Logo UAB

Història dels Estats Units d'Amèrica (des de 1945)

Codi: 106198 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2504216 Història, Política i Economia Contemporànies / Contemporary History, Politics and Economics OB 2

Professor/a de contacte

Nom:
Andreu Espasa De la Fuente
Correu electrònic:
andreu.espasa@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No n'hi ha.


Objectius

L’objectiu del curs és donar una visió general i introductòria a la història política d’Estats Units des del final de la Segona Guerra Mundial fins a l’actualitat. El període tractat coincideix amb el de l’ascens de Washington a la seva condició de superpotència mundial. És per això que el curs també resulta útil per millorar la comprensió sobre la història de les relacions internacionals durant la segona meitat del segle XX. Al mateix temps, també es tractaran aspectes d’història econòmica, d’història social i d’història cultural.

El curs prioritzarà l’estudi d’episodis històrics que puguin resultar útils per a la comprensió de la realitat actual i per a la integració del coneixement històric en una visió global de les ciències socials.


Competències

  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi valorant l'impacte social, econòmic i mediambiental.
  • Diferenciar i analitzar el tipus de relacions que s'han establert en el segle passat entre els diversos agents socials, polítics i econòmics tant en marcs nacionals com regionals i internacionals.
  • Dilucidar el paper que desenvolupen en el present les diverses memòries socials referents als passats conflictius, diferenciant els conceptes d'història i memòria.
  • Discriminar els sistemes governamentals de presa de decisions en diferents contextos socials i polítics, des de mitjans del segle XX fins als nostres dies, tant pel que fa a marcs estatals com subestatals o supraestatals.
  • Explicar i sintetitzar coneixements adquirits en un nivell avançat de llengua anglesa.
  • Gestionar i aplicar dades a la resolució de problemes.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre información idees, problemes i solucions a un públic tan especialitzat com no especialitzat
  • Reconèixer i contextualitzar textos referents a la història contemporània recent.
  • Treballar de manera cooperativa en equips multidisciplinaris i multiculturals implementant nous projectes.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar les diferents perspectives historiogràfiques en els diferents períodes de la història.
  2. Aplicar les habilitats necessàries per valorar i divulgar el coneixement històric.
  3. Avaluar i resoldre críticament els problemes historiogràfics propis dels estudis de la guerra.
  4. Capacitat de continuar aprenent en el futur de manera autònoma, aprofundint els coneixements adquirits o iniciant-se en noves àrees de coneixement.
  5. Comparar críticament entre si les evolucions de les grans àrees regionals que s'aborden en la matèria.
  6. Comparar succintament casos nacionals i/o regionals diferents dins d'un mateix marc internacional.
  7. Comprendre les especificitats regionals dins dels estats.
  8. Comunicar-se tant oralment com per escrit en l'idioma propi o en una tercera llengua utilitzant la terminologia i les tècniques pròpies de la historiografia.
  9. Conèixer diversos casos de memòries en conflicte entre les poblacions de diferents estats.
  10. Conèixer diversos casos de memòries en conflicte entre sectors diferents de població dins d'un mateix estat.
  11. Demostrar capacitat d'adaptació en entorns canviants.
  12. Demostrar iniciativa i treballar autònomament quan la situació ho demani.
  13. Desenvolupar la capacitat d'anàlisi i síntesi històrica.
  14. Discernir la relació entre teoria i pràctica historiogràfica.
  15. Dominar la bibliografia bàsica sobre l'evolució històrica dels sistemes governamentals dels països de referència de la matèria.
  16. Establir comparacions entre evolucions de sistemes governamentals dins d'una àrea regional supraestatal.
  17. Establir comparacions entre nivells d'autonomia regional dins d'un estat.
  18. Expressar, per escrit o oralment, una opinió fonamentada sobre el caràcter, la perspectiva i el rigor de textos referents al contingut de la matèria.
  19. Identificar les idees principals i les secundàries i expressar-les amb correcció lingüística.
  20. Mostrar una motivació per la qualitat de la feina feta i una sensibilitat per les seves conseqüències en el medi ambient i en la societat.
  21. Organitzar la feina adequadament, tant pel que fa a la gestió del temps com a l'ordenació i la planificació.
  22. Participar en debats sobre fets històrics respectant les opinions d'altres participants.
  23. Reconèixer i posar en pràctica les habilitats per treballar en equip següents: compromís amb l?'equip, hàbit de col·laboració, capacitat per incorporar-se a la resolució de problemes.
  24. Seleccionar i generar la informació necessària per a cada problema, analitzar-la i prendre decisions partint d'aquesta informació.
  25. Treballar en equip respectant tots els punts de vista. Utilitzar correctament el lèxic específic de la història.
  26. Valorar el compromís ètic en l'exercici professional.

