Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500891 Infermeria | OB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha prerequisits específics per cursar l’assignatura
Contextualització:
L’assignatura de Bases Ètiques i Metodològiques de la Infermeria té 6 crèdits ECTS i està considerada com a obligatòria dins les directrius generals de Bases de la Infermeria del pla d’estudis de la Universitat Autònoma de Barcelona per a l’obtenció del títol de Grau en infermeria.
En aquesta assignatura es treballen les bases ètiques i metodològiques de la professió infermera com a eina indispensable per poder prestar unes cures infermeres de qualitat. En un context com l'actual, en constant transformació i influenciat per factors diversos i canviants, resulta necessària la formació dels futurs professionals en una metodologia de treball sistemàtica que permeti abordar i solucionar problemes de l'àmbit competencial infermer. A l'àmbit professional assistencial, saber treballar amb cures estandaritzades i informatitzades i fer-ho de manera segura, requereix el domini dels principis de la metodologia infermera o procés d'atenció d'infermeria. El desenvolupament d'aquesta pràctica es du a terme en el si d'un entorn social concret i en el marc d'un sistema de salut basat en uns principis, uns valors i unes normes socials i legals, que interactuen amb els valors de l'usuari i els del propi professional. Valors que en l'activitat quotidiana, en la presa de decisions sobre atenció de salut, poden entrar en col·lisió i presentar conflictes que facin sorgir determinats dilemes ètics.
Els objectius formatius de l’assignatura són els següents:
L'assignatura conté dos blocs temàtics diferenciats:Bases metodològiques de la Infermeria (BM) i Bases Ètiques de la Infermeria (BE)
1) BASES METODOLÒGIQUES DE LA INFERMERIA
Què és el PAI i quines son les seves fases.
Beneficis de la seva praxis.
Què és el pensament crític i com arribar a pensar críticament.
PAI i models infermers. Model conceptual de Virginia Henderson. Revisió de conceptes.
1. Valoració
Què és i en què consisteix la valoració. Fases:
- Recollida de dades.
- Validació de les dades.
- Organització de les dades.
- Informe i registre de dades.
2. Diagnòstic.
Aplicació del pensament crític i interpretació de les dades per identificar el problema i formular el diagnòstic. Distingirem entre:
- Diagnòstics infermers
- Problemes d'autonomia
- Problemes de col·laboració.
3. Planificació.
Què és i en què consisteix la planificació:
- Establir prioritats.
- Determinar els objectius. Característiques dels objectius.
- Determinar les intervencions/ activitats: tipus i característiques.
4. Execució.
Què és i en què consisteix l'execució de les cures infermeres:
- Preparació per a l'execució.
- Realització.
- Registre.
5. Avaluació.
Què és i quina finalitat té el procés d'avaluació:
- Com avaluar els criteris de resultats i les intervencions infermeres.
- Avaluació continua del procés d'atenció d'infermeria fins la resolució.
2) BASES ÈTIQUES DE LA INFERMERIA
Introducció a la bioètica, marcs de referència.
Principis ètics de la professió infermera
El professional d'infermeria i l'exercici de la professió: Situacions al llarg de la vida
Dilemes ètics
Competències de la professió i Codis Deontològics
Introducció a la Legislació dins l'àmbit sanitari
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
SEMINARIS ESPECIALITZATS | 24,5 | 0,98 | |
TEORIA | 25 | 1 | |
Tipus: Autònomes | |||
ELABORACIÓ DE TREBALLS/ ESTUDI PERSONAL/ LECTURA D'ARTICLES / INFORMES D'INTERÈS | 89,5 | 3,58 |
1) BASES METODOLÒGIQUES DE LA INFERMERIA
Teoria.
Té la finalitat de proporcionar a l’estudiant els coneixements i les habilitats necessàries per tal que, amb posterioritat, pugui fer servir la metodologia científica per solventar problemes de la disciplina y professió. A curt termini, ha d'ajudar-li per elaborar i dur a terme un procés d’atenció d'infermeria així com per treballar de manera pràctica els aspectes ètics implicats en diferents situacions de la vida professional.
Les sessions es fonamenten en un treball interactiu entre el docent i els estudiants. En aquest sentit, al llarg de les sessions es combinarà:
a) Docència impartida pel professor
b) Exercicis de reflexió i pràctics a realitzar a l’aula.
Es considera indispensable la participació activa de l'estudiant en les activitats proposades.
Seminaris Especialitzats (SESP).
A partir dels coneixements i habilitats treballades i adquirides a les sessions de teoria, l’estudiant treballarà, de manera pràctica i en grup petit, totes les fases de la metodologia infermera. El resultat final serà l’elaboració completa d’un procés d’atenció infermer adient i reflexionat sobre la base de diferents casos clínics proposats.
Els seminaris estan planificats per treballar en grups de 20-25 estudiants, distribuïts segos el calendari acadèmic. Els grups seran definits pel coordinador d’assignatura a principi de curs i s'informarà als estudiants a través del Moodle de l'assignatura. L'assistència alsseminaris és obligatòria. La no assistència repercuteix negativament en la nota.
Tutories individualitzades.
Es podran concretar tutories específiques contactant prèviament per e-mail amb el professor/a.
2) BASES ÈTIQUES DE LA INFERMERIA
Teoria.
Classes magistrals expositives i participatives, amb l’ajuda de mitjans audiovisuals i l’anàlisi de documentació i casos clínics.
Seminaris Especialitzats.
En grups, l’alumnat ampliarà els coneixements i habilitats adquirits a les sessions de teoria amb la realització de quatre exercicis: Anàlisi de documents, anàlisi d’escenaris, debats d’argumentació i creació d’un posicionament individual o col·lectiu respecte a temes bioètics.
Els seminaris són eminentment participatius i col·laboratius.
Tutories individualitzades.
Es podran concretar tutories específiques contactant prèviament per e-mail amb el professor/a.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Avaluació escrita mitjançant proves objectives (Bases Metodològiques) | 35% | 4 | 0,16 | 4, 5, 12, 19, 21, 22, 25 |
Avaluació escrita mitjançant proves objectives (Bases Ètiques) | 35% | 3 | 0,12 | 2, 3, 4, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 15, 16, 17, 18, 20, 23, 24, 25, 26, 27 |
Avaluació mitjançant casos pràctics i resolució de problemes: elaboració i lliurament escrit (Bases Metodológiques) | 30% | 4 | 0,16 | 1, 8, 13, 14, 19, 21, 22, 23, 24 |
Els dos blocs que composen l'assignatura (Bases Metodològiques i Bases Ètiques) s'avaluen de manera independent. Tot i això, per superar l'assignatura cal aprovar cadascú d'aquests blocs amb una nota mínima de 5.
1) BASES METODÒGIQUES DE LA INFERMERIA: 65% de la nota final
Avaluació de la part teòrica: Avaluació escrita mitjançant proves objectives (examen).
Suposa el 35% de la nota final.
Té com objectiu avaluar l'adquisició de coneixements de l'assignatura treballats a les sessions teòriques i es realitzarà a la finalització de les mateixes. Aquesta avaluació constarà de preguntes obertes de resposta curta i/o preguntes amb ítems de resposta múltiple (tipus test) sobre els coneixements teòrics adquirits al llarg de l'assignatura. En aquest últim cas, les preguntes amb ítems de resposta múltiple contindran 4 opcions de resposta. Els errors resten segons la següent fórmula: x= encerts-(errors/n-1) on n és el nombre d'opcions de resposta.
Cal treure una nota mínima de 4 per fer la mitjana ponderada amb els seminaris d’aquest bloc.
Avaluació dels Seminaris Especialitzats: Avaluació mitjançant casos pràctics i resolució de problemes: elaboració i lliurament escrit
Suposa el 30% de la nota final.
Elaboració i lliurament escrit d'un Procès d'Atenció Infermeria a partir de casos proposats als Seminaris.
L’ avaluació es realitza a través de rúbriques elaborades a tal efecte i penjades al Moodle a l'inici dels seminaris.
L'assistència als seminaris és obligatòria. Tot i aixó, la primera falta d’assistència NO es penalitza.Per cada falta afegida hi haurà una reducció de 1 punt de la nota final dels seminaris d’aquest bloc. Si un estudiant falta a més de 3 seminaris se li computarà com No Avaluable a la nota final dels seminaris d'aquest bloc.
No cal treure una nota mínima per fer la mitjana ponderada amb la resta d'activitats avaluatives d'aquest bloc.
2) BASES ÈTIQUES DE LA INFERMERIA: 35% de la nota final
El bloc Bases Ètiques serà avaluat íntegrament mitjançant una prova d’examen tipus test en finalitzar els seminaris especialitzats (veure data a calendari).
Per poder realitzar la prova d'avaluació del bloc Bases Ètiques, s'han d'haver realitzat mínim dos seminaris de Bases Ètiques.
Els quatre seminaris de Bases ètiques són d'assistència obligatòria. La primera falta d'assistència a un seminari Bases ètiques no es penalitza. La segona falta d'assistència (amb justificar o sense) a un seminari Bases ètiques restarà 1 punt de la nota del bloc de Bases ètiques. Acumular tres o quatre faltes d'assistència als seminaris Bases ètiques comportarà l'assignació de 'No Avaluable' en el bloc de Bases Ètiques.
OBTENCIÓ DE LA QUALIFICACIÓ FINAL
La qualificació final de l’assignatura correspon al sumatori de la nota obtinguda als dos blocs amb la següent ponderació: 65% Bases Metodològiques i 35% bloc de Bases Ètiques. El requisit per fer aquest sumatori és haver obtingut una puntuació mínima de 5 punts a cada bloc. En el cas que la nota d'un dels blocs de l'assignatura sigui inferior a 5, la qualificació final de l'assignaturaserà de suspens i la nota numèrica resultant serà la corresponent a la part suspesa sempre que sigui igual o superior a 3,5. En el cas que sigui inferior, la nota numèrica es fixarà en 3,5.
S'entendrà per No Avaluable aquell estudiant que no s'hagi presentat a alguna o cap de les activitats avaluatives (avaluació escrita mitjançant proves objectives de cada bloc), que no presenti el treball escrit sobre el PAI requerit i amb més faltes d’assistència als Seminaris de les contemplades. Tenir un NA en un dels blocs de l'assignatura, suposarà un NA en tot el conjunt de l'assignatura.
Els estudiants que no hagin superat l'assignatura per mitjà de l'avaluació continuada podran presentar-se a una prova de recuperació. Per participar a la recuperació, l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura (article 112 ter. de la normativa d'avaluació de la UAB). L'estudiant haurà de presentar-se únicament al bloc suspés. Les característiques de la prova de recuperació són les mateixes que les de les proves de l'avaluació continuada. La nota obtinguda a la prova de recuperació serà la nota final de la part recuperada. No es contempla l'opció de presentar-se per millora de nota.
L'estudiant té dret a la revisió de les proves d'avaluació. Per a tal fi es concretarà la data al campus virtual. Segons l'acord 4.4 del Consell de Govern 17/11/2010 de la normativa d'avaluació, les qualificacions seran:
Del 0 a 4,9 = Suspens
Del 5,0 al 6,9 = Aprovat
Del 7,0 al 8,9 =Notable
Del 9,0 al 10= Excel·lent
Quan l'estudiant no es presenti a alguna o a capde les activitats d'avaluació planificades= No Avaluable
Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única.
BASES METODOLÒGIQUES DE LA INFERMERIA (BM):
Pàgines web d'interès:
NANDA International [sede web]. Disponible a www.nanda.org
Guiasalud.es (SNS) https://portal.guiasalud.es/gpc/?_sfm_wpcf-estado=1
ICS. http://ics.gencat.cat/ca/assistencia/coneixement-assistencial/guies-de-practica-clinica/
ICS. http://ics.gencat.cat/ca/assistencia/cures-infermeres/cures-atencio-primaria/procediments-dinfermeria-a-latencio-primaria/
Fisterra. https://www.fisterra.com/guias-clinicas/
BASES ÈTIQUES DE LA INFERMERIA (BE):
Ramos-Pozón S. Bioética: una reflexión necesaria para tomar decisiones cruciales. Barcelona: Plataforma editori. 2018
Articles:
Gaitán Zamora MA, Hernán Vicco M. Objeción de conciencia como necesidad legal: una mirada desde el aborto. Revista Bioética. 2019;27(3):528-34.
Pesut B, Greig M, Thorne S, Storch J, Burgess M, Tishelman C, et al. Nursing and euthanasia: A narrative review of the nursing ethics literature. Nurs Ethics. 2020;27(1):152-67.
Pàgines webs d'interés:
Abedis Donabedian. Instituto Universitario UAB [sede web] Barcelona:fadq.org. Disponible en: www.fadq.org
Col.legi Oficial Infermeres i Infermers de Barcelona [sede web]. Disponible en: www.coib.cat
Fundació Victor Grífols i Lucas [sede web]. 2009.Disponible en: fundaciongrifols.org
Generalitat de Catalunya, Departament de Salut [sede web]. Disponible en: www.gencat.cat
Institut Borja de Bioètica [sede web]. Disponible en: www. ibbioetica.org/es
No cal programari específic.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(SEM) Seminaris | 101 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 102 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 103 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 104 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 105 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 106 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 107 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 108 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 109 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 110 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 111 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 112 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 101 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 102 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 103 | Català | segon quadrimestre | tarda |