Logo UAB

Gestió i Qualitat dels Serveis d'Infermeria

Codi: 106108 Crèdits: 3
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2500891 Infermeria OB 2

Professor/a de contacte

Nom:
Mireia Subirana Casacuberta
Correu electrònic:
mireia.subirana@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Aquesta assignatura no té prerequisits.


Objectius

 

L’assignatura de Gestió i Qualitat dels Serveis d'Infermeria, té per finalitat proporcionar els coneixements i les eines necessàries per poder gestionar amb qualitat les cures infermeres, adaptant l’estil de lideratge a cada situació. Es descriuen i analitzen els sistemes i organitzacions de salut i s’aprofundeix en la gestió clínica dels serveis infermers.

Objectiu General

L'objectiu principal de l'assignatura és proporcionar a l'estudiant els coneixements i habilitats necessaris per a poder desenvolupar plenament la funció gestora/administrativa de la professió infermera en un context assistencial, fent especial èmfasi en el procés d'avaluació de la qualitat assistencial i la seva relació amb les cures infermeres.

Objectius Específics

En finalitzar l'estudi de les diferents unitats temàtiques, l'estudiant serà capaç de:

  • Descriure teories i tendències en gestió, incloent-hi l'evolució del sistema sanitari espanyol i català.
  • Comprendre la legislació vigent en salut, drets i deures dels usuaris.
  • Analitzar el finançament sanitari i els recursos disponibles.
  • Comparar models globals de sistemes de salut i identificar nivells de gestió.
  • Comprendre l'estructura i finançament dels sistemes de salut espanyol i català.
  • Descriure les organitzacions sanitàries i el paper dels professionals en la gestió.
  • Identificar reptes i realitats en la gestió clínica dels serveis d'infermeria.
  • Avaluar la qualitat assistencial i conèixer els indicadors de seguretat i d'efectivitat.
  • Conèixer els aspectes relacionats amb la humanització de la gestió sanitària i les seves implicacions en la pràctica assistencial.

Competències

  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Actuar en l’àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Demostrar que es coneixen els principis de finançament sanitari i sociosanitària i utilitzar adequadament els recursos disponibles.
  • Demostrar que es coneixen els sistemes d'informació sanitària.
  • Establir mecanismes d'avaluació, considerant els aspectes científics i tècnics i els de qualitat.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l’àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Oferir una atenció sanitària tècnica i professional adequada a les necessitats de salut de les persones ateses, d'acord amb l'estat de desenvolupament dels coneixements científics de cada moment i amb els nivells de qualitat i seguretat que s'estableixen a les normes legals i deontològiques aplicables.
  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  • Treballar amb l'equip de professionals com unitat bàsica en la qual s'estructuren de manera unidisciplinària o multidisciplinària i interdisciplinària els professionals i la resta de personal de les organitzacions assistencials.

Resultats d'aprenentatge

  1. Adquirir i utilitzar els instruments necessaris per desenvolupar una actitud crítica i reflexiva.
  2. Analitzar els sistemes d'informació que utilitzen les diferents organitzacions sanitàries.
  3. Analitzar en diferents situacions els recursos sanitaris i sociosanitaris disponibles.
  4. Analitzar les desigualtats de gènere, així com els factors que les sustenten, des dels diferents sistemes: el sistema familiar, el de parentiu, l'econòmic, el polític, el simbolisme i els sistemes educatius.
  5. Descriure els drets i deures dels usuaris dels serveis de salut.
  6. Descriure els indicadors que permeten conèixer i vigilar l'estat de salut d'una població i els Indicadors que avaluen l'efectivitat del sistema de salut.
  7. Descriure les característiques dels principals sistemes d'informació.
  8. Determinar criteris d'eficiència i eficàcia en relació amb les necessitats i la gestió dels recursos disponibles.
  9. Identificar el model de finançament del sistema sanitari.
  10. Identificar els determinants que permeten una assistència sanitària tècnica i professional adequada en termes de qualitat i seguretat d'acord amb les normes legals i deontològiques.
  11. Identificar els sistemes d'avaluació més adequats.
  12. Identificar en les cures infermeres accions que respectin els principis de responsabilitat ètica, els drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  13. Identificar la intersecció entre la desigualtat de gènere amb altres eixos de desigualtat (edat, classe, origen, racialització, ètnia, sexualitat i identitat/expressió de gènere, diversitat funcional, etc.
  14. Identificar les característiques de la funció directiva dels serveis d'infermeria i la gestió de les cures.
  15. Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.

Continguts

MÒDUL 1: GESTIÓ I LIDERATGE

Tema 1: Introducció a la gestió i al lideratge

Tema 2: Política, planificació i avaluació sanitària

Tema 3: Legislació i professionalisme

MÒDUL 2: SISTEMES I ORGANITZACIONS DE SALUT

Tema 1: Models de sistemes de salut

Tema 2: Sistema de Salut Espanyol i sistema de Salut Català

Tema 3: Organitzacions sanitàries i nivells de gestió

 MÒDUL 3: GESTIÓ CLÍNICA APLICADA ALS SERVEIS INFERMERS

Tema 1: Realitats i reptes

Tema 2: Qualitat i seguretat

Tema 3: Valor i canvi: formació, pràctica basada en l’evidència, innovació i recerca

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes expositives 17 0,68 1, 4, 3, 2, 8, 7, 6, 5, 12, 14, 10, 9, 13, 11, 15
Seminaris 8 0,32 1, 4, 3, 2, 8, 7, 6, 5, 12, 14, 10, 9, 13, 11, 15
Tipus: Autònomes      
Estudi personal, lectura d'articles, informes d'interès, elaboració de treballs 46,5 1,86 1, 4, 3, 2, 8, 7, 6, 5, 12, 14, 10, 9, 13, 11, 15

 

 

Sessions de classes expositives (ET)

 

Docència teòrica amb suport audiovisual sobre el temari dels tres mòduls de l'assignatura. Es considera indispensable la participació activa de l'estudiant durant les sessions teòriques, bé sigui en la dinamització de les mateixes o utilitzant el programari específic.

 

Seminaris (ES)

 

Sessions de treball grupal reduït, on a partir de casos es desenvolupen aspectes pràctics i operatius del temari. Com a resultat del treball realitzat en els seminaris, desenvolupat en part durant el temps dedicant al treball autònom i estudi personal, es presentaran dos treballs teòrics que hauran de ser defensats mitjançant exposició grupal.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assistència i participació activa a classes i als seminaris 10% 0,5 0,02 1
Avaluació escrita mitjançant proves objectives: ítems de resposta múltiple 50 2 0,08 1, 4, 3, 2, 8, 7, 6, 5, 12, 14, 10, 9, 13, 11, 15
Presentació oral treball seminari 40% 1 0,04 1, 4, 8, 7, 6, 5, 12, 14, 10, 13, 11, 15

L’avaluació d’aquesta assignatura és contínua i es fa mitjançant l’avaluació de tres blocs amb un pes específic cadascun.

  1. 1.      Avaluació escrita mitjançant proves objectives: preguntes de resposta múltiple

El seu objectiu és avaluar l'adquisició de coneixements de l'assignatura treballats a través de les diferents activitats formatives (teoria i seminaris). Es realitzarà una vegada finalitzada la totalitat de la docència de l'assignatura. Consisteix en: preguntes tipus test amb 4 opcions de resposta i només una opció correcta. Els errors resten segons la següent fórmula: x= encerts-(errors/n-1), on n és el nombre d'opcions de resposta.

Suposa el 50% de la nota final. Es necessita una nota mínima de 5 punts sobre 10 per a poder superar l'assignatura.

  1. 2.      Avaluació entrega i presentació del treball seminaris

Elaboració, entrega presentació i defensa d’un treball realitzat en grup a partir del cas presentat i de temàtica complementària a la treballada durant les sessions de teoria. La presentació i defensa es realitzarà durant el tercer seminari. S'avaluarà el contingut treballat, així com la presentació oral realitzada per cadascun dels membres del grup. La no assistència als seminaris implica un No Avaluable.

Suposa el 40% de la nota final. Es necessita una nota mínima de 5 punts sobre 10 per a poder superar l'assignatura.

  1. 3.      Assistència i participació activa de l’alumnat

L'avaluació es realitzarà mitjançant l’avaluació de tres activitats, una per cadascun dels mòduls, mitjançant la utilització d'una rúbrica d'avaluació, amb un component autoevaluatiu.

Suposa el 10% de la nota final i no necessita nota mínima per a poder superar l'assignatura.


OBTENCIÓ DE LA QUALIFICACIÓ FINAL

La qualificació final de l'assignatura correspon a la suma de les qualificacions de les activitats d'avaluació proposades. El requisit per a poder realitzar aquesta suma és haver obtingut la puntuació mínima requerida en cada part que el requereixi. La no superació d'alguna o de totes aquestes parts que requereix una nota mínima implica la no superació de l'assignatura.

L'estudiant que no es presenti a la prova escrita i que no assisteixi al 50% dels seminaris es considerarà NO AVALUABLE.

Els estudiants que no hagin superat l'assignatura mitjançant l'avaluació continuada podran presentar-se a una prova de recuperació. Per a participar en la recuperació, l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de la quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura (article 112 ter. de la normativa d'avaluació de la UAB).

L'estudiant té dret a la revisió de les proves d'avaluació. Per a tal fi es concretarà la data al Campus Virtual.

Segons l'acord 4.4 del Consell de Govern 17/11/2010 de la normativa d'avaluació, les qualificacions seran:
• Del 0 al 4,9 = Suspens
• Del 5,0 al 6,9 = Aprovat
• Del 7,0 al 8,9 = Notable
• Del 9,0 al 10= Excel·lent

Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única.

El plagi o la còpia de treball aliè constitueixen faltes greus i comporta el suspens automàtic de l'assignatura.

Per facilitar la citació apropiada de textos i materials cal consultar les orientacions i pautes de citació acadèmica disponibles a la pàgina web de la Biblioteca.

 

 


Bibliografia

  • Ayuso D e I Herrera. El liderazgo en los entornos sanitarios: formas de gestión. Díaz de Santos, Madrid, 2017. [En línia].[Consultat 25 juny 2023]  Disponible a: https://www.editdiazdesantos.com/wwwdat/pdf/9788490520796.pdf
  • Balderas Pedrero, María de la Luz. Administración de los servicios de Enfermería. 7ª ed. McGraw-Hill, 2015. [En línia].[Consultat 25 juny 2023]  Disponible a: https://alvarezrubenantonio.milaulas.com/pluginfile.php/150/mod_resource/content/1/LIBRO%20DE%20administraciondelosserviciosdeenfermeriafororinconmedico-141007210731-conversion-.pdf
  • Cortés Borra A. Humanizar la gestión sanitaria. Colección Gimbernat Salud. Barcelona: Herder Editorial S.L.; 2021
  • Doltra J, Bertran C. Gestió d’Infermeria. Girona: Documenta Universitaria; 2010
  • Febré N, Moncada Gómez K, Méndez Celis P, Badilla Morales V, Soto Parada P, Ivanovic P, Reynaldos K, Canales M. Calidad en enfermería: su gestión, implementación y medición. Rev. Med. Clin. Condes. 2018; 29(3): 278-287
  • Fernández Martín J et al. Manual de Calidad Asistencial SESCAM; 2009. [Internet]. [consultat 24 juny 2023]. Disponible a: https://sanidad.castillalamancha.es/sites/sescam.castillalamancha.es/files/documentos/pdf/20131017/manual_calidad_asistencial_de_la_seca.pdf
  • González-Chordá, V et al. Gestión de cuidados en el ámbito sociosanitario. Universitat Jaume I. Castellón, 2017. [En línia].[Consultat 25 juny 2023]  Disponible a: https://repositori.uji.es/xmlui/bitstream/handle/10234/167669/s122.pdf;jsessionid=9BFC97BAD0F86011D1BE3FDFB475011C?sequence=1"
  • Kerouac  Susan, Pepin Jacinta, Ducharme Francine, Duquette André. El pensamiento enfermero, Massón, Barcelona. España, 2005.
  • Marriner-Toney, A. (2009). Guía de gestión y dirección de enfermería. Madrid: Harcourt.
  • La Monica EL. Dirección y Administración en Enfermería. Barcelona: Mosby/Doyma Libros; 1994
  • Llei 15/1990, de 9 de juliol, d'ordenació sanitària en Catalunya. (DOGC 1324 del 30 de juliol de 1990) [En línia].[Consultat 25 juny 2023]  Disponible a: https://portaldogc.gencat.cat/utilsEADOP/PDF/1324/1794998.pdf
  • Llei 16/2003, de 28 de maig, de Cohesión y calidad del Sistema Nacional de Salud. (BOE 128 del 29 de maig 2003) [En línia].[Consultat 25 juny 2023]. Disponible a: http://www.msc.es/organizacion/consejoInterterri/docs/LeyCohesionyCalidad.pdf
  • Llei 44/2003, de 21 de novembre, Ordenación de las profesiones sanitarias. (BOE 280 del 22 novembre 2003) [En línia].[Consultat 25 juny 2023]  Disponible a: https://www.boe.es/buscar/pdf/2003/BOE-A-2003-21340-consolidado.pdf
  • Llei General de Sanitat (Ley 14/1986 de 25 de abril) (BOE 102 del 29 abril 1986). Ministerio de Sanidad y Consumo. Madrid. [En línia].[Consultat 25 juny 2023]. Disponible a: http://www.boe.es/buscar/doc.php?id=BOE-A-1986-10499
  • López Viñas, M.LL.; Guzmán Sebastián, R.; Tirvió Gran, C.; Busquets Bou E. Evaluación de la calidad de la asistencia en Cataluña: modelo de acreditación. Rev Calid Asist. 2004;19(3):151-6.  [En línia].[Consultat 25 juny 2023]  Disponible a:  http://www.elsevier.es/es-revista-revista-calidadasistencial-256-articulo-evaluacion-calidad-asistencia-cataluna-modelo-S1134282X04776885"
  • Maciá Soler L. Gestión Clínica. Colección Cuidados de Salud Avanzados. Barcelona: Elsevier España; 2014
  • Mompart Barcía MP. Innovación y gestión del cuidado. Metas Enferm mar 2019; 22(2):56-61
  • Mompart García MP, Duran Escribano M. Administración y gestión. DAE editorial. Grupo Paradigma. Madrid, 2018
  • Pla de Salut de Catalunya. Barcelona: Departament de Salut. Generalitat de Catalunya; [En línia].[Consultat 25 juny 2023]. Disponible a: https://salutweb.gencat.cat/web/.content/_departament/pla-de-salut/pla-de-salut-2021-2025/pla-salut-catalunya-2021-2025.pdf
  • Prieto, M. D. M., & Olmo, F. J. V. (2010). El plan de comunicación hospitalario: herramienta de gestión sanitaria. Editorial club universitario.
  • Ribera J., Gutierrez Fuentes, J.A., Rosenmöller, M. (Coord.).(2006). Gestión en el sector Salud. Elementos de gestión en las instituciones. Madrid: Pearson educación.
  • Rodríguez Andrés, R. (2017). Cómo diseñar planes de comunicación para organizaciones sanitarias.
  • Serrano Gil, A. y Tejedor Muños, L. (Dir. Y Coord.). (2013). Gestión de recursos humanos en Enfermería: un análisis interdisciplinar. Madrid: Díaz de Santos.
  • Seva-Llor Ana Myriam, López Montesinos, Maria José, Barberá Ortega, Carmen Mª, Cecagno Diana, Pina Roche Florentina. Report of nursing at hospital. Acta paul. enferm. 2015 Abr. 28( 2 ): 101-106.  [En línia].[Consultat 25 juny 2023]  Disponible a: https://www.scielo.br/j/ape/a/8xKbHgNF3DMcvRpzyPC7F6B/?format=pdf&lang=en"
  • Soto Fuentes P, Reynaldos Grandón K, Martínez Santana D, Jerez Yáñez O. Competencias para la enfermera/o en el ámbito de gestión y administración: desafíos actuales de la profesión. Aquichan. 2014; 14(1): 79-99.
  • Vizcaya, T., de González, M. M., & Romero, R. J. G. (2017). La Comunicación interna y el clima organizacional en la gestión de las instituciones sanitarias. Revista Venezolana de Salud Pública, 5(1), 39-44.

Programari

No aplicable.


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(SEM) Seminaris 101 Català primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 102 Català primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 103 Català primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 104 Català primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 105 Català primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 106 Català primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 107 Català primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 108 Català primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 109 Català primer quadrimestre tarda
(SEM) Seminaris 110 Català primer quadrimestre tarda
(TE) Teoria 101 Català primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 102 Català primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 103 Català primer quadrimestre tarda