Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Salut Pública

Codi: 106119 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2500891 Infermeria OB 2

Professor/a de contacte

Nom:
Maria Isabel Fernandez Cano
Correu electrònic:
mariaisabel.fernandezc@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No hi ha prerequisits oficials.

 


Objectius

 

OBJECTIU GENERAL

Adquirir competències per intervenir en els àmbits de la promoció, prevenció, protecció i recuperació de la salut des de la pràctica infermera.

OBJECTIUS ESPECÍFICS

  • Descriure el procés salut-malaltia.
  • Explicar la història natural de la malaltia (període prepatogènic, patogènic i de resolució).
  • Analitzar els determinants de la salut humana: biològics, psicològics, socials i culturals, al llarg del cicle vital.
  • Analitzar les desigualtats en salut segons els principals eixos de desigualtat (gènere, classe social, raça, territori)
  • Conèixer l'estructura i dimensió de la població atesa.
  • Conèixer les principals fonts d'informació sanitària.
  • Interpretar i utilitzar les principals mesures epidemiològiques per valorar l’estat de salut de la població o valorar l’impacte de les intervencions de prevenció i control.
  • Identificar els factors i les conductes de risc més rellevants que condicionen la salut de les persones.
  • Conèixer les principals mesures de protecció, prevenció i promoció de la salut.
  • Reconèixer les característiques dels diferents sistemes sanitaris.
  • Descriure les característiques i l’organització del Sistema Sanitari d’Espanya i Catalunya.
  • Analitzar la relació de salut i treball.
  • Identificar estratègies per detectar i prevenir la violència de gènere.

 


Competències

  • Actuar en l’àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Basar les intervencions infermeres en l'evidència científica i en els mitjans disponibles.
  • Demostrar que es comprèn el comportament interactiu de la persona en funció del gènere, el grup o la comunitat, dins del seu context social i multicultural.
  • Demostrar que es coneixen els principis de finançament sanitari i sociosanitària i utilitzar adequadament els recursos disponibles.
  • Demostrar que es coneixen els sistemes d'informació sanitària.
  • Fomentar estils de vida saludables, l'autocura, donant suport al manteniment de conductes preventives i terapèutiques.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l’àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Protegir la salut i el benestar de les persones o grups atesos garantint la seva seguretat.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.

Resultats d'aprenentatge

  1. Adquirir i utilitzar els instruments necessaris per desenvolupar una actitud crítica i reflexiva.
  2. Analitzar críticament la utilitat dels diferents sistemes d'informació sanitària.
  3. Analitzar les dades estadístiques referides a estudis poblacionals i identificar les possibles causes de problemes de salut.
  4. Analitzar les diferències per sexe i les desigualtats de gènere en l'etiologia, l'anatomia, la fisiologia i les patologies en el diagnòstic diferencial, les opcions terapèutiques, la resposta farmacològica, el pronòstic i en les cures infermeres.
  5. Analitzar una situació i identificar-ne els punts de millora adaptats a les necessitats i demandes del context d'anàlisi.
  6. Descriure els diferents models dels sistemes sanitaris.
  7. Descriure els indicadors que permeten conèixer i vigilar l'estat de salut d'una població i els Indicadors que avaluen l'efectivitat del sistema de salut.
  8. Determinar la influència dels agents físics, químics i biològics en la salut de les persones per garantir-ne la seguretat.
  9. Identificar els determinants de salut i els problemes relacionats amb l'entorn per cuidar les persones en situacions de salut i malaltia com a integrants d'una comunitat.
  10. Identificar els factors de risc determinants en el procés de salut-malaltia a nivell físic, emocional, social i ambiental.
  11. Identificar estratègies per prevenir la violència de gènere.
  12. Identificar la intersecció entre la desigualtat de gènere amb altres eixos de desigualtat (edat, classe, origen, racialització, ètnia, sexualitat i identitat/expressió de gènere, diversitat funcional, etc.
  13. Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  14. Reconèixer les formes d'eliminació sense riscos de les diferents substàncies i productes sanitaris.

Continguts

La Salut Pública és la disciplina que vetlla per la salut i benestar de tota la població, mitjançant intervencions individuals o col·lectives de prevenció, promoció i protecció. 

 
Els continguts generals de l'assignatura són:
 
 1. INTRODUCCIÓ A LA SALUT PÚBLICA
  • Concepte de Salut-Malaltia.
  • Historia natural de la malaltia
  • Determinants de la salut clàsics
  • Concepte de Salut Pública
  • Funcions i activitats de la Salut Pública: 
    • Monitorització i vigilància
    • Prevenció, protecció i promoció de la salut.
2. DETERMINANTS SOCIALS DE LA SALUT
  • Epidemiologia Social:
    • Marc conceptual
    • Estils de vida
    • Condicions de vida
  • Desigualtats en salut
    • Marc conceptual
    • Eixos de desigualtat: Gènere, Classe social, Raça/ètnia, Territori
  • Accions de govern. Objectius de Desenvolupament Sostenible 2030.

 3. MEDICIÓ DELS FENÒMENS DE SALUT I MALALTIA

  • Epidemiologia: concepte, evolució històrica.
  • Mesures de freqüència
  • Mesures d'associació 
  • Mesures d'impacte
4. DEMOGRAFIA I SALUT PÚBLICA
  • Demografia estàtica: Dimensió i estructura poblacional. Indicadors demogràfics.
  • Demografia dinàmica: Mortalitat, Natalitat i Fecunditat i Moviments migratoris.
5. SISTEMES D'INFORMACIÓ SANITÀRIA
  • Fonts d'informació sanitària: Base poblacional, Serveis Sanitaris
  • Mètodes de recollida: Registres, Enquestes i Sistemesde Notificació.

 6. SISTEMES SANITARIS

  • Concepte, objectius, funcions i agents. Principals models d’organització. Problemes i reptes.
  • Sistema Sanitari d’Espanya: Evolució histórica. Organització i finançament. Cobertura, cartera de serveis i provisió de serveis. Despesa sanitaria i resultas en salut. Experiència del pacient.
  • Sistema Sanitari de Catalunya: Organització, Pla de Salut i resultats en salut.
7. SALUT LABORAL
  • Relació treball i salut
  • Condicions de treball: Seguretat, Higiene, Ergonomia i Psicosociologia
  • Condicions d'ocupació: Precarietat laboral i salut
  • Prevenció de Riscos Laborals:
    • Marc legal.
    • Danys a la salut: accidents, malalties laborals, malalties no traumàtiques relacionades amb el treball.
    • Riscos laborals a l’àmbit sanitari i estratègies de prevenció.
    • Eliminació sense riscos de residus sanitaris.
8. EPIDEMIOLOGIA DELS PRINCIPALS PROBLEMES DE SALUT PÚBLICA
  • Malalties transmissibles. Factors de risc. Mesures de prevenció i control.
  • Malalties no transmissibles. Factors de risc. Mesures de prevenció i control.

Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
SEMINARIS ESPECIALITZATS (SESP) 20 0,8
TEORIA (TE) 30 1,2
Tipus: Autònomes      
ESTUDI PERSONAL 91 3,64

La metodologia docent serà mixta.

Teoria (TE)

Sessions planificades amb la totalitat del grup. S’utilitzaran diferents estratègies docents: docència impartida per la professora amb exercicis pràctics i de reflexió.

Seminaris especialitzats (SESP)

Es realitzaran en grups reduïts d'estudiants estables durant totes les sessions (4-5 estudiants aproximadament) de manera presencial i guiades per un tutor o tutora.

Es treballaran 4 situacions/problemes vinculats amb els continguts de l’assignatura que permetrà que l’alumnat adquireixi habilitats per analitzar problemes, prioritzar i cercar informació, prendre decisions i avaluar la seva activitat.

Cada situació es treballarà en 5 hores presencials a classe repartides en dues sessions:

  • En la primera sessió de treball (3 hores):
    • Es presentarà la situació/problema general i cada subgrup treballarà un aspecte diferent del problema de salut.
    • Els subgrups treballaran de manera autònoma i plantejaran un anàlisi i llistat de preguntes de la situació, pla de treball i fonts d’informació.
    • Es seleccionaran els documents que responen les preguntes i donen suport a les últimes evidències sobre la situació/problema (guies de pràctica clínica,  articles de recerca originals, monografies d'organismes de referència).
    • El professorat supervisarà el treball en general i de cada grup resolen dubtes i fent suggeriments.
    • Cada grup elaborarà un resum amb els conceptes principals i presentarà els documents amb les evidències més actuals.
  • En la segona sessió d'avaluació (2 hores): El treball elaborat s’exposarà a classe amb suport audiovisual i aquesta presentació es lliurarà a Moodle com a evidència del treball realitzat. Respondran a preguntes formulades pel professorat i la resta d'estudiants. 

Es podran concertar tutories amb la coordinadora responsable de l’assignatura contactant prèviament per correu electrònic.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Avaluació dels seminaris mitjançant casos pràctics i resolució de problemes 50% 5 0,2 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14
Avaluació escrita mitjançant proves objectives (Parcial 1) 25% 2 0,08 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 12, 13, 14
Avaluació escrita mitjançant proves objectives (Parcial 2) 25% 2 0,08 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 12, 13, 14

Aquesta assignatura no preveu el sistema d'avaluació única.

L'avaluació de l'assignatura contempla 3 moments d'avaluació amb 2 mètodes diferents amb la següent ponderació:

  • Avaluació individual. El 50% de la nota final s’obtindrà de la mitjana de l'avaluació individual mitjançant dues proves objectives per valorar l'adquisició de coneixements de les sessions teòriques de l'assignatura.Es faran dues proves parcials amb preguntes tipus test amb 4 opcions de resposta, de les que només una d’elles serà correcta. Les respostes en blanc no descompten puntuació i cada resposta errònia descomptarà 0.33 punts. Els continguts de l’assignatura s’organitzen en dos blocs i en finalitzar cada bloc es realitzarà la prova parcial corresponent. Les dates de les dues proves s’han inclòs en el calendari de l’assignatura
    • Parcial 1: pes del 25% de la nota final d'assignatura. Programació a finals d’octubre de 2024
    • Parcial 2: pes del 25% de la nota final d'assignatura. Programació a finals de gener de 2025.
  • Avaluació grupal. El 50% de la nota final s'obtindrà de la mitjana de l'avaluació del treball grupal de les 4 situacions a treballar en els seminaris especialitzats.  S'utilitzarà una rúbrica d’avaluació amb criteris relacionats amb la qualitat de la presentació, de les fonts d’informacióutilitzades i de les evidències aportades en cada situació/problema a treballar.

Obtenció de la nota final: 

La nota global de l’assignatura s’obté de la suma de les notes ponderades dels diferents ítems d’avaluació (individual i grupal). 

Per superar l’assignatura la qualificació de l’avaluació individual mitjançant proves objectives per valorar l’adquisició de coneixements de l’assignatura ha de ser igual o superior a 5 punts en una escala de l’1 al 10.

Es considerarà com a NO AVALUABLE l'alumnat que no realitzi les proves d’avaluació individual de coneixements de continguts i que no participi en les 4 sessions d'exposicions dels treballs dels seminaris especialitzats, exhaurint els drets a la matrícula de l'assignatura.

Segons l'acord 4.4 del Consell de Govern 17/11/2010 de la normativa d’avaluació́, les qualificacions seran: 

  • Del 0 a 4,9 = Suspens
  • Del 5,0 al 6,9=Aprovat
  • Del 7,0 al 8,9 = Notable
  • Del 9,0 al 10= Excel·lent

L'estudiant té dret a la revisió́ de les proves d’avaluació́, per això es concretarà̀ la data al campus virtual. 

Prova de recuperació 

L'estudiant que no superari l’assignatura amb l’avaluació continuada es podrà presentar a una prova de recuperació programada a tal fi en el calendari d'exàmens. 

Les condicions per a poder fer la prova de recuperació son:

  • Haver participat prèviament en activitats d’avaluació el pes de lesquals equivalgui a dues terceresparts de la qualificació total de l’assignatura (segons la Normativa d’avaluació UAB).
  • Haver obtingut una qualificació mínima en la mitjana de l’assignatura de 3,5 punts sobre 10.

La prova de recuperació inclourà els mateixos continguts que la prova d’avaluació no superada prèviament (Avaluació individual: prova parcial 1 i/o prova parcial 2; Avaluació grupal: situacions/problemes treballats en els seminaris especialitzats).

No es contempla l’opció de realitzar aquesta prova de recuperació per millorar la nota obtinguda.

 

 


Bibliografia

 

Bibliografia específica:

  • Argimon, JM., Jiménez Villa, J. Métodos de investigación clínica y epidemiología. 5a ed. Barcelona: Elsevier;2019(Paper i digital)
  • Celentano, David D. Gordis. Epidemiología. 6a ed. España:Elsevier; 2020. (Paper i digital)
  • Gencat. Pla de salut de Catalunya 2021-2025. Barcelona: Direcció General de Planifcació en Salut; 2021. Disponible en: https://scientiasalut.gencat.cat/handle/11351/7948
  • Hernández-Aguado, I. et al. Manual de epidemiología y salud pública: para grados en ciencias de la salud. 2ª ed., Madrid: Médica Panamericana; 2018. (Digital)
  • Last, JM. A Dictionary of epidemiology / edited for the International Epidemiological Association by Miquel Porta.Oxford: Oxford University Press, 2014(Paper i digital)
  • Martín Zurro, A. et al. Atención Primaria. Conceptos organización y práctica clínica. 7 ª ed. Barcelona: Doyma; 2014.
  • Martínez González, MA. Conceptos de Salud Pública y estrategias preventivas. 2ª ed., Barcelona: Elsevier; 2018(Paper i digital) 
  • Martínez Ortega, RM. Atención y cuidados profesionales a mujeres víctimas de violencia de género. 1a ed., Madrid: Funden; 2019 (Paper
  • Ministerio de Sanidad, Consumo y Bienestar Social. Crisis económica y salud en España. 2019. Available in: https://www.mscbs.gob.es/estadEstudios/estadisticas/docs/CRISIS_ECONOMICA_Y_SALUD.pdf
  • OMS. Conferencia Internacional sobre Promoción de la Salud. Carta de Ottawa para la promoción de la salud. Revista de Sanidade Higiene Pública1987; 61:129-133.
  • Perea Quesada, R. Promoción y educación para la Salud. Madrid: Díaz de Santos; 2009.
  • Piedrola Gil. Medicina preventiva y salud pública. 12ª ed. Barcelona: Elsevier Masson; 2016(Paper i digital)

Recursos a Internet:


Programari

No cal programari específic.


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(SEM) Seminaris 101 Català primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 102 Català primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 103 Català primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 104 Català primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 105 Català primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 106 Català primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 107 Català primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 108 Català primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 109 Català primer quadrimestre tarda
(SEM) Seminaris 110 Català primer quadrimestre tarda
(TE) Teoria 101 Català primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 102 Català primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 103 Català primer quadrimestre tarda