Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500798 Educació Primària | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Cap
Aquesta assignatura optativa pretén mostrar la importància de la perspectiva de gènere dins els centres i les aules d'educació primària. Els i les futures mestres han de conèixer quines són les bases de la coeducació, i què suposa aplicar la perspectiva de gènere en l'educació. Han de poder identificar quins són els elements que, en una relació educativa, poden ser transmissors de desigualtat, des dels sabers fins als espais, les relacions i les metodologies, així com adquirir recursos per revertir-ho i poder aplicar els coneixements per dissenyar projectes educatius basats en la justícia, la igualtat i l'equitat. I, per fer-ho, caldrà desconstuir algunes de les idees que hem après, recuperar i revisar la pròpia educació i les concepcions sobre les relacions de gènere i de poder. Tot i que l'assignatura parteix del coneixement del medi social i cultural, la seva aplicabilitat implica tots els àmbits educatius i de la vida al centre escolar.
Objectius Específics
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
• Analitzar la història, la geografia i les ciències socials des de les seves aportacions a la comprensió de la nostra societat i a la solució dels problemes socials. | 0,5 | 0,02 | 2, 5 |
• Analitzar les aportacions de la didàctica de la història, la geografia i d'altres ciències socials en la solució de problemes socials rellevants i en la comprensió de la societat on vivim. | 0,5 | 0,02 | 2, 5 |
• Emprar els recursos del entorn per al disseny d'activitat d'ensenyament i d'aprenentatge | 0,5 | 0,02 | 5 |
Tipus: Supervisades | |||
• Analitzar seqüències didàctiques que afavoreixen la construcció del discurs social per fomentar els valors d'una ciutadania crítica, democràtica i coeducativa. | 0,5 | 0,02 | 2, 5 |
• Demostrar que s'identifiquen, es practiquen i es defenen els drets humans com a coneixement i instruments per a la convivència | 0,5 | 0,02 | 2 |
• Elaborar models de seqüències didàctiques per l'etapa de primària, especialment aquells que poden facilitar la comprensió de la pluralitat democràtica, la diversitat cultural i la formació del pensament crític. | 0,5 | 0,02 | 5 |
• Elaborar models de seqüències didàctiques relacionades amb el pensament històric, geogràfic i social per a l'etapa de primària des d'un paradigma crític. | 0,5 | 0,02 | 2 |
• Interpretar la innovació educativa en l'ensenyament de les ciències socials, des de les diferents disciplines de referència. | 0,5 | 0,02 | 2 |
• Interpretar la investigació i la innovació existents a partir de l'aplicació de les tecnologies de la informació i la comunicació, en l'ensenyament de les ciències socials en l'educació primària. | 0,5 | 0,02 | 2 |
• Saber fomentar la comunicació, la interacció personal i les habilitats socials en el moment de dissenyar una seqüència didàctica. | 0,5 | 0,02 | 5 |
• Utilitzar els recursos de l'entorn per al disseny d'activitats d'ensenyament i d'aprenentatge que desenvolupin l'autonomia i el treball cooperatiu en l'alumnat de primària. | 0,5 | 0,02 | 5 |
Tipus: Autònomes | |||
• Conèixer i saber utilitzar les imatges i la simulació com a recursos per a l'ensenyament i l'aprenentatge de les ciències socials | 0,5 | 0,02 | 5 |
• Dissenyar models de seqüències didàctiques relacionades amb el pensament social, crític i creatiu per a l'etapa de primària. | 0,5 | 0,02 | 2 |
• Identificar, descriure i analitzar la investigació en didàctica de les ciències socials i la seva aportació a la innovació, en relació als continguts, les estratègies o la comunicació a la societat actual. | 0,5 | 0,02 | 2 |
• Realitzar una investigació a l'escola primària sobre l'ensenyament-aprenentatge de les ciències socials amb perspectiva de gènere. | 1 | 0,04 | 5 |
• Ser capaç de defensar les pròpies conviccions acceptant i valorant l'existència d'opinions o judicis diferents. | 0,5 | 0,02 | 5 |
• Valorar les aportacions a la innovació educativa de la didàctica de la història, geografia i d'altres ciències socials. | 0,5 | 0,02 | 5 |
• Valorar les aportacions a la innovació educativa del treball per projectes per abordar l'estudi de la societat a partir de problemes socials rellevants. | 1 | 0,04 | 2 |
Les sessions d’aquesta assignatura seran sobretot exploratives, manipulatives i teòriques. Es requererirà de treball autònom tant individual com grupal.
Es proposa que l’estudiant experimenti en el seu propi procés formatiu, que l’aprenentatge és un acte social i personal, al mateix temps que posa en joc aspectes racionals i emocionals. Es procurarà mantenir una dinàmica interactiva i un clima que afavoreixi la participació. Es requereix el compromís personal. El paper del docent ha de ser el de facilitador del procés d’ensenyament i aprenentatge de l’alumnat.
En funció de la tipologia de docència que s’estableixi, es combinaran activitats exploratives, analítiques, autònomes, supervisades i dirigides.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Activitats de coconstrucció de coneixement a l'aula | 30% (I) | 42 | 1,68 | 1, 2, 3, 4, 5, 6 |
Avaluació individual de l'elaboració de material audiovisual com un relat que contempli la perspectiva de gènere en l'estudi de la societat | 20% (I) | 28 | 1,12 | 1, 2, 3, 4, 5, 6 |
Disseny i coavaluació d'una situació d'aprenentatge amb perspectiva de gènere | 30% (I) | 42 | 1,68 | 1, 2, 3, 4, 5, 6 |
Treball Grupal: Elaboració d'una proposta formativa per a mestres | 20% (G) | 28 | 1,12 | 1, 3, 4, 6 |
L’avaluació de l’assignatura es realitzarà al llarg de tot el curs acadèmic mitjançant les activitats plantejades. L'avaluació s'entén com a formativa i formadora, i està molt vinculada a la participació en el dia a dia de les activitats de l'aula.
Requisits
Aprovar l'assignatura significa haver assolit els objectius d'aprenentatge principals.
Per aprovar aquesta assignatura, cal que l'estudiant mostri una bona competència comunicativa general, tant oralment com per escrit, i un bon domini de la llengua catalana. En totes les activitats (individuals i en grup) es tindrà en compte, doncs, la correcció lingüística, la redacció i els aspectes formals de presentació. L’alumnat ha de ser capaç d'expressar-se amb fluïdesa i correcció i ha de mostrar un alt grau de comprensió dels textos acadèmics. És un requisit per poder avaluar les activitats.
Cal assistir al 80% de les sessions. En cas de voler optar a avaluació única, cal que se segueixin els processos administratius corresponents.
Per aprovar l'assignatura caldrà haver aprovat les diferents competències. No s'aplicarà mitjana ponderada sobre les qualificacions numèriques si no es considera que s'han aprovat tots els objectius.
Calendari d'Avaluació
En cas d'optar per avaluació única, caldrà entregar totes les activitats d'avaluació, individualment, el dia 19/12/2024, així com realitzar una entrevista personal el mateix 19/12 a les 15 h. La recuperació de l'avaluació única també serà el dia 09/01 a les 18 h, amb el mateix estil de prova que tindrà l'alumnat d'avaluació continuada.
No es fa servir cap programa específic
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(TE) Teoria | 70 | Català | primer quadrimestre | tarda |