Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Territoris de l'Art Contemporani com a Espais d'Aprenentatge

Codi: 106074 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2500797 Educació Infantil OT 4
2500798 Educació Primària OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
Gemma Paris Romia
Correu electrònic:
gemma.paris@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Per a cursar aquesta assignatura, es recomanable tenir aprovades les assignatures obligatòries de l'àrea, del Grau d'EP i/o del Grau d'EI: "Educació musical i visual", EP2, "Educació musical, visual i aprenentatge", EP3; "Educació de les arts visuals I", EI3 i "Educació de les arts visuals II", EI3.

Aquesta assignatura forma part de la menció d'EDUCACIÓ PERFORMATIVA DE LES ARTS del Grau d'Educació Infantil i del grau d'Educació Primària

 


Objectius

Aprendre les potencialitats educatives de diferents tipologies de les institucions culturals: museus, centres d'art, galeries, etc.

Accedir a recursos per la intervenció educativa des dels contextos culturals.

Crear sinergies entre institucions educatives i institucions culturals per educar a través de les arts.


Competències

    Educació Infantil
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Adquirir hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu i promoure'l en els estudiants.
  • Analitzar i reconèixer les pròpies competències socioemocionals (en termes de fortaleses, potencialitats i debilitats) per desenvolupar aquelles que siguin necessàries en el desenvolupament professional.
  • Dissenyar i regular espais d'aprenentatge en contextos de diversitat i que atenguin a les singulars necessitats educatives dels estudiants, a la igualtat de gènere, a l'equitat i al respecte als drets humans.
  • Expressar-se i utilitzar amb finalitats educatives altres llenguatges: corporal, musical, audiovisual.
  • Reflexionar sobre les pràctiques d'aula per innovar i millorar la tasca docent.
  • Treballar en equips i amb equips (del mateix àmbit o interdisciplinar).
    Educació Primària
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Analitzar i reconèixer les pròpies competències socioemocionals (en termes de fortaleses, potencialitats i debilitats), per desenvolupar aquelles que siguin necessàries en el desenvolupament professional.
  • Dissenyar, planificar i avaluar processos d'ensenyament i aprenentatge, tant de forma individual com en col·laboració amb altres docents i professionals del centre.
  • Mantenir una relació crítica i autònoma respecte els sabers, els valors i les institucions socials públiques i privades.
  • Treballar en equips i amb equips (del mateix àmbit o interdisciplinar).

Resultats d'aprenentatge

  1. Actuar com a orientador de pares i mares amb relació a l'educació familiar en el període 0-6.
  2. Capacitat d'organització del treball personal i el conjunt per dur a terme les tasques requerides des de l'assignatura.
  3. Conèixer les tècniques digitals adequades per a la pràctica artística.
  4. Estar obert als indicis de canvi estètics, socials i culturals que possibilitin eludir els estereotips estètics o didàctics.
  5. Expressar argumentacions crítiques i objectives respecte les funcions i tasques que realitzen les institucions socials.
  6. Mostrar capacitats creatives i reflexives en l'execució de projectes artístics.
  7. Mostrar-se competent en la comprensió i divulgació de les diferents manifestacions artístiques en diferents formats comunicatius i multiculturals.
  8. Mostrar-se competent en la comprensió i la divulgació de les diferents manifestacions artístiques en diferents formats comunicatius i multiculturals.

Continguts

BLOC I. DIMENSIÓ CULTURAL

1.1 Cultura com a espai de pensament crític.

1.2. Diferents tipologies d'institucions culturals: museu, centre d'art, centre de producció, galeria artística, fundació. Característiques, funcions i mapeig d’institucions culturals de Catalunya.

1.3. Els Departaments d'Educació dels museus a la ciutat de Barcelona i rodalies; centres de referència per a l'educació de les Arts.

BLOC II: DIMENSIÓ PRODUCTIVA

2.1. Execució de projectes artístics a partir d'exposicions vistes en museus i/o altres institucions culturals. 

BLOC III. DIMENSIÓ DIDÀCTICA

3.1. Relació institucions artístiques i institucions educatives: projectes singulars nacionals i internacionals, recursos.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Treballs individuals i en grup 50 2 4, 7, 6, 5, 3, 2
sessions presencials 50 2 7, 6, 5, 2
Tipus: Supervisades      
presentacions orals i tutoritzacions 40 1,6 4, 7, 5, 3, 2

El desenvolupament de l'assignatura es realitzarà mitjançant dinàmiques metodològiques de l'EDUCACIÓ PERFORMATIVA DE LES ARTS: col·locant el focus en els processos d'aprenentatge de les persones a través de les arts, fugint de les metodologies tradicionals d'ensenyament. Es tracta d'un canvi de mirada que ens condueix a parlar d'una pedagogia de l'esdeveniment i d'escenaris de transformació, on es prioritza la interacció de coneixements, presències, identitats i llenguatges artístics. A més de repensar les concepcions del temps i de l'espai en el aprenentatge de les arts, es proposa viure la creació artística i participar en projectes col·laboratius, connectant amb els canvis actuals en l'educació orientats a la innovació.

Totes les sessions seran presencials (revisar cronograma), i es realitzaran algunes sortides a institucions culturals de Barcelona, que seran imprescindibles pel desenvolupament de l'assignatura. S'intentarà que les visites no se solapin amb altres assignatures. 

Realització de dues activitats culturals o sortides obligatòries (Museus, exposicions d'art, conferències, audiovisuals, etc.) amb un cost no superior a 5€ (transport no inclòs) i a les hores que pertoquen a l'assignatura. Al principi de l'assignatura, s'especificarà el dia i el lloc de l'activitat cultural. En cas que els i les estudiants no puguin assistir-hi, caldrà que ens avisin prèviament i hauran de fer l'activitat pel seu compte.

Activitats formatives:

AUTÒNOMES

Disseny i creació d'intervencions educatives.

Reflexions teòriques.

Visita a exposicions en diferents institucions artístiques.

DIRIGIDES

Presentació i plantejament generals de l'assignatura i dels continguts i qüestions bàsiques del temari per part del professor.

Realització de propostes teòriques/reflexió i pràctiques.

Lectura i reflexions de textos i documents audiovisuals relacionats amb la matèria.

Activitats d'exposicions orals, individuals o en grup. Comentaris i crítiques dels resultats.

Sortides / visites (Museus, exposicions d'art..)

Conferències

Audiovisuals

Treballs d'investigació

SUPERVISADES

Tutories i altres activitats tutoritzades

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Durant el curs es faran tallers amb artistes professionals i professionals de l'art externs a la UAB, sessions necessàries pel desenvolupament de l'assignatura.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Bloc I.Treball individual: context cultural 20% 2 0,08 4, 8, 7, 2
Bloc II.Treball en grup: dimensió productiva 40% 4 0,16 4, 6, 3, 2
Bloc III.Treball individual: dimensió didàctica 30% 4 0,16 4, 8, 5, 1, 2
Participació 10% 0 0 8, 6

Un dels criteris necessaris per superar aquesta assignatura consistirà en demostrar, al llarg del curs, que l'estudiant té desenvolupades unes competències personals i socials imprescindibles per a ser mestra/mestre: participació activa a les classes, responsabilitat i rigor en el treball autònom, no jutjar, argumentar, ús adequat dels dispositius electrònics (mòbil, ordinador, etc.),pensament crític i conductes que afavoreixin un entorn amable i positiu, democràtic i a on es respectin les diferències. El/la professora de l'assignatura anirà observant, documentant les sessions i anotant evidències en relació a aquestes habilitats personals i socials de les estudiants; i s'aniran avaluant al llarg de l'assignatura.

Cal també, que l'estudiant mostri una bona competència comunicativa general, tant oralment com per escrit, i un bon domini de la llengua o les llengües vehiculars que consten a la guia docent. Serà necessari que l'estudiant sàpiga desenvolupar les seves idees mitjançant els llenguatges artístics, i que incorpori aquests llenguatges en la seva formació com a educadores.

L'avaluació es fixarà també en les competències per al treball cooperatiu i en equip i serà sensible al gènere.

Les activitats d'avaluació seran de diferents formats: treballs escrits, presentacions orals, exposició obra artística. Les activitats d'avaluació faran mitja entre si, i seran recuperables. Els estudiants que durant el curs hagin fet un seguiment adequat de l'assignatura i tot i així els quedi algun aspecte no assolit se'ls donarà l'oportunitat de poder superar la matèria, realitzant un treball autònom addicional o refent alguna de les activitats lliurades o realitzades. S'haurà d'estudiar cada cas en funció de la situació de cada estudiant.

Les activitats d'avaluació del Bloc I s'entregaran un mes més tard de començar el curs. Els treballs dels Blocs II i III s'entregaran l'últim mes de l'assignatura. En cas de còpia d'algun treball, el bloc quedarà suspès. 

L'estudiant pot sol·licitar avaluació única.

L’avaluació única tindrà lloc a final de l'assignatura (veure cronograma).
Les tasques d’avaluació per a l’alumnat que s’aculli a l’avaluació única seran les mateixes que per a la resta d’estudiants, però els treballs en grup s’hauran de fer de manera individual.
S’aplicarà el mateix sistema de recuperació que per a l’avaluació continuada.
La revisió de la qualificació final segueix el mateix procediment que per a l’avaluació continuada.

Un alumne serà no avaluable quan no es presenti a les activitats d'avaluació.

La retroacció de les activitats d'avaluació les farà el docent com a màxim 20 dies després de la data d'entrega.

La data de recuperació serà una setmana després que s'acabi el curs.


Bibliografia

ACASO, M. (2011), Perpsectivas. Situación actual de la educación en los museos de artes visuales, Barcelona: Ariel.

AADD (2010). Cartografiem-nos. Projecte educatiu per a infantil i primària. Palma de Mallorca: Esbaluard-Museu d'art modern i contemporani de Palma

AADD (2005). Arts Council England's strategies for children, young people and the arts. Londres: Arts Council

CABANELLAS, I.; ESLAVA, C. (coords.) (2018) Territorios de la infancia, Barcelona: Graó.

CAMNITZER, L. (2015), “Thinking about Art Thinking”, e-flux Journal. http://supercommunity.e-flux.com/texts/thinking-about-art-thinking/

GIROUX, H. (1990), Los profesores como intelectuales: hacia una pedagogía crítica del aprendizaje, Barcelona: Paidós.

GREENE, M. (2005). Liberar la imaginación, Barcelona: Graó.

hooks, b. (2022). Enseñar pensamiento crítico. Rayo Verde Editorial.

HUERTA, R., DE LA CALLE, R. (ed.) (2008). Mentes sensibles. Investigar en educación y museos, Valencia: Universitat de Valencia Didàctica en institucions artístiques 2012 - 2013 3

LIDON BELTRAN,C.(ed.) (2005) Educación como mediación en centros de arte contemporáneo, Salamanca: Universidad de Salamanca

MACAYA, A, RICOMA, R, SUAREZ, M. (coord.) (2007). El museu i l'educació per a la diversitat cultural de les arts. Tarragona: Museu d'Art modern de Tarragona.

PARÍS, G. and HAY, P. (2019). 5x5x5=Creativity: Art as a Transformative Practice.  International Journal of Art & Design Education. Article published in Early View on 7 June, 2019. doi:10.1111/jade.12229

PARÍS, G. (2019). El arte como espacio de reencuentro: influencias rizomáticas entre infancia y artistas residentes en la escuela. Arteterapia, 14, 57-75.

PARÍS, G., ed.; BLANCH, S., ed.; HAY, P., ed.; [et al.]. INTERSTICE. Encounters between artists, children and educators. Thoughts in-between the arts and education. 2023. <https://ddd.uab.cat/record/275922>

SANDELL, R. (ed.). (2002). Museums, Society, Inequality. Oxon: Routledge


Programari

no utilitzarem cap programari específic


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Català segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Català segon quadrimestre matí-mixt