Logo UAB

Pràctiques Externes Integrades

Codi: 106139 Crèdits: 12
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2500891 Infermeria OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
Mariela Patricia Aguayo Gonzalez
Correu electrònic:
marielapatricia.aguayo@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Ciències psicosocials

Comunicació terapèutica

Bases metodològiques de la infermeria

Pràcticum I, II , III , IV , V, VI

Per coherència amb el progrés de l'adquisició del nivell competencial, que s'adquireix de manera gradual, és

MOLT RECOMANABLE que l'estudiant hagi superat les assignatures abans esmentades.

Important: No és possible fer dos pràcticums que coincideixin en el temps.

L' estudiant adquirirà el compromís de preservar la confidencialitat i secret professional de les dades a les quals pot tenir accés a causa del procés d'aprenentatge en els serveis assistencials. També haurà de mantenir una actitud d'ètica professional en totes les seves accions. En aquest sentit l'estudiant que es matriculi en aquesta assignatura es compromet a aplicar la "Normativa del Pràcticum en Infermeria", i les "Recomanacions de conducta dels estudiants de la Facultat de Medicina" . Tots dos documents estan disponibles en el següent enllaç: www.uab.cat/medicina dins de l'apartat Graus: Infermeria; Pràcticum *Aplicació del "Protocolo mediante el que se determinan pautas básicas destinadas a asegurar y proteger el derecho a la intimidad del paciente por los alumnos y residentes en Ciencias de la Salud" (Documento BOE-A-2017-1200):

Les direccions dels centres hospitalaris en els que els estudiants fan pràctiques clíniques ens faran arribar les instruccions per tal que se signi el document de confidencialitat i, si escau, la targeta identificativa. Els/les  estudiants hauran de seguir la normativa que es penjarà al campus virtual de les assignatures. El no compliment d'aquesta normativa suposarà no poder realitzar les pràctiques i per tant el suspens d'aquesta.


Objectius

Introducció

L'envelliment de la població, principalment a causa de l'augment de l'esperança de vida de les persones, es tradueix en la necessitat d'una millora en la qualitat de vida i de les prestacions sanitàries rebudes. Això

comporta l'exigència de comptar amb professionals altament qualificats i preparats per a oferir cures d'infermeria en les quals es contempli la complexitat de la persona i del seu entorn.

Aquesta assignatura pretén que, a través dels coneixements adquirits durant tota la formació professional, la/ l'estudiant sigui capaç de realitzar una completa valoració i intervenció dels pacients assignats basant-se en les seves necessitats, i seguint el model de Virginia Henderson.

Objectius

Objectiu general

La/L'estudiant ha de proporcionar cures complexes centrat en les necessitats del pacient des d'una mirada

biopsicosocial.

Objectius específics

1.Desenvolupar el rol professional a totes les àrees d'acompliment.

2.Utilitzar l'evidència científica i recerca bibliogràfica per a la valoració, programació execució i avaluació de les cures d'infermeria.

3.Aprofundir en el millora de les habilitats de comunicació i escolta activa de la persona atesa.

4.Integrar-se en l'equip interdisciplinari i participar en totes les funcions que li pertoquen en el desenvolupament del rol professional.

5.Gestionar i intervenir de manera eficaç en els plans de cures en situacions complexes.

6.Afavorir el desenvolupament d'un pensament crític en el desenvolupament de totes les etapes del procés d'atenció d'infermeria.

7.Aplicar un judici crític en la presa de decisions d'infermeria.

8.Afavorir la resolució de conflictes d'una manera autònoma i assertiva durant l'exercici del seu rol com a estudiant.

 


Competències

  • "Demostrar que es comprenen, sense prejudicis, les persones: considerar-ne els aspectes físics, psicològics i socials, com a individus autònoms i independents; assegurar que es respectin les seves opinions, creences i valors, i garantir el dret a la intimitat, a través de la confidencialitat i el secret professional."
  • Actuar en l’àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Basar les intervencions infermeres en l'evidència científica i en els mitjans disponibles.
  • Oferir una atenció sanitària tècnica i professional adequada a les necessitats de salut de les persones ateses, d'acord amb l'estat de desenvolupament dels coneixements científics de cada moment i amb els nivells de qualitat i seguretat que s'estableixen a les normes legals i deontològiques aplicables.
  • Planificar i dur a terme cures infermeres dirigides a persones, famílies o a grups, orientades als resultats en salut, i avaluar-ne l'impacte a través de guies de pràctica clínica i assistencial que descriuen els processos pels quals es diagnostica, tracta o cuida un problema de salut.
  • Protegir la salut i el benestar de les persones o grups atesos garantint la seva seguretat.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar les diferències per sexe i les desigualtats de gènere en l'etiologia, l'anatomia, la fisiologia i les patologies en el diagnòstic diferencial, les opcions terapèutiques, la resposta farmacològica, el pronòstic i en les cures infermeres.
  2. Analitzar les intervencions infermeres justificant-les amb evidències científiques i aportacions d'experts que les sustentin.
  3. Aplicar a la pràctica assistencial els coneixements i habilitats adquirits.
  4. Aplicar el procés d'infermeria per proporcionar i garantir el benestar, la qualitat i la seguretat a les persones cuidades.
  5. Aplicar l'evidència científica en la planificació i el desenvolupament de les cures infermeres.
  6. Aplicar una relació respectuosa amb l'usuari, la família i l’equip de salut sense emetre judicis de valor.
  7. Avaluar periòdicament les situacions de salut i les intervencions d'infermeria prestades.
  8. Demostrar habilitat en l'execució de procediments i tècniques d'infermeria.
  9. Identificar guies de pràctica clínica específiques per a cada etapa del cicle vital.
  10. Planificar les cures d'infermeria de manera individualitzada i adaptada a cada situació de la pràctica clínica.
  11. Prestar cures infermeres integrals i individualitzades tant a l'individu i famílies com a comunitats, i avaluar-ne els resultats obtinguts.
  12. Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  13. Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  14. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  15. Reconèixer les situacions de risc vital.
  16. Valorar de manera integral les situacions de salut utilitzant eines com ara l'exploració física, les proves complementàries i l'entrevista d'infermeria.
  17. Valorar el risc i protegir la salut de les persones garantint-ne la seguretat.

