Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2504216 Història, Política i Economia Contemporànies / Contemporary History, Politics and Economics | OB | 2 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No n'hi ha, tanmateix: la majoria de les assignatures s’imparteixen en anglès. Es considera indispensable que els/les estudiants comptin amb un nivell d’anglès corresponent al B2 del marc de referència europeu, malgrat que per l’accés dels estudiants al grau no es preveu una prova específica de nivell de competència lingüística en anglès.
Els objectius formatius d'aquesta assignatura són conèixer i analitzar la història de les extremes dretes i dels nacionalpopulismes entre el 1945 i l'actualitat. La matèria examinada en aquesta assignatura es refereix a la ideologia política, la proposta cultural, l’estratègia i organització dels moviments, partits i governs de caràcter neofeixista, ultradretista i nacionalpopulista després del final de la Segona Guerra Mundial al món occidental, amb atenció a la perspectiva de gènere.
El curs pretén que els/les estudiants s’acostumin a argumentar professionalment, com a historiadors/es. Al finalitzar l’assignatura, els/les estudiants tindran un coneixement de les especificitats d’aquest fenomen, així com de les seves fases, períodes i actors a escala mundial.
1. Introducció: Què és el feixisme? Què és el populisme?
2. Ressorgir de les cendres: el neofeixisme a l'Europa de la Guerra Freda
3. L'aggiornamento ideològic: Thiriart, De Benoist i la Nouvelle Droite
4. El populisme a la segona meitat del segle XX: de Perón a Berlusconi
5. Les ultradretes a la Postguerra Freda: nacionalpopulisme i extrema dreta 2.0
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Assistència a seminaris i sessions de tutoria | 6 | 0,24 | 5, 2, 3, 7, 6, 8, 17, 12, 14, 18, 16 |
Aula invertida | 4,5 | 0,18 | 2, 3, 10, 7, 4, 11, 13, 14, 18, 16 |
Classes teòriques | 45 | 1,8 | 6, 13, 12, 14, 18 |
Debats i discussions | 3 | 0,12 | 5, 2, 15, 3, 10, 7, 6, 8, 4, 9, 17, 13, 12, 14, 19, 18, 16 |
Tipus: Supervisades | |||
Presentació oral i preparació d'aquesta activitat | 20 | 0,8 | 5, 2, 15, 3, 10, 7, 6, 8, 9, 11, 17, 13, 12, 14, 1, 18, 16 |
Realització de resenyes, treballs i comentaris analítics | 12 | 0,48 | 5, 2, 15, 3, 7, 6, 8, 4, 9, 11, 17, 13, 12, 14, 1, 19, 18, 16 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi individual | 40 | 1,6 | 5, 3, 7, 6, 9, 17, 12, 14, 1, 19, 18 |
- Classes teòriques
- Assistència a seminaris i sessions de tutoria
- Lectura comprensiva de textos acadèmics
- Aprenentatge d’estratègies de cerca d’informació
- Debats i discussions
- Redacció de ressenyes, treballs i comentaris analítics
- Presentacions orals
- Estudi personal
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen escrit | 40% | 2 | 0,08 | 2, 15, 3, 7, 6, 4, 17, 13, 12, 14, 1, 18 |
Examen oral | 30% | 1 | 0,04 | 5, 2, 15, 3, 7, 6, 8, 4, 17, 13, 12, 14, 1, 18, 16 |
Flipped classroom | 15% | 4,5 | 0,18 | 5, 2, 15, 3, 10, 7, 6, 9, 11, 17, 13, 12, 14, 1, 19, 18, 16 |
Treball final | 15% | 12 | 0,48 | 5, 2, 15, 3, 7, 6, 9, 11, 17, 13, 12, 14, 1, 19, 18 |
L’avaluació és contínua. Els/les estudiants hauran de demostrar els seus progressos mitjançant la realització d’activitats i exàmens. Els terminis d’aquestes activitats d’avaluació s’indicaran en la calendarització el primer dia de classe. Totes les activitats tindran una data límit que haurà de ser acomplerta estrictament, segons el calendari de l’assignatura.
La ponderació dels diferents elements d’avaluació serà el següent:
- Examen escrit (40%)
- Examen oral (30%)
- Treball final (15%)
- Flipped classroom (15%)
Qüestions relacionades
La informació sobre l’avaluació, el tipus d’activitat d’avaluació i el seu pes en l’assignatura és merament informativa. El/La professor/a responsable de l’assignatura ho especificarà al seu inici.
Revisió de les activitats d’avaluació
En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o la professora informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i data de revisió de les qualificacions. Els/les estudiants han de concertar les revisions acord amb el/la professor/a.
Recuperació
Només tindran accés a la recuperació aquells/es alumnes que hagin presentat activitats el pes sigui equivalent al 66,6% (dos terços) o més de la nota final i que hagin obtingut una nota ponderada igual o superior a 3,5.
L’alumne/a només es presentarà a les activitats o proves no presentades o suspeses. En cap cas es podrà recuperar una qualificació mitjançant una prova final equivalent a el 100% de la nota.
En el moment de donar la qualificació final prèvia a la nota final de l’assignatura, el/la professor/a comunicarà per escrit el procediment de recuperació. El/La professor/a pot proposar una activitat de recuperació per cada activitat suspesa o no presentada o podrà agrupar diverses activitats.
Consideració de “no avaluable”
L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat més del 30% de les activitats d’avaluació.
Irregularitats en les activitats d'avaluació
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
Les activitats d’avaluació en què s’hagin produït irregularitats (com plagi, còpia, suplantació) queden excloses de la recuperació. Es considera com a “còpia” un treball que reprodueixi la totalitat o la major part de la feina d'un/a altre/a estudiant, i com “plagi” el fet de presentar com a propi una part o la totalitat d’un text d'un/a autor/a, és a dir, sense esmentar les fonts, ja sigui publicat en paper o en format digital. En el cas de còpia entre dos/dues alumnes, si no és possible saber qui ha copiat a qui, la sanció s’aplicarà a ambdós.
Altres consideracions
Es vetllarà per un ús del llenguatge no sexista i es tindrá en compte a l’avaluació.
Avaluació única
L'avaluació única es realitzarà en una única data d'avaluació i està formada per les evidències següents:
- Examen escrit: 40%
- Estudi de cas: 30%
- Comentari analític a partir de fonts primàries: 30%
S’aplicarà el mateix sistema de recuperació que per l’avaluació continuada.
Més informació: https://www.uab.cat/web/estudiar/grau/informacio-academica/avaluacio/en-que-consisteix-l-avaluacio-1345662177201.html
ALBANESE, Matteo (2022), Neofascism in Europe (1945–1989). A Long Cultural Journey, London: Routledge.
ALBANESE, Matteo & DEL HIERRO, Pablo (2016), Transnational Fascism in the Twentieth Century. Spain, Italy and the Global Neo-Fascist Network, London: Bloomsbury.
BAR-ON, Tamir (2013), Rethinking the French New Right: Alternatives to Modernity, London: Routledge.
CAIANI, Manuela & PARENTI, Linda (2016), European and American Extreme Right Groups and the Internet, London: Routledge.
CAMUS, Jean-Yves & LEBOURG, Nicolas (2017), Far-Right Politics in Europe, Cambridge-London: Harvard University Press.
CANOVAN, Margaret (1981), Populism, New York: Harcourt Brace Jovanovich.
CASALS, Xavier (1998), La tentación neofascista en España, Barcelona: Plaza & Janés.
EATWELL, Roger & GOODWIN, Matthew (2018), National Populism: The Revolt Against Liberal Democracy. London: Pelican.
FINCHELSTEIN, Federico (2017), From Fascism to Populism in History, Oakland: University of California Press.
FORTI, Steven (2021), Extrema derecha 2.0. Qué es y cómo combatirla, Madrid: Siglo XXI de España.
GALLEGO, Ferran (2006), Una patria imaginaria. La extrema derecha española (1973-2005), Madrid: Síntesis.
GALLEGO, Ferran (2007), Neofascistas. Democracia y extrema derecha en Francia e Italia, Barcelona:DeBolsillo.
GRIFFIN, Roger (2020), Fascism: A Quick Immersion, New York: Tibidabo Publishing.
IGNAZI, Piero (2003), Extreme Right Parties in Western Europe, Oxford: Oxford University Press.
MAMMONE, Andrea (2015), Transnational Neofascism in France and Italy, Cambridge: Cambridge University Press.
MCINTYRE, Lee (2018), Post-Truth, Cambridge: MIT Press.
MUDDE, Cas (2019), The Far Right Today, Cambridge: Polity Press.
MUDDE, Cas & ROVIRA KALTWASSER,Cristóbal (2017), Populism: A Very Short Introduction, Oxford: Oxford University Press.
MÜLLER, Jan-Werner (2017), What is Populism?, Philadelphia: University of Pennsylvania Press.
NAGLE, Angela (2017), Kill All Normies: Online Culture Wars from 4chan and Tumblr to Trump and the Alt-Right, Winchester-Washington: Zero Books.
NORRIS, Pippa & INGLEHART, Ronald (2019), Cultural Backlash. Trump, Brexit and Autoritharian Populism, Cambridge: Cambridge University Press.
PALLAVER, Günther; GEHLER, Michael & CAU, Maurizio (Eds.) (2018), Populism, Populists, and the Crisis of Political Parties. A comparison of Italy, Austria, and Germany 1990-2015,Bolonia-Berlin: Il Mulino-Duncker & Humbolt.
PAXTON, Robert O. (2004), The Anatomy of Fascism, New York: Alfred A. Knopf.
PEREYRA DOVAL, Gisela & SOUROUJON, Gastón (2021), Global Resurgence of the Right. Conceptual and Regional Perspectives, London: Routledge.
RODRIGO, Javier & FUENTES, Maximiliano (2022), Ellos, los fascistas. La banalización del fascismo y la crisis de la democracia, Barcelona: Deusto.
ROVIRA KALTWASSER, Cristóbal; TAGGART, Paul; OCHOA ESPEJO, Paulina & OSTIGUY, Pierre (Eds.) (2019), The Oxford Handbook of Populism, Oxford: Oxford University Press.
RYDGREN, Jens (Ed.) (2018), The Oxford Handbook of Radical Right, Oxford: Oxford University Press.
SAJÓ, András; UITZ, Renáta & HOLMES, Stephan (2023), Routledge Handbook of Illiberalism, London: Routledge.
SEDGWICK, Mark (Ed.) (2019), Key Thinkers of the Radical Right: Behind the New Threat to Liberal Democracy, Oxford: Oxford University Press.
VEIGA, Francisco; GONZÁLEZ-VILLA, Carlos; FORTI, Steven et alii (2019), Patriotas indignados. Sobre la nueva ultraderecha en la Posguerra Fría. Neofascismo, posfascismo y nazbols, Madrid: Alianza.
No es necessita programari específic per a seguir i superar l'assignatura, més enllà del domini de Moodle.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 50 | Anglès | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 50 | Anglès | primer quadrimestre | tarda |