Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Treball de Final de Grau

Codi: 106127 Crèdits: 9
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2500891 Infermeria OB 4

Professor/a de contacte

Nom:
Eva Carolina Watson Badia
Correu electrònic:
carolina.watson@uab.cat

Equip docent

Sabiniana San Rafael Gutierrez
Maria Feijoo Cid
Miguel Jimenez Pera
María Isabel Bonilla Carrasco
Andrea Moreu Valls
Jorge Casino Anton
Nina Granel Gimenez
Olga Mestres Soler
Alba Planella i Jimenez
Sergio Martinez Morato
Purificación Escobar García
David Gimenez Diez
Juan Manuel Leyva Moral
Daniel Gomez Garcia
Mariela Patricia Aguayo Gonzalez
Cristina Casanovas Cuéllar
Rosa García Sierra
Antonia Arreciado Marañon
David Téllez Velasco
Rebeca Gomez Ibañez

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Cal haver superat com a mínim dos terços del total de crèdits del pla d'estudis (160 ECTS).

Tenir superades les assignatures de primer curs de grau:

  • "Metodologia científica i bioestadística"
  • "Evolució de les cures i el pensament en infermeria"

Objectius

Modalitat de Projecte d’Investigació:

  • Formular un problema o pregunta d’investigació identificant els diferents components de l’enunciat.
  • Realitzar una revisió bibliogràfica sobre l’evidència científica existent sobre el problema d’investigació escollit.
  • Redactar els antecedents o marc teòric/base científica de la pregunta d’investigació.
  • Formular la hipòtesi i els objectius d’investigació.
  • Justificar la utilitat i aplicació dels resultats de la investigació.
  • Precisar la metodologia idònia per assolir els objectius de la investigació.
  • Considerar els possibles conflictes ètics.
  • Elaborar un pla de treball amb un cronograma que garanteixi que el projecte d’investigació és viable en el temps.

 

Modalitat d’Aprenentatge i Servei (APS):

 

  • Identificar una necessitat en una entitat sense ànim de lucre i formular un problema o pregunta que abordi aquesta necessitat.
  • Realitzar una revisió bibliogràfica sobre l’àrea de necessitat identificada i analitzar la necessitat mitjançant testimonis i vivències de les persones afectades, així com factors econòmics, polítics i socials que la provoquen.
  • Redactar els antecedents o marc teòric/base científica rellevant per a la necessitat identificada.
  • Formular els objectius del projecte d’APS alineats amb la necessitat identificada.
  • Justificar la utilitat i aplicació dels resultats del projecte per a l’entitat beneficiària.
  • Precisar les activitats i metodologia que es duran a terme per assolir els objectius del projecte.
  • Considerar els possibles conflictes ètics.
  • Elaborar un pla de treball amb un cronograma que garanteixi que el projecte d’APS és viable en el temps.
  • Realitzar activitats en l’entitat que manifesta la necessitat, implementant solucions i assegurant un retorn o proposta de millora (Implementació i retorn).
  • Incloure un procés de reflexió que permeti connectar l’experiència pràctica amb els coneixements teòrics, promovent la presa de consciència i posició en l’entorn social.

Competències

  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Actuar en l’àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Actuar en l’àmbit de coneixement propi valorant l’impacte social, econòmic i mediambiental.
  • Basar les intervencions infermeres en l'evidència científica i en els mitjans disponibles.
  • Demostrar que es coneix el codi ètic i deontològic de la infermeria espanyola i que es comprenen les implicacions ètiques de la salut en un context mundial en transformació.
  • Establir mecanismes d'avaluació, considerant els aspectes científics i tècnics i els de qualitat.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l’àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  • Utilitzar la metodologia científica en les pròpies intervencions.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar críticament els principis i valors que regeixen l'exercici de la professió infermera.
  2. Analitzar les desigualtats de gènere, així com els factors que les sustenten, des dels diferents sistemes: el sistema familiar, el de parentiu, l'econòmic, el polític, el simbolisme i els sistemes educatius.
  3. Analitzar les dificultats, els prejudicis i les discriminacions, a curt o llarg termini, en relació amb determinades persones o col·lectius.
  4. Analitzar les intervencions infermeres justificant-les amb evidències científiques i aportacions d'experts que les sustentin.
  5. Aplicar criteris i indicadors que permeten l'avaluació científica, tècnica i de qualitat de les cures.
  6. Aplicar el codi ètic i deontològic de la infermeria a tots els àmbits de l'activitat infermera.
  7. Aplicar la metodologia científica en l'organització i el desenvolupament del treball.
  8. Aplicar la mirada infermera en el desenvolupament del treball.
  9. Comunicar fent un ús no sexista ni discriminatori del llenguatge.
  10. Dissenyar projectes de recerca amb perspectiva de gènere.
  11. Formular preguntes de recerca partint de l'evidència científica.
  12. Identificar la intersecció entre la desigualtat de gènere amb altres eixos de desigualtat (edat, classe, origen, racialització, ètnia, sexualitat i identitat/expressió de gènere, diversitat funcional, etc.
  13. Identificar les implicacions socials, econòmiques i mediambientals de les activitats academicoprofessionals de l'àmbit de coneixement propi.
  14. Interpretar dades estadístiques i qualitatives i les seves possibles repercussions a la pràctica clínica.
  15. Proposar nous mètodes o solucions alternatives fonamentades, innovadores i creatives.
  16. Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  17. Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  18. Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  19. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  20. Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  21. Utilitzar el procés d'atenció d'infermeria com a metodologia científica en les intervencions i la resolució de problemes.

