Logo UAB

Infanteses: Narratives Inclusives a través de l'Art

Codi: 106073 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2500797 Educació Infantil OT 4
2500798 Educació Primària OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
Maria Montserrat Rifa Valls
Correu electrònic:
montserrat.rifa@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Per a cursar aquesta assignatura, és recomanable tenir aprovades les següents assignatures obligatòries, segons el grau:

Grau d'educació primària: "Educació musical i visual" i "Educació musical, visual i aprenentatge".

Grau d'educació infantil: "Educació de les arts visuals I" i "Educació de les arts visuals II".


Objectius

Aquesta assignatura forma part de la Menció en Educació Performativa de les arts, que té com a objectiu formar a les futures mestres d'educació infantil i primària en l'educació de les arts a partir de construir aprenentatges corporeïtzats des d'una visió transdisciplinar. Aquesta menció està constituida per aquest conjunt d'assignatures, que estan relacionades entre sí:

Innovació didàctica en les arts visuals; Llenguatges audiovisuals i expressió artística; Projectes artístics; Infàncies: narratives inclusives a través de les Arts; Territoris de l'Art contemporani com a espais d'aprenentatge.*

En el cas d'aquesta assignatura, ens plantegem 3 objectius concrets:

1. Aproximar-nos a les infanteses, des d'una perspectiva no adultcèntrica i descolonitzadora, és a dir, de l'anàlisi de les relacions de poder que intervenen en les posicions d'edat, gènere, raça-ètnia, capacitats diverses, classe social i diversitat sexual;

2. Conèixer les tàctiques de la recerca educativa basada en les arts en diàleg amb les identitats a la infantesa representades i experimentades per artistes, educadors i investigadors, des d'una perspectiva de justícia social i inclusió;

3. Crear experiències col·laboratives d'educació inclusiva per a produir múltiples relats de les infanteses a través de les arts i aprendre a compartir-los.


Competències

    Educació Infantil
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Analitzar i reconèixer les pròpies competències socioemocionals (en termes de fortaleses, potencialitats i debilitats) per desenvolupar aquelles que siguin necessàries en el desenvolupament professional.
  • Dissenyar i regular espais d'aprenentatge en contextos de diversitat i que atenguin a les singulars necessitats educatives dels estudiants, a la igualtat de gènere, a l'equitat i al respecte als drets humans.
  • Promoure l'autonomia i la singularitat de cada estudiant com a factors d'educació de les emocions, els sentiments i els valors en la primera infància.
  • Treballar en equips i amb equips (del mateix àmbit o interdisciplinar).
    Educació Primària
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Analitzar i reconèixer les pròpies competències socioemocionals (en termes de fortaleses, potencialitats i debilitats), per desenvolupar aquelles que siguin necessàries en el desenvolupament professional.
  • Dissenyar, planificar i avaluar processos d'ensenyament i aprenentatge, tant de forma individual com en col·laboració amb altres docents i professionals del centre.
  • Mantenir una relació crítica i autònoma respecte els sabers, els valors i les institucions socials públiques i privades.
  • Reflexionar entorn les pràctiques d'aula per tal d'innovar i millorar la tasca docent. Adquirir hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu i promoure'l entre els estudiants.
  • Treballar en equips i amb equips (del mateix àmbit o interdisciplinar).

Resultats d'aprenentatge

  1. Actuar com a orientador de pares i mares amb relació a l'educació familiar en el període 0-6.
  2. Adquirir criteris i recursos per assessorar i intervenir en l'etapa d'educació primària.
  3. Capacitat d'organització del treball personal i el conjunt per dur a terme les tasques requerides des de l'assignatura.
  4. Estar obert als indicis de canvi estètics, socials i culturals que possibilitin eludir els estereotips estètics o didàctics.
  5. Expressar argumentacions crítiques i objectives respecte les funcions i tasques que realitzen les institucions socials.
  6. Mostrar capacitats creatives i reflexives en l'execució de projectes artístics.
  7. Mostrar-se competent en la comprensió i divulgació de les diferents manifestacions artístiques en diferents formats comunicatius i multiculturals.
  8. Mostrar-se competent en la comprensió i la divulgació de les diferents manifestacions artístiques en diferents formats comunicatius i multiculturals.

