Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500797 Educació Infantil | OT | 4 |
2500798 Educació Primària | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Les persones que vulguin matricular-se d'aquesta assignatura han d'acreditar un nivell d'estudis musicals corresponents a l'entrada a Grau Professional. En cas de no haver seguit estudis musicals reglats, es farà una prova.
Queda exempt d'aquesta prova l'alumnat que l'hagi realitzat anteriorment.
Es recomana haver cursat Didàctica de la música I.
- Dissenyar i aplicar activitats didàctiques a partir de fonts sonores diverses en les diferents etapes i cicles.
- Aprofundir en la seqüenciació d’una activitat musical.
- Conèixer i saber elaborar situacions d'aprenentatge adequades a diverses realitats educatives.
- Reflexionar i aprendre a través de diferents modalitats de pràctica, el “saber fer” de mestre/a.
- Prendre consciència de la importància de la música com a mitjà per a la inclusió.
1. La classe de música.
1.1- Disseny i dinàmica de les sessions.
1.2- La interrelació entre els sabers i les activitats.
1.3- Objectius i sabers específics d'etapa i d'àrea.
2. L’ensenyament i aprenentatge de la música a través de diverses fonts sonores.
2.1- Processos
2.2- Estratègies
2.3- Tècniques
2.4- Recursos
3. Reflexions sobre els diversos blocs musicals:
3.1- L’escolta lúdica versus l’escolta reflexiva: repertori, estratègies, recursos i materials didàctics.
3.2- La dansa i el moviment com a facilitadors de l’aprenentatge i la comunicació no verbal.
3.3- Entenent el llenguatge musical gràcies a la cançó.
4. La música com a mitjà d’inclusió i vincle intercultural.
5. Atenció a la diversitat a l’aula de música.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Presencials amb tot el grup | 23 | 0,92 | |
Tipus: Supervisades | |||
Activitats tutoritzades | 15 | 0,6 | |
Tipus: Autònomes | |||
Activitats de treball autònom | 37 | 1,48 |
A les activitats dirigides, la metodologia que es durà a terme al llarg de l'assignatura es basarà en aquests principis:
- Les classes es realitzaran a un nivell eminentment pràctic. i es conduirà el procés reflexiu que permeti la descoberta i la comprensió de les bases i els principis fonamentals de l'educació musical.
- Els procediments bàsics sobre els quals es desenvoluparan les activitats a l'aula seran: l'escolta, l'expressió, la interpretació, la comprensió i la creació musicals. S'alternarà el treball en grup i el treball individual.
- Exposicions per part del professorat dels continguts del programa. Totes les exposicions estaran vinculades a la realitat escolar.
- Realització d’activitats d’anàlisi musical col·lectives i en petit grup
- Petites propostes didàctiques individuals.
Les classes són presencials i requereixen la participació activa de l'alumnat en els debats que es generin, en l'elaboració de reflexions a l'entorn de temàtiques diverses, i en la realització d'activitats pràctiques i de simulacions de situacions d'ensenyament-aprenentatge de la música.
Les intervencions del/de la professor/a consistiran, en gran mesura, en conduir la reflexió de l'alumnat des de l'anàlisi de les qüestions pràctiques a l'establiment de criteris i bases pedagògiques fonamentals en educació musical.
Alguns treballs de grup s'iniciaran o es desenvoluparan durant les sessions de classe, sota la supervisió del/de laprofessor/a.
El treball autònom partirà del treball fet a classe i de materials de suport per analitzar i consistirà principalment en:
Disseny d’activitats per a l’aprenentatge musical d’elements concrets
Recerca de materials i recursos per elaborar propostes didàctiques.
