Cultura, Societat i Salut
Codi: 106103
Crèdits: 6
2024/2025
Titulació |
Tipus |
Curs |
2500891 Infermeria |
FB |
1 |
Equip docent
- Andrea Moreu Valls
- Jorge Casino Anton
- Alba Planella i Jimenez
- Daniel Gomez Garcia
- Daina Parellada Moreno
- Marta Molina Molina
Idiomes dels grups
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Objectius
- Comprendre els conceptes de cultura, ètnia i raça.
- Aplicar els conceptes de relativisme cultural i etnocentrisme en la discussió de continguts i casos
- Comprendre el Model d'Infermeria Transcultural i els Models de Competència Cultural, aplicant-ho a la resolució de casos.
- Aplicar el model de cures centrades en la persona en la discussió de continguts i casos
- Comprendre les característiques del Model Biomèdic i el Model de les Ciències Socials i l'impacte en la salut de les persones i comunitats.
- Conèixer el determinants socials de la salut i discutir sobre l'impacte en la salut/malaltia de les persones i comunitats.
- Conèixer les pràctiques relacionades amb la salut, malaltia i mort dels grups culturals més presents a Catalunya.
- Comprendre els conceptes sexe, gènere, identitat i orientació i discutir sobre l'impacte en la salut/malaltia de les persones i comunitats.
- Identificar estratègies per reduir la discriminació i potenciar la tolerància vers la diversitat.
- Familiaritzar-se amb l'anàlisi interseccional dels fenòmens.
- Aplicar la perspectiva de gènere en el raonament infermer.
- Comprendre els mètodes de recerca qualitativa i la seva aplicació en la ciència infermera
Competències
- "Demostrar que es comprenen, sense prejudicis, les persones: considerar-ne els aspectes físics, psicològics i socials, com a individus autònoms i independents; assegurar que es respectin les seves opinions, creences i valors, i garantir el dret a la intimitat, a través de la confidencialitat i el secret professional."
- Actuar en l’àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
- Demostrar que es comprèn el comportament interactiu de la persona en funció del gènere, el grup o la comunitat, dins del seu context social i multicultural.
- Introduir canvis en els mètodes i els processos de l’àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
- Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
- Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
Resultats d'aprenentatge
- Adquirir i utilitzar els instruments necessaris per desenvolupar una actitud crítica i reflexiva.
- Analitzar les desigualtats de gènere, així com els factors que les sustenten, des dels diferents sistemes: el sistema familiar, el de parentiu, l'econòmic, el polític, el simbolisme i els sistemes educatius.
- Analitzar les desigualtats socials que es manifesten a partir dels eixos de desigualtat social i les necessitats que es deriven.
- Identificar diferents models explicatius del binomi salut-malaltia des de la perspectiva social.
- Identificar els determinants de la salut i els eixos de desigualtat que s'observen en l'estructura social.
- Identificar els determinants de salut i els problemes relacionats amb l'entorn per cuidar les persones en situacions de salut i malaltia com a integrants d'una comunitat.
- Identificar els diferents tipus d'interaccions segons la pertinença a un grup, gènere o comunitat dins del seu context social i cultural.
- Identificar la importància de la competència cultural en les cures infermeres.
- Identificar la intersecció entre la desigualtat de gènere amb altres eixos de desigualtat (edat, classe, origen, racialització, ètnia, sexualitat i identitat/expressió de gènere, diversitat funcional, etc.
- Identificar la manera en què les persones gestionen els processos de salut tenint en compte els aspectes culturals, els valors i les creences que generin prejudicis.
- Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
- Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
- Reconèixer les relacions de jerarquia i poder que s'estableixen per raons de gènere en la dinàmica social i les especificitats que s'observen en el context social i multicultural.
Continguts
- Diferencies conceptuals entre etnia i cultura entre d'altres.
- Conceptes de sexe i gènere. Què és la perspectiva de gènere?
- Violències masclistes, racistes i lgtbiqfòbiques. Detecció precoç i prevenció. Impacte en la salut de les persones i comunitats.
- Creences de salut i malaltia en diferents grups culturals al nostre context.
- Els determinants socials de la salut.
- Infermeria Transcultural.
- Models teòrics de Competència cultural internacionals
- Biopoder. Model biomèdic vs model social.
- Interseccionalitat
- Migracions i salut
- Cures centrades en la religió
- Model de cures centrades en la persona
- Model de cures humanitzades
- Etnoinfermeria i altres mètodes qualitatius de recerca
Activitats formatives i Metodologia
Títol |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus: Dirigides |
|
|
|
Seminari |
20
|
0,8 |
1, 2, 3, 9, 11, 12, 13
|
Teoria |
30
|
1,2 |
3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 13
|
Tipus: Autònomes |
|
|
|
Treball autònom |
98
|
3,92 |
1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 10
|
L'assignatura està dividida en dos grans blocs:
- TEORIA: Classes magistrals amb disucussió i exercicis a l'aula en grup gran. Es recomana assistir a classe de forma regular tot i que no és obligatori; queda a criteri de l'estudiantat assistir o no. Els materials docents treballats a les classes teòriques NO es compartiran amb l'alumnat.
- SEMINARIS: Seminaris de discussió de casos. En grups de 22-25 estudiants es treballaran una sèrie de situacions que l'alumnat ha de resoldre en grup i presentar-lo de forma oral. Aquestes activitats es realitzen amb grup mitjà i cada grup té assignat un docent que farà el seguiment i docència. Es obligatori assistir al 100% dels seminaris.
