Logo UAB

Diagnņstic per la Imatge i Funció del Cos Humą I

Codi: 106097 Crčdits: 3
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2500891 Infermeria FB 1

Professor/a de contacte

Nom:
Nuria Benseny Cases
Correu electrņnic:
nuria.benseny@uab.cat

Equip docent

Roser Velasco Fargas
Carolina Gutierrez Neira
Guillermo Garcia Alias
Natalia Lago Perez
Maria Isabel Marin Garcia
Nuria Benseny Cases

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

És convenient que l'estudiant hagi assolit coneixements i competències bàsiques sobre l'estructura i organització del cos humà i els seus sistemes cel·lulars, així com coneixements bàsics de Física i Química.


Objectius

L'assignatura Diagnòstic per la Imatge i Funció del Cos Humà I es programa durant la primera meitat del primer semestre de primer curs del Grau d'Infermeria i desenvolupa el coneixement de les bases físiques, fisiològiques i fisiopatològiques de l'organisme humà així com el de les bases físiques de les tècniques de diagnòstic per la imatge. 

Els objectius d'aprenentatge bàsics són:

  • Aprendre les bases físiques i conceptes bàsics de la fisiologia dels diferents sistemes funcionals de l'organisme humà en estat de salut.
  • Adquirir una visió completa i integrada de les interrelacions dels diferents sistemes de l'organisme.
  • Integrar els coneixements de la Biofísica i de la Fisiologia amb els adquirits en altres matèries bàsiques, que tracten de l'estructura i dels aspectes cel·lulars i moleculars de l'organisme, per a assolir una visió global del funcionament del cos humà.
  • Assolir una millor comprensió dels conceptes bàsics dels efectes de la interacció de les radiacions amb els essers vius i la radioprotecció.
  • Capacitar l'alumne per aplicar els coneixements fisiològics en la deducció de les conseqüències de les malalties.
  • Adquirir les habilitats pràctiques en cadascun dels àmbits necessaris per a la realització de les tècniques d'estudis funcionals més freqüents en l'àmbit biomèdic.
  • Adquirir les actituds destinades a la promoció de la salut i la prevenció de la malaltia, orientades en la medicina de la salut, i adequades per a la pràctica basada en l'evidència científica.

Competčncies

  • Actuar en l’ąmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gčnere.
  • Introduir canvis en els mčtodes i els processos de l’ąmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Oferir una atenció sanitąria tčcnica i professional adequada a les necessitats de salut de les persones ateses, d'acord amb l'estat de desenvolupament dels coneixements cientķfics de cada moment i amb els nivells de qualitat i seguretat que s'estableixen a les normes legals i deontolņgiques aplicables.
  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una ąrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundąria general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avanēats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.

Resultats d'aprenentatge

  1. Adquirir i utilitzar els instruments necessaris per desenvolupar una actitud crķtica i reflexiva.
  2. Analitzar les diferčncies per sexe i les desigualtats de gčnere en l'etiologia, l'anatomia, la fisiologia i les patologies en el diagnņstic diferencial, les opcions terapčutiques, la resposta farmacolņgica, el pronņstic i en les cures infermeres.
  3. Descriure les bases moleculars i fisiolņgiques de les cčl·lules i els teixits.
  4. Descriure les mesures de seguretat davant de l'aplicació de les radiacions.
  5. Identificar el funcionament fisiolņgic del cos humą i els mecanismes homeostątics que el regulen.
  6. Identificar les interaccions de les ones electromagnčtiques i de les radiacions en l'ésser humą.
  7. Identificar les proves i exploracions de diagnņstic per la imatge utilitzades en diferents alteracions fisiopatolņgiques.
  8. Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una ąrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundąria general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avanēats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.

Continguts

 A. BIOFÍSICA

1. BASES FÍSIQUES DE LA DIÀLISI I ÒSMOSI DIFUSIÓ SIMPLE.

-LLEI DE FICK
-DIFUSIÓ A TRAVÉS DE MEMBRANES. FENÒMENS D'OSMOSI I DE DIÀLISI.
-IMPORTÀNCIA BIOLOGICA. EXEMPLES BIOMÈDICS.

 2 .INTERACCIÓ DE LES ONES I RADIACIONS AMB L'ÉSSER VIU.

 -ONES ELECTROMAGNÈTIQUES, RADIACIONS i ULTRASONS. BASES FÍSIQUES I ALGUNES APLICACIONS EN DIAGNOSI I TERÀPIA:

  • TC (Tomografia computada per a obtenció d'imatges anatòmiques en tres dimensions per a diagnosi, exemples en la detecció de tumors)
  • GAMMAGRAFIES (utilització de radiotraçadors exemples de la detecció de patologies òssies)
  • SPECT I PET (tècniques d'obtenció d'imatges tridimensionals per a diagnòstic amb informació funcional, exemples en detecció de tumors i detecció de marcadors en malalties neurodegeneratives)
  • RADIOTERÀPIA 
  • ECOGRAFIA

 -DOSIS I RADIOPROTECCIÓ

 

B. FISIOLOGIA

FISIOLOGIA GENERAL

-TRANSPORT IÒNIC A TRAVÉS DE LA MEMBRANA CEL·LULAR
-FENÒMENS ELÈCTRICS CEL·LULARS
-TRANSMISSIÓ SINÀPTICA
-EXCITACIÓ I CONTRACCIÓ MUSCULAR
-FISIOLOGIA DE LES CÈL·LULES EPITELIALS
-FUNCIONS DE PROTECCIÓ CUTÀNIA

 


Activitats formatives i Metodologia

Tķtol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes de Teoria (TE) 13 0,52
Prąctiques d'Aula (PAul) 6 0,24
Prąctiques de Laboratori (PLab) 6 0,24
Tipus: Supervisades      
Tutories 7,5 0,3
Tipus: Autņnomes      
Estudi personal 36,5 1,46

TIPUS D'ACTIVITAT  ACTIVITAT HORES
Dirigides (35%)   Classes teòriques amb suport de TIC 13
Pràctiques de laboratori instrumental 6
Pràctiques aula: seminaris de presentació i discussió de casos i problemes 6
Supervisades (10%) Tutories de suport per a la comprensió de la matèria i desenvolupament dels objectius d'aprenentatge marcats 7,5
Autònomes (50%)   Preparació dels seminaris de casos i problemes: anàlisi del problema, cerca d'informació, redacció de les respostes, preparació de la presentació 10

Preparació dels objectius de coneixements i habilitats proposats. Cerca d'informació, realització d'esquemes i resums i assimilació conceptual

Estudi personal

27,5 
Avaluació (5%) 

Proves escrites

Avaluació continuada i formativa

 

 

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mņdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Tķtol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Bloc Biofisica - Teoria: Avaluació escrita mitjanēant proves objectives: ķtems de resposta mśltiple 38% 3 0,12 1, 2, 4, 6, 7, 8
Bloc Biofķsica - Prąctiques de laboratori i d'aula: Proves objectives amb ķtems de resposta mśltiple: resolució de problemes i competčncies de raonament 28,66% 1 0,04 1, 2, 4, 6, 7, 8
Bloc Fisiologia - Prąctica: Avaluació escrita mitjanēant proves objectives: ķtems de resposta mśltiple / proves d'assaig de preguntes restringides / resolució de problemes 8,33% 1 0,04 1, 2, 3, 5, 8
Bloc Fisiologia -Teoria: Avaluació mitjanēant proves objectives:ķtems de resposta mśltiple 25% 1 0,04 1, 2, 3, 5, 8

L'avaluació de l'assignatura es basarà en el temari teòric i pràctic detallat a la guia. L'assignatura s'estructura en dos blocs, Biofísica, que representarà un 66,6% de la nota final, i Fisiologia, que representarà un 33,3%, d'acord amb la contribució d'aquestes dues matèries.

Les competències d'aquesta assignatura seran avaluades mitjançant:

- Avaluació continuada:

S'efectuaran avaluacions parcials durant el curs, per als diferents apartats del programa. L'assignatura es divideix en dos blocs:

1) Biofísica (66,66% global)

- Examen parcial de la part de Difusió (30 % de la nota de la part de Biofísica, 20% del global de l'assignatura).

- Examen parcial de la part de Diagnòstic per la imatge (65 % de la nota de la part de Biofísica, 43.3 % del global de l'assignatura).

L'avaluació en els exàmens parcials constarà d’una prova objectiva amb ítems d'elecció múltiple, on s’avaluaran els coneixements impartits a les classes de teoria i a les pràctiques d’aula i de laboratori.

- Avaluació de l’assistència a les pràctiques de laboratori i l'entrega del qüestionari de pràctiques: 5% de la nota de la part de Biofísica -3,33% del global de l'assignatura.

És necessari obtenir un mínim de 4,5 als exàmens parcials de biofísica per poder incorporar la nota d'avaluació de pràctiques.

 2) Fisiologia (33,33% global)

L'avaluació constarà de:

- Examen parcial (75% de la nota de la part de Fisiologia -25% del global de l'assignatura-), mitjançant prova objectiva amb ítems d'elecció múltiple,dels conceptes teòrics i de pràctiques del programa.

- Avaluació de seminaris i pràctiques de laboratori (25% de la nota de la part de Fisiologia -8,33% del global de l'assignatura-), mitjançant qüestionaris sobre els casos i problemes treballats als seminaris o pràctiques d'aula, i a les pràctiques de laboratori.

És necessari obtenir un mínim de 5,0 en l'examen parcial per poder incorporar la nota d'avaluació de seminaris i pràctiques.

3) Nota global

És requisit imprescindible obtenir una nota igual o superior a 4,0 a cadascuna de les avaluacions (exàmens parcials) per poder superar l’assignatura.

La nota de l'assignatura correspondrà a la mitjana ponderada, en un 66,6% a l'obtinguda en el bloc de Biofísica i en un 33,3% a la de Fisiologia.

Per aprovar l'assignatura cal obtenir un mínim de 5,0 en la nota final.

 - Avaluació final de recuperació:

Els estudiants que no hagin superat l'assignatura per mitjà de l'avaluació continuada es podran presentar a un examen final de recuperació, on l'alumne només haurà de presentar-se als blocs que no hagi superat en l'avaluació continuada del mateix curs acadèmic.

L'examen de recuperació serà realitzat en tots els casos amb proves objectives amb ítems d'elecció múltiple de cada bloc.

Per superar l’assignatura serà necessari obtenir una nota igual o superior a 4,0 a l’examen de cadascun dels dos blocs. La nota de l'assignatura correspondrà a la mitjana ponderada, en un 66,6% a l'obtinguda en el bloc de Biofísica i en un 33,3% a la de Fisiologia.

Es considerarà superada l'assignatura quan la nota final sigui igual o superior a 5,0.

Es considerarà com a "no avaluable" quan no hi hagi prou evidències que permetin una avaluació global de l'assignatura. Per poder avaluar de forma global l'assignatura s'ha de tenir resultats d'avaluació delsdos blocs en els quals està dividida (a partir dels dos exàmens parcials i/o de l'examen final de recuperació).

 
- Avaluació única:

Els/les alumnes es poden acollir al sistema d’avaluació única, segons la normativa de la Facultat. L’avaluació única consistirà en una prova de síntesi en dos blocs:

1) Biofísica (66,66% del total).

- Prova objectiva amb ítems d'elecció múltiple on s’avaluaran els coneixements teòrics de la matèria (70 % de la nota del bloc de Biofísica).

- Prova objectiva amb ítems d'elecció múltiple on s’avaluaran els conceptes relatius a les pràctiques de laboratori i a les pràctiques d’aula (30% de la nota del bloc de Biofísica)

 2) Fisiologia (33,33% del global).

- Prova objectiva amb ítems d'elecció múltiple on s’avaluaran els coneixements teòrics de la matèria (75% de la nota del bloc de Fisiologia).

- Prova objectiva amb ítems d'elecció múltiple i/o preguntes escrites restringides dels conceptes relatius a les pràctiques de laboratori i l’estudi de casos de les pràctiques d’aula (25% de la nota del bloc de Fisiologia).

