Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500797 Educació Infantil | OT | 4 |
2500798 Educació Primària | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Per a cursar aquesta assignatura, es recomanable tenir aprovades les assignatures obligatòries de l'àrea, del Grau d'EP i/o del Grau d'EI: "Educació musical i visual", EP2, "Educació musical, visual i aprenentatge", EP3; "Educació de les arts visuals I", EI3 i "Educació de les arts visuals II", EI3.
Aquesta assignatura forma part de la menció d'EDUCACIÓ PERFORMATIVA DE LES ARTS del Grau d'Educació Infantil i del grau d'Educació Primària
Aprendre les potencialitats educatives de diferents tipologies de les institucions culturals: museus, centres d'art, galeries, etc.
Accedir a recursos per la intervenció educativa des dels contextos culturals.
Crear sinergies entre institucions educatives i institucions culturals per educar a través de les arts.
BLOC I. DIMENSIÓ CULTURAL
1.1 Cultura com a espai de pensament crític.
1.2. Diferents tipologies d'institucions culturals: museu, centre d'art, centre de producció, galeria artística, fundació. Característiques, funcions i mapeig d’institucions culturals de Catalunya.
1.3. Els Departaments d'Educació dels museus a la ciutat de Barcelona i rodalies; centres de referència per a l'educació de les Arts.
BLOC II: DIMENSIÓ PRODUCTIVA
2.1. Execució de projectes artístics a partir d'exposicions vistes en museus i/o altres institucions culturals.
BLOC III. DIMENSIÓ DIDÀCTICA
3.1. Relació institucions artístiques i institucions educatives: projectes singulars nacionals i internacionals, recursos.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Treballs individuals i en grup | 50 | 2 | 4, 7, 6, 5, 3, 2 |
sessions presencials | 50 | 2 | 7, 6, 5, 2 |
Tipus: Supervisades | |||
presentacions orals i tutoritzacions | 40 | 1,6 | 4, 7, 5, 3, 2 |
El desenvolupament de l'assignatura es realitzarà mitjançant dinàmiques metodològiques de l'EDUCACIÓ PERFORMATIVA DE LES ARTS: col·locant el focus en els processos d'aprenentatge de les persones a través de les arts, fugint de les metodologies tradicionals d'ensenyament. Es tracta d'un canvi de mirada que ens condueix a parlar d'una pedagogia de l'esdeveniment i d'escenaris de transformació, on es prioritza la interacció de coneixements, presències, identitats i llenguatges artístics. A més de repensar les concepcions del temps i de l'espai en el aprenentatge de les arts, es proposa viure la creació artística i participar en projectes col·laboratius, connectant amb els canvis actuals en l'educació orientats a la innovació.
Totes les sessions seran presencials (revisar cronograma), i es realitzaran algunes sortides a institucions culturals de Barcelona, que seran imprescindibles pel desenvolupament de l'assignatura. S'intentarà que les visites no se solapin amb altres assignatures.
Realització de dues activitats culturals o sortides obligatòries (Museus, exposicions d'art, conferències, audiovisuals, etc.) amb un cost no superior a 5€ (transport no inclòs) i a les hores que pertoquen a l'assignatura. Al principi de l'assignatura, s'especificarà el dia i el lloc de l'activitat cultural. En cas que els i les estudiants no puguin assistir-hi, caldrà que ens avisin prèviament i hauran de fer l'activitat pel seu compte.
Activitats formatives:
AUTÒNOMES
Disseny i creació d'intervencions educatives.
Reflexions teòriques.
Visita a exposicions en diferents institucions artístiques.
DIRIGIDES
Presentació i plantejament generals de l'assignatura i dels continguts i qüestions bàsiques del temari per part del professor.
Realització de propostes teòriques/reflexió i pràctiques.
Lectura i reflexions de textos i documents audiovisuals relacionats amb la matèria.
Activitats d'exposicions orals, individuals o en grup. Comentaris i crítiques dels resultats.
Sortides / visites (Museus, exposicions d'art..)
Conferències
Audiovisuals
Treballs d'investigació
SUPERVISADES
Tutories i altres activitats tutoritzades
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Durant el curs es faran tallers amb artistes professionals i professionals de l'art externs a la UAB, sessions necessàries pel desenvolupament de l'assignatura.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Bloc I.Treball individual: context cultural | 20% | 2 | 0,08 | 4, 8, 7, 2 |
Bloc II.Treball en grup: dimensió productiva | 40% | 4 | 0,16 | 4, 6, 3, 2 |
Bloc III.Treball individual: dimensió didàctica | 30% | 4 | 0,16 | 4, 8, 5, 1, 2 |
Participació | 10% | 0 | 0 | 8, 6 |
Un dels criteris necessaris per superar aquesta assignatura consistirà en demostrar, al llarg del curs, que l'estudiant té desenvolupades unes competències personals i socials imprescindibles per a ser mestra/mestre: participació activa a les classes, responsabilitat i rigor en el treball autònom, no jutjar, argumentar, ús adequat dels dispositius electrònics (mòbil, ordinador, etc.),pensament crític i conductes que afavoreixin un entorn amable i positiu, democràtic i a on es respectin les diferències. El/la professora de l'assignatura anirà observant, documentant les sessions i anotant evidències en relació a aquestes habilitats personals i socials de les estudiants; i s'aniran avaluant al llarg de l'assignatura.
Cal també, que l'estudiant mostri una bona competència comunicativa general, tant oralment com per escrit, i un bon domini de la llengua o les llengües vehiculars que consten a la guia docent. Serà necessari que l'estudiant sàpiga desenvolupar les seves idees mitjançant els llenguatges artístics, i que incorpori aquests llenguatges en la seva formació com a educadores.
L'avaluació es fixarà també en les competències per al treball cooperatiu i en equip i serà sensible al gènere.
Les activitats d'avaluació seran de diferents formats: treballs escrits, presentacions orals, exposició obra artística. Les activitats d'avaluació faran mitja entre si, i seran recuperables. Els estudiants que durant el curs hagin fet un seguiment adequat de l'assignatura i tot i així els quedi algun aspecte no assolit se'ls donarà l'oportunitat de poder superar la matèria, realitzant un treball autònom addicional o refent alguna de les activitats lliurades o realitzades. S'haurà d'estudiar cada cas en funció de la situació de cada estudiant.
Les activitats d'avaluació del Bloc I s'entregaran un mes més tard de començar el curs. Els treballs dels Blocs II i III s'entregaran l'últim mes de l'assignatura. En cas de còpia d'algun treball, el bloc quedarà suspès.
L'estudiant pot sol·licitar avaluació única.
L’avaluació única tindrà lloc a final de l'assignatura (veure cronograma).
Les tasques d’avaluació per a l’alumnat que s’aculli a l’avaluació única seran les mateixes que per a la resta d’estudiants, però els treballs en grup s’hauran de fer de manera individual.
S’aplicarà el mateix sistema de recuperació que per a l’avaluació continuada.
La revisió de la qualificació final segueix el mateix procediment que per a l’avaluació continuada.
Un alumne serà no avaluable quan no es presenti a les activitats d'avaluació.
La retroacció de les activitats d'avaluació les farà el docent com a màxim 20 dies després de la data d'entrega.
La data de recuperació serà una setmana després que s'acabi el curs.
ACASO, M. (2011), Perpsectivas. Situación actual de la educación en los museos de artes visuales, Barcelona: Ariel.
AADD (2010). Cartografiem-nos. Projecte educatiu per a infantil i primària. Palma de Mallorca: Esbaluard-Museu d'art modern i contemporani de Palma
AADD (2005). Arts Council England's strategies for children, young people and the arts. Londres: Arts Council
CABANELLAS, I.; ESLAVA, C. (coords.) (2018) Territorios de la infancia, Barcelona: Graó.
CAMNITZER, L. (2015), “Thinking about Art Thinking”, e-flux Journal. http://supercommunity.e-flux.com/texts/thinking-about-art-thinking/
GIROUX, H. (1990), Los profesores como intelectuales: hacia una pedagogía crítica del aprendizaje, Barcelona: Paidós.
GREENE, M. (2005). Liberar la imaginación, Barcelona: Graó.
hooks, b. (2022). Enseñar pensamiento crítico. Rayo Verde Editorial.
HUERTA, R., DE LA CALLE, R. (ed.) (2008). Mentes sensibles. Investigar en educación y museos, Valencia: Universitat de Valencia Didàctica en institucions artístiques 2012 - 2013 3
LIDON BELTRAN,C.(ed.) (2005) Educación como mediación en centros de arte contemporáneo, Salamanca: Universidad de Salamanca
MACAYA, A, RICOMA, R, SUAREZ, M. (coord.) (2007). El museu i l'educació per a la diversitat cultural de les arts. Tarragona: Museu d'Art modern de Tarragona.
PARÍS, G. and HAY, P. (2019). 5x5x5=Creativity: Art as a Transformative Practice. International Journal of Art & Design Education. Article published in Early View on 7 June, 2019. doi:10.1111/jade.12229
PARÍS, G. (2019). El arte como espacio de reencuentro: influencias rizomáticas entre infancia y artistas residentes en la escuela. Arteterapia, 14, 57-75.
PARÍS, G., ed.; BLANCH, S., ed.; HAY, P., ed.; [et al.]. INTERSTICE. Encounters between artists, children and educators. Thoughts in-between the arts and education. 2023. <https://ddd.uab.cat/record/275922>
SANDELL, R. (ed.). (2002). Museums, Society, Inequality. Oxon: Routledge
no utilitzarem cap programari específic
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |