Logo UAB

Bases Ètiques i Metodològiques de la Infermeria

Codi: 106107 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2500891 Infermeria OB 1

Professor/a de contacte

Nom:
Antonia Arreciado Marañon
Correu electrònic:
antonia.arreciado@uab.cat

Equip docent

Miguel Jimenez Pera
(Extern) Pendent

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No hi ha prerequisits específics per cursar l’assignatura 


Objectius

Contextualització:

L’assignatura de Bases Ètiques i Metodològiques de la Infermeria té 6 crèdits ECTS i està considerada com a obligatòria dins les directrius generals de Bases de la Infermeria del pla d’estudis de la Universitat Autònoma de Barcelona per a l’obtenció del títol de Grau en infermeria.

En aquesta assignatura es treballen les bases ètiques i metodològiques de la professió infermera com a eina indispensable per poder prestar unes cures infermeres de qualitat. En un context com l'actual, en constant transformació i influenciat per factors diversos i canviants, resulta necessària la formació dels futurs professionals en una metodologia de treball sistemàtica que permeti abordar i solucionar problemes de l'àmbit competencial infermer. A l'àmbit professional assistencial, saber treballar amb cures estandaritzades i informatitzades i fer-ho de manera segura, requereix el domini dels principis de la metodologia infermera o procés d'atenció d'infermeria. El desenvolupament d'aquesta pràctica es du a terme en el si d'un entorn social concret i en el marc d'un sistema de salut basat en uns principis, uns valors i unes normes socials i legals, que interactuen amb els valors de l'usuari i els del propi professional. Valors que en l'activitat quotidiana, en la presa de decisions sobre atenció de salut, poden entrar en col·lisió i presentar conflictes que facin sorgir determinats dilemes ètics.

Els objectius formatius de l’assignatura són els següents:

  • Conèixer el procés d’atenció d’infermeria per tal d’utilitzar-ho posteriorment a la pràctica clínica.
  • Adquirir habilitats d'aplicació del mètode científicen les intervencions infermeres.
  • Conèixer les obligacions i les responsabilitats que incideixen en l'exercici professional de la infermeria.
  • Adquirir les habilitats de pensament crític necessàries per actuar en la professió de manera segura i efectiva.
  • Demostrar la capacitat d'aplicar un anàlisi crític i una rigorosa valoració de les situacions assistencials per tal d'ajudar a l'usuari i/o família a adoptar les conductes més adequades per aconseguir el seu benestar, partint del propi coneixement i l'aplicació dels principis ètics, i en especial respectant els drets humans així com els drets de l'usuari.

Competències

  • "Demostrar que es comprenen, sense prejudicis, les persones: considerar-ne els aspectes físics, psicològics i socials, com a individus autònoms i independents; assegurar que es respectin les seves opinions, creences i valors, i garantir el dret a la intimitat, a través de la confidencialitat i el secret professional."
  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Actuar en l’àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Aplicar els fonaments i els principis teòrics i metodològics de la infermeria.
  • Basar les intervencions infermeres en l'evidència científica i en els mitjans disponibles.
  • Demostrar que es coneix el codi ètic i deontològic de la infermeria espanyola i que es comprenen les implicacions ètiques de la salut en un context mundial en transformació.
  • Dissenyar sistemes de cures dirigits a persones, famílies o grups, avaluar-ne l'impacte i establir-hi les modificacions oportunes.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l’àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Promoure i respectar el dret de participació, informació, autonomia i el consentiment informat, en la presa de decisions de les persones ateses, d'acord amb la manera com viuen el seu procés de salut-malaltia.
  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  • Utilitzar la metodologia científica en les pròpies intervencions.

Resultats d'aprenentatge

  1. Adquirir i utilitzar els instruments necessaris per desenvolupar una actitud crítica i reflexiva.
  2. Analitzar críticament els principis i valors que regeixen l'exercici de la professió infermera.
  3. Analitzar el codi ètic i deontològic de la infermeria, així com la normativa legal vigent referent a l'assistència sanitària.
  4. Analitzar els aspectes físics, psicològics i socials que influeixen en l'autonomia i la independència dels individus.
  5. Analitzar les desigualtats de gènere, així com els factors que les sustenten, des dels diferents sistemes: el sistema familiar, el de parentiu, l'econòmic, el polític, el simbolisme i els sistemes educatius.
  6. Analitzar les dificultats, els prejudicis i les discriminacions, a curt o llarg termini, en relació amb determinades persones o col·lectius.
  7. Analitzar situacions de cures infermeres relacionades amb plantejaments ètics.
  8. Aplicar l'evidència científica en la planificació i el desenvolupament de les cures infermeres.
  9. Considerar els aspectes físics, psicològics i socials en les situacions conflictives des d'un punt de vista bioètic per arribar a una resolució final.
  10. Demostrar la importància de la confidencialitat, la intimitat i el secret professional en les cures infermeres.
  11. Descriure els drets i deures dels usuaris dels serveis de salut.
  12. Descriure els processos per promoure la participació i l’autonomia de la persona a la presa de decisions en el seu procés de salut-malaltia.
  13. Desenvolupar habilitats d'aplicació del mètode científic en les intervencions infermeres.
  14. Determinar els criteris de resultat adequats als problemes d'infermeria detectats.
  15. Explicar el codi deontològic d'infermeria.
  16. Explicar els principis ètics i les bases del consentiment informat.
  17. Explicar els principis ètics implicats en la recerca infermera.
  18. Identificar els conceptes de deontologia professional, bioètica, fonaments del dret i la legislació espanyola en relació amb l'àmbit sanitari.
  19. Identificar els llenguatges estandarditzats i les taxonomies infermeres més utilitzades en relació amb els diagnòstics infermers, criteris de resultats i intervencions.
  20. Identificar en les cures infermeres accions que respectin els principis de responsabilitat ètica, els drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  21. Identificar les diferents etapes del procés infermer i la seva aplicació específica davant de les respostes de les persones en les alteracions de salut.
  22. Identificar problemes infermers i problemes de col·laboració, utilitzant la metodologia infermera i els llenguatges estandarditzats vigents.
  23. Indicar les intervencions necessàries per mostrar comprensió i respecte envers la persona com a individu autònom i independent.
  24. Indicar mesures que garanteixen el respecte a les opinions, creences i valors de les persones com a individus autònoms i independents.
  25. Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  26. Reconèixer drets fonamentals de la persona basats en el codi deontològic d'infermeria.
  27. Reflexionar sobre el dret a la informació i a la participació garantint l'autonomia en la presa de decisions i la confidencialitat de la informació.

Continguts

L'assignatura conté dos blocs temàtics diferenciats:Bases metodològiques de la Infermeria (BM) i Bases Ètiques de la Infermeria (BE)

1) BASES METODOLÒGIQUES DE LA INFERMERIA

  • Metodologia científica en Infermeria: el Procés d'Atenció d'Infermeria (PAI)

Què és el PAI i quines son les seves fases.

Beneficis de la seva praxis.

Què és el pensament crític i com arribar a pensar críticament.

PAI i models infermers. Model conceptual de Virginia Henderson. Revisió de conceptes.

  • Fases del Procés d'Atenció d'Infermeria

1. Valoració

Què és i en què consisteix la valoració. Fases:

- Recollida de dades.

- Validació de les dades.

- Organització de les dades.

- Informe i registre de dades.

2. Diagnòstic.

 Aplicació del pensament crític i interpretació de les dades per identificar el problema i formular el diagnòstic. Distingirem entre:

 - Diagnòstics infermers

-  Problemes d'autonomia

 - Problemes de col·laboració.

 3. Planificació.

Què és i en què consisteix la planificació:

- Establir prioritats.

- Determinar els objectius. Característiques dels objectius.

- Determinar les intervencions/ activitats: tipus i característiques.

4. Execució.

Què és i en què consisteix l'execució de les cures infermeres:

- Preparació per a l'execució.

- Realització.

- Registre.

 5. Avaluació.

Què és i quina finalitat té el procés d'avaluació:

- Com avaluar els criteris de resultats i les intervencions infermeres.

- Avaluació continua del procés d'atenció d'infermeria fins la resolució. 

  • Plans de cures estàndards i individuals. Guies de pràctica clínica, protocols i procediments

 

2) BASES ÈTIQUES DE LA INFERMERIA

  • Fonaments d’Ètica i bioètica clínica.

Introducció a la bioètica, marcs de referència.

Principis ètics de la professió infermera

  • Aspectes ètics de la pràctica assistencial.

El professional d'infermeria i l'exercici de la professió: Situacions al llarg de la vida

Dilemes ètics

  • Aspectes legals de l’exercici professional i l’atenció sanitària.

Competències de la professió i Codis Deontològics

Introducció a la Legislació dins l'àmbit sanitari


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
SEMINARIS ESPECIALITZATS 24,5 0,98
TEORIA 25 1
Tipus: Autònomes      
ELABORACIÓ DE TREBALLS/ ESTUDI PERSONAL/ LECTURA D'ARTICLES / INFORMES D'INTERÈS 89,5 3,58

1) BASES METODOLÒGIQUES DE LA INFERMERIA

Teoria.

