Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500797 Educació Infantil | OT | 4 |
2500798 Educació Primària | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Per a cursar aquesta assignatura, és recomanable tenir aprovades les següents assignatures obligatòries, segons el grau:
Grau d'educació primària: "Educació musical i visual" i "Educació musical, visual i aprenentatge".
Grau d'educació infantil: "Educació de les arts visuals I" i "Educació de les arts visuals II".
Aquesta assignatura forma part de la Menció en Educació Performativa de les arts, que té com a objectiu formar a les futures mestres d'educació infantil i primària en l'educació de les arts a partir de construir aprenentatges corporeïtzats des d'una visió transdisciplinar. Aquesta menció està constituida per aquest conjunt d'assignatures, que estan relacionades entre sí:
Innovació didàctica en les arts visuals; Llenguatges audiovisuals i expressió artística; Projectes artístics; Infàncies: narratives inclusives a través de les Arts; Territoris de l'Art contemporani com a espais d'aprenentatge.*
En el cas d'aquesta assignatura, ens plantegem 3 objectius concrets:
1. Aproximar-nos a les infanteses, des d'una perspectiva no adultcèntrica i descolonitzadora, és a dir, de l'anàlisi de les relacions de poder que intervenen en les posicions d'edat, gènere, raça-ètnia, capacitats diverses, classe social i diversitat sexual;
2. Conèixer les tàctiques de la recerca educativa basada en les arts en diàleg amb les identitats a la infantesa representades i experimentades per artistes, educadors i investigadors, des d'una perspectiva de justícia social i inclusió;
3. Crear experiències col·laboratives d'educació inclusiva per a produir múltiples relats de les infanteses a través de les arts i aprendre a compartir-los.
L'assignatura s'organitza a partir de quatre grans temes:
1. La construcció de les identitats infantils des d'una mirada decolonial. Les "altres" infanteses
2. Narradorxs de la infantesa: relats transdisciplinaris des de les arts i la cultura visual contemporànies
3. Infanteses, agenciament i aprenentatges des de l'educació artística inclusiva
4. Disseny col·laboratiu d'educació performativa de les arts com a forma d'apoderament de les infanteses
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Exposicions teòriques i lectures sobre la història visual de la infantesa diversa | 30 | 1,2 | 8, 1 |
Infanteses i diversitat: Relats de l'alteritat | 15 | 0,6 | 1, 3 |
Tipus: Supervisades | |||
Narratives contemporànies de la infantesa en les arts i la cultura visual contemporànies | 30 | 1,2 | 4, 8, 3 |
Tipus: Autònomes | |||
Disseny per a una educació artística inclusiva i contra-narratives de la infantesa | 75 | 3 | 6, 8, 1 |
L’Educació performativa de les arts col·loca el focus en els processos d’aprenentatge de les persones a través de les arts, fugint de les metodologies tradicionals d’ensenyament.
Un canvi de mirada que ens condueix a parlar d’una pedagogia de l’esdeveniment i d’escenaris de transformació, a on es prioritza la interacció de coneixements, presències-identitats i llenguatges artístics. A més de repensar les concepcions del temps i de l’espai en els aprenentatges de les arts, proposem viure la creació artística i participar en projectes col·laboratius, connectant amb els canvis actuals en l’educació orientats a la innovació.
Les estratègies docents estan basades en les pedagogies performatives de les arts, en la recerca educativa a través de l'art i en la construcció narrativa dels aprenentatges, les identitats i la diversitat.
En relació als materials que es faran servir durant l'assignatura en les sessions de taller, es prioritzaran els elements naturals i materials de reciclatge.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Activitat grupal 1: Creació d'un conte col·laboratiu | 25% | 0 | 0 | 6, 8, 5, 1 |
Activitat grupal 2. Disseny col·laboratiu amb infàncies per a una educació artística inclusiva | 25% | 0 | 0 | 2, 4, 6, 1, 3 |
Activitat individual 1. Escriptura i anàlisi d'un relat sobre la infantesa | 25% | 0 | 0 | 4, 7, 3 |
Activitat individual 2. Reflexió crítica i presentació d'una lectura en torn a la infantesa | 25% | 0 | 0 | 4, 8, 5 |
El lliurament de les activitats es farà d'acord amb aquesta previsió:
- Activitat individual 1. A l'inici del tema 1.
- Activitat grupal 1. Al final del tema 2.
- Activitat individual 2. Al final del tema 3.
- Activitat final 2. Al final de curs.
Un dels criteris necessaris per superar aquesta assignatura consistirà en demostrar, al llarg del curs, que l’estudiant té desenvolupades unes competències personals i socials imprescindibles per a ser “una bona mestra” / “un bon mestre”: participació activa a les classes, responsabilitat i rigor en el treball autònom, no jutjar, argumentar, ús adequat dels dispositius electrònics (mòbil, ordinador, etc.), pensament crític i conductes que afavoreixin un entorn amable i positiu, democràtic i a on es respectin les diferències. El/la professora de l’assignatura anirà observant, documentant les sessions i anotant evidències en relació a aquestes habilitats personals i socials de les estudiants; i s’aniran avaluant al llarg de l’assignatura.
Cal també, que l'estudiant mostri una bona competència comunicativa general, tant oralment com per escrit, i un bon domini de la llengua o les llengües vehiculars que consten a la guia docent.
L'avaluació es fixarà també en les competències per al treball cooperatiu i en equip i serà sensible al gènere. Només són recuperables les activitats i/o evidències individuals (la data de la recuperació és:7/02/2025). No hi ha possibilitat de re-avaluació quan es detecti plagi.
L'avaluació única consistirà en una prova escrita (tipus assaig) sobre els quatre temes de l'assignatura (la prova es farà en la darrera sessió de l'assignatura: 20/12/2024). La recuperació de l'avaluació única consistirà en una prova oral (en la mateixa data que l'avaluació continuada: 7/02/2024)
La no participació en les activitats individuals i grupal, així com la manca d'evidències en la prova escrita, suposaran un no-avaluable.
Aberasturi Apraiz, E. & Correa, J. (2021). Cartografías artísticas en investigación educativa. En Rivas-FLores, J.I. Investigación transformativa e inclusiva en el ámbito social y educativo. Barcelona: Octaedro
Atkinson, D. (2022). Pedagogies of taking care. London, UK: Bloomsbury.
Balagopalan, S.; Wall, J. & Wells, K. (eds.) (2023). The Bloomsbury handbook of theories in childhood studies. London, UK: Bloomsbury Academic.
Barone, T. & Eisner, E. W. (2011). Art based research. Thousand Oaks, CA: Sage.
Christensen, P. H. (2004). Children's participation in ethnographic research: Issues of power and representation. Children and Society, 18(2), 165-176.
Coole, D. & Frost, S. (eds.) (2010). New materialisms. Ontology, agency, and politics. Durham and London: Duke University Press.
Corsaro, W. A. (2003). We're friends, right?: Inside kids' culture. Washington, DC: Joseph Henry Press.
Hanson, K. (moderador) (2018). 'Global/local' research on children and childhood in a 'global society'. Childhood, 25(3), 272.296. Doi: 10.1177/0907568218779480
Haraway, D. (2019). Seguir con el problema. Generar parentesco en el Chthuluceno. Bilbao: Consonni.
Jenks, C (Ed.) (1992). The Sociology of childhood: Essential readings. Hampshire: Gregg Revivals.
Kirby, P. (2020). Children’s agency in the modern primary classroom. Children and Society, 34(1): 17-30.
Lahman, M. K. E. (2008). Always othered: Ethical research with children. Journal of Early Childhood Research, 6(3), 281-300.
Leavy, P. (2017). Handbook of arts-basedresearch. New York, London: The Guilford Press.
McNiff, S. (1998). Art-based research. London: Jessica Kingsley Publisher.
Nieuwenhuys, O. (2013). Theorizing childhood (s): Why we need poostcolonial perspectives. Childhood, 20(1), 3-8.
Nolas, S-M.; Varvatakis, Ch. & Aruldoss (2023). How to invent childhood publics with photo-stories. En Tomás S. C. & A. Estalella (eds.). An Ethnographic Inventory: Field Devices for Anthropological Inquiry. Abingdon and New York: Routledge
Rifà Valls, M. (2010). Developing contemporary art-based curriculum practices for diversity and social justice. En Anderson, T.; Gussak, D.; Hallmark, K.K. & Paul, A. (Eds.). Art Education for Social Justice Reston A.V, USA, NAEA (chapter 28). ISBN: 78-1-890160-47-0.
Rifà Valls, M. & Bertran Tarrés, M. (2020). Las epistemologías del self. Cap. 8. En Ocaña, A.; Hernández, F.; Rivas-Flores, N.; de Pablos, J.; Sancho, J.M. y Montero, L. (Coords.). Caminos y derivas para otra investigación educativa y social. Barcelona: Octaedro, 123-137.
Sarmento, M. J. (2004). As culturas da infancia nas encruzilhadas da segunda modernidade. In Sarmento, M. J. and A.B. Cerisara, Crianças e Miúdos. Perspectivas sociopedagógicas da infancia e educaçao. Porto: Ediçoes ASA.
Spyrou, S. (2018). Disclosing childhoods. Research and knowledge production. London, UK: Palgrave Macmillan.
Stryker, R. & Yngvesson, B. (2013). Fixity and fluidity–circulations, children, and childhood. Childhood, 20(3), 297-306.
VV.AA. (2021). Grietas y provocaciones. Congreso Regional InSEA, Cusco, Perú. E-book. https://www.insea.org/wp-content/uploads/2023/04/EBOOK-CUSCO-2021.pdf
Viruru, R. (2005). The Impact of Postcolonial Theory on Early Childhood Education. Journal of Education, 35(1), 7-30.
Warming, H. (2011). Getting Under their Skins? Accessing Young Children’s Perspectives through Ethnographic Fieldwork. Childhood, 18(1), 39-53.
Edició de textos i imatges.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |