Logo UAB

Política Comparada

Codi: 106203 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2504216 Història, Política i Economia Contemporànies / Contemporary History, Politics and Economics OB 3

Professor/a de contacte

Nom:
Stefano Camatarri
Correu electrònic:
stefano.camatarri@uab.cat

Equip docent

Marta Vallvé i Navarro

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

L'assignatura "Political Institutions" impartida dins del mateix Grau és un requisit previ.

Tot i que per accedir al curs no cal una prova específica del nivell de domini de l'anglès, es recomana un nivell B2 d'anglès del Marc europeu comú de referència per a les llengües.


Objectius

El curs té l'objectiu principal d'introduir l'alumnat en l'assignatura de Política Comparada i els seus principals problemes i reptes des d'un enfocament global (és a dir, combinant contextos tant europeus com extraeuropeus).

En primer lloc, pretén familiaritzar l'alumnat amb el mètode/lògic comparatiu com a estratègia per comprendre la realitat política.

En segon lloc, pretén aprofundir en el coneixement del alumnat sobre conceptes i classificacions estàndard en l'àmbit de la política comparada (com ara règims polítics, sistemes de partits, lleis electorals, tipus i patrons de comportament de vot i participació política, etc.)

En tercer lloc, pretén aclarir com es poden utilitzar les estratègies comparatives per trobar relacions causals entre (és a dir, "explicar") fenòmens polítics. 


Competències

  • Explicar i sintetitzar coneixements adquirits en un nivell avançat de llengua anglesa.
  • Explicar l'estructura i el funcionament de la Unió Europea, i les seves principals institucions, actors polítics i mecanismes d'integració.
  • Gestionar i aplicar dades a la resolució de problemes.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre información idees, problemes i solucions a un públic tan especialitzat com no especialitzat
  • Treballar de manera cooperativa en equips multidisciplinaris i multiculturals implementant nous projectes.

Resultats d'aprenentatge

  1. Conèixer els agents de l'entorn econòmic i la dinàmica d'interacció entre agents privats, institucions locals, nacionals i supranacionals en un context internacional.
  2. Demostrar capacitat d'adaptació en entorns canviants.
  3. Demostrar capacitat d'expressió oral i escrita en un nivell avançat de llengua anglesa utilitzant conceptes complexos.
  4. Demostrar capacitat de continuar aprenent en el futur de manera autònoma, aprofundint en els coneixements adquirits o iniciant-se en noves àrees de coneixement.
  5. Demostrar iniciativa i capacitat de treballar de manera autònoma quan la situació ho requereixi.
  6. Demostrar una capacitat de comunicació oral i escrita en català, castellà i anglès, que permeti sintetitzar i presentar oralment i per escrit el treball dut a terme.
  7. Liderar equips multidisciplinaris i multiculturals, implementar nous projectes, coordinar, negociar i gestionar els conflictes.
  8. Organitzar la feina adequadament, tant pel que fa a la gestió del temps com a l'ordenació i la planificació.
  9. Prendre decisions en situacions d'incertesa i mostrar un esperit emprenedor i innovador.
  10. Seleccionar i generar la informació necessària per a cada problema, analitzar-la i prendre decisions.

Continguts

Els continguts del curs s'estructuran en tres apartats principals. Més detalls relacionats amb cada subapartat es proporcionaran al temari del curs:

 

PART 1. EL MÈTODE COMPARATIU: UNA INTRODUCCIÓ 

1.1 Per què comparar? La importància del 'context' per a (realment) entendre la política

1.2. Comparar en Estudis Polítics: quan, com i què?

1.3 Els desafiaments i limitacions del mètode comparatiu

 

PART 2. EL NIVELL MACRO D'ANÀLISI 

2.1. Règims polítics i les seves conseqüències: una visió general

2.2. La dinàmica dels règims polítics: transicions, (des)consolidació i retrocessos

2.3. Regles electorals, formes de govern i els seus efectes

2.4. Mapatge de la 'quantitat' i 'qualitat' dels sistemes de partits

2.5. Estabilitat vs. canvi del sistema de partits: una revisió de factors

2.6. Més enllà de l'enfocament "dins del país": exemples transnacionals i subnacionals de recerca comparativa

 

