Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2504216 Història, Política i Economia Contemporànies / Contemporary History, Politics and Economics | OB | 3 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
L'assignatura "Political Institutions" impartida dins del mateix Grau és un requisit previ.
Tot i que per accedir al curs no cal una prova específica del nivell de domini de l'anglès, es recomana un nivell B2 d'anglès del Marc europeu comú de referència per a les llengües.
El curs té l'objectiu principal d'introduir l'alumnat en l'assignatura de Política Comparada i els seus principals problemes i reptes des d'un enfocament global (és a dir, combinant contextos tant europeus com extraeuropeus).
En primer lloc, pretén familiaritzar l'alumnat amb el mètode/lògic comparatiu com a estratègia per comprendre la realitat política.
En segon lloc, pretén aprofundir en el coneixement del alumnat sobre conceptes i classificacions estàndard en l'àmbit de la política comparada (com ara règims polítics, sistemes de partits, lleis electorals, tipus i patrons de comportament de vot i participació política, etc.)
En tercer lloc, pretén aclarir com es poden utilitzar les estratègies comparatives per trobar relacions causals entre (és a dir, "explicar") fenòmens polítics.
Els continguts del curs s'estructuran en tres apartats principals. Més detalls relacionats amb cada subapartat es proporcionaran al temari del curs:
PART 1. EL MÈTODE COMPARATIU: UNA INTRODUCCIÓ
1.1 Per què comparar? La importància del 'context' per a (realment) entendre la política
1.2. Comparar en Estudis Polítics: quan, com i què?
1.3 Els desafiaments i limitacions del mètode comparatiu
PART 2. EL NIVELL MACRO D'ANÀLISI
2.1. Règims polítics i les seves conseqüències: una visió general
2.2. La dinàmica dels règims polítics: transicions, (des)consolidació i retrocessos
2.3. Regles electorals, formes de govern i els seus efectes
2.4. Mapatge de la 'quantitat' i 'qualitat' dels sistemes de partits
2.5. Estabilitat vs. canvi del sistema de partits: una revisió de factors
2.6. Més enllà de l'enfocament "dins del país": exemples transnacionals i subnacionals de recerca comparativa
PART 3. EL NIVELL MESO: COMPARAR ACTORS POLÍTICS
3.1. Mapatge dels partits polítics: tipus i perfils
3.2. Característiques i comportament dels partits entre factors a curt i llarg termini
3.3. Obrint la 'caixa negra' del partit: comparar membres de partits, candidats i representants
3.4. Més enllà de la política electoral: actors de protesta, moviments socials i grups d'interès (especials)
PART 4. ACTITUDS I COMPORTAMENT POLÍTIC EN PERSPECTIVA COMPARATIVA
4.1 Actituds polítiques/opinió pública en perspectiva comparativa
4.2 Participació electoral: una revisió de factors a curti llarg termini
4.3 Explicar l'elecció de partit en perspectiva comparativa
4.4 Participació política no electoral i els seus impulsors
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes | 33 | 1,32 | 3, 4, 8, 10 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutoria | 15 | 0,6 | 5, 3, 4, 8 |
Tipus: Autònomes | |||
Treball/estudi individual i grupal | 82,5 | 3,3 | 2, 5, 3, 4, 9, 8, 10 |
El curs consta de dos tipus de sessions: classes magistrals i seminaris pràctics. Les classes magistrals es dedicaran a la introducció i discussió dels continguts de l'assignatura. En canvi, els seminaris pràctics es dedicaran a presentacions de recerques empíriques seleccionades per part de l'equip docent, seguides de debats sobre les recerques en qüestió entre petits grups de l'alumnat. S'espera que tot l'alumnat llegeixi les lectures programades per a cada seminari i participi activament.
Durant el curs, les persones participants també rebran una visió general de les eines pràctiques existents i les fonts de dades concretes per a l'anàlisi política comparada.