Les activitats supervisades són tutories individuals i activitats de grup tutoritzades.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Elaboració d'una situació d'aprenentatge (Treball en grup) | 30 | 0 | 0 | 1, 7, 6, 14, 13, 3, 12, 10, 11, 8, 4 |
Participació i implicació en activitats d'aula (Individual) | 20 | 0 | 0 | 7, 5, 9, 13, 3, 10, 4 |
Preparació i presentació pràctica de dissenys de classe (Individual) | 20 | 0 | 0 | 1, 7, 6, 14, 13, 2, 3, 12, 10, 11, 8, 4 |
Prova d'avaluació conjunta de la menció (Individual) | 30 | 0 | 0 | 1, 7, 5, 14, 9, 3, 8 |
L'assistència a classe és molt necessària: s'aprèn a fer música fent-la. A més a més, a l'aula és on posem en pràctica el saber fer de mestre/a.
Es considera indispensable, més enllà de les evidències d'avaluació escrita, demostrar un perfil didàctico-musical a l'hora de realitzar activitats d'aula, que es recolzi en unes característiques que resulten bàsiques per a exercir de mestre:
* Responsabilitat en la planificació i preparació prèvia del què es necessita
* Capacitat comunicativa, basada en un domini del llenguatge verbal, però també del no-verbal (postura corporal, expressió facial, etc.) i dels suports, si és el cas.
* Capacitat de gestionar el grup, estant atent/a a la diversitat existent i conduint les activitats amb assertivitat i empatia.
* Atenció al què succeeix durant les activitats i flexibilitat per adaptar-s'hi, tot controlant el temps del què es disposa.
* Reflexió i mirada crítica envers la pràctica educativa duta a terme.
* Responsabilitat i comunicació empàtica entre docents, implicació, puntualitat i proactivitat.
Es valorarà específicament que l'estudiant sigui un bon model musical (cantant, tocant instruments, ballant, dirigint, escoltant música), amb una bona expressivitat i musicalitat i transmetent el gust i la cura pel resultat musical
Dates de lliurament i re-avaluació de les principals tasques i exàmens:
1. Disseny escrit i presentació oral d'una sessió de classe. Lliurament: 24/2/25
2. Petites tasques pràctiques fetes a l'aula, preparació d'audicions de treball a l'aula, participació als debats, col·laboració amb les companyes... Esrecullen evidències diàriament.
3. Elaboració i presentació d'una situació d'aprenentatge complerta, en grup (escrit i presentació oral d'una activitat). Lliurament: 17/3/25
4. Disseny escrit de les activitats de 3 sessions i elaboració de materials. Lliurament: 26/5/25
5. Prova final d'avaluació conjunta de la menció (oral). Data: 16/6/25.
Re-avaluació de les tasques 1, 3, 4 i primera part de la 5: 30/6/25
Les tasques re-avaluades només poden aspirar a quedar aprovades amb un 5 (si no s'especifica el contrari).
Per poder superar l'assignatura s'haurà d'aprovar la prova final comú de menció de música. Aquesta prova consisteix en una exposició oral d'un parell d'activitats del treball final (tasca 4) i s'avalua conjuntament entre el professorat de veu, cançó i direcció, planificació i pràctica instrumental i didàctica de la música II. Si es suspèn aquesta prova no és re-avaluable.
A la tasca 3, malgrat el treball es realitza en grup i la nota del treball escrit és conjunta, l'exposició s'avaluarà de manera individual podent variar entre les diferents persones del grup.
En els debats es valorarà el grau de participació i el nivell de reflexió de les aportacions. L'actitud i participació activa durant el procés d'ensenyament i aprenentatge són fonamentals.
Per aprovar aquesta assignatura, cal que l'estudiant mostri, en les activitats que se li proposin, una bona competència comunicativa general, tant oralment com per escrit, i un bon domini de la llengua o les llengües vehiculars que consten a la guia docent.
Totes les activitats d'avaluació tindran una retroalimentació per part de la docent en un màximde 20 dies hàbils, excepte la tasca 2, que rebrà suggeriments de millora durant el procés, però no en no ser cap lliurament, serà avaluada al final del quadrimestre.
Avaluació única
L' alumnat que decideixi acollir-se a l'avaluació única, haurà de fer un únic lliurament de les tasques 1, 3 i 4, el 16/6/25 així com fer l'examen oral final (5) en la mateixa data. Les condicions de les proves d'avaluació seran les mateixes que a l'avaluació continuada exceptuant la tasca 2, on haurà de presentarun document amb l'anàlisi i reflexions dels temes treballats a cada sessió.
