Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Metodologia Científica i Bioestadística

Codi: 106104 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2500891 Infermeria FB 1

Professor/a de contacte

Nom:
Maria Feijoo Cid
Correu electrònic:
maria.feijoo@uab.cat

Equip docent

Albert Navarro

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Cap


Objectius

 Aquesta assignatura conté la formació bàsica en metodologia científica i bioestadística de la titulació. Els professionals d'infermeria quan exerceixen la seva professió, s'enfronten a un conjunt de situacions-problema,en les que posen a prova les seves capacitats (selecció d'informació, organització del raonament, distinció entre lo fonamental i lo accessori, interpretació estadística dels problemes de salut ...).La finalitat és estructurar un pensament crític i reflexiu que permeti la lectura crítica de la investigació en ciències de la salut i l'anàlisi dels problemes de salut utilitzant l'estadística per promoure una pràctica infermera d'excel·lència. L'assignatura planteja els coneixements i habilitats fonamentals per aplicar en la realització del treball fi de grau.


Competències

  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Basar les intervencions infermeres en l'evidència científica i en els mitjans disponibles.
  • Demostrar que es coneixen els sistemes d'informació sanitària.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  • Utilitzar la metodologia científica en les pròpies intervencions.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar críticament els principis i valors que regeixen l'exercici de la professió infermera.
  2. Analitzar les dificultats, els prejudicis i les discriminacions, a curt o llarg termini, en relació amb determinades persones o col·lectius.
  3. Demostrar habilitats en la recerca bibliogràfica.
  4. Descriure els conceptes de ciència, recerca científica i mètode científic.
  5. Descriure les característiques dels principals sistemes d'informació.
  6. Explicar els principis ètics implicats en la recerca infermera.
  7. Formular preguntes de recerca partint de l'evidència científica.
  8. Identificar elements propis del procés de recerca.
  9. Identificar els diferents mètodes de recerca en ciències de la salut.
  10. Identificar la necessitat d'investigar i utilitzar l'evidència científica en les cures.
  11. Interpretar dades estadístiques i qualitatives i les seves possibles repercussions a la pràctica clínica.
  12. Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.

Continguts

A continuació es realitza una breu descripció de l'assignatura:

  1. Bases del coneixement científic: Fonts i tipus del coneixement humà. El mètode científic.
  2. Característiques i limitacions del mètode científic.
  3. Metodologies quantitativa i qualitativa: Introducció i diferències entre ambdues.
  4. Procés d'investigació.
  5. Problema de recerca i formulació d'hipòtesis.
  6. Revisió i cerca bibliogràfica.
  7. Disseny d'estudis. Mostra i Població.
  8. Mètodes de recollida de dades.
  9. Avaluació dels articles científics: Validesa interna i validesa externa. Infermeria basada en l'evidència. Investigació amb perspectiva de gènere
  10. Conceptes generals d'estadística: terminologia bàsica de la investigació i de l'estadística. Principis de la mesura.
  11. Recollida, tabulació i presentació gràfica de resultats.
  12. Principis bàsics de l'estadística descriptiva inferencial.
  13. Maneig de fitxers de dades estadístiques.
  14. Presentació i interpretació de resultats en articles científics.

Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
PRACTIQUES D'AULA 8 0,32 1, 2, 3, 6, 7, 8, 10, 11, 12
PRACTIQUES DE LABORATORI 17 0,68 3, 5, 7, 12
SEMINARIS 12 0,48 1, 2, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 12
TEORIA 28 1,12 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12
Tipus: Supervisades      
TUTORIES 1 0,04 1, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12
Tipus: Autònomes      
Estudi personal 76 3,04 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11

Les diferents metodologies d'aprenentatge vertebren l'assoliment tant dels continguts teòrics com de les habilitats corresponents a un pensament reflexiu-crític en la resolució de problemes infermers basats en el mètode científic. En les línies següents es realitza una breu descripció de cada metodologia docent

A la teoria s'impartiran els continguts teòrics necessaris de metodologia científica i de bioestadística.

Als seminaris (SEM) els i les estudiants treballaran en grups petits. S'iniciaran a la lectura crítica i reflexiva d'articles originals de l'àmbit infermer i/o  de les ciències de la salut. A modus d'exemple mirar Impacto en la salud del programa de intervención comunitaria «Educación para la salud en la adolescencia». Aquests seminaris ajudaran a identificar i discutir sobre exemples reals (articles originals/científics) els continguts teòrics realitzats prèviament. Els articles originals reflecteixen els resultats d'algunes de les intervencions infermeres. La lectura crítica dels mateixos orientarà la presa de decisions infermera basada en el mètode científic.