Continguts

L'assignatura s'organitza a partir de quatre grans temes:

1. La construcció de les identitats infantils des d'una mirada decolonial. Les "altres" infanteses

2. Narradorxs de la infantesa: relats transdisciplinaris des de les arts i la cultura visual contemporànies

3. Infanteses, agenciament i aprenentatges des de l'educació artística inclusiva

4. Disseny col·laboratiu d'educació performativa de les arts com a forma d'apoderament de les infanteses


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Exposicions teòriques i lectures sobre la història visual de la infantesa diversa 30 1,2 8, 1
Infanteses i diversitat: Relats de l'alteritat 15 0,6 1, 3
Tipus: Supervisades      
Narratives contemporànies de la infantesa en les arts i la cultura visual contemporànies 30 1,2 4, 8, 3
Tipus: Autònomes      
Disseny per a una educació artística inclusiva i contra-narratives de la infantesa 75 3 6, 8, 1

L’Educació performativa de les arts col·loca el focus en els processos d’aprenentatge de les persones a través de les arts, fugint de les metodologies tradicionals d’ensenyament.

Un canvi de mirada que ens condueix a parlar d’una pedagogia de l’esdeveniment i d’escenaris de transformació, a on es prioritza la interacció de coneixements, presències-identitats i llenguatges artístics. A més de repensar les concepcions del temps i de l’espai en els aprenentatges de les arts, proposem viure la creació artística i participar en projectes col·laboratius, connectant amb els canvis actuals en l’educació orientats a la innovació.

Les estratègies docents estan basades en les pedagogies performatives de les arts, en la recerca educativa a través de l'art i en la construcció narrativa dels aprenentatges, les identitats i la diversitat.

En relació als materials que es faran servir durant l'assignatura en les sessions de taller, es prioritzaran els elements naturals i materials de reciclatge. 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Activitat grupal 1: Creació d'un conte col·laboratiu 25% 0 0 6, 8, 5, 1
Activitat grupal 2. Disseny col·laboratiu amb infàncies per a una educació artística inclusiva 25% 0 0 2, 4, 6, 1, 3
Activitat individual 1. Escriptura i anàlisi d'un relat sobre la infantesa 25% 0 0 4, 7, 3
Activitat individual 2. Reflexió crítica i presentació d'una lectura en torn a la infantesa 25% 0 0 4, 8, 5

El lliurament de les activitats es farà d'acord amb aquesta previsió:

- Activitat individual 1. A l'inici del tema 1.

- Activitat grupal 1. Al final del tema 2.

- Activitat individual 2. Al final del tema 3.

- Activitat final 2. Al final de curs.

Un dels criteris necessaris per superar aquesta assignatura consistirà en demostrar, al llarg del curs, que l’estudiant té desenvolupades unes competències personals i socials imprescindibles per a ser “una bona mestra” / “un bon mestre”: participació activa a les classes, responsabilitat i rigor en el treball autònom, no jutjar, argumentar, ús adequat dels dispositius electrònics (mòbil, ordinador, etc.), pensament crític i conductes que afavoreixin un entorn amable i positiu, democràtic i a on es respectin les diferències. El/la professora de l’assignatura anirà observant, documentant les sessions i anotant evidències en relació a aquestes habilitats personals i socials de les estudiants; i s’aniran avaluant al llarg de l’assignatura.

Cal també, que l'estudiant mostri una bona competència comunicativa general, tant oralment com per escrit, i un bon domini de la llengua o les llengües vehiculars que consten a la guia docent.

L'avaluació es fixarà també en les competències per al treball cooperatiu i en equip i serà sensible al gènere. Només són recuperables les activitats i/o evidències individuals (la data de la recuperació és:7/02/2025). No hi ha possibilitat de re-avaluació quan es detecti plagi.

L'avaluació única consistirà en una prova escrita (tipus assaig) sobre els quatre temes de l'assignatura (la prova es farà en la darrera sessió de l'assignatura: 20/12/2024). La recuperació de l'avaluació única consistirà en una prova oral (en la mateixa data que l'avaluació continuada: 7/02/2024)

La no participació en les activitats individuals i grupal, així com la manca d'evidències en la prova escrita, suposaran un no-avaluable.