Té la finalitat de proporcionar a l’estudiant els coneixements i les habilitats necessàries per tal que, amb posterioritat, pugui fer servir la metodologia científica per solventar problemes de la disciplina y professió. A curt termini, ha d'ajudar-li per elaborar i dur a terme un procés d’atenció d'infermeria així com per treballar de manera pràctica els aspectes ètics implicats en diferents situacions de la vida professional.

Les sessions es fonamenten en un treball interactiu entre el docent i els estudiants. En aquest sentit, al llarg de les sessions es combinarà:

a)    Docència impartida pel professor

b)    Exercicis de reflexió i pràctics a realitzar a l’aula.

Es considera indispensable la participació activa de l'estudiant en les activitats proposades. 

Seminaris Especialitzats (SESP).

A partir dels coneixements i habilitats treballades i adquirides a les sessions de teoria, l’estudiant treballarà, de manera pràctica i en grup petit, totes les fases de la metodologia infermera. El resultat final serà l’elaboració completa d’un procés d’atenció infermer adient i reflexionat sobre la base de diferents casos clínics proposats. 

Els seminaris estan planificats per treballar en grups de 20-25 estudiants, distribuïts segos el calendari acadèmic. Els grups seran definits pel coordinador d’assignatura a principi de curs i s'informarà als estudiants a través del Moodle de l'assignatura. L'assistència alsseminaris és obligatòria. La no assistència repercuteix negativament en la nota.

Tutories individualitzades.

Es podran concretar tutories específiques contactant prèviament per e-mail amb el professor/a.

 

2) BASES ÈTIQUES DE LA INFERMERIA

Teoria.

Classes magistrals expositives i participatives, amb l’ajuda de mitjans audiovisuals i l’anàlisi de documentació i casos clínics.

Seminaris Especialitzats.

En grups, l’alumnat ampliarà els coneixements i habilitats adquirits a les sessions de teoria amb la realització de quatre exercicis: Anàlisi de documents, anàlisi d’escenaris, debats d’argumentació i creació d’un posicionament individual o col·lectiu respecte a temes bioètics.

Els seminaris són eminentment participatius i col·laboratius.

Tutories individualitzades.

Es podran concretar tutories específiques contactant prèviament per e-mail amb el professor/a.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Avaluació escrita mitjançant proves objectives (Bases Metodològiques) 35% 4 0,16 4, 5, 12, 19, 21, 22, 25
Avaluació escrita mitjançant proves objectives (Bases Ètiques) 35% 3 0,12 2, 3, 4, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 15, 16, 17, 18, 20, 23, 24, 25, 26, 27
Avaluació mitjançant casos pràctics i resolució de problemes: elaboració i lliurament escrit (Bases Metodológiques) 30% 4 0,16 1, 8, 13, 14, 19, 21, 22, 23, 24

Els dos blocs que composen l'assignatura (Bases Metodològiques i Bases Ètiques) s'avaluen de manera independent. Tot i això, per superar l'assignatura cal aprovar cadascú d'aquests blocs amb una nota mínima de 5.

1) BASES METODÒGIQUES DE LA INFERMERIA: 65% de la nota final

Avaluació de la part teòrica: Avaluació escrita mitjançant proves objectives (examen).

Suposa el 35% de la nota final.

Té com objectiu avaluar l'adquisició de coneixements de l'assignatura treballats a les sessions teòriques i es realitzarà a la finalització de les mateixes. Aquesta avaluació constarà de preguntes obertes de resposta curta i/o preguntes amb ítems de resposta múltiple (tipus test) sobre els coneixements teòrics adquirits al llarg de l'assignatura. En aquest últim cas, les preguntes amb ítems de resposta múltiple contindran 4 opcions de resposta. Els errors resten segons la següent fórmula: x= encerts-(errors/n-1) on n és el nombre d'opcions de resposta.

Cal treure una nota mínima de 4 per fer la mitjana ponderada amb els seminaris d’aquest bloc.

Avaluació dels Seminaris Especialitzats: Avaluació mitjançant casos pràctics i resolució de problemes: elaboració i lliurament escrit

Suposa el 30% de la nota final.

Elaboració i lliurament escrit d'un Procès d'Atenció Infermeria a partir de casos proposats als Seminaris.

L’ avaluació es realitza a través de rúbriques elaborades a tal efecte i penjades al Moodle a l'inici dels seminaris.