Nota global de l’avaluació única: és requisit imprescindible obtenir una nota igual o superior a 4,0 a cadascun dels dos blocs (Biofísica i Fisiologia) per poder superar l’assignatura.

La nota de l'assignatura correspondrà a la mitjana ponderada, en un 66,6% a l'obtinguda en el bloc de Biofísica i en un 33,3% al de Fisiologia.

Peraprovar l'assignatura cal obtenir un mínim de 5,0 en la nota global.

La prova d’avaluació única es farà coincidint amb la data fixada per al tercer parcial de l’avaluació continuada.

Examen de recuperació: els estudiants que no hagin superat l'assignatura per mitjà de l'avaluació única es podran presentar a un examen final de recuperació. L’examen tindrà les mateixes característiques que el de la primera sessió. Els requisits per superar l’assignatura seran els mateixos que a la primera sessió d’avaluació única.

 


Bibliografia

- Biofísica. 3a ed. Madrid: Furmento AS. (1995) Mosby/Doyma Libros S.A.; 1995.

- Física para ciencias de la vida. Jou D, Llebot JE, Perez-Garcia C. (2009) 2a ed. Madrid: McGraw-Hill; 2009.

-Medical Physics. Physical Aspects of Organs and Imaging. H. Zabel (2017). De Gruyter Textbook.e-llibre: https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/1eqfv2p/alma991010485419506709

- Handbook of Physics in Medicine and Biology, R. Splinter (2010). Boca Raton, CRC Press/Taylor & Francis Group.
e-llibre: https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/1eqfv2p/alma991010483189506709

 

- Principios de anatomía y fisiología. Tortora GJ, Derrickson B. (2013), 13 ed. (també disponible en recurs electrònic, via biblioteca de la UAB)

- COSTANZO LS. Fisiología. Costanzo LS, (2018)  6a ed. Barcelona: Elsevier-Saunders (també disponible en recurs electrònic, via biblioteca de la UAB)

 

 

 


Programari

No cal programari específic


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Prąctiques d'aula 101 Catalą/Espanyol primer quadrimestre matķ-mixt
(PAUL) Prąctiques d'aula 102 Catalą/Espanyol primer quadrimestre matķ-mixt
(PAUL) Prąctiques d'aula 103 Catalą/Espanyol primer quadrimestre matķ-mixt
(PAUL) Prąctiques d'aula 104 Catalą/Espanyol primer quadrimestre matķ-mixt
(PAUL) Prąctiques d'aula 105 Catalą/Espanyol primer quadrimestre tarda
(PAUL) Prąctiques d'aula 106 Catalą/Espanyol primer quadrimestre tarda
(PLAB) Prąctiques de laboratori 101 Catalą/Espanyol primer quadrimestre matķ-mixt
(PLAB) Prąctiques de laboratori 102 Catalą/Espanyol primer quadrimestre matķ-mixt
(PLAB) Prąctiques de laboratori 103 Catalą/Espanyol primer quadrimestre matķ-mixt
(PLAB) Prąctiques de laboratori 104 Catalą/Espanyol primer quadrimestre matķ-mixt
(PLAB) Prąctiques de laboratori 105 Catalą/Espanyol primer quadrimestre matķ-mixt
(PLAB) Prąctiques de laboratori 106 Catalą/Espanyol primer quadrimestre matķ-mixt
(PLAB) Prąctiques de laboratori 107 Catalą/Espanyol primer quadrimestre matķ-mixt
(PLAB) Prąctiques de laboratori 108 Catalą/Espanyol primer quadrimestre matķ-mixt
(PLAB) Prąctiques de laboratori 109 Catalą/Espanyol primer quadrimestre tarda
(PLAB) Prąctiques de laboratori 110 Catalą/Espanyol primer quadrimestre tarda
(PLAB) Prąctiques de laboratori 111 Catalą/Espanyol primer quadrimestre tarda
(PLAB) Prąctiques de laboratori 112 Catalą/Espanyol primer quadrimestre tarda
(TE) Teoria 101 Catalą primer quadrimestre matķ-mixt
(TE) Teoria 102 Catalą primer quadrimestre matķ-mixt
(TE) Teoria 103 Catalą primer quadrimestre tarda