Bibliografia

Aberasturi Apraiz, E. & Correa, J. (2021). Cartografías artísticas en investigación educativa. En Rivas-FLores, J.I. Investigación transformativa e inclusiva en el ámbito social y educativo. Barcelona: Octaedro

Atkinson, D. (2022). Pedagogies of taking care. London, UK: Bloomsbury.

Balagopalan, S.; Wall, J. & Wells, K. (eds.) (2023). The Bloomsbury handbook of theories in childhood studies. London, UK: Bloomsbury Academic.

Barone, T. & Eisner, E. W. (2011). Art based research. Thousand Oaks, CA: Sage.

Christensen, P. H. (2004). Children's participation in ethnographic research: Issues of power and representation. Children and Society, 18(2), 165-176.

Coole, D. & Frost, S. (eds.) (2010). New materialisms. Ontology, agency, and politics. Durham and London: Duke University Press. 

Corsaro, W. A. (2003). We're friends, right?: Inside kids' culture. Washington, DC: Joseph Henry Press.

Hanson, K. (moderador) (2018). 'Global/local' research on children and childhood in a 'global society'. Childhood, 25(3), 272.296. Doi: 10.1177/0907568218779480

Haraway, D. (2019). Seguir con el problema. Generar parentesco en el Chthuluceno. Bilbao: Consonni.

Jenks, C (Ed.) (1992). The Sociology of childhood: Essential readings. Hampshire: Gregg Revivals.

Kirby, P. (2020). Children’s agency in the modern primary classroom. Children and Society, 34(1): 17-30.

Lahman, M. K. E. (2008). Always othered: Ethical research with children. Journal of Early Childhood Research, 6(3), 281-300.

Leavy, P. (2017). Handbook of arts-basedresearch. New York, London: The Guilford Press.

McNiff, S. (1998). Art-based research. London: Jessica Kingsley Publisher.

Nieuwenhuys, O. (2013). Theorizing childhood (s): Why we need poostcolonial perspectives. Childhood, 20(1), 3-8.

Nolas, S-M.; Varvatakis, Ch. & Aruldoss (2023). How to invent childhood publics with photo-stories. En Tomás S. C. & A. Estalella (eds.). An Ethnographic Inventory: Field Devices for Anthropological Inquiry. Abingdon and New York: Routledge

Rifà Valls, M. (2010). Developing contemporary art-based curriculum practices for diversity and social justice. En Anderson, T.; Gussak, D.; Hallmark, K.K. & Paul, A. (Eds.). Art Education for Social Justice Reston A.V, USA, NAEA (chapter 28). ISBN: 78-1-890160-47-0.

Rifà Valls, M. & Bertran Tarrés, M. (2020). Las epistemologías del self. Cap. 8. En Ocaña, A.; Hernández, F.; Rivas-Flores, N.; de Pablos, J.; Sancho, J.M. y Montero, L. (Coords.). Caminos y derivas para otra investigación educativa y social. Barcelona: Octaedro, 123-137.

Sarmento, M. J. (2004). As culturas da infancia nas encruzilhadas da segunda modernidade. In Sarmento, M. J. and A.B. Cerisara, Crianças e Miúdos. Perspectivas sociopedagógicas da infancia e educaçao. Porto: Ediçoes ASA.

Spyrou, S. (2018). Disclosing childhoods. Research and knowledge production. London, UK: Palgrave Macmillan.

Stryker, R. & Yngvesson, B. (2013). Fixity and fluidity–circulations, children, and childhood. Childhood, 20(3), 297-306.

VV.AA. (2021). Grietas y provocaciones. Congreso Regional InSEA, Cusco, Perú. E-book. https://www.insea.org/wp-content/uploads/2023/04/EBOOK-CUSCO-2021.pdf

Viruru, R. (2005). The Impact of Postcolonial Theory on Early Childhood Education. Journal of Education, 35(1), 7-30.

Warming, H. (2011). Getting Under their Skins? Accessing Young Children’s Perspectives through Ethnographic Fieldwork. Childhood, 18(1), 39-53.


Programari

Edició de textos i imatges.


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Català primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Català primer quadrimestre matí-mixt