Logo UAB

Economia Europea

Codi: 106192 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2504216 Història, Política i Economia Contemporànies / Contemporary History, Politics and Economics OB 3

Professor/a de contacte

Nom:
Fco. Javier Asensio Ruiz De Alda
Correu electrònic:
javier.asensio@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Es recomana haver completat els cursos d'introducció a l'economia (I i II), Economía Pública i Economia Internacional.

 

 


Objectius

L'objectiu del curs és donar compte de l'evolució de l'economia europea en les dècades posteriors a la 2a Guerra Mundial, centrant-se en la creació de la unió monetària i les causes i conseqüències de la crisi financera. En fer-ho, es revisaran i debatran els debats sobre les diferents polítiques econòmiques que duu a terme la UE.


Competències

  • Diferenciar i analitzar el tipus de relacions que s'han establert en el segle passat entre els diversos agents socials, polítics i econòmics tant en marcs nacionals com regionals i internacionals.
  • Gestionar i aplicar dades a la resolució de problemes.
  • Identificar els principis analítics fonamentals en economia internacional, la globalització dels mercats i els processos d'integració econòmica.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements al seu treball o vocació d'una forma professional i posseeixin les competències que solen demostrar-se per mitjà de l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Treballar de manera cooperativa en equips multidisciplinaris i multiculturals implementant nous projectes.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar el balanç en termes de benestar de les diferents polítiques comercials.
  2. Analitzar l'impacte sobre el comerç internacional causat per un canvi en els recursos, i integrar la relació entre el creixement i el comerç internacional.
  3. Comprendre els principals indicadors de competitivitat dels països.
  4. Comprendre la necessitat i els efectes tant de les reformes polítiques i econòmiques dutes a terme des de la crisi en la Unió Econòmica i Monetària com de les pendents o en curs.
  5. Demostrar capacitat d'adaptació en entorns canviants.
  6. Demostrar iniciativa i capacitat de treballar de manera autònoma quan la situació ho requereixi.
  7. Descriure els moviments internacionals de factors i analitzar els mercats corresponents.
  8. Identificar avantatges comparatius.
  9. Identificar els determinants de les inversions estrangeres directes i de la migració internacional, així com l'impacte socioeconòmic que tenen en els països d'origen i destinació.
  10. Identificar els vincles que condicionen les relacions de lliure comerç internacional i, en general, limiten el procés de globalització.
  11. Identificar les característiques del procés d'integració econòmica i monetària a Europea, així com les seves causes i conseqüències.
  12. Identificar les característiques dels patrons de creixement econòmic a Europa durant la segona meitat del segle XX.
  13. Identificar les teories clàssiques i modernes del comerç internacional, així com l'evidència empírica associada.
  14. Interpretar els fets econòmics del món contemporani i la configuració actual de l'economia mundial.
  15. Liderar equips multidisciplinaris i multiculturals, implementar nous projectes, coordinar, negociar i gestionar els conflictes.
  16. Organitzar la feina adequadament, tant pel que fa a la gestió del temps com a l'ordenació i la planificació.
  17. Ponderar la incidència sobre els equilibris internacionals de les diferents polítiques comercials (quotes, aranzels, subsidis, etc.).
  18. Prendre decisions en situacions d'incertesa i mostrar un esperit emprenedor i innovador.
  19. Reconèixer els grups d'agents que es beneficien del comerç i grups d'agents que estan perjudicats pel comerç internacional.
  20. Reconèixer els principals determinants dels processos d'internacionalització de les empreses.
  21. Reconèixer les causes de la crisi financera i els impactes que té sobre els diferents sectors d'activitat i economies nacionals.
  22. Relacionar les teories i institucions amb la regulació del comerç internacional.
  23. Treballar en equip i ser capaç d'argumentar les propostes pròpies i validar o refusar raonadament els arguments d'altres persones.
  24. Trobar patrons de comerç en funció dels avantatges comparatius.
  25. Utilitzar les tecnologies de la informació disponibles i adaptar-se als nous entorns tecnològics.
  26. Vehicular la diversitat de productes amb la competència imperfecta i rendiments d'escala.

Continguts

1. Introducció i breu història
										
											
										
											2. La posada en marxa de la integració europea (1957-1982)

3. Creació de la Unió Europea (1982-1993) 4. De Maastricht a Lisboa (1993-2007) 5. Reptes i respostes posteriors a Lisboa (2007-2019) 6. La Unió Europea a la dècada de 2020 i més enllà (2019-) 7. Geoeconomia i sancions.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes 33,34 1,33 1, 2, 17, 26, 5, 6, 7, 24, 13, 8, 11, 12, 9, 10, 14, 15, 18, 16, 21, 20, 19, 22, 3, 4, 25, 23
Pràctiques 16,66 0,67 1, 2, 17, 26, 5, 6, 7, 24, 13, 8, 11, 12, 9, 10, 14, 15, 18, 16, 21, 20, 19, 22, 3, 4, 25, 23
Tipus: Supervisades      
Treballs 15 0,6 1, 2, 17, 26, 5, 6, 7, 24, 13, 8, 11, 12, 9, 10, 14, 15, 18, 16, 21, 20, 19, 22, 3, 4, 25, 23
Tutories 2 0,08 5, 15, 25, 23
Tipus: Autònomes      
Estudi autònom 78 3,12

L'assignatura es basarà en classes magistrals, els continguts de les quals seran la base de dos exàmens escrits. Es requeriran treballs específics d'assaig sobre temes concrets. L'assistència a classe també formarà part de la nota final.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
3 treballs a realitzar al llarg de curs 10% cadascun 1 0,04 1, 2, 17, 26, 5, 6, 7, 24, 13, 8, 11, 12, 9, 10, 14, 15, 18, 16, 21, 20, 19, 22, 3, 4, 25, 23
Dues proves escrites 35% each 4 0,16 1, 2, 17, 26, 5, 6, 7, 24, 13, 8, 11, 12, 9, 10, 14, 15, 18, 16, 21, 20, 19, 22, 3, 4, 25, 23

El curs savalua amb dos exàmens parcials, tres treballs (assaigs) i activitats de participació a classe.

Avaluació única: Qui opti per l'avaluació única haurà de seguir el procediment acordat per la facultat, demanant-ho dins el termini establert. L'avaluació consistirà en la realització d'una prova escrita (75%) i el lliurament dels tres treballs de curs (25%) a la data de l'examen final de l'assignatura.

Recuperació: En els casos en què se suspengui lassignatura amb una nota superior a 3.5, es podrà optar a una prova de recuperació. La nota més alta que es pot obtenir en aquesta prova és un 5.

L'estudiant/a rebrà la qualificació de "No avaluable" sempre que no hagi lliurat més de l'1/3 parts de les activitats d'avaluació.

Plagi: En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin  iverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.

 


Bibliografia

-Pomfret, R. (2021). The Economic Integration of Europe. Harvard University Press.
-Baldwin, R. & Wyplosz, C. (2022). The Economics of European Integration, 7th Edition.
McGraw Hill.


Programari

Full de càlcul


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 50 Anglès primer quadrimestre tarda
(TE) Teoria 50 Anglès primer quadrimestre tarda