Continguts

MODALITAT DE PROJECTE DE RECERCA

En la modalitat de projecte de recerca, l'alumnat, de forma individual, haurà d'elaborar un projecte de recerca que inclogui una memòria escrita amb els següents apartats, amb els continguts adaptats al tipus de metodologia utilitzada (qualitativa / quantitativa):

  1. Títol

  2. Antecedents

    • Proveir el context i justificació del problema de recerca, incloent-hi una revisió de la literatura existent sobre el tema.
  3. Objectius (generals i específics) i/o hipòtesi

    • Definir què es pretén aconseguir amb el projecte de recerca i, si escau, formular la hipòtesi a ser provada.
  4. Metodologia

    • Tipus de disseny d'estudi
    • Període d'estudi
    • Població de referència
    • Selecció de la mostra: Criteris d'inclusió i exclusió, mida de la mostra, tipus de mostreig.
    • Recollida de la informació:
      • Variables i instruments de mesura
      • Fonts o tècniques de recollida d'informació qualitativa: Entrevistes en profunditat, grups de discussió, etc.
  5. Anàlisi de dades

    • Organització i depuració de les dades
    • Aplicació de les tècniques estadístiques o d'anàlisi qualitativa
    • Limitacions i control de biaixos
  6. Aspectes ètics de la recerca i criteris de rigor científic

    • Incloure els elements pertinents en relació a l'ètica en recerca (revisió del comitè d'ètica, consentiment informat, mesures de confidencialitat i anonimat, gestió de possibles riscos, conflictes d'interès, entre d'altres) i la descripció de compliment dels criteris de rigor científic en recerca.
  7. Utilitat i aplicació dels resultats

    • Justificar com els resultats de l'estudi contribuiran al camp d'estudi i la seva potencial aplicació pràctica.
  8. Pla de treball i cronograma

    • Presentar un pla detallat amb les etapes del projecte i el seu respectiu cronograma, garantint que el projecte de recerca és viable en el temps.
  9. Bibliografia

     

     

    MODALITAT D’APRENENTATGE I SERVEI (APS):

    En la modalitat APS, l'alumnat, de forma individual o per parelles, haurà de presentar un projecte en el qual s'identifiqui i abordi una necessitat específica d'una entitat sense ànim de lucre. El projecte haurà d'incloure una memòria escrita amb els següents apartats:

    1. Títol

    2. Introducció i Antecedents:

      • Proveir context sobre la necessitat identificada en l'entitat beneficiària i justificar la rellevància del projecte.
    3. Objectius (generals i específics):

      • Definir què es pretén aconseguir amb el projecte APS.
    4. Anàlisi de la necessitat:

      • Realitzar una revisió bibliogràfica sobre l'àrea de necessitat identificada.
      • Analitzar testimonis i vivències de les persones afectades, així com factors econòmics, polítics i socials que la provoquen.
    5. Metodologia:

      • Descriure les activitats i procediments que es duran a terme per abordar la necessitat identificada.
      • Incloure fonts o tècniques de recollida d'informació qualitativa (entrevistes, grups de discussió, etc.).
    6. Implementació:

      • Detallar el procés d'implementació de les activitats en l'entitat que manifesta la necessitat.
      • Assegurar un retorn o proposta de millora significativa per a l'entitat beneficiària.
    7. Pla de treball i cronograma:

      • Elaborar un pla detallat amb les etapes del projecte i el seu respectiu cronograma, garantint que el projecte és viable en el temps.
    8. Consideracions ètiques:

      • Identificar possibles conflictes ètics i descriure com s'abordaran.
      • Incloure consentiment informat si escau.
    9. Avaluació i reflexió:

      • Descriure com s'avaluarà l'efectivitat del projecte.
      • Incloure un procés de reflexió que permeti connectar l'experiència pràctica amb els coneixements teòrics, promovent la presa de consciència i posició en l'entorn social.
    10. Resultats preliminars, resultats esperats i utilitat:

      • Explicar els resultats obtinguts i esperats del projecte a llarg termini i la seva utilitat per a l'entitat i la comunitat.
    11. Bibliografia

     

En ambdues modalitats, l'alumnat haurà d'exposar i defensar oralment el seu projecte davant un tribunal amb suport audiovisual.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Supervisades      
TUTORIES 12 0,48 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 14, 16, 18, 19, 21
Tipus: Autònomes      
ELABORACIÓ DE TREBALLS / LECTURA D'ARTICLES/INFORMES D'INTERÈS 200 8 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21

Metodologia del treball de fi de grau: 

  • Tema: L'alumnat pot triar el tema del seu treball lliurement. El professorat del Departament facilitaran les seves ofertes d'àrees d’interès en recerca infermera.

    Algunes propostes de treball de final de grau podran estar vinculades a projectes d’Aprenentatge Servei (ApS). Aquests projectes de compromís social permeten a l'estudiant formar-se mitjançant la participació en un projecte orientat a resoldre una necessitat real en una comunitat i millorar, així, les condicions de vida de les persones o la qualitat del medi ambient (per més informació http://pagines.uab.cat/aps).

  • Assignació de tutor/a: Cada estudiant/a tindrà un tutor/a que farà el seguiment del seu treball.  Els/les estudiants hauran de fer una petició on deixaran constància de l'ordre de preferència de totes les ofertes. L'assignació es farà de forma automatitzada en funció de les seves preferències i de les notes del seu expedient acadèmic.
  • Seguiment:
    • L'assistència a les tutories presencials és obligatòria. En el cas dels/les estudiants que estiguin d'Erasmus, es pactarà amb el/la tutor/a la forma de fer-les.
    • Les tutories es faran en grup o de forma individual. En el cas que la tutoria sigui grupal la durada no ha de superar les dues hores.
    • El tutor/a i els/les estudiants pactaran les dates de tutoria d'entre aquelles que es proposen en el calendari de l'assignatura.
    • Cada estudiant està obligats a lliurar 3 documents escrits amb el contingut que s'especifiqui per a cadascun d'ells. El tutor/a avaluarà de forma continuada el treball realitzat per l’estudiant en 3 informes. L'estudiant presentarà un esborrany previ dels lliuraments al tutor/a amb l'antelació suficients per a que aquest li faci les correccions oportunes i li retorni. El nombre de tutories/correccions dels esborranys estarà en funció de les necessitats d'aprenentatge de l'estudiant. En les dates previstes l'estudiant farà els lliuraments definitius que seràn avaluats.
  • Presentació oral: és obligatòria. Els/les estudiants faran la presentació i defensa oral del seu treball davant d’un tribunal format per dos professors/es.
  • Documentació final a entregar:
    • La Memòria final del treball: es lliurarà en el Moodle de l'assignatura.
    • La presentació: es lliurarà en el Moodle de l'assignatura. 

Disposeu d'informació detallada de tot el procés del TFG a l'adreça  següent:

http://www.uab.cat/web/informacio-academica/grau-infermeria-1345678310996.html

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Avaluació escrita mitjançant proves objectives (treball escrit ) 70% 12 0,48 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21
Avaluació tipus pràctic (defensa oral davant tribunal) 30% 1 0,04 1, 3, 7, 8, 9, 15, 16, 18, 19

L’avaluació del Treball Fi de Grau es basa en el seguiment que faci el/la tutor/a del treball de l’estudiant i en la valoració que faci un tribunal format per 2 professors/es de la defensa i presentació oral.

En l'avaluació del Treball Fi de Grau es tindrà en compte tant el contingut del treball com l'actitud de l'estudiant durant les tutories i la presentació de defensa.

L’avaluació continuada es presenta en 3 informes pel tutor/a en què es valoren els continguts i la forma de la memòria escrita i la responsabilitat i participació de l'estudiant/a en les tutories.

