Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Cultura, Societat i Salut

Codi: 106103 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2500891 Infermeria FB 1

Professor/a de contacte

Nom:
Juan Manuel Leyva Moral
Correu electrònic:
juanmanuel.leyva@uab.cat

Equip docent

Andrea Moreu Valls
Jorge Casino Anton
Alba Planella i Jimenez
Daniel Gomez Garcia
Daina Parellada Moreno
Marta Molina Molina

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Cap


Objectius

  1. Comprendre els conceptes de cultura, ètnia i raça.
  2. Aplicar els conceptes de relativisme cultural i etnocentrisme en la discussió de continguts i casos
  3. Comprendre el Model d'Infermeria Transcultural i els Models de Competència Cultural, aplicant-ho a la resolució de casos.
  4. Aplicar el model de cures centrades en la persona en la discussió de continguts i casos
  5. Comprendre les característiques del Model Biomèdic i el Model de les Ciències Socials i l'impacte en la salut de les persones i comunitats.
  6. Conèixer el determinants socials de la salut i discutir sobre l'impacte en la salut/malaltia de les persones i comunitats.
  7. Conèixer les pràctiques relacionades amb la salut, malaltia i mort dels grups culturals més presents a Catalunya.
  8. Comprendre els conceptes sexe, gènere, identitat i orientació i discutir sobre l'impacte en la salut/malaltia de les persones i comunitats.
  9. Identificar estratègies per reduir la discriminació i potenciar la tolerància vers la diversitat.
  10. Familiaritzar-se amb l'anàlisi interseccional dels fenòmens.
  11. Aplicar la perspectiva de gènere en el raonament infermer.
  12. Comprendre els mètodes de recerca qualitativa i la seva aplicació en la ciència infermera

 


Competències

  • "Demostrar que es comprenen, sense prejudicis, les persones: considerar-ne els aspectes físics, psicològics i socials, com a individus autònoms i independents; assegurar que es respectin les seves opinions, creences i valors, i garantir el dret a la intimitat, a través de la confidencialitat i el secret professional."
  • Actuar en l’àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Demostrar que es comprèn el comportament interactiu de la persona en funció del gènere, el grup o la comunitat, dins del seu context social i multicultural.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l’àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.

Resultats d'aprenentatge

  1. Adquirir i utilitzar els instruments necessaris per desenvolupar una actitud crítica i reflexiva.
  2. Analitzar les desigualtats de gènere, així com els factors que les sustenten, des dels diferents sistemes: el sistema familiar, el de parentiu, l'econòmic, el polític, el simbolisme i els sistemes educatius.
  3. Analitzar les desigualtats socials que es manifesten a partir dels eixos de desigualtat social i les necessitats que es deriven.
  4. Identificar diferents models explicatius del binomi salut-malaltia des de la perspectiva social.
  5. Identificar els determinants de la salut i els eixos de desigualtat que s'observen en l'estructura social.
  6. Identificar els determinants de salut i els problemes relacionats amb l'entorn per cuidar les persones en situacions de salut i malaltia com a integrants d'una comunitat.
  7. Identificar els diferents tipus d'interaccions segons la pertinença a un grup, gènere o comunitat dins del seu context social i cultural.
  8. Identificar la importància de la competència cultural en les cures infermeres.
  9. Identificar la intersecció entre la desigualtat de gènere amb altres eixos de desigualtat (edat, classe, origen, racialització, ètnia, sexualitat i identitat/expressió de gènere, diversitat funcional, etc.
  10. Identificar la manera en què les persones gestionen els processos de salut tenint en compte els aspectes culturals, els valors i les creences que generin prejudicis.
  11. Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  12. Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  13. Reconèixer les relacions de jerarquia i poder que s'estableixen per raons de gènere en la dinàmica social i les especificitats que s'observen en el context social i multicultural.

Continguts

  1. Diferencies conceptuals entre etnia i cultura entre d'altres.
  2. Conceptes de sexe i gènere. Què és la perspectiva de gènere? 
  3. Violències masclistes, racistes i lgtbiqfòbiques. Detecció precoç i prevenció. Impacte en la salut de les persones i comunitats.
  4. Creences de salut i malaltia en diferents grups culturals al nostre context.
  5. Els determinants socials de la salut.
  6. Infermeria Transcultural.
  7. Models teòrics de Competència cultural internacionals
  8. Biopoder. Model biomèdic vs model social.
  9. Interseccionalitat
  10. Migracions i salut
  11. Cures centrades en la religió
  12. Model de cures centrades en la persona 
  13. Model de cures humanitzades
  14. Etnoinfermeria i altres mètodes qualitatius de recerca

Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Seminari 20 0,8 1, 2, 3, 9, 11, 12, 13
Teoria 30 1,2 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 13
Tipus: Autònomes      
Treball autònom 98 3,92 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 10