A més es contemplen 98 hores de treball autònom en les que l'alumnat ha de preparar els exercicis, apunts, reflexions, dubtes i d'altres activitats relacionades amb les classes.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Avaluació
Activitats d'avaluació continuada
Títol |
Pes |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Defensa oral de treballs |
30% |
0
|
0 |
4, 9, 11, 12
|
Exàmen |
35% |
2
|
0,08 |
4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
|
Treballs escrits |
35% |
0
|
0 |
1, 2, 3, 5, 7, 9, 12, 13
|
- Examen tipus test. Tasca individual que representa el 35% de la nota final de l'assignatura.
- Defensa oral de treballs. Tasca grupal que representa el 30% de la nota final de l'assignatura. En grup petit cada grup ha d'exposar la resolució dels seus exercicis i participar activament en la discusió que s'estableixi en el grup. En aquells casos que es detecti la participació irregular d'algun membre/s del grup, el/la docent podrà avaluar de forma individual a aquella persona/es.
- Treball escrit. Tasca grupal que representa el 35% de la nota final de l'assignatura. En grups petits es crearà un portafoli digital d'aprenentatge que recollirà les principals evidències consultades en l'aprenentatge de l'assignatura, apunts realitzats per l'alumnat, videos complementaris, materials elaborats pels seminaris, podcasts, webs, etc. A l'inici de curs es donaran instruccions complertes de com elaborar-lo i com s'avaluarà.
MOLT IMPORTANT:
- Cal aprovar cada activitat avaluativa de l'assignatura amb un mínim de 5,0 punts per poder calcular la nota final. En cas contrari l'assignatura constarà com a suspesa i el/la estudiant haurà de recuperar en les dates establertes.
- Només es pot recuperar l'examen i el treball final escrit; les persones que suspenguin els seminaris no podran recuperar-los donada la dinàmica emprada i l'avaluació continua dels mateixos.
- Per tenir dret a la prova final de recuperació, l'alumnat s'ha d'haver presentat totes les proves d'avaluació.
- Es considerarà no avaluable haver faltat a mes del 30% dels seminaris.
- No es contempla l'opció de "pujar nota" a l'exàmen. Així, la qualificació obtinguda a la convocatòria ordinària serà la definitiva si es superior o igual a 5.0.
- L'ús d'eines d'intel.ligència artificial per l'elaboració de treballs escrits està prohibit. Si es detecta el seu ús no autoritzat significarà el suspens inmediat de l'assignatura sense opció a recuperació i s'informarà a la coordianció del grau.
- Qualsevol signe de plagi suposarà el suspens de l'assignatura sense opció a recuperació.
- No es tolerarà cap acció irrespectuosa cap a la resta de l'alumnat, docents, PTGAS i instal.lacions. En cas necessari s'informarà a la coordinació del grau per a obrir una comissió d'anàlisi que pot suposar el suspens de l'assignatura.
- Aquesta assignatura no contempla l'avaluació única.
- Cada absència no justificada suposa la sustracció de 0,5 punts de la nota final de seminaris. Mes de 4 absències no justificades suposa el suspens de l'activitat de seminaris.
- No s'acceptaran treballs fora del període establert.
- L'alumnat té dret a la revisió de les proves d’avaluació. Per a tal fi es concretarà la data en Moodle.
OBTENCIÓ DE LA QUALIFICACIÓ FINAL:
La qualificació final de l'assignatura serà el sumatori de les diferents parts que la configuren. Segons l’acord 4.4 del Consell de Govern 17/11/2010 de la normativa d’avaluació, les qualificacions seran:
- Del 0 a 4.9 = Suspens
- Del 5.0 al 6.9 = Aprovat
- Del 7.0 al 8.9 = Notable
- Del 9.0 al 10 = Excel·lent
- Del 9.0 al 10 = Matrícula d'honor. El criteri d'assignació de matricules d'honor l'estableix l'equip docent i no es exclusivament numèric. Es tindrà molt en compte la participació activa en activitats voluntàries extracurriculars vinculades a l'assignatura.
Absències:
Es consideren absències justificades les següents situacions:
- Exàmen oficial (no inclou el de conduir)
- Malaltia aguda
- Visita mèdica especialitzada
- Competició d'esportistes d'èlit (no entrenament)
- Defunció d'un familiar o persona propera
Llista d'idiomes
Nom |
Grup |
Idioma |
Semestre |
Torn |
(SEM) Seminaris |
101 |
Català |
segon quadrimestre |
matí-mixt |
(SEM) Seminaris |
102 |
Català |
segon quadrimestre |
matí-mixt |
(SEM) Seminaris |
103 |
Català |
segon quadrimestre |
matí-mixt |
(SEM) Seminaris |
104 |
Català |
segon quadrimestre |
matí-mixt |
(SEM) Seminaris |
105 |
Català |
segon quadrimestre |
matí-mixt |
(SEM) Seminaris |
106 |
Català |
segon quadrimestre |
matí-mixt |
(SEM) Seminaris |
107 |
Català |
segon quadrimestre |
matí-mixt |
(SEM) Seminaris |
108 |
Català |
segon quadrimestre |
matí-mixt |
(SEM) Seminaris |
109 |
Espanyol |
segon quadrimestre |
tarda |
(SEM) Seminaris |
110 |
Català |
segon quadrimestre |
tarda |
(SEM) Seminaris |
111 |
Català |
segon quadrimestre |
tarda |
(SEM) Seminaris |
112 |
Català |
segon quadrimestre |
tarda |
(TE) Teoria |
101 |
Català |
segon quadrimestre |
matí-mixt |
(TE) Teoria |
102 |
Català |
segon quadrimestre |
matí-mixt |
(TE) Teoria |
103 |
Espanyol |
segon quadrimestre |
tarda |