Logo UAB

Història Econòmica Mundial

Codi: 106184 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2504216 Història, Política i Economia Contemporànies / Contemporary History, Politics and Economics FB 1

Professor/a de contacte

Nom:
Anna Maria Aubanell Jubany
Correu electrònic:
anna.aubanell@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Es considera indispensable que l' estudiantat compti amb un nivell d’anglès corresponent al B2 del marc de referència europeu, malgrat que per l’accés de l'estudiantat al grau no es preveu una prova específica de nivell de competència lingüística en anglès.  

No hi ha cap prerequisit oficial per a seguir correctament l'assignatura. No obstant, és recomanable que l'alumnat tingui una base mínima d'Economia, Història i Geografia, per tal de poder treure el màxim profit de les lliçons, lectures i exercicis


Objectius

- Analitzar la complexitat i la dinàmica dels processos econòmics.

- Identificar i explicar els principals determinants que han fet possible períodes de creixement, estabilitat econòmica, recessió i crisis a escala nacional i internacional.

- Establir els factors explicatius dels processos de globalització econòmica.

- Analitzar les causes i conseqüències de la desigualtat entre països i entre individus generada pel desenvolupament econòmic capitalista.

- Estudiar les revolucions tecnològiques i el seu impacte en l'economia i en l'organització empresarial.

- Avaluar i comparar la sostenibilitat dels models històrics de desenvolupament econòmic.

- Examinar les diferències entre dones i homes (diferències de gènere) en el mercat laboral, en l'accés als recursos econòmics i en el benestar general.


Competències

  • Diferenciar i analitzar el tipus de relacions que s'han establert en el segle passat entre els diversos agents socials, polítics i econòmics tant en marcs nacionals com regionals i internacionals.
  • Explicar i sintetitzar coneixements adquirits en un nivell avançat de llengua anglesa.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants d'índole social, científica o ètica.
  • Reconèixer i contextualitzar textos referents a la història contemporània recent.
  • Vincular qüestions fonamentals de l'actualitat econòmica amb desenvolupaments econòmics anteriors partint dels principals elements de la història econòmica contemporània.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar en termes històrics els problemes econòmics actuals, per avaluar millor les possibilitats evolutives dels sistemes econòmics.
  2. Comparar succintament casos nacionals i/o regionals diferents dins d'un mateix marc internacional.
  3. Descriure l'evolució històrica de les institucions econòmiques i la varietat d'experiències econòmiques del passat per entendre el present.
  4. Escriure en llengua anglesa una ressenya d'una publicació, un videodocumental o un acte (conferència-seminari) adequada al contingut d'una o més assignatures de la matèria.
  5. Expressar una opinió fonamentada sobre el caràcter, la perspectiva i el rigor de textos referents al contingut de la matèria.
  6. Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants d'índole social, científica o ètica.
  7. Reconèixer i explicar diferents casos –nacionals i regionals– de relacions entre els diversos agents socials de la història contemporània.

Continguts

 

1.      L’ECONOMIA PRE-INDUSTRIAL

1.1.   Els límits al creixement de la població: el sostre malthusià

1.2.   Agricultura, Comerç i Manufactura

 

2.      LA REVOLUCIÓ INDUSTRIAL. ELS CANVIS ESTRUCTURALS EN LA SOCIETAT I L’ECONOMIA 

2.1   La revolució agrària

2.2   La transició demogràfica

2.3   Condicionants de la revolució industrial

2.4   Canvi tècnic i organitzatiu

2.5   Creixement econòmic modern i nivells de vida

 

3.    LA DIFUSIÓ DE LA INDUSTRIALITZACIÓ (1830-1913)

3.1.    La difusió de la industrialització a Europa

3.2.   L’eclosió de la segona revolució tecnològica

3.3.   L’auge dels EUA

 

4.      LA FORMACIÓ D'UNA ECONOMIA INTERNACIONAL  (1860-1913)

4.1.   La revolució en el transport terrestre i marítim  i en les comunicacions

4.2.   Els processos migratoris regionals i intercontinentals

4.3.   Les relacions comercials

4.4.   Mercats de capitals

4.5.   La formació d'un sistema monetari internacional

4.6.   Les divergències en el procés de desenvolupament econòmic mundial

 

5.      LA CRISI DEL CAPITALISME LIBERAL (1914-1945)

5.1.   La Primera Guerra Mundial i les seves repercussions econòmiques

5.2.   El creixement desequilibrat dels anys vint

5.3.   La Gran Depressió de 1929-33 i les polítiques anticrisi

5.4.   La Segona Guerra Mundial (1939-45): els factors econòmics del conflicte

5.5.   El paper dels Estats Units i la recuperació econòmica d'Europa Occidental i Japó

 

6.      EL NOU ORDRE MUNDIAL I EL CREIXEMENT ECONÒMIC (1945-1973)

6.1.   Els Acords de Bretton Woods i el nou ordre econòmic internacional

6.2.   Les economies capitalistes avançades(L’edat daurada del capitalisme)

6.3.   Les economies del bloc socialista

6.4.   Descolonització i subdesenvolupament al Tercer Món

 

7.      CANVI ESTRUCTURAL, TERCERA REVOLUCIÓ TECNOLÒGICA I SEGONA GLOBALITZACIÓ (ELS DARRERS 50 ANYS)

7.1.   La crisi de 1973-84 i les reaccions

7.2.   Els actors del nou model de creixement

7.3     La tercera revolució tecnològica, globalització i desequilibris5.3. La tercerarevolució tecnològica, globalització i desequilibris


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes pràctiques 17 0,68 3, 5, 2, 1, 7, 6, 4
Classes teòriques 33 1,32 3, 5, 2, 1, 7, 6
Tipus: Supervisades      
Tutoria 10,5 0,42 3, 5, 2, 1, 7, 6
Tipus: Autònomes      
Lectura i estudi 58 2,32 3, 5, 2, 1, 7, 6, 4
Preparació d'exercicis pràctics 28 1,12 3, 5, 2, 1, 7, 6

1. Lliçó magistral

La professora realitzarà una conceptualització analítica i una síntesi actualitzada de cada un dels temes d'estudi. L'objectiu d'aquesta activitat és facilitar la transmissió de coneixements i la motivació per a l'anàlisi històrica, que s'enfoquen per tal de potenciar un aprenentatge actiu i cooperatiu.

2. Sessions pràctiques

L'objectiu d'aquestes sessions és fomentar, a més dels coneixements específics de l'assignatura, la millora i l'adquisició de diverses competències transversals per part de l'estudiantat. A l'aula es treballaran problemes o qüestions plantejades en relació amb diferents aspectes del temari que l'alumnat de forma individual haurà treballat prèviament amb les lectures o materials indicats.

3. Treball individual de l'alumnat a partir de lectures i recerca d'informació.

El treball dirigit es complementa amb el treball individual o en grup autònom. L'objectiu d'aquesta activitat és potenciar la independència de l'alumnat en el procés d'aprenentatge i dotar d'eines analítiques que fomentin la seva capacitat crítica.

4. Tutories

La professora de l'assignatura estarà a disposició de l'alumnat en els horaris establerts per a resoldre els dubtes.

5. Campus Virtual de l'assignatura

El Campus Virtual compta amb tota la informació rellevant per al seguiment de l'assignatura i els diferents tipus de materials que la professora considera bàsics per avançar en el procés d'aprenentatge.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen final 40% de la nota final 2 0,08 3, 5, 2, 1, 7, 6
Examen parcial 40% de la nota final 1,5 0,06 3, 5, 2, 1, 7, 6
Exercici pràctic 1 5% de la nota final 0 0 5, 2, 1, 7, 6, 4
Exercici pràctic 2 5% de la nota final 0 0 3, 5, 2, 1, 7
Exercici pràctic 3 5% de la nota final 0 0 3, 5, 2, 1, 7, 6
Exercici pràctic 4 5% de la nota final 0 0 3, 2, 1, 7, 6

L'avaluació consisteix en:

- Quatre exercicis pràctics. Cada exercici té un pes del 5% de la nota de curs.

- Un examen parcial format per dues parts que valen cadascuna el 50% de la nota de l'examen. La primera part consisteix en vint preguntes de test que puntuaran: 0,5 punts si la resposta és correcta; -0,17 punts si la resposta és incorrecta; 0 punts si no es respon la pregunta. La segona part consta de quatre preguntes d’extensió limitada amb una nota màxima de 2,5 punts cadascuna. El pes de l’examen parcial és un 40% de la nota de curs.

- Un examen final format per dues parts que valen cadascuna el 50% de la nota de l'examen. La primera part consisteix en vint preguntes de test que puntuaran: 0,5 punts si la resposta és correcta; -0,17 punts si la resposta és incorrecta; 0 punts si no es respon la pregunta. La segona part consta de quatre preguntes d’extensió limitada amb una nota màxima de 2,5 punts cadascuna. El pes de l’examen final és el 40% de la nota de curs.