La re-avaluació serà el dia 30/6/25.
Pels aspectes genèrics, l'avaluació es regirà d'acord amb els documents que consten a:
https://www.uab.cat/web/estudiar/guia-del-pdi-1345732500524.html
D'acord a la normativa UAB, el plagi o còpia d'algun treball, així com al realització mitjançant IA es penalitzarà amb un 0 com a nota d'aquest treball perdent la possibilitat de recuperar-lo, tant si és un treball individual com en grup (en aquest cas, tots els membres del grup tindran un 0). Si durant la realització d'un treball individual a classe, el professor considera que un alumne està intentant copiar o se li descobreix algun tipus de document o dispositiu no autoritzat pel professorat, es qualificarà el mateix amb un 0, sense opció de recuperació.
L'alumnat que no realitzi 2 de les 4 primeres tasques d'avaluació o que no es presenti a la prova final, serà qualificat com a "no avaluable".
Bibliografia
GENÈRICA
Alcázar, A. (ed.) (2008). La Competencia artística : creatividad y apreciación crítica. Secretaría General Técnica, Subdirección General de Información y Publicaciones.
Aróstegui, J.L. (ed.) (2014). La música en Educación Primaria. Manual de formación del profesorado. Dairea.
Arjona, V. A. (2022). Didáctica de la Música: Aplicación práctica de los métodos dalcroze, Kodály, Orff, willems y martenot. Redbook.
AA.VV. (2004). La musica en la escuela: la audición. Ed. Graó
Blacking, J. (1994). Fins a quin punt l'home és music?. Eumo. (Versió original en anglès, 1976).
Bordons, G.; Casals, A. (2012). Poesia, música i escola: un triangle sonor. Temps d'Educació, 42, 11-30.
Calderón, D. (ed.) (2014). Expressió Musical a Primària. Publicacions de la UB.
Carrillo, C.; Vilar, M. (2014). El perfil profesional del profesorado de música: una propuesta de las competencias deseables en Ed. Primaria y Ed. Secundaria. Revista Electrónica de LEEME, 33, 1-26. Disponible a: http://musica.rediris.es/leeme/revista/carrillo&vilar14.pdf
Fubini, E. (2004). Música y lenguaje en la estética contemporánea. Alianza.
Giráldez, A. (coord.) (2014). Didáctica de la música en primaria. Síntesis.
Gluschankof, C.; Pérez-Moreno, J. (eds.) (2017). La música en la educación infantil: investigación y práctica.Dairea.
González-Martín, C. (2014). Metodologia d'ensenyament-aprenentatge de les cançons i repertori. A Calderón, D. (Ed.) Expressió Musical a Primària. Publicacions de la UB.
Hargreaves, D.J.; North, A.C. (Eds) (1997). The social psychology of music. Oxford University Press.
Hemsy de Gainza, V. (1995). Didáctica de la música contemporánea en el aula. Música y Educación, 24, 17-24.
Hemsy de Gainza, V. (1997). La transformacion de la Educacion Musical a las puertas del Siglo XXI. Guadalupe.
Hennessy, S. (1995). Music 7-11. Developing primary teaching skills. Routledge.
Lluveras, N.; Valls, A.; Vilar, M. (1994). La cançó a l'etapa primària. ICE de la Universitat Autònoma de Barcelona.
McDonald, R.; Hargreaves, D.J. i Miell, D. (2002). Musical Identities. Oxford University Press.
Maideu, J. (1997). Música, societat i educació. Amalgama.
Malagarriga, T.; Valls, A. (2003). La audición musical en la Educación Infantil: propuestas didácticas. CEAC.
Malagarriga, T.; Martínez, M. (2010).Tot ho podem expressar amb música. Dinsic.
Martí, J. (2000). Más allá del arte: la música como generadora de realidades sociales. Deriva.
Miranda, J., Oriols, J., Valls, A., Feliu, T., Malagarriga, T., Godall, P. (2009). Música 1-6. Projecte Duna. Teide
Ocaña, A. (2001). Recursos didáctico-musicales para trabajar en Primaria. Grupo Editorial Universitario.