En general, la metodologia del curs es basa en la combinació dels elements següents:
Activitats dirigides:
Supervisió:
Activitats autònomes:
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Competición de debat | 20 | 16,5 | 0,66 | 2, 3, 6, 4, 7, 9, 8, 10 |
Examen de mitjana curs | 40 | 1,5 | 0,06 | 5, 4, 8, 10, 1 |
Examen final | 40 | 1,5 | 0,06 | 5, 4, 8, 10, 1 |
Pel que fa a l'avaluació contínua:
L'alumnat farà un examen de mig curs i un examen final. Les proves, en llengua anglesa, inclouran preguntes de resposta múltiple sobre els temes exposats durant el curs.
Durant cada seminari pràctic, grups reduïts d'alumnat s'encarregaran de dur a terme una sessió de debat sobre un article científic per promoure una comprensió profunda i una anàlisi crítica de la analisi en discussió. La sessió començarà amb una introducció per part de l'equip docent. Durant aquest temps, l'equip docent proporcionarà una breu visió general de l'article, destacant els seus arguments principals i el context. Després de la introducció, el Grup 1 tindrà 15 minuts per presentar els punts principals de l'article. La seva presentació ressaltarà els punts forts i les contribucions de l'article, utilitzant eines visuals (PowerPoint) per millorar laclaredat i l'interès. A continuació, el Grup 2 tindrà 15 minuts per presentar la seva anàlisi crítica de l'article. Assenyalaran qualsevol debilitat, llacuna o contraargument, també utilitzant eines visuals per donar suport a la seva crítica i fer els seus punts més convincents.
Després de la presentació critica del Grup 2, el Grup 1 tindrà 10 minuts per a la rèplica.
La sessió continuarà amb un segment de debat general, on es donarà la paraula a l'audiència, que inclou altres membres de l'alumnat i l'equip docent. Això fomentarà la interacció entre els grups que presenten i l'audiència, permetent una exploració més profunda dels temes plantejats durant les presentacions.
Finalment, la sessió conclourà amb l'avaluació i el feedback de l'equip docent. L'equip docent puntuarà les presentacions segons criteris com la claredat, la profunditat de l'anàlisi, la persuasió i la participació.
Aquest enfocament estructurat garanteix una sessió de debat completa i atractiva, fomentant el pensament crític, la comunicació efectiva i la participació activa de tot l'alumnat.
L'alumnat que opti per l'avaluació única haurà de realitzar els següents elements d'avaluació durant la mateixa data d'examen:
Examen final amb preguntes de resposta múltiple, basat en els continguts discutits durant el curs en la seva totalitat.
Realització d'un comentari crític escrit (1 pàgina) d'un article científic, també seleccionat aleatòriament d'una llista d'opcions predefinides per l'equip docent i posada a disposició setmanes abans de l'examen.
Per a aquells que no superin l'avaluació única, la recuperació de l'examen consistirà a repetir la mateixa modalitat d'examen.
La programació detallada del curs es realitzarà el primer dia de classe. A l'inici del curs, l'equip docent també informarà sobre les dates dels exàmens per a l'avaluació contínua i per a l'avaluació única.
Altres consideracions importants:
Cada participant serà qualificat amb una nota numèrica que va de 0 a 10, sent 10 la millor nota.
Existeix la possibilitat de recuperar els exàmens que no van ser aprovats en una data establerta per la Facultat, amb una qualificació màxima de 5 (Aprovat)
Per a cada tipus d'avaluació (contínua o única), no es pot superar l'assignatura sense participar en cadascun dels tres passos d'avaluació respectius. En cas d'avaluació 'contínua', participants que no hagin contribuït a una presentació/debat durant el curs, no es presentaràn a l'examen.
Els professors proporcionaran més detalls i informació sobre el procés d'avaluació durant la presentació del mòdul.
En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o la professora informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i la data de revisió de les qualificacions.
L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat més del 1/3 parts de les activitats d’avaluació.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
Els exàmens on hi ha hagut irregularitats (per exemple, plagi, ús no autoritzat de la IA, etc.) no són recuperables.
Les lectures bàsiques d'aquest curs són les següents (una bibliografia detallada per a cada sessió estarà disponible al temari abans de l'inici del curs):
van der Eijk, C. (2018). The Essence of Politics. Amsterdam University Press.
No aplicable.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 50 | Anglès | primer quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 50 | Anglès | primer quadrimestre | tarda |