Les Pràctiques de laboratori (Plab) pertanyen als dos blocs: 17h, de realització obligatòria on s’analitzaran dades quantitatives amb un software d'anàlisi, es realitzarà la seva interpretació i es mostrarà com presentar els resultats en l'àmbit científic. Així mateix es realitzaran cerques d'informació en bases de dades científiques prèvia planificació.

A les pràctiques d'aula (PAUL), de ralització obligatòria, es realitzarà el treball de recerca a entregar en algun dels formats de difusió de la recerca. A les PAUL es guiarà l'escriptura i desenvolupament de cada una de les parts corresponents del treball: introducció, material i mètodes; resultats, conclusions i implicacions per la pràctica. El problema de recerca ja estarà prèviament  definit des de la coordinació de l'assignatura i serà el mateix per tot primer. A les PAUL es treballarà en els mateixos grups petits que prèviament s'han fet als seminaris.

 

 

 

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Avaluacions escrites mitjançant proves objectives (examen parcial) 40% 3 0,12 2, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12
Avaluacions escrites mitjançant proves objectives (examen parcial) 40% 3 0,12 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12
Avaluació mitjançant l'entrega de treballs escrits (Treball de recerca) 20% 2 0,08 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 10, 11, 12

AVALUACIO CONTINUADA

Totes les activitats d’avaluació són de realització obligatòria, en cas de no presentar-se es qualificarà com a No Avaluable (NA) i es quantificarà com a zero (0). L’avaluació de l’assignatura es desglossa de la següent manera:

(AC1) Prova objectiva (primer parcial): examen tipus test: 40%.
(AC2) Prova objectiva (segon parcial): examen tipus test: 40%.
(AC3) Entrega de treballs 20%

La nota final de l’assignatura es la ponderació de les 3 proves d’avaluació continuada. Per aprovar l’assignatura cal obtenir un mínim de 5,0 en la nota final. Quan es suspengui l'avaluació continuada, l'estudiant es pot presentar a la recuperació. Cal tenir en compte que, segons normativa general, per participar a l’examen final de recuperació l’alumnat ha d’haver estat prèviament avaluat en un conjunt d’activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l’assignatura. Aquesta prova de recuperació inclourà tot el temari de la prova d'avaluació suspesa. 

A la recuperació

  1. Tenen dret a presentar-se tot estudiant que hagi fet un mínim del 60% de les proves d’avaluació.
  2. La nota final serà la resultant de la ponderació de les proves de recuperació amb les d’avaluació continuada aprovades.
  3. Per aprovar l’assignatura havent fet alguna prova derecuperació cal obtenir un mínim de 5,0 en la nota final

Definició de NO AVALUABLE (NA): s’entendrà per No Avaluable aquella situació en la que l’estudiant NO es presenti al 50% o més de les activitats d’avaluació.

Revisió Proves: tenen dret a revisió de les proves d’avaluació tots els i les estudiants prèvia cita amb el professorat corresponent. La revisió consistirà en una tutoria individual ones farà el feed-back en relació a la seva avaluació.

El tractament de casos particulars es realitzarà a partir d’un comitè docent (format pel coordinador de l’assignatura, i 2 dels professors de la mateixa, 1 de cada departament implicat) on s’avaluarà la situació particular de cada estudiant i es prendran les decisions més adients.

AVALUACIO ÚNICA:

L’estudiant que es vulgui afegir a l’avaluació única ho haurà de fer seguint els terminis establerts per gestió acadèmica. El mateix dia d’avaluació única s’avaluarà de tota l’assignatura amb les corresponents activitats d’avaluació. Les proves avaluatives de l’avaluació consten de 2 examen tipus tesT. El contingut d’ambdues proves serà el següent:

  1. Avaluació única 1 (AU1) examen tipus test  ambpreguntes associades al contingut global de l’assignatura.
  2. Avaluació única 2 (AU2) examen tipus test  amb preguntes sobre la lectura crítica d’un article original.  L’article original es posarà a disposició de l’estudiantat via Moodle i s’haurà de portar imprès el dia de l’avaluació. A modus d'exemple mirar Impacto en la salud del programa de intervención comunitaria «Educación para la salud en la adolescencia»

La nota final de l’avaluació única és la mitjana de AU1 i AU2. Per aprovar l’assignatura amb avaluació única cal obtenir un mínim de 5,0 en la nota final.

