Logo UAB

Educació Afectivosexual

Codi: 106128 Crèdits: 3
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2500891 Infermeria OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
David Téllez Velasco
Correu electrònic:
david.tellez@uab.cat

Equip docent

Luis Lopez Perez

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Cap.


Objectius

  1. Comprendre les diferències conceptuals entre sexe i gènere, sexualitat i afectivitat
  2. Discutir sobre la construccio social del plaer, l'eròtica i com gestionar/promoure el consentiment. 
  3. Analitzar l'impacte del gènere i el sexe en la salut de les persones i comunitats.
  4. Conèixer la fisiopatologia, tractament, prevenció i cures infermeres relacionades amb les infeccions de transmissió sexual més prevalents a Catalunya. 
  5. Conèixer les principals programes preventius en matèria de salut sexual i reproductiva existents a Catalunya.
  6. Conèixer la fisiopatologia, tractament, prevenció i cures infermeres relacionades amb les patologies de l'aparell reproductor més prevalents a Catalunya. 
  7. Analitzar les violències associades al gènere presents al context europeu.
  8. Proposar intervencions basades en l'activisme i el compromís social. 
  9. Comprendre el procés de sexualització en les diferents etapes de la vida des d'una mirada biològica, psicològica i social.
  10. Conèixer els diferents mètodes de planificació familiar. 

Competències

  • Actuar en l’àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Demostrar que es comprèn el comportament interactiu de la persona en funció del gènere, el grup o la comunitat, dins del seu context social i multicultural.
  • Dissenyar sistemes de cures dirigits a persones, famílies o grups, avaluar-ne l'impacte i establir-hi les modificacions oportunes.
  • Fomentar estils de vida saludables, l'autocura, donant suport al manteniment de conductes preventives i terapèutiques.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l’àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.

Resultats d'aprenentatge

  1. Adquirir i utilitzar els instruments necessaris per desenvolupar una actitud crítica i reflexiva.
  2. Analitzar les desigualtats de gènere, així com els factors que les sustenten, des dels diferents sistemes: el sistema familiar, el de parentiu, l'econòmic, el polític, el simbolisme i els sistemes educatius.
  3. Analitzar les diferències per sexe i les desigualtats de gènere en l'etiologia, l'anatomia, la fisiologia i les patologies en el diagnòstic diferencial, les opcions terapèutiques, la resposta farmacològica, el pronòstic i en les cures infermeres.
  4. Analitzar una situació i identificar-ne els punts de millora adaptats a les necessitats i demandes del context d'anàlisi.
  5. Aplicar els coneixements sobre la fisiopatologia i els condicionants de la salut a les cures infermeres.
  6. Avaluar les intervencions educatives orientades al foment d'estils de vida saludables i a l'autocura.
  7. Comunicar fent un ús no sexista ni discriminatori del llenguatge.
  8. Dissenyar estratègies d'educació per a la salut en persones, famílies i grups.
  9. Dissenyar programes d'acció comunitària.
  10. Fer una història clínica, un examen físic, un de psicològic i un diagnòstic d'infermeria de manera específica per a homes i dones, incorporant-hi, a més, la diversitat afectivosexual, d'identitat i d’expressió de gènere.
  11. Identificar els determinants de salut i els problemes relacionats amb l'entorn per cuidar les persones en situacions de salut i malaltia com a integrants d'una comunitat.
  12. Identificar els diferents tipus d'interaccions segons la pertinença a un grup, gènere o comunitat dins del seu context social i cultural.
  13. Identificar estils de vida saludables i conductes preventives i terapèutiques en la persona, grup o comunitat.
  14. Identificar les habilitats i estratègies efectives de les intervencions orientades a la promoció i prevenció de la malaltia tenint en compte els recursos, els valors i les creences de les persones, famílies o grups.
  15. Proposar nous mètodes o solucions alternatives fonamentades, innovadores i creatives.
  16. Valorar l'estat de la salut de l'individu, família o comunitat i identificar els problemes i els factors interns i externs que afecten la seva salut.

Continguts

  • Anatomia i fisiologia de l'aparell reproductor femení.
  • Anatomia i fisiologia de l'aparell reproductor masculí.
  • Sexualitat/Plaer al llarg de la història.
  • Patologia de l'aparell reproductor  – Patologia Orgànica.
  • Salut sexual i reproductiva a la atenció primària.
  • Plaer i Afectivitat.
  • Eròtica.
  • Consentiment i agressió sexual.
  • Sexualitat en situacions especials.
  • Mites i Llegendes associats a la sexualitat.
  • Prevenció de les ITS/VIH/Embaràs.
  • Identitat de gènere.
  • Orientació sexual.

Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Seminari 12 0,48 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 15, 16
Teoria 13 0,52 1, 11, 12, 13, 14, 16
Treball autònom 50 2 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 11, 12, 13, 14, 16

L'assignatura s'impartirà fent servir dues modalitats docents:

  1. Teoria: aquesta modalitat inclou classes magistrals expositives, exercicis i discussions en grup. 
  2. Seminaris: aquesta modalitat contempla la resolució de casos en grup petit, així com exposicions orals per part de l'alumnat, revisió d'evidències i discussions. 

 Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura /mòdul.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Activitat Body-Mapping 15% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 7, 10, 11, 12, 15
Activitat fotografia narrativa. 15% 0 0 1, 2, 3, 7, 11, 12, 13, 15
Autoavaluació 10% 0 0 1, 2, 7
Exàmen 40% 0 0 5, 11, 12, 13, 14, 16
Treball escrit y exposició oral 20% 0 0 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 15

1. Exàmen. Suposa el 40% de la nota final. Es tracta d'un examen tipus test que inclou els continguts treballats a totes les activitats docents de l'assignatura.

2. Activitats de Seminaris: suposa el 50% de la nota final. Als seminaris es realitzaran i avaluaran 3 activitats diferents:

2.1. Realització i defensa oral de treballs: Suposa el 20% de la nota final. Resolució d'un cas pràctic mitjançant la presentació grupal d'un treball teòric. S'avaluarà utilitzant una rúbrica dissenyada per a tal efecte. S'avaluarà fonamentalment la capacitat per a identificar i prioritzar problemes, revisió de la literatura, proposta d'intervenció-avaluació i escriptura acadèmica. No s'acceptaran treballs fora del període establert.

2.2. Activitat Bodi-Mapping: suposa el 15% de la nota de la nota final. Elaboració d'un treball plàstic on els alumnes hauran d'il·lustrar els continguts treballats en les classes teòriques aplicats al cas pràctic treballat anteriorment.

2.3. Activitat Fotografia Narrativa: suposa el 15% de la nota final. Exposició de 3-4 imatges relacionades amb el cas treballat, i que permetin explicar aspectes clau d'aquest. Les imatges aniran acompanyades d'un text explicatiu resumit.

3. Lliurament d'informes (autoavaluació)Suposa el 10% de la nota final. El dia del darrer seminari cada estudiant haurà de lliurar, via Moodle, un informe autoavaluatiu de 2-3 pàgines on reflexioni i avaluï el seu grau d'assoliment de les competències incloses en la guia. El format de l'exercici és lliure. Així mateix, ha de quedar clar quin coneixement ha estat adquirit i qual no. L'informe ha de ser realista, ha d'estar justificat de forma clara, i ha d'incloure una nota numèrica entre el 0 i el 10 . L'informe serà revisat pel tutor/a responsable de cada grup de seminari especialitzat. En cas de gran discrepància amb l'opinió de professor/a, el document serà retornat a l'estudiantat perquè reflexioni sobre la seva avaluació i la rectifiqui. No s'acceptaran autoavaluacions fora del període establert. El no lliurament de l'exercici suposa una qualificació de 0.

Qualsevol signe de deshonestedat acadèmica, com ara plagi o manipulació de documents d’avaluació, etc., o qualsevol actitud discriminatòria, violenta o irrespectuosa cap a companys/es i/o docents, pot suposar el suspens immediat de l’assignatura. En cas de sospita i/o confirmació s'informarà a la coordinació del grau. 