En l’avaluació de la presentació es tenen en compte els següents aspectes: el disseny del material audiovisual, l’exposició, el llenguatge verbal i no verbal i la comprensió. En la rúbrica d'avaluació de la presentació oral es detalla el pes de cadascun d'aquest aspectes. El temps màxim de la presentació oral no ha de superar els 15 minuts. El tribunal controlarà la durada i donarà per acabada la presentació si es supera aquest temps. 

La nota final serà la mitjana ponderada de l'avaluació continuada i la presentació amb els següents pesos:

  • Memòria escrita: 70%
    • Primer informe: 30%
    • Segon Informe: 20%
    • Tercer Informe: 20%
  • Presentació i defensa oral: 30%

 Condicions per calcular la nota final

1. Que la puntuació del primer informe d’avaluació sigui igual o superior a 5. En el cas d’una puntuació inferior l’ estudiant tindrà 15 dies per revisar i modificar el seu treball i tornar a lliurar la primera entrega per a ser avaluada. En aquest cas la nota no podrà ser superior a 5 (aprovat). 

2. Considerant que el primer criteri es compleix, l’altra condició és que la puntuació del segon i tercer informe sigui igual o superior a 5. En el cas d’una puntuació inferior l’alumne no podrà fer la presentació oral i la seva qualificació serà de SUSPENS.

Exemple:

  • Primer informe (30 %): 6 punts
  • Segon informe (20 %): 7 punts
  • Tercer Informe (20 %): 9 punts
  • Presentació oral (30%): 8 punts

Puntuació final:

6 · 0,30 + 7 · 0,20 + 9 · 0,20 + 8 · 0,30 =1,8+1,4+1,8+2,4= 7,4  NOTABLE

 

Definició de no avaluable

Es considerarà NO AVALUABLE l'estudiant que no presenti el primer lliurament o que la nota d’aquest sigui menys de 5.

 

 Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única


Bibliografia

Argimon, J. M., & Jiménez, J. (2019). Métodos de investigación clínica y epidemiológica (5ª ed.). Barcelona: Elsevier. (Paper y Digital)

Berenguera, A., Fernández de Sanmamed, M. J., Pons, M., Pujol, E., Rodríguez, D., & Saura, S. (2014). Escuchar, observar y comprender. Recuperando la narrativa en las Ciencias de la Salud. Aportaciones de la investigación cualitativa. Barcelona: Institut Universitari d'Investigació en Atenció Primària Jordi Gol (IDIAP J.Gol).

Burns, N., Grove, S. K., & Gray, J. (2016). Investigación en enfermería: desarrollo de la práctica enfermera basada en la evidencia (5ª ed.). Barcelona: Elsevier.

Denzin, N. K., & Lincoln, Y. S. (2012). Manual de investigación cualitativa. Barcelona: Gedisa.

Gerrish, K., & Lacey, A. (2008). Investigación en enfermería. Madrid: McGraw-Hill-Interamericana.

Hernández Sampieri, R., & Mendoza Torres, C. P. (2018). Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. The McGraw-Hill Companies, Inc. (Paper y Digital)

Icart Isern, M. T., & Pulpon Segura, A. M. (2012). Como elaborar y presentar un proyecto de investigación, tesina y tesis. Universidad de Barcelona, Servicio de publicaciones.

Macklin, R. (2010). La ética y la investigación clínica. Barcelona: Fundació Víctor Grífols i Lucas. (Paper y Digital)

Moncho Vasallo, J. (2014). Estadística aplicada a las ciencias de la salud. Barcelona: Elsevier. (Digital 2015)

Piqué Angordans, J., Camaño Puig, R., & Piqué Noguera, C. (2011). Escribir y publicar en enfermería: del trabajo escrito universitario al artículo de investigación. Valencia: Tirant Humanidades. (Paper y Digital)

Puig Rovira, J. M., Bosch Vila, C., Batlle Suñer, R., & Jubany Ribalt, F. (2007). Aprenentatge servei: Educar per a la ciutadania. Edicions Octaedro.

Ruiz Olabuénaga, J. I. (2012). Metodología de la investigación cualitativa (5ª ed.). Bilbao: Universidad de Deusto. (Paper y Digital)

Salamanca Castro, A. B. (2013). El aeiou de la investigación en enfermería. Madrid: FUDEN


Programari

No cal programari específic.


Llista d'idiomes

La informació sobre els idiomes d’impartició de la docència es pot consultar a l’apartat de CONTINGUTS de la guia.