Martí, J.M. (2016). Aprendizaje musical para niños. Metodologías y sistemas pedagógicos de la didáctica musical. Redbook Ediciones.
McPherson, G.E.; Welch, G.F. (2012). The Oxford Handbook of Music Education (2 vols.). Oxford University Press.
Miralpeix, A. (2012). iMúsica: educación musical con el iPad y el iPhone. Eufonía, 56, 27-35.
Pascual, P. (2002). Didáctica de la música. Prentice Hall.
Pujol, M.A.; Serra, J. (1998). La dansa catalana en l'ensenyament primari. Generalitat de Catalunya. Dept. de Cultura.
Sanmartí, N. (2010). Avaluar per aprendre. L'avaluació per millorar els aprenentatges de l'alumnat en el marc del curriculum per competències. Generalitat de Catalunya. Departament d'Educació.
http://phobos.xtec.cat/edubib/intranet/file.php?file=docs/primaria/orientacions/avaluar_per_aprendre.
Sharma, E. (2006). Musicas del mundo. Akal / Entorno Musical.
Tafuri, J. (2006). ¿Se nace musical? Como promover las aptitudes musicales de los niños.Graó.
Torns, X.; Malagarriga, T.; Gómez, I. (2009). Dos enfoques en enseñanza del lenguaje musical. Música y Educación, 77, 50-63.
Valls. A.; Calmell, C. (2010). La música contemporània catalana a l'escola. DINSIC.
Valls, A.; Vilar,M. (2004). La evaluación del area de musica. A: Educación Primaria. Orientaciones y recursos (6-12años). Ed. Praxis
Vilar, M. (2004). Acerca de la educación musical. Revista Electrónica de LEEME, 13. Disponible a: http://musica.rediris.es/leeme/revista/vilarm.pdf
METODOLOGIES
Bachmann, M. L. (1984). La rythmique Jaques-Dalcroze. La Baconnière. (Ed. en castellà: La Rítmica Jaques-Dalcroze una educación por la música y para la música. Madrid: Pirámide, 1998).
Barniol, E. (1998). Pensamiento pedagógico y acción educativa de Zoltán Kodály. Música y Educación, 35 (11,3), pp.85-102.
Casals, J. (1993). El método Ireneu Segarra. Música y Educación, 16, 51-74.
Chapuis, J.; Westphal, B. (1980). Sur les pas d'Edgar Willems. Pro Musica.
Díaz, M.; Giráldez, A. (2007). Aportaciones teóricas y metodológicas a la educación musical. Una selección de autores relevantes. Graó.
Hegyi, E. (1999). Método Kodály de Solfeo I y II. Madrid: Pirámide. Orff, C.; Keetman, G. (1950-1954). Musik für Kinder.5vols.
Mainz: Schott. Paynter, J. (1999). Sonido y estructura. Akal.
Sanuy, M., González Sarmiento, L. (1969). Orff-Schulwerk-Música para niños. Introducción. Unión musical española.
Schafer, R.M. (1994). Hacia una educación sonora. Pedagogías Musicales Abiertas.
Steen, A. (1992). Exploring Orff. A teacher's guide. Schott. Suzuki, S.(2007). Vivre c'est aimer. Corroy.
Szönyi, E. (1976). La educación musical en Hungría a través del método Kodály. Corvina. (Ed. en anglès, actualitzada: Kodály's principles in practice: an approach to music education through the Kodály method. (5a ed. rev.) Budapest: Corvina. 1990).
Tomatis, A. (1987). L'oreille et la voix. Robert Laffont.
Vanderspar, E. (1990). Manual Jaques-Dalcroze. Principis i recomanacions per a l'ensenyament de la rítmica. P. Llongueres.
Ward, J. (1953). Musique(diversos volums). Desclée et Cie.
Willems, E. (1975). La valeur humaine de l'éducation musicale. Pro Musica. (Trad. al castellà: El valor humano de la educación musical. Paidós, 1981).
Willems, E. (2001). El oído musical. Paidós.
