarà mitjançant:

1. La realització de dos exàmens escrits relatius al contingut teòric i pràctic que representen cadascun el 25% de la nota final de l'assignatura. Cada prova s'ha de superar amb una nota mínima de cinc punts (sobre deu), com a condició indispensable per tenir aprovada l'assignatura. Es podran recuperar tots dos o un al final del curs.

2. Elaboració d'un treball grupal i treballs individuals escrits (30% del total de la nota final de l'assignatura). Consisteix en feines fora de l'aula i a classe.

3. Les lectures i els treballs escrits en base a una sèrie de textos (les pautes i criteris per a la lectura dels textos s'indicaran en el transcurs de les classes de l'assignatura), que es duran a terme en format de proves i debats a classe (15%).

4. Així mateix, es valorarà un 5% a la nota final global la participació de l'alumnat (contribució a classe, assistència activa, comentaris, discussió de textos, exposició de temes, etc.) a les classes. No participar mai oralment a classe suposa un 0 en participació.



La data dels exàmens escrits, les sessions avaluables amb nota i altres activitats s'especificaran en el marc de la programació de l'assignatura (Campus Virtual).



L'alumnat que hagi suspès amb una nota mínima de 3.5 tindrà l'oportunitat d'acollir-se a les activitats de compensació. Amb la compensació es pot aprovar amb un màxim de cinc punts sobre deu, i sempre que tingui presentades almenys dos terços de les activitats d'avaluació.



L'ús de plagi o intel·ligència artificialper elaborar alguna de les activitats avaluables suposarà un 0 a l'activitat.

Només es considera alumnat "NO AVALUABLE" aquell que es presenta a màxim un terç de les activitats d'avaluació.



AVALUACIÓ ÚNICA

L'avaluació única es realitzarà sobre la base de tres evidències que s'han de completar:

 Examen escrit 50%
 Treball escrit 25%
 Control de lectures 25%


Bibliografia

Les professores proporcionaran les diferents lectures obligatòries per tema a través de moodle.

Aquestes lectures són essencials per comprendre i participar a classe.

Manuals recomanats que proporcionen una introducció bàsica a les principals teories de les relacions internacionals:

  • Barbé, Esther (2020). Relaciones Internacionales. Madrid: Ariel.
  • Dougherty, James E.; Pfaltzgraff Jr., Robert L. (2000). Contending Theories of International Relations: A Comprehensive Survey. Nova York: Pearson.
  • Roach, Steven (Ed.). (2020). Handbook of Critical International Relations, Cheltenham: Edward Elgar.
  • Tickner, J. Ann. (2014). A feminist voyage through international relations. Oxford University Press. Recurs electrònic disponible UAB.
  • Dunne, Tim; Kurki, Milja; Smith, Steve (eds.) (2013). International Relations Theories. Discipline and Diversity. Oxford: Oxford University Press.
  • Jackson, Robert J. (2013). Global Politics in the 21st Century. Nova York: Cambridge University Press.
  • Kaufman, Joyce P. (2013). Introduction to International Relations. Theory and Practice. Plymouth: Rowman and Littlefield Publishers.
  • Viotti, Paul R.; Kaupi, Mark V. (2012). International Relations and World Politics. New York: Pearson.
  • Ruiz-Giménez Arrieta, Itziar; Rubio Grundell, Lucrecia & De Lima Grecco, Gabriela. (2022). Feminismos Críticos en Relaciones Internacionales: Nuevas Teorías, Metodologías y Agendas de InvestigaciónRelaciones Internacionales. Número 49. February 2022 - May 2022. Grupo de Estudios de Relaciones Internacionales. Universidad Autónoma de Madrid.

Programari

Els treballs escrits s'enviaran sempre en format PDF tret que s'especifiqui el contrari.

Ús de power point o un altre programari de codi obert o alternatiu per a presentacions.

Accés al campus virtual, pdf.Es recomana l'ús de gestors de bibliografia com Zotero.

Si l'alumnat té dificultats d'accessibilitat tecnològica, si us plau, ens ho feu saber.


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 50 Anglès segon quadrimestre tarda
(TE) Teoria 50 Anglès segon quadrimestre tarda