PART 3. EL NIVELL MESO: COMPARAR ACTORS POLÍTICS 

3.1. Mapatge dels partits polítics: tipus i perfils

3.2. Característiques i comportament dels partits entre factors a curt i llarg termini

3.3. Obrint la 'caixa negra' del partit: comparar membres de partits, candidats i representants

3.4. Més enllà de la política electoral: actors de protesta, moviments socials i grups d'interès (especials)

 

PART 4. ACTITUDS I COMPORTAMENT POLÍTIC EN PERSPECTIVA COMPARATIVA 

4.1 Actituds polítiques/opinió pública en perspectiva comparativa

4.2 Participació electoral: una revisió de factors a curti llarg termini

4.3 Explicar l'elecció de partit en perspectiva comparativa

4.4 Participació política no electoral i els seus impulsors


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes 33 1,32 3, 4, 8, 10
Tipus: Supervisades      
Tutoria 15 0,6 5, 3, 4, 8
Tipus: Autònomes      
Treball/estudi individual i grupal 82,5 3,3 2, 5, 3, 4, 9, 8, 10

El curs consta de dos tipus de sessions: classes magistrals i seminaris pràctics. Les classes magistrals es dedicaran a la introducció i discussió dels continguts de l'assignatura. En canvi, els seminaris pràctics es dedicaran a presentacions de recerques empíriques seleccionades per part de l'equip docent, seguides de debats sobre les recerques en qüestió entre petits grups de l'alumnat. S'espera que tot l'alumnat llegeixi les lectures programades per a cada seminari i participi activament.

Durant el curs, les persones participants també rebran una visió general de les eines pràctiques existents i les fonts de dades concretes per a l'anàlisi política comparada.

En general, la metodologia del curs es basa en la combinació dels elements següents:

Activitats dirigides:

  • Classes teòriques de l'equip docent
  • Presentació d'exemples específics de recerca comparativa proporcionats durant els seminaris
  • Moderació de presentacions i debats entre petits grups de l'alumnat

Supervisió:

  • Suport/feedback a la comprensió analítica de lectures científiques de cara als exàmens de mitjà termini i/o final
  • Suport/feedback a la creació de comentaris analítics, tant per a la preparació dels debats (avaluació contínua) com per a la creació de breus textos escrits de comentari (avaluació única)

Activitats autònomes:

  • Lectures: articles científics i capítols de llibres
  • Estudi individual
  • Preparació d'anàlisis i comentaris sobre lectures específiques per a exposar en els presentacions i debats o en forma de comentaris escrits segons la modalitat de participació seleccionada (contínua o única, respectivament)

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Competición de debat 20 16,5 0,66 2, 3, 6, 4, 7, 9, 8, 10
Examen de mitjana curs 40 1,5 0,06 5, 4, 8, 10, 1
Examen final 40 1,5 0,06 5, 4, 8, 10, 1

Opció 1: Avaluació contínua

  • Examen de mig curs de resposta múltiple: 40% de la nota.
  • Competició de debat sobre un article: 20% de la nota.
  • Examen final de resposta múltiple: 40% de la nota.

Opció 2: Avaluació única

  • Examen final de resposta múltiple: 40% de la nota.
  • Examen oral (tres preguntes triades a l'atzar per l'equip docent dins d'una llista predefinida): 30% de la nota.
  • Comentari crític a un text triat a l'atzar per l'equip docent dins d'una llista predefinida (1 pàgina): 30% de la nota.

 

Pel que fa a l'avaluació contínua:

L'alumnat farà un examen de mig curs i un examen final. Les proves, en llengua anglesa, inclouran preguntes de resposta múltiple sobre els temes exposats durant el curs.