Continguts

1.     Introducció: De l’aïllacionisme a Bretton Woods.

2.     L’economia de postguerra i l’inici de la Guerra Freda.

3.     Drets civils, Vietnam i les divisions dels seixanta.

4.     Crisis petrolieres i auge del neoliberalisme.

5.     De la fi de la Guerra Freda a la Gran Recessió de 2008.

6.    Epíleg: Obama, Trump i la nova polarització política.  


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals 45 1,8 1, 15, 13, 14, 22, 18, 9, 10, 17, 7, 26
Lectura comprensiva de textos acadèmics 5 0,2 2, 15, 12, 13, 22, 18, 19, 16, 24, 7, 25
Tipus: Supervisades      
Realització de ressenyes, treballs i comentaris analítics 30 1,2 1, 2, 15, 4, 8, 11, 12, 20, 13, 22, 18, 19, 16, 17, 21, 23, 24, 7, 26, 25
Tipus: Autònomes      
Estudi individual 38 1,52 2, 15, 8, 11, 12, 20, 13, 14, 22, 19, 21, 23, 24, 26

- Classes magistrals.

- Debats i discussions.

- Lectura comprensiva de textos acadèmics.

- Aprenentatge d’estratègies de recerca d’informació.

- Realització de ressenyes, treballs i comentaris analítics. 

- Estudi personal.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen final escrit 50% 2 0,08 1, 2, 4, 13, 14, 19, 9, 21, 24
Participació a classe 10% 8 0,32 2, 8, 14, 22, 23, 25
Treball final 40% 22 0,88 1, 2, 3, 15, 4, 8, 11, 12, 20, 13, 14, 22, 18, 19, 9, 10, 6, 5, 16, 17, 21, 24, 7, 26

AVALUACIÓ CONTINUADA

 

1)     Examen final escrit: 50%. L’examen estarà molt centrat en les lectures obligatòries del curs. Caldrà demostrar una correcta comprensió del contingut de les lectures, així com un criteri personal propi a l’hora d’analitzar-les.

 

2)     Treball final: 40%. El treball consistirà en l’anàlisi d’un episodi històric relacionat amb el temari del curs, amb una extensió màxima de 10 pàgines. Es valorarà la diversitat de fonts emprades i la capacitat analítica i d’investigació.

 

3)     Participació a classe: 10%. L’estudiant podrà fer una presentació oral i en grup d’una de les lectures obligatòries del curs. També es valoraran les aportacions als debats posteriors a la presentació de les lectures.

 

AVALUACIÓ ÚNICA

 

L'avaluació única consistirà en un examen escrit amb preguntes generals (50%), un estudi de cas (25%) i un exercici d‟anàlisi de fonts (25%).

 

ALTRES CONSIDERACIONS

 

L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat més del 30% de les activitats d’avaluació.

En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o professora informarà l’alumnat del procediment i data de revisió de les qualificacions.

Per poder participar a l’examen de recuperació, l’estudiant ha d’haver estat prèviament avaluat en un conjunt d’activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total. També cal haver obtingut, com a mínim, un 3’5 en la qualificació final.

En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.

 

 

 


Bibliografia

LECTURES OBLIGATÒRIES 

 

Eric FONER, "Why Is There No Socialism in the United States?", History Workshop, No. 17 (Spring, 1984), pp. 57-80.

Michael J. SANDEL, Democracy's Discontent. America in Search of a Public Philosophy, Cambridge, Harvard University Press, pp. 250-273.

