Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Ensenyar Ciències Socials amb Perspectiva de Gènere

Codi: 106077 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2500798 Educació Primària OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
Mariona Massip Sabater
Correu electrònic:
mariona.massip@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Cap 


Objectius

Aquesta assignatura optativa pretén mostrar la importància de la perspectiva de gènere dins els centres i les aules d'educació primària. Els i les futures mestres han de conèixer quines són les bases de la coeducació, i què suposa aplicar la perspectiva de gènere en l'educació. Han de poder identificar quins són els elements que, en una relació educativa, poden ser transmissors de desigualtat, des dels sabers fins als espais, les relacions i les metodologies, així com adquirir recursos per revertir-ho i poder aplicar els coneixements per dissenyar projectes educatius basats en la justícia, la igualtat i l'equitat. I, per fer-ho, caldrà desconstuir algunes de les idees que hem après, recuperar i revisar la pròpia educació i les concepcions sobre les relacions de gènere i de poder. Tot i que l'assignatura parteix del coneixement del medi social i cultural, la seva aplicabilitat implica tots els àmbits educatius i de la vida al centre escolar.  

 

Objectius Específics

  • Reconèixer els principis de la perspectiva de gènere als entorns educatius, per tal de poder revisar i dissenyar propostes educatives.  
  • Analitzar els problemes i les realitats socials des de perspectives científiques feministes, per tal de poder projectar situacions d'aprenentatge amb perspectiva de gènere. 
  • Analitzar críticament recursos mediàtics, literaris i lúdics, per tal de poder seleccionar recursos de qualitat per a les aules. 

Competències

  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Assumir la dimensió educadora de la funció docent i fomentar l'educació democràtica per una ciutadania activa.
  • Dissenyar i regular espais d'aprenentatge en contextos de diversitat i que tinguin en compte la igualtat de gènere, la equitat i el respecte cap als drets humans que conformen els valors de la formació ciutadana.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar críticament els principis, valors i procediments que regeixen l'exercici de la professió.
  2. Analitzar seqüències didàctiques que afavoreixen la construcció del discurs social per fomentar els valors d'una ciutadania crítica i democràtica.
  3. Ponderar els riscos i les oportunitats de les propostes de millora tant pròpies com alienes.
  4. Proposar nous mètodes o solucions alternatives fonamentades.
  5. Utilitzar els recursos de l'entorn per al disseny d'activitats d'ensenyament i d'aprenentatge que desenvolupin l'autonomia i el treball cooperatiu en l'alumnat de primària.
  6. Valorar l'impacte de les dificultats, els prejudicis i les discriminacions que poden incloure les accions o projectes, a curt o llarg termini, en relació amb determinades persones o col·lectius.

Continguts

  1. Coeducació i perspectiva de gènere: conceptes i implicacions
  2. La perspectiva de gènere en la cultura escolar: sabers, espais, relacions i metodologies 
  3. Les perspectives feministes en les ciències socials i la seva transposició didàctica
  4. El tractament del gènere en les representacions socials i els problemes socials rellevants
  5. Elaboració i disseny de propostes educatives coeducatives a partir de problemes socials rellevants
  6. La comunicació, el diàleg i els mètodes interactius per a una formació en valors equitatius i igualitaris, i  socialment  democràtics a l'educació primària.
  7. La lectura i la interpretació de la imatge en l'estudi de la societat des d’una perspectiva de gènere
  8. Imatge i fotografia per a una ciutadania global: La fotografia, la publicitat, la premsa, el cinema i la televisió com a fonts d'informació i estratègies en els estudis socials i de gènere
  9. Revisar, innovar i avaluar amb perspectiva de gènere. 

Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
• Analitzar la història, la geografia i les ciències socials des de les seves aportacions a la comprensió de la nostra societat i a la solució dels problemes socials. 0,5 0,02 2, 5
• Analitzar les aportacions de la didàctica de la història, la geografia i d'altres ciències socials en la solució de problemes socials rellevants i en la comprensió de la societat on vivim. 0,5 0,02 2, 5
• Emprar els recursos del entorn per al disseny d'activitat d'ensenyament i d'aprenentatge 0,5 0,02 5
Tipus: Supervisades      
• Analitzar seqüències didàctiques que afavoreixen la construcció del discurs social per fomentar els valors d'una ciutadania crítica, democràtica i coeducativa. 0,5 0,02 2, 5
• Demostrar que s'identifiquen, es practiquen i es defenen els drets humans com a coneixement i instruments per a la convivència 0,5 0,02 2
• Elaborar models de seqüències didàctiques per l'etapa de primària, especialment aquells que poden facilitar la comprensió de la pluralitat democràtica, la diversitat cultural i la formació del pensament crític. 0,5 0,02 5
• Elaborar models de seqüències didàctiques relacionades amb el pensament històric, geogràfic i social per a l'etapa de primària des d'un paradigma crític. 0,5 0,02 2
• Interpretar la innovació educativa en l'ensenyament de les ciències socials, des de les diferents disciplines de referència. 0,5 0,02 2
• Interpretar la investigació i la innovació existents a partir de l'aplicació de les tecnologies de la informació i la comunicació, en l'ensenyament de les ciències socials en l'educació primària. 0,5 0,02 2
• Saber fomentar la comunicació, la interacció personal i les habilitats socials en el moment de dissenyar una seqüència didàctica. 0,5 0,02 5
• Utilitzar els recursos de l'entorn per al disseny d'activitats d'ensenyament i d'aprenentatge que desenvolupin l'autonomia i el treball cooperatiu en l'alumnat de primària. 0,5 0,02 5
Tipus: Autònomes      
• Conèixer i saber utilitzar les imatges i la simulació com a recursos per a l'ensenyament i l'aprenentatge de les ciències socials 0,5 0,02 5
• Dissenyar models de seqüències didàctiques relacionades amb el pensament social, crític i creatiu per a l'etapa de primària. 0,5 0,02 2
• Identificar, descriure i analitzar la investigació en didàctica de les ciències socials i la seva aportació a la innovació, en relació als continguts, les estratègies o la comunicació a la societat actual. 0,5 0,02 2
• Realitzar una investigació a l'escola primària sobre l'ensenyament-aprenentatge de les ciències socials amb perspectiva de gènere. 1 0,04 5
• Ser capaç de defensar les pròpies conviccions acceptant i valorant l'existència d'opinions o judicis diferents. 0,5 0,02 5
• Valorar les aportacions a la innovació educativa de la didàctica de la història, geografia i d'altres ciències socials. 0,5 0,02 5
• Valorar les aportacions a la innovació educativa del treball per projectes per abordar l'estudi de la societat a partir de problemes socials rellevants. 1 0,04 2

Les sessions d’aquesta assignatura seran sobretot exploratives, manipulatives i teòriques. Es requererirà de treball autònom tant individual com grupal.

Es proposa que l’estudiant experimenti en el seu propi procés formatiu, que l’aprenentatge és un acte social i personal, al mateix temps que posa en joc aspectes racionals i emocionals. Es procurarà mantenir una dinàmica interactiva i un clima que afavoreixi la participació. Es requereix el compromís personal. El paper del docent ha de ser el de facilitador del procés d’ensenyament i aprenentatge de l’alumnat.

En funció de la tipologia de docència que s’estableixi, es combinaran activitats exploratives, analítiques, autònomes, supervisades i dirigides.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Activitats de coconstrucció de coneixement a l'aula 30% (I) 42 1,68 1, 2, 3, 4, 5, 6
Avaluació individual de l'elaboració de material audiovisual com un relat que contempli la perspectiva de gènere en l'estudi de la societat 20% (I) 28 1,12 1, 2, 3, 4, 5, 6
Disseny i coavaluació d'una situació d'aprenentatge amb perspectiva de gènere 30% (I) 42 1,68 1, 2, 3, 4, 5, 6
Treball Grupal: Elaboració d'una proposta formativa per a mestres 20% (G) 28 1,12 1, 3, 4, 6

L’avaluació de l’assignatura es realitzarà al llarg de tot el curs acadèmic mitjançant les activitats plantejades. L'avaluació s'entén com a formativa i formadora, i està molt vinculada a la participació en el dia a dia de les activitats de l'aula. 

Requisits

Aprovar l'assignatura significa haver assolit els objectius d'aprenentatge principals.

Per aprovar aquesta assignatura, cal que l'estudiant mostri una bona competència comunicativa general, tant oralment com per escrit, i un bon domini de la llengua catalana. En totes les activitats (individuals i en grup) es tindrà en compte, doncs, la correcció lingüística, la redacció i els aspectes formals de presentació. L’alumnat ha de ser capaç d'expressar-se amb fluïdesa i correcció i ha de mostrar un alt grau de comprensió dels textos acadèmics. És un requisit per poder avaluar les activitats.

Cal assistir al 80% de les sessions. En cas de voler optar a avaluació única, cal que se segueixin els processos administratius corresponents. 

Per aprovar l'assignatura caldrà haver aprovat les diferents competències. No s'aplicarà mitjana ponderada sobre les qualificacions numèriques si no es considera que s'han aprovat tots els objectius. 

Calendari d'Avaluació

  • Les activitats de co-construcció de coneixement es desenvoluparan durant les diferents sessions. 
  • Les activitats d'avaluació que requereixen una entrega es preveuen pels dijous 14/11/24 i dijous 19/12/2024. La coavaluació d'una situació d'aprenentatge es preveu per dijous 14/11. 
  • En cas que la recuperació fos necessària, aquesta es preveu per dijous 09/01/25 a les 18 h. La recuperació consistirà en una prova, lanaturalesa de la qual dependrà de les competències i objectius que hagin quedat suspesos. 

