Logo UAB

Estructures Socials Contemporànies

Codi: 106179 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2504216 Història, Política i Economia Contemporànies / Contemporary History, Politics and Economics FB 1

Professor/a de contacte

Nom:
Sergi Vidal Torre
Correu electrònic:
sergi.vidal@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

- La majoria de les assignatures s’imparteixen en anglès. Es considera indispensable que els estudiants comptin amb un nivell d’anglès corresponent al B2 del marc de referència europeu, malgrat que per l’accés dels estudiants al grau no es preveu una prova específica de nivell de competència lingüística en anglès.  


Objectius

El curs té per objetiu familiaritzar els i les estudiants del grau amb les principals aportacions de la sociologia sobre els processos d'estructuració de la desigualtat social contemporanis. Es treballaran les diferents aproximacions teòriques als eixos d'estructuració de la desigualtat (especialment els de classe, gènere, ètnia i edat) i la seva aplicació empírica fent especial atenció als processos actuals d’estructuració. Tant les aproximacions teòriques com el marc històric es circumscriuen, bàsicament, a la formació de les societats capitalistes patriarcals occidentals.


Competències

  • Contrastar les principals teories polítiques contemporànies.
  • Explicar i sintetitzar coneixements adquirits en un nivell avançat de llengua anglesa.
  • Gestionar i aplicar dades a la resolució de problemes.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre información idees, problemes i solucions a un públic tan especialitzat com no especialitzat

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar des d'una perspectiva comparada les diferents lectures ideològiques de la desigualtat
  2. Comparar els diferents enfocaments teòrics sobre l'estructura social.
  3. Definir les implicacions dels principals debats sociològics sobre l'estructura social.
  4. Demostrar un bon nivell d'expressió escrita en diferents registres.
  5. Descriure i comentar valorativament els nous plantejaments del pensament demoliberal.
  6. Escriure en llengua anglesa una ressenya d'una publicació, un videodocumental o un acte (conferència-seminari) adequada al contingut d'una o més assignatures de la matèria.
  7. Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  8. Que els estudiants puguin transmetre información idees, problemes i solucions a un públic tan especialitzat com no especialitzat
  9. Recollir, processar i analitzar informació de manera crítica.
  10. Relacionar les definicions i les explicacions de la desigualtat amb els debats teòrics i metodològics generals.

Continguts

1. Funcions i disfuncions de la desigualtat
2. L'estructura de la desigualtat
3. Les classes dominants, les elits i el poder
4. La pobresa
5. La mobilitat social: Tendències i patrons
6. Educació i reproducció
7. Mercats laborals i desigualtat
8. Xarxes i capital social
9. Raça, ètnia i origen migratori
10. Les desigualtats de gènere
11. Les conseqüències de la desigualtat
12. El futur de la desigualtat


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes i seminaris 53 2,12 1, 2, 3, 10, 8
Tipus: Supervisades      
Tutories 4 0,16 1, 9, 7
Tipus: Autònomes      
Lectura de textos, treball en equip i redacció textos 91 3,64 1, 9, 2, 3, 4, 10, 8, 7, 6

Classes magistrals

Lectura de textos
Comentaris de textos
Treball d'anàlisi empírica

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Exàmen 50% 2 0,08 1, 9, 2, 3, 4, 5, 10, 6
Treball en equip 25% 0 0 1, 9, 2, 3, 4, 10, 8, 7
Treball individual 25% 0 0 1, 9, 2, 3, 4, 5, 10, 6

Tant l'avaluació continuada com l'avaluació única consta del lliurament de 3 evidències, cap de les quals no representa més del 50% de la qualificació final.

L'avaluació continuada consistirà de treballs individuals (25%), treballs en equip (25%) i proves escrites / exàmen (50%).

L’avaluació única consistirà en la redacció de dues ressenyes dels textos de lectura obligatòria (10% cadascuna), un treball escrit sobre un tema específic que s'inscriu en el marc de l'assignatura (30%) i una prova escrita/ exàmen (50%).

Al començament de curs es lliurarà una guia detalla de les activitats a realitzar i els terminis de lliurament corresponents. L’alumnat que accedeixi a l’avaluació única haurà de lliurar totes les evidències el dia de l’examen.

L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat més del 1/3 parts de les activitats d’avaluació.

Recuperació: La prova de recuperació és una prova de síntesi que en cap cas supleix treballs o exercicis exigits per a l'avaluació continuada o l'avaluació única. La nota mínima per a presentar-se a l'examen de recuperació és de 3,5. Per poder accedir a la recuperació caldrà haver estat prèviament avaluat/da de com a mínim dues terceres parts de l’assignatura. La Facultat de Lletres indicarà a través del seu calendari las dates de recuperació.

En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.


Bibliografia

Grusky David B, Weisshaar Katherine R. Social stratification : class, race, and gender in sociological perspective . Fourth edition. New York: Routledge, Taylor & Francis Group; 2018.

Grusky David B, Szonja Szelényi. The Inequality Reader : Contemporary and Foundational Readings in Race, Class, and Gender. Boulder, CO:Westview Press, 2011.

León Berna, Javier Carbonell, Javier Soria. La desigualdad en España. Madrid: Lengua de Trapo; 2024.

Requena Miguel, Leire Salazar, Jonas Radl. Estratificación Social. Madrid: Mc Graw Hill; 2013.

Grusky David B. i Weisshaar Katherine R. ens ofereixen una perspectiva sociològica sobre l'estratificació social, incloent-hi les dimensions de classe, raça i gènere. El compendi consta d’una recopilació exhaustiva de més d'un centenar d'articles clàssics i contemporanis. Durant el curs, s'assignaran les lectures obligatòries, que seran avaluades, i també es recomanaran altres treballs i recursos relacionats amb els capítols d'aquest volum. Tant el llibre com les versions en línia estan disponibles a la biblioteca de la UAB, oferint als estudiants accés convenient a aquest recurs essencial. 


Programari

-


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 50 Anglès primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 50 Anglès primer quadrimestre tarda