Emily S. ROSENBERG, "Consuming Women: Images of Americanization in the "American Century"", Diplomatic History, Vol. 23, No. 3 (Summer 1999), pp. 479-497.

Peter NOVICK, The Holocaust in American Life, Cambridge, Boston, Houghton, 1999, pp. 127-145.

Elaine Tyler MAY, "Cold War—Warm Hearth: Politics and the Family in Postwar America", in Steve FRASER and Gary GERSTLE, The Rise and Fall of the New Deal Order, 1930-1980, Princeton: Princeton University Press, 1989, pp. 153-181.

MALCOLM X and ALEX HALEY, The Autobiography of Malcolm X, New York, Random House, 2015, pp. 430-501.

Daniel J. SARGENT, A Superpower Transformed. The Remaking of American Foreign Relations in the 1970s, New York, Oxford University Press, 2015, pp. 198-228.

Richard RORTY, Achieving Our Country. Leftist Thought in Twentieth-century America, Cambridge, Harvard University Press, 1999, pp. 75-107.

Gary GERSTLE, The rise and fall of the neoliberal order: America and the world in the free market era, New York: Oxford University Press, 2022, pp. 189-229.

Michael KAZIN, "Trump and American Populism: Old Whine, New Bottles", Foreign Affairs, Vol. 95, No. 6 (November/December 2016), pp. 17-24.

 

BIBLIOGRAFÍA GENERAL 

 

Aurora BOSCH, Historia de los Estados Unidos, Barcelona: Crítica, 2010.

Mike DAVIS, Prisoners of the American dream: politics and economyin thehistory of the US working class, New York: Verso Books, 2018.

Roxanne DUNBAR-ORTIZ, La historia indígena de Estados Unidos, Madrid: Capitán Swing, 2018.

Barry EICHENGREEN, Hall of Mirrors. The Great Depression, the Great Recession, and the uses -and misuses- of history, Oxford: Oxford University Press, 2014.

Eric FONER, La Historia de la libertad en EE. UU., Barcelona: Península, 2010.

Richard HOFSTADTER, La tradición política norteamericana y los hombres que la formaron, México: Fondo de Cultura Económica, 1984.

Maurice ISSERMAN and Michael KAZIN, America divided: the civil war of the 1960s, New York: Oxford University Press, 2021.

Michael KAZIN, American dreamers: how the Left changed a nation, New York: Vintage, 2012.

Gabriel KOLKO, El siglo de las guerras: política, conflictos y sociedad desde 1914, Barcelona: Paidós Ibérica, 2005.

Melvyn P LEFFLER, Safeguarding democratic capitalism: U.S. foreign policy and national security, 1920-2015, Princeton: Princeton University Press, 2020.

Jill LEPORE, The story of America: essays on origins, Princeton: Princeton University Press, 2012.

James T. PATTERSON, El gigante inquieto: Estados Unidos de Nixon a G.W. Bush, Barcelona: Crítica, 2006.

David MACIEL, Juan GÓMEZ-QUIÑONES y Richard GRISWOLD DEL CASTILLO (coordinadores), La creación de la nación chicana: perspectivas historiográficas, Ciudad de México: Siglo Veintiuno Editores, 2018.

Amy C. OFFNER, Sorting out the mixed economy: the rise and fall of welfare and developmental states in the Americas, Princeton: Princeton University Press, 2021.

W. J. RORABAUGH, Kennedy yel sueño de los sesenta, Barcelona: Paidós, 2005.

Daniel J SARGENT, A superpower transformed: the remaking of American foreign relations in the 1970s, Oxford: Oxford University Press, 2017.

Thomas J. SUGRUE, Not Even Past: Barack Obama and the Burden of Race, Princeton: Princeton University Press 2010.

John A. THOMPSON, A Sense of Power: The Roots of America's Global Role, Ithaca: Cornell University Press, 2016.

Wyatt C WELLS, American capitalism, 1945-2000: continuity and change from mass production to the information society, Chicago: Ivan R. Dee, 2003.

Odd Arne WESTAD, La Guerra Fría, Barcelona: Galaxia Gutenberg, 2018.


Programari

---


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 50 Anglès primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 50 Anglès primer quadrimestre tarda