L'assignatura està dividida en dos grans blocs: 

  1. TEORIA: Classes magistrals amb disucussió i exercicis a l'aula en grup gran. Es recomana assistir a classe de forma regular tot i que no és obligatori; queda a criteri de l'estudiantat assistir o no. Els materials docents treballats a les classes teòriques NO es compartiran amb l'alumnat. 
  2. SEMINARISSeminaris de discussió de casos. En grups de 22-25 estudiants es treballaran una sèrie de situacions que l'alumnat ha de resoldre en grup i presentar-lo de forma oral. Aquestes activitats es realitzen amb grup mitjà i cada grup té assignat un docent que farà el seguiment i docència. Es obligatori assistir al 100% dels seminaris.  

A més es contemplen 98 hores de treball autònom en les que l'alumnat ha de preparar els exercicis, apunts, reflexions, dubtes i d'altres activitats relacionades amb les classes. 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Defensa oral de treballs 30% 0 0 4, 9, 11, 12
Exàmen 35% 2 0,08 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
Treballs escrits 35% 0 0 1, 2, 3, 5, 7, 9, 12, 13

  1. Examen tipus test. Tasca individual que representa el 35% de la nota final de l'assignatura. 
  2. Defensa oral de treballs. Tasca grupal que representa el 30% de la nota final de l'assignatura. En grup petit cada grup ha d'exposar la resolució dels seus exercicis i participar activament en la discusió que s'estableixi en el grup. En aquells casos que es detecti la participació irregular d'algun membre/s del grup, el/la docent podrà avaluar de forma individual a aquella persona/es. 
  3. Treball escrit. Tasca grupal que representa el 35% de la nota final de l'assignatura. En grups petits es crearà un portafoli digital d'aprenentatge que recollirà les principals evidències consultades en l'aprenentatge de l'assignatura, apunts realitzats per l'alumnat, videos complementaris, materials elaborats pels seminaris, podcasts, webs, etc. A l'inici de curs es donaran instruccions complertes de com elaborar-lo i com s'avaluarà.


MOLT IMPORTANT:

  • Cal aprovar cada activitat avaluativa de l'assignatura amb un mínim de 5,0 punts per poder calcular la nota final. En cas contrari l'assignatura constarà com a suspesa i el/la estudiant haurà de recuperar en les dates establertes.
  • Només es pot recuperar l'examen i el treball final escrit; les persones que suspenguin els seminaris no podran recuperar-los donada la dinàmica emprada i l'avaluació continua dels mateixos.
  • Per tenir dret a la prova final de recuperació, l'alumnat s'ha d'haver presentat totes les proves d'avaluació.
  • Es considerarà no avaluable haver faltat a mes del 30% dels seminaris.
  • No es contempla l'opció de "pujar nota" a l'exàmen. Així, la qualificació obtinguda a la convocatòria ordinària serà la definitiva si es superior o igual a 5.0.
  • L'ús d'eines d'intel.ligència artificial per l'elaboració de treballs escrits està prohibit. Si es detecta el seu ús no autoritzat significarà el suspens inmediat de l'assignatura sense opció a recuperació i s'informarà a la coordianció del grau.
  • Qualsevol signe de plagi suposarà el suspens de l'assignatura sense opció a recuperació.
  • No es tolerarà cap acció irrespectuosa cap a la resta de l'alumnat, docents, PTGAS i instal.lacions. En cas necessari s'informarà a la coordinació del grau per a obrir una comissió d'anàlisi que pot suposar el suspens de l'assignatura.
  • Aquesta assignatura no contempla l'avaluació única. 
  • Cada absència no justificada suposa la sustracció de 0,5 punts de la nota final de seminaris. Mes de 4 absències no justificades suposa el suspens de l'activitat de seminaris.
  • No s'acceptaran treballs fora del període establert.
  • L'alumnat té dret a la revisió de les proves d’avaluació. Per a tal fi es concretarà la data en Moodle. 

OBTENCIÓ DE LA QUALIFICACIÓ FINAL:

La qualificació final de l'assignatura serà el sumatori de les diferents parts que la configuren. Segons l’acord 4.4 del Consell de Govern 17/11/2010 de la normativa d’avaluació, les qualificacions seran:

  • Del 0 a 4.9 = Suspens
  • Del 5.0 al 6.9 = Aprovat
  • Del 7.0 al 8.9 = Notable
  • Del 9.0 al 10 = Excel·lent
  • Del 9.0 al 10 = Matrícula d'honor. El criteri d'assignació de matricules d'honor l'estableix l'equip docent i no es exclusivament numèric. Es tindrà molt en compte la participació activa en activitats voluntàries extracurriculars vinculades a l'assignatura. 