Les preguntes se centraran en la matèria explicada a les sessions de teoria i de pràctiques i el contingut dels materials docents indicats pel professorat.

Prova de síntesi: L'alumnat repetidor que vulgui optar per la prova de síntesi haurà de sol·licitar-ho a la professora o professor del grup via correu electònic abans del 28 de febrer. L'examen de síntesi es realitzarà el dia de l'examen final. Aquest examen consistirà en 40 preguntes de test (amb un pes del 40%), sis preguntes d’extensió limitada (40% de la nota) i la resolució de dos exercicis pràctics (20% de la nota). 

Avaluació única: L'alumnat que opti per l'avaluació única ha de sol·licitar-ho mitjançant un formularien el període establert per la Facultat. L'avaluació única, que tindrà lloc el dia de l'examen final, consistirà en tres proves: un examen tipus test de 40 preguntes (40% de la nota), un examen de sis preguntes d'extensió limitada (40% de la nota) i la resolució de dos exercicis pràctics (20% de la nota). 

 Calendari d’activitats d’avaluació

Les dates dels quatre exercicis d'avaluació es publicaran al Campus Virtual el primer dia de classe. Aquestes proves no es reprogramaran per cap motiu. Si un estudiant / una estudianta no pot assistir al dia anunciat a realitzar la prova obtindrà la puntuació de zero i no tindrà la possibilitat de fer aquesta prova un altre dia.

Les dates dels exàmens parcial i final es publicaran al Campus Virtual el primer dia de classe.

La data de l'examen de síntesis i de l'avaluació única serà la de l'examen final que es publicarà al campus virtual de l'assignatura el primer dia de classe.

La data de l'examen de recuperació la fixarà el Deganat de la Facultat.

"La programació de les proves d’avaluació no es podrà modificar, tret que hi hagi un motiu excepcional i degudament justificat pel qual no es pugui realitzar un acte d’avaluació. En aquest cas, les persones responsables de les titulacions, prèvia consulta al professorat i a l’estudiantat afectat, proposaran una nova programació dins del període lectiu corresponent." Apartat 1 de l'Article 115. Calendari de les activitats d’avaluació (Normativa Acadèmica UAB)

Procediment de revisió de les qualificacions

En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o professora informarà l’alumnat (CampusVirtual) del procedimentidata derevisió de les qualificacions.

 

Examen de Recuperació

“Per participar al procés de recuperació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats que representi un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul.” Apartat 3 de l'Article 112 ter. La recuperació (Normativa Acadèmica UAB). L’alumnat que opti per l’avaluació única ha d’haver realitzat totes les proves previstes a l’avaluació única. Addicionalment l’alumnat ha d’haver obtingut una qualificació mitjana final de l’assignatura compresa entre 3,5 i 4,9.

L’examen de recuperació consta de dues parts que valen cadascuna el 50% de la nota de l'examen. La primera part consisteix de vint preguntes test que puntuaran 0,5 punts si la resposta és correcta, -0,17 punts si la resposta és incorrecta i 0 punts si no es respon la pregunta. La segona part consta de quatre preguntes d'extensió limitada de 2,5 punts cadascuna.

L'estudiant que es presenti a l'examen de recuperació i el superi aprovarà l'assignatura amb una nota de 5. En cas contrari mantindrà la nota final.

S’aplicarà el mateix sistema de recuperació a l’alumnat que opti per l’avaluació única o la prova de síntesi.

L’alumnat rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi realitzat més d’1/3 parts de les activitats d'avaluació.

Irregularitats en actes d’avaluació:

En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificaràamb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.

No són recuperables els actes d’avaluació en els que hi hagi hagut irregularitats.


Bibliografia

Allen, Robert (2011) Global Economic History. A very short Introduction, Oxford: OUP.

Di Vittorio, Antonio (ed.) (2006) An Economic History of Europe. London: Routledge. https://login.are.uab.cat/login?url=http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=edsebk&AN=171273&site=eds-live

Livi Bacci, Massimo (2017) A Concise history of world population. Malden: Blackwell. https://login.are.uab.cat/login?url=http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=edsebk&AN=1453379&site=eds-live

Zamagni, Vera (2018) An Economic History of Europe since 1700, Agenda Publishing.


Programari

Excel, Word i PowerPoint.


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 50 Anglès segon quadrimestre tarda
(TE) Teoria 50 Anglès segon quadrimestre tarda