Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500891 Infermeria | OT | 4 |
A l’equip docent de l’assignatura, el professor David Giménez Díez (David.Gimenez@uab.cat) substitueix a la professora Nathalia Rodriguez Zunino com a responsable de l’assignatura.
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha prerequisits, però es recomana haver cursat les assignatures de Ciències Psicosocials
Comunicació Terapèutica
Bases metodològiques de la infermeria
Metodologia Científica i Bioestadística
INTRODUCCIÓ
Els professionals de la salut a la comunitat i als hospitals generals, igual que els adscrits a institucions psiquiàtriques, sovint s'enfronten amb malalts amb símptomes de trastorns emocionals que no requereixen el tractament d'un psiquiatre, però que tenen una importància suficient per a obligar una intervenció significativa de part del professional d'infermeria.
El professional familiaritzat amb els patrons de conducta i els avantatges i els inconvenients de les diferents intervencions serà capaç de desenvolupar el seu paper amb facilitat, comprensió i efectivitat.
La infermeria de salut mental té com a objectiu fomentar i mantenir conductes que contribueixin a la integritat dels malalts (el malalt pot ser una persona, una família, un grup o tota la comunitat).
La infermera utilitzarà el procés d'infermeria, un sistema per prendre decisions infermera que inclou la valoració, la planificació, l'execució i l'avaluació. El procés guia la infermera a donar cura de qualitat al client i família a qualsevol lloc.
Seguint aquest procés, la infermera pot desenvolupar estratègies efectives per respondre a les necessitats actuals i potencials dels clients i les famílies, promovent la salut mental.
OBJECTIUS GENERALS I ESPECÍFICS
Identificar les teories, els conceptes i la investigació que utilitzen les infermeres en salut mental.
Analitzar els efectes del context (cultural, legal, ètic, geogràfic, entre d'altres) a la salut mental dels clients (persones, grups o famílies) ia la pràctica d'infermeria en salut mental.
Discutir la relació dels factors psicosocials, estats fisiològics i malalties mentals.
Descriure com es fa servir el procés d'infermeria en els problemes de salut mental
Analitzar els problemesètics i legals que comporta la pràctica de la infermeria en salut mental.
Identificar persones, famílies i poblacions vulnerables de patir malalties mentals. Prevenir i corregir els trastorns mentals i les seves seqüeles i fomentar la salut mental a la societat, la comunitat i en els individus que hi viuen
Tema 1: Vulnerabilitat social. Dona en situació de carrer i patologia mental. Atenció a l'immigrant, diversitat cultural i la seva importància en l'abordatge des de la S.M. Estrès de l'immigrant , Dol migratori, Sd.de Ulisses, estrès post traumàtic en refugiats.
Tema 2: Bulling, causes, concepte, símptomes. Tipus. Mobing laboral, tractament, prevenció. Suïcidi infanto-juvenil, estadístiques, abordatge, acompanyament infermer.
Tema 3: Violència de gènere. Abusos sexuals en la infància i etapa adulta. Estrès post traumàtic/Trastorn identitat Dissociativa post abusos.
Tema 4: Trastorns alimentaris, classificació. Diagnòstics infermers i intervencions.
Tema 5: Organització de la xarxa de salut mental. Mesures coercitives: concepte, utilitats, consideracions legals per a infermeria. Concepte d' Abordatge verbal, contenció farmacològica, porta tancada, contencions mecàniques. Aspectes legals. Hospitalització domiciliària
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques | 24 | 0,96 | 1, 2, 3, 15, 4, 11, 7, 10, 5, 8, 9, 6, 12, 13, 14 |
Elaboració de treballs/Estudis personals/Lectura d'articles i informació d'interès. | 49 | 1,96 | 1, 2, 3, 15, 4, 11, 7, 10, 5, 8, 9, 6, 12, 13, 14 |
Sessions teòriques amb discussió de casos pràctics. Es realitzen mitjançant sessions presencials a l'aula, en les quals l'alumne participa activament per tractar un tema concret mitjançant l'intercanvi d'informació parcial i l'anàlisi col·lectiva d'aquesta informació, per tal d'analitzar problemes de salut mental. Al llarg de les sessions teòriques, l'estudiant adquireix habilitats per afrontar problemes, prioritzar i buscar informació, prendre decisions i avaluar la seva activitat.
Nota: Es reservaran 15 minuts de classe dins del calendari establert pel centre o per la titulació perquè els estudiants omplin les enquestes per avaluar el rendiment del professorat i l'avaluació de l'assignatura o mòdul.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Knowledge test | 50% | 1 | 0,04 | 1, 2, 3, 15, 4, 11, 7, 10, 5, 8, 9, 6, 12, 13 |
Treball grupal | 25% | 1 | 0,04 | 1, 2, 3, 15, 4, 11, 10, 5, 8, 9, 6, 12, 13, 14 |
Aquesta assignatura no contempla el sistema d’avaluació única.
L'avaluació constarà de 3 moments avaluatius:
1. Examen de coneixements que suposarà el 50% de la nota de l’assignatura
2. Treball en grup, consistirà en l'anàlisi d'un cas clínic relacionat amb el tema que es treballarà aquell dia a la sessió. El pes serà del 25% de la nota de l'assignatura.
3. Treball en grup sobre la narració d'una situació: sindicarà veure una pel·lícula/llegir un llibre, etc., que es treballarà en grup a classe. El pes serà del 25% de la nota de l'assignatura.
L'assistència és obligatòria, el fracàs a 2 de les activitats suposarà suspendre l'assignatura. Es consideraran no avaluables aquells alumnes que no assisteixin al 75% del total de les sessions de l'assignatura.
No es tolerarà la manca de respecte als companys, companyes o mestres/professors. Tampoc no es toleraran actituds homofòbiques, sexistes o racistes. Si es detecten aquestes actituds en algun dels alumnes, es qualificaran amb un suspens de l'assignatura.
Qualsevol indici de plagi o deshonestedat suposarà la suspensió del curs.
Recuperació: alumnes que no hagin superat l'assignatura per avaluació continuada i que:
-haver assistit almenys al 75% de les sessions
-Que tinguin una valoració positiva en el treball en grup i en el treball de narració de la situació
-Que han superat totes les proves avaluatives
Es poden presentar per a una prova final de recuperació.
Qualificacions:
Segons l'acord 4.4 del Consell del Govern 17/1172010 de la normativa d'avaluació, les qualificacions seran:
Suspès: 0 a 4.9
Aprovat: 5 a 6.9
Notable: 7 a 8,9
Excel·lent: 9 a 10
L'assignatura es considerarà no avaluable quan l'estudiant no hagi presentat suficients evidències d'avaluació:
1-No haver assistit almenys al 75% de les sessions
2-Que tinguin una valoració negativa en el treball en grup i en el treball de narració de la situació
3-que no han superat totes les proves avaluatives
Només s'assignarà matrícula d'honor a aquells alumnes que, estant entre les millors notes del grup i dins del rang de notes entre 9 i 10, acreditin l'exercici d'altres activitats com l'assistència a congressos d'estudiants, congressos d'infermeria, congressos, on hi poden assistir els estudiants d'infermeria.
Atès que una de les competències generals que es pretén que adquireixi l'estudiant és desenvolupar estratègies per a un aprenentatge autònom, no s'especifica bibliografia. L'estudiant s'ha de fer competent en la cerca i la gestió de la informació.
No cal comptar amb cap programa informàtic per a aquesta assignatura.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(TE) Teoria | 301 | Català | anual | matí-mixt |