CANÇONERS
Alcázar, AJ (1999). 88 temas para voz e instrumental Orff. Mundimúsica.
Amoaku, W. K. (1971). African Songs and Rhythms for Children: a selection from Ghana. Schott.
Apel·les Mestres (2004). Les 29 cançons infantil d'Apel·les Mestres (veu i piano). Boileau.
Bonal, M. D. (2004-2008). Arietta. Volums 1-5. DINSIC. Bonal, E;
Casas, M.; Casas, N. (2005). Diversita't. Cançons, danses,...activitats i recursos per a la convivència en la diversitat.Fundació Jaume Bofill / Generalitat de Catalunya. Disponible a: http://www.entrecultures.org/04_calidos/diversitat.htm
http://www.entrecultures.org/04_calidos/diversitat.htm
Bonal, M.D.; Martorell, M. (1967-1999, amb múltiples reedicions). ESQUITX (de l'1 al 5). mf.
Busqué, M; Badia, M. (2002). Tunc Que Tan Teta. Arola Edicions.
Casellas, M., Manent, R., Roma, R. i Vilar, R. (2001). Cançoner de butxaca. sempre hi ha una cançó. El Mèdol / Centre de la Cultura Popular i Tradicional Catalana.
Costa, J. (2002). 111 cànons de tot arreu. Clivis. Costal, A. (coord). Cançons que cal saber. Raval Edicions, Pòrtic.
Crivillé, J. (1981) Música Tradicional Catalana (I) - Infants. Clivis.
Departament d'Ensenyament (2001). Cançons populars i tradicionals a l'escola. Disponible a: http://www20.gencat.cat/docs/Educacio/Documents/ARXIUS/doc_20517154_1.pdf
Hunt, Peter (ed.) (2017). Junior Voiceworks at Christmas: 40 Seasonal Songs. Oxford University Press.
Maideu, J. (1991). Assaig. Cançons i exercicis (2a ed.). EUMO.
Maideu, J. (1992). Llibre de cançons - Crestomatia de cançons tradicionals catalanes. EUMO.
Orts, M. (ed). PRODIEMUS (Propostes, Reflexions, Orientacions i Didàctica Interdisciplinària per a Educar a través de la Música). http://www.prodiemus.com/canconer/
Puig ,A., Padilla, R. (2013). El cançoner de tothom. Bonalletra Alcompàs.
Rosell, A. (2007). Cançoner 1 / 2. Amadeu i Cia.
SCIC (1973-2017). Cançoners del Secretariat de Corals Infantil de Catalunya. Volums 1-9. SCIC.
Stannard. K. (2003). Junior Voiceworks 1: 33 songs for children. Oxford University Press.
Stannard. K. (2007). Junior Voiceworks 1: 33 more songs for children. Oxford University Press.
Taltabull, C. [2006(1958)]. Dotze cançons populars de Nadal. Amalgama Edicions.
REVISTES ESPECIALITZADES
Eufonia. Ed. Grao.
Musica y educación. Musicalis.
LEEME. Revista de la Lista Electronica Europea de Musica en la Educacion. Univ. de La Rioja. http://www.unirioja.es/dptos/dea/leeme/sumariogen.html
RECURSOS ON-LINE
Xtec. http://www.xtec.cat/web/curriculum/primaria
Xtec. Escola Oberta. Musica http://www.xtec.es/recursos/musica/index.htm
Biblioteca Virtual de Educacion Musical (Bivem) http://80.34.38.142:8080/bivem/ Mestres i musica.
La web dels mestres de musica http://www.mestresimusica.net/ Associacio d'Ensenyants de Musica de Catalunya (Aemcat) http://www.aemcat.org/
https://sites.google.com/a/blanquerna.url.edu/calaix-de-music/
http://www.lapaginamusical.com/
http://www.prodiemus.com/
No és necessari cap programari específic, tot i que serà útil disposar d'algun editor de partitures (ex: Sibelius, Finale, ...) i algun editor d'àudio (ex:audacity, garage band, wave pad, logic pro, cubase...).
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(TE) Teoria | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |