Logo UAB

Intervencions en Salut Mental

Codi: 106129 Crèdits: 3
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2500891 Infermeria OT 4

Fe d'errades

A l’equip docent de l’assignatura, el professor David Giménez Díez (David.Gimenez@uab.cat) substitueix a la professora Nathalia Rodriguez Zunino com a responsable de l’assignatura.

Professor/a de contacte

Nom:
Nathalia Francis Rodriguez Zunino
Correu electrònic:
nathaliafrancis.rodriguez@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No hi ha prerequisits, però es recomana haver cursat les assignatures de Ciències Psicosocials

Comunicació Terapèutica

Bases metodològiques de la infermeria

Metodologia Científica i Bioestadística


Objectius

INTRODUCCIÓ

Els professionals de la salut a la comunitat i als hospitals generals, igual que els adscrits a institucions psiquiàtriques, sovint s'enfronten amb malalts amb símptomes de trastorns emocionals que no requereixen el tractament d'un psiquiatre, però que tenen una importància suficient per a obligar una intervenció significativa de part del professional d'infermeria.

El professional familiaritzat amb els patrons de conducta i els avantatges i els inconvenients de les diferents intervencions serà capaç de desenvolupar el seu paper amb facilitat, comprensió i efectivitat.

La infermeria de salut mental té com a objectiu fomentar i mantenir conductes que contribueixin a la integritat dels malalts (el malalt pot ser una persona, una família, un grup o tota la comunitat).

La infermera utilitzarà el procés d'infermeria, un sistema per prendre decisions infermera que inclou la valoració, la planificació, l'execució i l'avaluació. El procés guia la infermera a donar cura de qualitat al client i família a qualsevol lloc.

Seguint aquest procés, la infermera pot desenvolupar estratègies efectives per respondre a les necessitats actuals i potencials dels clients i les famílies, promovent la salut mental.

OBJECTIUS GENERALS I ESPECÍFICS

Identificar les teories, els conceptes i la investigació que utilitzen les infermeres en salut mental.

Analitzar els efectes del context (cultural, legal, ètic, geogràfic, entre d'altres) a la salut mental dels clients (persones, grups o famílies) ia la pràctica d'infermeria en salut mental.

Discutir la relació dels factors psicosocials, estats fisiològics i malalties mentals.

Descriure com es fa servir el procés d'infermeria en els problemes de salut mental

Analitzar els problemesètics i legals que comporta la pràctica de la infermeria en salut mental.

Identificar persones, famílies i poblacions vulnerables de patir malalties mentals. Prevenir i corregir els trastorns mentals i les seves seqüeles i fomentar la salut mental a la societat, la comunitat i en els individus que hi viuen


Competències

  • "Demostrar que es comprenen, sense prejudicis, les persones: considerar-ne els aspectes físics, psicològics i socials, com a individus autònoms i independents; assegurar que es respectin les seves opinions, creences i valors, i garantir el dret a la intimitat, a través de la confidencialitat i el secret professional."
  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Aplicar els fonaments i els principis teòrics i metodològics de la infermeria.
  • Basar les intervencions infermeres en l'evidència científica i en els mitjans disponibles.
  • Demostrar que es comprèn el comportament interactiu de la persona en funció del gènere, el grup o la comunitat, dins del seu context social i multicultural.
  • Dissenyar sistemes de cures dirigits a persones, famílies o grups, avaluar-ne l'impacte i establir-hi les modificacions oportunes.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l’àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Oferir una atenció sanitària tècnica i professional adequada a les necessitats de salut de les persones ateses, d'acord amb l'estat de desenvolupament dels coneixements científics de cada moment i amb els nivells de qualitat i seguretat que s'estableixen a les normes legals i deontològiques aplicables.
  • Planificar i dur a terme cures infermeres dirigides a persones, famílies o a grups, orientades als resultats en salut, i avaluar-ne l'impacte a través de guies de pràctica clínica i assistencial que descriuen els processos pels quals es diagnostica, tracta o cuida un problema de salut.

Resultats d'aprenentatge

  1. Adquirir i utilitzar els instruments necessaris per desenvolupar una actitud crítica i reflexiva.
  2. Analitzar les intervencions infermeres justificant-les amb evidències científiques i aportacions d'experts que les sustentin.
  3. Aplicar el procés d'infermeria per proporcionar i garantir el benestar, la qualitat i la seguretat a les persones cuidades.
  4. Descriure els diferents models teòrics de cures infermeres.
  5. Identificar els determinants de salut i els problemes relacionats amb l'entorn per cuidar les persones en situacions de salut i malaltia com a integrants d'una comunitat.
  6. Identificar els problemes de salut mental més prevalents, les seves manifestacions clíniques i factors influents, així com les cures infermeres específiques.
  7. Identificar en les cures infermeres accions que respectin els principis de responsabilitat ètica, els drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  8. Identificar guies de pràctica clínica específiques per a cada etapa del cicle vital.
  9. Identificar la importància de la competència cultural en les cures infermeres.
  10. Identificar les diferents etapes del procés infermer i la seva aplicació específica davant de les respostes de les persones en les alteracions de salut.
  11. Identificar les guies de pràctiques clíniques i assistencials relacionades amb l'atenció a les demandes de salut de les persones durant tot el cicle vital i en les alteracions que es poden presentar.
  12. Indicar mesures que garanteixen el respecte a les opinions, creences i valors de les persones com a individus autònoms i independents.
  13. Proposar mesures que garanteixin el respecte d'opinions, creences i valors sense emissió de judicis de valor .
  14. Resoldre problemes infermers i problemes de col·laboració, utilitzant la història clínica, aplicant la metodologia infermera i els llenguatges estandarditzats vigents.
  15. Valorar de manera integral les situacions de salut utilitzant eines com ara l'exploració física, les proves complementàries i l'entrevista d'infermeria.

Continguts

 

Tema 1: Vulnerabilitat social. Dona en situació de carrer i patologia mental. Atenció a l'immigrant, diversitat cultural i la seva importància en l'abordatge des de la S.M. Estrès de l'immigrant , Dol migratori, Sd.de Ulisses, estrès post traumàtic en refugiats.

Tema 2: Bulling, causes, concepte, símptomes. Tipus. Mobing laboral, tractament, prevenció. Suïcidi infanto-juvenil, estadístiques, abordatge, acompanyament infermer.

Tema 3: Violència de gènere. Abusos sexuals en la infància i etapa adulta. Estrès post traumàtic/Trastorn identitat Dissociativa post abusos.

Tema 4: Trastorns alimentaris, classificació. Diagnòstics infermers i intervencions.

Tema 5: Organització de la xarxa de salut mental. Mesures coercitives: concepte, utilitats, consideracions legals per a infermeria. Concepte d' Abordatge verbal, contenció farmacològica, porta tancada, contencions mecàniques. Aspectes legals. Hospitalització domiciliària 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques 24 0,96 1, 2, 3, 15, 4, 11, 7, 10, 5, 8, 9, 6, 12, 13, 14
Elaboració de treballs/Estudis personals/Lectura d'articles i informació d'interès. 49 1,96 1, 2, 3, 15, 4, 11, 7, 10, 5, 8, 9, 6, 12, 13, 14

 Sessions teòriques amb discussió de casos pràctics. Es realitzen mitjançant sessions presencials a l'aula, en les quals l'alumne participa activament per tractar un tema concret mitjançant l'intercanvi d'informació parcial i l'anàlisi col·lectiva d'aquesta informació, per tal d'analitzar problemes de salut mental. Al llarg de les sessions teòriques, l'estudiant adquireix habilitats per afrontar problemes, prioritzar i buscar informació, prendre decisions i avaluar la seva activitat.

 

Nota: Es reservaran 15 minuts de classe dins del calendari establert pel centre o per la titulació perquè els estudiants omplin les enquestes per avaluar el rendiment del professorat i l'avaluació de l'assignatura o mòdul.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Knowledge test 50% 1 0,04 1, 2, 3, 15, 4, 11, 7, 10, 5, 8, 9, 6, 12, 13
Treball grupal 25% 1 0,04 1, 2, 3, 15, 4, 11, 10, 5, 8, 9, 6, 12, 13, 14

Aquesta assignatura no contempla el sistema d’avaluació única.

 L'avaluació constarà de 3 moments avaluatius:

 1. Examen de coneixements que suposarà el 50% de la nota de l’assignatura

 2. Treball en grup, consistirà en l'anàlisi d'un cas clínic relacionat amb el tema que es treballarà aquell dia a la sessió. El pes serà del 25% de la nota de l'assignatura.

 3. Treball en grup sobre la narració d'una situació: sindicarà veure una pel·lícula/llegir un llibre, etc., que es treballarà en grup a classe. El pes serà del 25% de la nota de l'assignatura.

 L'assistència és obligatòria, el fracàs a 2 de les activitats suposarà suspendre l'assignatura. Es consideraran no avaluables aquells alumnes que no assisteixin al 75% del total de les sessions de l'assignatura.

 No es tolerarà la manca de respecte als companys, companyes o mestres/professors. Tampoc no es toleraran actituds homofòbiques, sexistes o racistes. Si es detecten aquestes actituds en algun dels alumnes, es qualificaran amb un suspens de l'assignatura.

 Qualsevol indici de plagi o deshonestedat suposarà la suspensió del curs.

 Recuperació: alumnes que no hagin superat l'assignatura per avaluació continuada i que:

 -haver assistit almenys al 75% de les sessions

 -Que tinguin una valoració positiva en el treball en grup i en el treball de narració de la situació

 -Que han superat totes les proves avaluatives

 Es poden presentar per a una prova final de recuperació.

 

Qualificacions:

 Segons l'acord 4.4 del Consell del Govern 17/1172010 de la normativa d'avaluació, les qualificacions seran:

 Suspès: 0 a 4.9

 Aprovat: 5 a 6.9

 Notable: 7 a 8,9

 Excel·lent: 9 a 10

 

L'assignatura es considerarà no avaluable quan l'estudiant no hagi presentat suficients evidències d'avaluació:
										
											1-No haver assistit almenys al 75% de les sessions
										
											2-Que tinguin una valoració negativa en el treball en grup i en el treball de narració de la situació
										
											3-que no han superat totes les proves avaluatives

 Només s'assignarà matrícula d'honor a aquells alumnes que, estant entre les millors notes del grup i dins del rang de notes entre 9 i 10, acreditin l'exercici d'altres activitats com l'assistència a congressos d'estudiants, congressos d'infermeria, congressos, on hi poden assistir els estudiants d'infermeria.

 


Bibliografia

Atès que una de les competències generals que es pretén que adquireixi l'estudiant és desenvolupar estratègies per a un aprenentatge autònom, no s'especifica bibliografia. L'estudiant s'ha de fer competent en la cerca i la gestió de la informació.

 


Programari

No cal comptar amb cap programa informàtic per a aquesta assignatura.

 


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TE) Teoria 301 Català anual matí-mixt