En cas d'optar per avaluació única, caldrà entregar totes les activitats d'avaluació, individualment, el dia 19/12/2024, així com realitzar una entrevista personal el mateix 19/12 a les 15 h. La recuperació de l'avaluació única també serà el dia 09/01 a les 18 h, amb el mateix estil de prova que tindrà l'alumnat d'avaluació continuada. 

 

 


Bibliografia

  • Agud, Ingrid; Amat, Meritxell; Bertran, Marta; Caravaca, Alejandro; Chamorro, Constanza; Corbella, Laura; Empain Joanna; Flores, Clara; Foradada, Mireia; Gavaldà, Xènia; Llos, Berta; López, Sara; Macià, Spei; Marbà, Anna, Prat, Maria; Puente, Sílvia; Rifà, Montserrat; Sánchez, Angelina. (2020) Perspectiva de gènere en l’educació. UAB. Barcleona
  •  Burguet i Arfelis, Marta; Guitart, Rosa M; Lomas, Carlos; Sainz Ibáñez, Milagros; Carrillo i Flores, Isabel.(2017). Desfer la teranyina del gènere des de l’educació. Barcelona: Eumo.
  • De la Cruz Redondo, Alba; Díez Bedmar, MªConsuelo i García Luque, A. (2019). Formación de profesorado y reflexión sobre identidades de género diversas a través de los libros de texto de Ciencias Sociales. A M. Joao Hortas, A. Dias i N. de Alba (Eds). Enseñar y aprender Didáctica de las Ciencias Sociales: la formación del profesorado desde una perspectiva sociocrítica. (pp.273-287). Lisboa: AUPDCS i Politécnico de Lisboa.
  • Díez Bedmar, MªConsuelo (2013). Indicadores para el seguimiento y la evaluación de la perspectiva de género en proyectos educativos de ciencias sociales: una apuesta real por la calidad. A J. Pagès Blanch i A. Santisteban Fernández (eds.). Una mirada al pasado y un proyecto al futuro. Investigación e innovación en didáctica de las ciencias sociales (V.II). (pp.45-51). Bellaterra: AUPDCS i Universitat Autònoma de Barcelona
  • Díez Bedmar, Mª Consuelo i Fernández Valencia, Antonia (2019). Enseñanza de las Ciencias Sociales con perspectiva de género. CLIO. History and History Teaching, 45, 1-10.
  • Gavaldà, Antòni.; Santisteban, Antoni. (2003). La fotografia i la formació del pensament històric. L'Avenç. Papers del Museu d'Història de Catalunya. 283, 16-19.
  • Guitar, Rosa M (2020). Ser nena, ser nen. Com s’aprèn, com s’educa? Barcelona: Graó
  • Pineda, Montse. Toledo, Patsilí. (2016). Marc conceptual sobre les violències sexuals. Violències sexuals: un marc conceptual, teòric i ètic. Grup de recerca Antígona i Cración Positiva. Barcelona. UAB
  • hooks, bell (2021). La voluntat de canviar. Homes, masculinitat i amor. Tigre de paper. 
  • Massip Sabater, Mariona; Castellví Mata, Jordi & Pagès, Joan (2019). Poder y diversidad. Aportes de la interseccionalidad a la didáctica de las ciencias sociales. CLIO. History and History Teaching
  • Ortega Sánchez , Delfin., & Pagés Blanch , Joan. (2017). Literacidad crítica, invisibilidada social y género en la formación del profesorado de educación Primaria . REIDICS1, 2017, 1-16. https://doi.org/10.17398/2531-0968.01.102
  • Pagès, Joan. ; Santisteban,Antoni. (eds.) (2011). Les qüestions socialment vives i l'ensenyament de les ciències socials. Barcelona: Servei dePublicacions de la UAB.
  • Rodó Zárate, Maria. Interseccionalitat. Desigualtats, llocs i emocions. Tigre de paper. 
  • Sánchez, Mercedes. (2020). Pedagogías Queer ¿Nos arriesgamos a hacer otra educación? Madrid. Catarata.
  • Santisteban, Antoni. (2011). Paraules a la societat de la informació i de l'espectacle, en Santisteban, A. (coord.). Paraules. Comunicació i aprenentatges.Barcelona: Associació de Mestres Alexandre Galí / FMRPC / Diputació de Barcelona. 15-18.
  • Solsona Pairó, Núria (2016). Ni princeses ni pirates. Per educar nenes i nens en llibertat. Barcelona: Eumo.
  • Subirats Martori, Marina (2017). Coeducación, apuesta por la libertad. Madrid: Octaedro.
  • Subirats Martori, Marina; Tomé González, Amparo, i Solsona Pairó, Núria (2019). Coeducar: posar la vida al centre de l’educació. DOSSIER, 4. Editorial Graó.

Programari

No es fa servir cap programa específic


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TE) Teoria 70 Català primer quadrimestre tarda