Durant cada seminari pràctic, grups reduïts d'alumnat s'encarregaran de dur a terme una sessió de debat sobre un article científic per promoure una comprensió profunda i una anàlisi crítica de la analisi en discussió. La sessió començarà amb una introducció per part de l'equip docent. Durant aquest temps, l'equip docent proporcionarà una breu visió general de l'article, destacant els seus arguments principals i el context. Després de la introducció, el Grup 1 tindrà 15 minuts per presentar els punts principals de l'article. La seva presentació ressaltarà els punts forts i les contribucions de l'article, utilitzant eines visuals (PowerPoint) per millorar laclaredat i l'interès. A continuació, el Grup 2 tindrà 15 minuts per presentar la seva anàlisi crítica de l'article. Assenyalaran qualsevol debilitat, llacuna o contraargument, també utilitzant eines visuals per donar suport a la seva crítica i fer els seus punts més convincents.

Després de la presentació critica del Grup 2, el Grup 1 tindrà 10 minuts per a la rèplica.

La sessió continuarà amb un segment de debat general, on es donarà la paraula a l'audiència, que inclou altres membres de l'alumnat i l'equip docent. Això fomentarà la interacció entre els grups que presenten i l'audiència, permetent una exploració més profunda dels temes plantejats durant les presentacions.

Finalment, la sessió conclourà amb l'avaluació i el feedback de l'equip docent. L'equip docent puntuarà les presentacions segons criteris com la claredat, la profunditat de l'anàlisi, la persuasió i la participació.

Aquest enfocament estructurat garanteix una sessió de debat completa i atractiva, fomentant el pensament crític, la comunicació efectiva i la participació activa de tot l'alumnat.

Per aquells que no superin l'avaluació contínua, la recuperació de l'examen consistirà en un examen general tipus test seguit d'una presentació amb sessió de preguntes i respostes amb el professorat examinador sobre un paper extret a l'atzar d'una llista d'opcions predeterminades per l'equip docent.

 

L'alumnat que opti per l'avaluació única haurà de realitzar els següents elements d'avaluació durant la mateixa data d'examen:

  • Examen final amb preguntes de resposta múltiple, basat en els continguts discutits durant el curs en la seva totalitat.

  • Realització d'un comentari crític escrit (1 pàgina) d'un article científic, també seleccionat aleatòriament d'una llista d'opcions predefinides per l'equip docent i posada a disposició setmanes abans de l'examen.

  • Examen oral, que consistirà en 3 preguntes obertes seleccionades d'una llista de temes predefinits per l'equipdocent i posada a disposició setmanes abans de l'examen.

 

Per a aquells que no superin l'avaluació única, la recuperació de l'examen consistirà a repetir la mateixa modalitat d'examen.

La programació detallada del curs es realitzarà el primer dia de classe. A l'inici del curs, l'equip docent també informarà sobre les dates dels exàmens per a l'avaluació contínua i per a l'avaluació única.

  

Altres consideracions importants:

Cada participant serà qualificat amb una nota numèrica que va de 0 a 10, sent 10 la millor nota.

Existeix la possibilitat de recuperar els exàmens que no van ser aprovats en una data establerta per la Facultat, amb una qualificació màxima de 5 (Aprovat)

Per a cada tipus d'avaluació (contínua o única), no es pot superar l'assignatura sense participar en cadascun dels tres passos d'avaluació respectius. En cas d'avaluació 'contínua', participants que no hagin contribuït a una presentació/debat durant el curs, no es presentaràn a l'examen.

Els professors proporcionaran més detalls i informació sobre el procés d'avaluació durant la presentació del mòdul.

En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o la professora informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i la data de revisió de les qualificacions.

L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat més del 1/3 parts de les activitats d’avaluació.

En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.

Els exàmens on hi ha hagut irregularitats (per exemple, plagi, ús no autoritzat de la IA, etc.) no són recuperables.


Bibliografia

Les lectures bàsiques d'aquest curs són les següents (una bibliografia detallada per a cada sessió estarà disponible al temari abans de l'inici del curs):

 

  • Caramani, D. (Ed.). (2023). Comparative politics. Oxford University Press.
  • Landman, T., & Carvalho, E. (2016). Issues and methods in comparative politics: an introduction. Taylor & Francis.
  • van der Eijk, C. (2018). The Essence of Politics. Amsterdam University Press.

 


Programari

No aplicable.


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 50 Anglès primer quadrimestre tarda
(TE) Teoria 50 Anglès primer quadrimestre tarda