La recuperació de l’avaluació única es realitza el mateix dia que la recuperació de l’avaluació continuada. A la recuperació l’estudiant s’avalua de la/es prova/es suspesa/es. El nombre d’exàmens i estructura seran els mateixos que els d’avaluació única. El càlcul de la nota final de l’assignatura segueix els mateixos criteris. Per aprovar l’assignatura durant la recuperació d’avaluació única cal obtenir un mínim de 5,0 en la nota final.

La revisió de la qualificació final (incloent la de la recuperació) segueix el mateix procediment que per a l’avaluació continuada


Bibliografia

Bibliografía bàsica:

  1. Albert Navarro Giné, Sergio Salas Nicás. Iniciación a la bioestadística para enfermería y otras profesiones sanitarias. Bellaterra: Universitat Autònoma de Barcelona, Servei de Publicacions, 2021.
  2. Josep M. Argimon Pallás, Josep Jiménez Villa. Métodos de investigación clínica y epidemiológica.  5ª ed. Barcelona: Elsevier, España,SA, 2019.
  3. Susan K. Grove, Jennifer R. Gray, Nancy Burns. Investigación en enfermería. Desarrollo de la práctica enfermera basada en la evidencia. Madrid. Elsevier. 6a ed. 2019
  4. Bee, P.; Brooks, H.; Callaghan, P. and Lovell. K. A research handbook for patients an public involvement. Manchester, Manchester University Press, 2018.
  5. Denise F. Polit, Cheryl Tatano Beck. Essentials of nursing research: Appraising Evidence for Nursing Practice. Philadelphia : Wolters Kluwer/Lippincott/Williams & Wilkins Health. 8th ed. 2018

Bibliografia de consulta:

  1. Nancy Burns, Susan K. Grove. Investigación en enfermería. Madrid. Elsevier 5a ed. 2016.
  2. Wayne W. Daniel. Bioestadística: base para el análisis de las ciencias de la salud. México: Limusa, 2002.
  3. Erik Cobo, Pilar Muñoz, José Antonio González. Bioestadística para no estadísticos: principios para interpretar un estudio científico P, González JA. Barcelona: Elsevier Masson, 2007.

 

Recursos d'Internet

  1. https://doaj.org/
  2. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed
  3. http://www.scopus.com/home.url
  4. http://www.easp.es/exploraevidencia/
  5. http://www.fisterra.com/

Programari

El programa estadístic Jamovi s'utilitza a les pràctiques de laboratori de bioestadística


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 101 Català segon quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 102 Català segon quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 103 Català segon quadrimestre tarda
(PAUL) Pràctiques d'aula 104 Català segon quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 105 Català segon quadrimestre tarda
(PAUL) Pràctiques d'aula 106 Català segon quadrimestre tarda
(PLAB) Pràctiques de laboratori 101 Català segon quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 102 Català segon quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 103 Català segon quadrimestre tarda
(PLAB) Pràctiques de laboratori 104 Català segon quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 105 Català segon quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 106 Català segon quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 107 Català segon quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 108 Català segon quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 109 Català segon quadrimestre tarda
(PLAB) Pràctiques de laboratori 110 Català/Espanyol segon quadrimestre tarda
(PLAB) Pràctiques de laboratori 111 Català segon quadrimestre tarda
(PLAB) Pràctiques de laboratori 112 Català/Espanyol segon quadrimestre tarda
(SEM) Seminaris 101 Català segon quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 102 Català segon quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 103 Català segon quadrimestre tarda
(SEM) Seminaris 104 Català segon quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 105 Català segon quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 106 Català segon quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 107 Català segon quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 108 Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 109 Català segon quadrimestre tarda
(SEM) Seminaris 110 Espanyol segon quadrimestre tarda
(SEM) Seminaris 111 Català segon quadrimestre tarda
(SEM) Seminaris 112 Espanyol segon quadrimestre tarda
(TE) Teoria 101 Català segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 102 Català segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 103 Català segon quadrimestre tarda