 Absències:

Es consideren absències justificades les següents situacions:

  • Exàmen oficial (no inclou el de conduir)
  • Malaltia aguda
  • Visita mèdica especialitzada
  • Competició d'esportistes d'èlit (no entrenament)
  • Defunció d'un familiar o persona propera

 


Bibliografia

  • Berenguera Ossó, A. (2014). Escuchar, observar y comprender recuperando la narrativa en las ciencias de la salud : aportaciones de la investigación cualitativa. IDIAP Jordi Gol.
  • Galao Malo, R., Lillo Crespo, M., Casabona Martínez, I., Mora Antón, M.D. (2005). ¿Qué es la enfermería transcultural? Una aproximación etimológica, teórica y corporativista al término. Evidentia, 2(4).
  • Goffman, E. (2008). Estigma: la identidad deteriorada. En Amorrortu (Ed.), Journal of occupational medicine and Toxicology (London, England) (2a. ed., Vol. 2).
  • Heras González, P. (2005). La medicalización desde el punto de vista de los/as actores/actrices: la influencia en su identidad, perspectiva antropológica. En Mari Luz Esteban Galarza & J. P. Góme (Eds.), La salud en una sociedad multicultural: desigualdad, mercantilización y medicalización. X Congreso de Antropología (43-61).
  • Leyva-Moral, J. M. (2012). El climaterio y la biomedicina: reflexiones desde la enfermería y la sociología de la salud y la enfermedad. Revista ROL de enfermería35(3), 20-26.
  • Leyva Moral, J. M. (2014). La dominación del cuerpo femenino: análisis feminista del climaterio y las prácticas de cuidado profesional. Ene. https://doi.org/10.4321/s1988-348x2014000100005
  • Lillo Crespo, M., Casabona Martínez, I. (2006) Fenómenos migratorios, competencia cultural y cuidados de salud. Cultura de los cuidados, 20, 87-91
  • Lillo Crespo, M. (2018). ¿Por qué es necesaria una mirada enfermera global hacia los cuidados y el desarrollo de la competencia cultural en enfermería? Revista Colombiana de Enfermería, 16, 13.
  • López Rodríguez, S. (2019). El devenir «mujer» en Simone de Beauvoir. Dos Bigotes.
  • Marrero González, C. (2013). Competencia cultural: enfoque del modelo de Purnell y Campinha-Bacote en la práctica de los profesionales sanitario. ENE. Revista de Enfermería7.
  • McFarland, M. R. ., & Hiba B. Wehbe-Alamah. (2018). Leininger’s transcultural nursing: concepts, theories, research, & practice. McGraw-Hill.
  • Pérez-Ciordia, I. (2011). Las «no enfermedades» y la medicalización. JANO00, 73-76.
  • Purnell, L. D. (2005). The Purnell Model for Cultural Competence. The Journal of Multicultural Nursing & Health11(2), 7-15.
  • Roura, M., Domingo, A., Leyva-Moral, J. M., & Pool, R. (2015). Hispano-Americans in Europe: what do we know about their health status and determinants? A scoping review. BMC public health15(1), 472. https://doi.org/10.1186/s12889-015-1799-x
  • Serra Galceran, M., Mestres Camps, L., González Soriano, M., Leyva-Moral, J. M., De Dios Sánchez, R., & Montiel Pastor, M. (2013). Competencia clínico cultural : Análisis de la capacitación de los profesionalesde la salud. Index de Enfermería22(1-2), 16-19. https://doi.org/10.4321/s1132-12962013000100004
  • Societat Catalana de Medicina Familiar i Comunitària. (2013). Violencia de género y Atención Primaria de Salud: una visión desde la consulta. Editorial Médica Panamericana.
  • The World Professional Association for Transgender Health. (2012). Normas de atención para la salud de personas trans y con variabilidad de género. 7a edición.
  • Wehbe-Alamah, H., & McFarland, M. (2020). Leininger’s Ethnonursing Research Method: Historical Retrospective and Overview. Journal of Transcultural Nursing31(4), 337-349. https://doi.org/10.1177/1043659620912308
  • Yava, A. & Tosun, B. (Eds.) (2021). Transcultural Nursing: Better and Effective Nursing Education for Improving Transcultural Nursing Skills. Ankara Nobel Tıp Kitabevleri Ltd. 

Programari

  • Mendeley
  • Teams

Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(SEM) Seminaris 101 Català segon quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 102 Català segon quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 103 Català segon quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 104 Català segon quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 105 Català segon quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 106 Català segon quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 107 Català segon quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 108 Català segon quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 109 Espanyol segon quadrimestre tarda
(SEM) Seminaris 110 Català segon quadrimestre tarda
(SEM) Seminaris 111 Català segon quadrimestre tarda
(SEM) Seminaris 112 Català segon quadrimestre tarda
(TE) Teoria 101 Català segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 102 Català segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 103 Espanyol segon quadrimestre tarda