 

OBTENCIÓ DE LA QUALIFICACIÓ FINAL:

El requisit per a l’obtenció de la nota final és haver-se presentat a totes les parts avaluatives i haver obtingut en cadascuna d'elles una nota superior o igual a 5.

Es considerarà no avaluable quan el/la estudiant hagi faltat a 2 o mes sessions de seminari sense causa justificada.

La qualificació final de l'assignatura serà el sumatori de les diferents parts que la configuren. Segons l’acord 4.4 del Consell de Govern 17/11/2010 de la normativa d’avaluació, lesqualificacions seran:

  • Del 0 a 4.9 = Suspens
  • Del 5.0 al 6.9 = Aprovat
  • Del 7.0 al 8.9 = Notable
  • Del 9.0 al 10 = Excel·lent
  • Del9.0 al 10 = Matrícula d'honor

L'alumnat té dret a la revisió de les proves d’avaluació. Per a tal fi es concretarà la data en Moodle.

S'entendrà per no avaluable aquell estudiant que no s'hagi presentat a alguna o a cap de les activitats d'avaluació.

Els/Les estudiants que no hagin superat l'assignatura mitjançant l'avaluació continuada podran presentar-se a una prova de recuperació. Per participar en la recuperació, l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de la qual equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura (article 112 ter. de la normativa d'avaluació de la UAB).  La nota máxima que s'aconseguirà de la prova de recuperació serà un 5, que farà mitjana amb la resta d'activitats d'avaluació.

Les situacions especials i particulars es valoraran pel coordinador de l'assignatura i el/la tutor/a del grup.

Totes les eines avaluatives estaran disponibles a Moodle a l'inici de l'assignatura.

Per optar a matrícula d’honor cal haver asistit/participat en les actitivats extracurriculars proposades vinculades a l’assignaturea durant el semestre. En cas de no haver-hi activitats d'aquests tipus, es valorarà l'assistència i participació a classe.

Absències:

Es consideren absències justificades les següents situacions:

  • Exàmen oficial
  • Malaltia aguda
  • Visita mèdica especialitzada
  • Competició d'esportistes d'èlit (no entrenament)
  • Defunció d'un familiar o persona propera

Fora d'aquestes situacions, cada absència injustificada suposarà una reducció d'un punt er cada absència en la nota final, fins a un màxim de 2 absències.

Nota: Aquesta assignatura NO preveu el sistema l'avaluació única


Bibliografia

 Llibres:

  • Beltrán Gámir, P. (2022). Historia de la Sexualidad. Editorial Circulo Rojo.
  • Segarra NM & Bastarós M (2021). Sexbook. UNa historia ilustrada de la sexualidad. Penguin Random HOuse Grupo Editorial.
  • Checa C, Elvira N & Moreno A. (2019). Tot el que necessites saber sobre sexualitat. Rosa dels vents.
  • Ballester Brage. (2020). Els tallers per a pares, mares i alumnes sobre pornografia i educació afectivosexual. Anuari de l’Educació de les Illes Balears, 2020, 386–392.
  • Ballester Brage Ll, Rosón Varela C & Facal Fondo T. (2020). Pornografía y educación afectivosexual. Octaedro Editorial.
  • MOrales Rodríguez FM, Rodríguez-Quiles y García JA & Álvarez Bernardo G. (2021). Educación transversal para la diversidad afectivo-sexual, corporal y de género. Colección Enseñar y APrender. Comares Editorial.
  • Leyva Moral. (2023). Sentir - crear - cuidar: relatos reales sobre el VIH que promueven la empatía / Juan M. Leyva Moral (Primera edició). Universitat Autònoma de Barcelona, Servei de Publicacions.
  • López Sánchez. (2012). Sexualidad y afectos en la vejez / Félix López Sánchez (Catedrático de Psicología de la Sexualidad de la Universidad de Salamanca). Ediciones Pirámide.
  • Martínez Ortega, & León González, S. (2019). Atención y cuidados profesionales a mujeres víctimas de violencia de género / autora: Rosa Ma Martínez Ortega; coordinadora: Sara León González. Fuden.
  • Martín-Romo Mejías. (2015). Valoración y cuidados de enfermería en infecciones de transmisión sexual / coordinador de la obra: Juan Martín-Romo Mejías. (2a. edición.). Editorial ICB.
  • Morales. (2020). La sexualidad en La vejez. Espiral (Guadalajara, Mexico), 27(77), 273–282. https://doi.org/10.32870/eees.v27i77.7129
  • Pardell Dominguez. (2022). El significado de la sexualidad para las mujeres españolas durante el puerperio. Análisisteórico para reconstruir los cuidados enfermeros.
  • Pitarch Centelles. (2019). Les invisibles: educació afectivosexual des de les ciències socials (Vol. 23). Universitat Jaume I.
  • Rantell. (2021). Sexual Function and Pelvic Floor Dysfunction: A Guide for Nurses and Allied Health Professionals. Springer International Publishing AG.
  • Venegas Medina. (2018). El romance adolescente: un análisis sociológico de la política afectivosexual en la adolescencia.

 

 Articles:

  • Leyva-Moral, J. M., Feijoo-Cid, M., Moriña, D., Caylà, J. A., Arando, M., Vall, M., Barbera, M. J., Armengol, P., Vives, A., Martin-Ezquerra, G., Alsina, M., & García Olalla, P. (2018). Gay Circuit Parties in Barcelona and Their Impact on Gonorrhea Incidence. Archives of sexual behavior47(7), 2027–2034. https://doi.org/10.1007/s10508-018-1220-9
  • Huertas-Zurriaga, A., Palmieri, P. A., Aguayo-Gonzalez, M. P., Dominguez-Cancino, K. A., Casanovas-Cuellar, C., Linden, K. L. V., Cesario, S. K., Edwards, J. E., & Leyva-Moral, J. M. (2022). Reproductive decision-making of Black women living with HIV: A systematic review. Women's health (London, England)18, 17455057221090827. https://doi.org/10.1177/17455057221090827
  • Leyva-Moral, J. M., Aguayo-Gonzalez, M., Palmieri, P. A., Guevara-Vasquez, G., Granel-Grimenez, N., & Dalfó-Pibernat, A. (2020). Attitudes and beliefs of nurses and physicians about managing sexual health in primary care: A multi-site cross-sectional comparative study. Nursing open8(1), 404–414. https://doi.org/10.1002/nop2.641
  • Pardell-Dominguez, L., Palmieri, P. A., Dominguez-Cancino, K. A., Camacho-Rodriguez, D. E., Edwards, J. E., Watson, J., & Leyva-Moral, J. M. (2021). The meaning of postpartum sexual health for women living in Spain: a phenomenological inquiry. BMC pregnancy and childbirth21(1), 92. https://doi.org/10.1186/s12884-021-03578-y
  • Romero Lombardo, D. (2013). Identidad de género en personajes de ficción infantil y juvenil: hacia una ruptura de los estereotipos. Acciones E Investigaciones Sociales, (29), 173–200. https://doi.org/10.26754/ojs_ais/ais.201129543
  • Santander-Morillas, K., Leyva-Moral, J. M., Villar-Salgueiro, M., Aguayo-González, M., Téllez-Velasco, D., Granel-Giménez, N., & Gómez-Ibáñez, R. (2022). TRANSALUD: A qualitative study of the healthcare experiences of transgender people in Barcelona (Spain). PloS one17(8), e0271484. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0271484
  • Venegas Medina. (2010). Educar las relaciones afectivosexuales, prevenir las diferentes formas de violencia de género. Global social work, 1(2), 162–182.
  • Venegas. (2014). El cuerpo en la escuela de las ausencias. La educación afectivosexual en la batalla entre coeducar o segregar. Revista Iberoamericana de Educación, 64(1), 1–10. https://doi.org/10.35362/rie641350 

Programari

Programari de gestió de referències bibliogràfiques i paquet d'ofimàtica.


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(SEM) Seminaris 301 Català/Espanyol primer quadrimestre tarda
(SEM) Seminaris 302 Català/Espanyol primer quadrimestre tarda
(TE) Teoria 301 Català/Espanyol primer quadrimestre matí-mixt