Continguts

Continguts

Tots aquells continguts relacionats amb la planificació i desenvolupament del procés d'atenció d'infermeria com una metodologia científica i de resolució de problemes, sota el marc d'un model conceptual d'infermeria, d'acord amb els patrons funcionals i diagnòstics d'infermeria, amb la finalitat de desenvolupar el rol de col·laboració i el rol autònom infermer, reconeixent la complexitat de les cures de la persona atesa i família.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Supervisades      
PRÀCTICUM AMB DIRECTRIUS (PRCUM) 291 11,64 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17
Tipus: Autònomes      
Quaderns reflexius 9 0,36 1, 2, 6, 12, 13

Metodologia

La metodologia d'aquesta assignatura es basa en la pràctica clínica principalment a través de la planificació, execució i avaluació de les cures d'infermeria, basades en l'atenció integral de la salut, a través de la cooperació multiprofessional, la integració dels processos i la continuïtat assistencial.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Avaluació durant les pràctiques al centre assistencial 60% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17
Quaderns reflexius 40% 0 0 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 15, 16

Dins de pla d'estudis del Grau d'infermeria, les assignatures Pràcticums formen part de la matèria Pràcticas Externas.

Les competències i resultats d'aprenentatge de la matèria Pràctica Externa es treballaran i s'avaluaran al llarg dels diferents pràcticums en funció del context i àmbit on es desenvolupin cadascú dels pràcticums. Al llarg del desenvolupament de les estades de pràctica clínica de 2n a 4t curs es vetllarà per l'assoliment de totes les competències de pràctica clínica de la titulació.

La qualificació final de l'assignatura correspon a la suma de la nota de les pràctiques clíniques i l'obtinguda en les sessions de seminari.

Composició de la nota final:

60% de la nota correspon a les pràctiques clíniques

40% de la nota correspon al desenvolupament dels quaderns reflexius

Per aprovar l'assignatura caldrà tenir aprovades les pràctiques clíniques i els quaderns amb una nota mínima de 5.

Pràctiques clíniques

Avaluació continuada i formativa al llarg del període: a la meitat del període la professora responsable juntament amb la infermera farà un resum de la informació obtinguda fins al moment i la comentarà amb la o l'estudiant. En aquesta avaluació de caràcter formatiu es treballarà el nivell d'assoliment dels objectius plantejats, els punts forts a destacar i els punts febles a millorar amb les recomanacions pertinents. De la mateixa manera l'estudiant farà la seva autoavaluació i la comentaràamb la professora.

Avaluació finalista: en finalitzar el període de pràctiques clíniques, la infermera farà l'avaluació de l'estudiant per escrit a través del document d'avaluació corresponent, així com també li farà el feedback. De la mateixa manera l'estudiant farà la seva autoavaluació i la comentarà amb la infermera i la professora. L'assistència és obligatòria en la totalitat de les hores programades i en el torn i horari assignat. Les faltes d'assistència justificades s'hauran de recuperar dins del període de pràctiques clíniques programades prèvia informació i autorització del professor responsable i del servei de pràctiques.

Avaluació continuada i formativa al llarg del període a través del desenvolupament d'activitats setmanals indicades pel professor.

Inassistències

Es considera una falta justificada la que correspongui a les següents situacions:

- Defuncions de familiars de primer i segon grau de consanguinitat

- Visita mèdica programada

- Malalties programades

- Malalties agudes

- Examen de carnet de conduir

- Exàmens oficials universitaris

- Proves oficials d'idiomes

En tots els casos és obligatori el justificant corresponent. Caldrà recuperar les hores en cas de la no

assistència a pràctica clínica.

Per cada falta no justificada es restarà de la nota final (de 0 a 10)0,5 punts.

Es considerarà NO avaluat l'estudiant que NO hagi realitzat totes les pràctiques i no hagi superat l'assignatura

per mitjà de l'avaluació continuada.

Es considerarà NO avaluat l'estudiant que NO hagi realitzat algun dels dos mòdulsprevistos en l'avaluació.

Obtenció de la qualificació final:

Suspès: <5

Aprovat: <7

Notable: <9

Excel·lent: = o > 9

 IMPORTANT: AQUESTA ASSIGNATURA NO PREVEU AVALUACIÓ ÚNICA

 


Bibliografia

Recomanada

  • Chalifour, J. La Relación de Ayuda en Cuidados de Enfermeria. Una perspectiva Holística y Humanista. Barcelona: S.G. Editores S.A; 1994
  • Dominguez, C.; Rodriguez, J.A.; De miguel, J. Sociología y Enfermería. Madrid: Ediciones Pirámide; 1983 Gálvez Toro A. Enfermería basada en la evidencia: cómo incorporar la investigación a la práctica de los cuidados. Granada: Fundación Índex; 2007.
  • Peplau, H. Relaciones interpersonales en Enfermería. Barcelona: Salvat; 1990.

Programari

-


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(SCC) Seminaris de casos clínics 301 Català/Espanyol anual matí-mixt
(SCC) Seminaris de casos clínics 302 Català/Espanyol anual matí-mixt