L'assistència als seminaris és obligatòria. Tot i aixó, la primera falta d’assistència NO es penalitza.Per cada falta afegida hi haurà una reducció de 1 punt de la nota final dels seminaris d’aquest bloc. Si un estudiant falta a més de 3 seminaris se li computarà com No Avaluable a la nota final dels seminaris d'aquest bloc. 

No cal treure una nota mínima per fer la mitjana ponderada amb la resta d'activitats avaluatives d'aquest bloc. 

2) BASES ÈTIQUES DE LA INFERMERIA: 35% de la nota final

El bloc Bases Ètiques serà avaluat íntegrament mitjançant una prova d’examen tipus test en finalitzar els seminaris especialitzats (veure data a calendari).

Per poder realitzar la prova d'avaluació del bloc Bases Ètiques, s'han d'haver realitzat mínim dos seminaris de Bases Ètiques.

Els quatre seminaris de Bases ètiques són d'assistència obligatòria. La primera falta d'assistència a un seminari Bases ètiques no es penalitza. La segona falta d'assistència (amb justificar o sense) a un seminari Bases ètiques restarà 1 punt de la nota del bloc de Bases ètiques. Acumular tres o quatre faltes d'assistència als seminaris Bases ètiques comportarà l'assignació de 'No Avaluable' en el bloc de Bases Ètiques.

 

OBTENCIÓ DE LA QUALIFICACIÓ FINAL

La qualificació final de l’assignatura correspon al sumatori de la nota obtinguda als dos blocs amb la següent ponderació: 65% Bases Metodològiques i 35% bloc de Bases Ètiques. El requisit per fer aquest sumatori és haver obtingut una puntuació mínima de 5 punts a cada bloc. En el cas que la nota d'un dels blocs de l'assignatura sigui inferior a 5, la qualificació final de l'assignaturaserà de suspens i la nota numèrica resultant serà la corresponent a la part suspesa sempre que sigui igual o superior a 3,5. En el cas que sigui inferior, la nota numèrica es fixarà en 3,5.

S'entendrà per No Avaluable aquell estudiant que no s'hagi presentat a alguna o cap de les activitats avaluatives (avaluació escrita mitjançant proves objectives de cada bloc), que no presenti el treball escrit sobre el PAI requerit i amb més faltes d’assistència als Seminaris de les contemplades. Tenir un NA en un dels blocs de l'assignatura, suposarà un NA en tot el conjunt de l'assignatura. 

Els estudiants que no hagin superat l'assignatura per mitjà de l'avaluació continuada podran presentar-se a una prova de recuperació. Per participar a la recuperació, l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura (article 112 ter. de la normativa d'avaluació de la UAB).  L'estudiant haurà de presentar-se únicament al bloc suspés. Les característiques de la prova de recuperació són les mateixes que les de les proves de l'avaluació continuada. La nota obtinguda a la prova de recuperació serà la nota final de la part recuperada. No es contempla l'opció de presentar-se per millora de nota.

L'estudiant té dret a la revisió de les proves d'avaluació. Per a tal fi es concretarà la data al campus virtual. Segons l'acord 4.4 del Consell de Govern 17/11/2010 de la normativa d'avaluació, les qualificacions seran:

Del 0 a 4,9 = Suspens

Del 5,0 al 6,9 = Aprovat

Del 7,0 al 8,9 =Notable

Del 9,0 al 10= Excel·lent

Quan l'estudiant no es presenti a alguna o a capde les activitats d'avaluació planificades= No Avaluable

Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única.


Bibliografia

BASES METODOLÒGIQUES DE LA INFERMERIA (BM):

  1. Alfaro R. Pensamiento crítico y juicio clínico en enfermería: un enfoque práctico para un pensamiento centrado en los resultados. 4ª ed. Barcelona: Elsevier;2009.
  2. Alfaro R. Aplicación del proceso enfermero: fomentar el cuidado en colaboración. 5ª ed. Barcelona: Masson; 2003.
  3. Bulechek G, Butcher H, McCloskey J. Clasificación de intervenciones de enfermería (NIC). 7ª ed. Madrid: Elsevier; 2018
  4. Johnson M, Moorhead S, Bulechek G, Butcher H, Maas M, Swanson E. Vínculos de NOC y NIC a NANDA-I y diagnósticos médicos. Soporte para el razonamiento crítico y la calidad de los cuidados. 3ª ed. Barcelona: Elsevier;2012.
  5. Luis MT, Fernández C, Navarro MV, De la teoría a la práctica: el pensamiento de Virginia Henderson en el siglo XXI. 2ªed. Barcelona: Masson; 2005.
  6. Luis MT. Los diagnósticos enfermeros: revisión crítica y guía práctica. 2ª ed. Barcelona: Elsevier-Masson; 2013.
  7. Luis MT. Enfermería Clínica. Cuidados enfermeros a las personas con transtornos de Salud. Barcelona:Wolters Klumer, 2015.
  8. Marriner-Tomey A, Raile M. Modelos y Teorías en enfermería. 6ª ed, Madrid: Elsevier; 2007.
  9. Moorhead S, Johnson M, Maas M. Clasificación de resultados de enfermería (NOC). 4ª ed. Madrid: Elsevier; 2018.
  10. Nanda Internacional. Diagnósticos enfermeros. Definiciones y clasifiación 2021-2023. Madrid:Elsevier; 2019.
  11. Rifà R, Olivé C, Lamoglia M. Lenguaje NIC para el aprendizaje teórico-práctico en enfermería.Barcelona:Elsevier; 2012.
  12. Tellez S, García M. Modelos de cuidados en enfermería NANDA, NIC y NOC. México DF: Mc Graw-Hill Interamericana; 2012.

Pàgines web d'interès:

NANDA International [sede web]. Disponible a www.nanda.org

Guiasalud.es (SNS) https://portal.guiasalud.es/gpc/?_sfm_wpcf-estado=1

ICS. http://ics.gencat.cat/ca/assistencia/coneixement-assistencial/guies-de-practica-clinica/

ICS. http://ics.gencat.cat/ca/assistencia/cures-infermeres/cures-atencio-primaria/procediments-dinfermeria-a-latencio-primaria/

Fisterra. https://www.fisterra.com/guias-clinicas/

 

BASES ÈTIQUES DE LA INFERMERIA (BE):

  1. Antón Almara P. Ética y legislación en enfermería. Barcelona: Masson; 2000.
  2. Cortina A, Torralba MJ, Zurgasti J. Ética y legislación en enfermería: análisis sobre la reponsabilidad profesional. Madrid: Mc Graw-Hill/ Interamericana de España; 1997.
  3. Davis AJ, Tschudin V, de Raeve L. Ética en enfermería: conceptos fudnamentales de su enseñanza. Madrid: Triacastela; 2009.
  4. Fry ST, Johnstone MJ. Ética en la práctica de enfermería: una guía para la toma de decisiones éticas. México: Manual Moderno; 2010.
  5. Gafo, J. Ética y legislación en enfermería. Madrid: Universitas; 1994.
  6. Ramos-Pozón S. Bioética: una reflexión necesaria para tomar decisiones cruciales. Barcelona: Plataforma editori. 2018

  7. Johnstone MJ. Bioethics. A nursing perspective, 7 th edition. Australia: Elsevier, 2019
  8. Domínguez C, Kohlen H, Tronto J. El futuro del cuidado. Comprensión de la ética del cuidado y práctica enfermera. Ediciones San Juan de Dios: Barcelona, 2018.

Articles:

Gaitán Zamora MA, Hernán Vicco M. Objeción de conciencia como necesidad legal: una mirada desde el aborto. Revista Bioética. 2019;27(3):528-34.

Pesut B, Greig M, Thorne S, Storch J, Burgess M, Tishelman C, et al. Nursing and euthanasia: A narrative review of the nursing ethics literature. Nurs Ethics. 2020;27(1):152-67.

 

Pàgines webs d'interés:

Abedis Donabedian. Instituto Universitario UAB [sede web] Barcelona:fadq.org. Disponible en: www.fadq.org

Col.legi Oficial Infermeres i Infermers de Barcelona [sede web]. Disponible en: www.coib.cat

Fundació Victor Grífols i Lucas [sede web]. 2009.Disponible en: fundaciongrifols.org

Generalitat de Catalunya, Departament de Salut [sede web]. Disponible en: www.gencat.cat

Institut Borja de Bioètica [sede web]. Disponible en: www. ibbioetica.org/es


Programari

No cal programari específic.


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(SEM) Seminaris 101 Català segon quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 102 Català segon quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 103 Català segon quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 104 Català segon quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 105 Català segon quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 106 Català segon quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 107 Català segon quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 108 Català segon quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 109 Català segon quadrimestre tarda
(SEM) Seminaris 110 Català segon quadrimestre tarda
(SEM) Seminaris 111 Català segon quadrimestre tarda
(SEM) Seminaris 112 Català segon quadrimestre tarda
(TE) Teoria 101 Català segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 102 Català segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 103 Català segon quadrimestre tarda