Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500097 Física | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
És molt convenient haver cursat prèviament l'assignatura de Física de les Radiacions per tal de conèixer les bases físiques de la interacció de la radiació amb la matèria i els principis de funcionament dels detectors de radiació.
La física mèdica s'ocupa de proporcionar la base científica per a la utilització de les tecnologies de diagnòstic i teràpia (radiologia convencional, computeritzada i digital, ressonància magnètica, tomografia, radioteràpia, acceleradors de partícules, etc.), d'establir criteris per a la utilització correcta dels agents físics que s’utilitzen (radiacions ionitzants, microones, làser, etc.), de marcar criteris per a la protecció radiològica del personal i dels pacients, de participar en el disseny d'instrumentació auxiliar i d'establir normes per a la mesura de moltes variables biològiques. Els/les físics/ques realitzen als hospitals tasques concretes de tipus assistencial com són la planificació de tractaments amb radiacions ionitzants, el control dels equips de radiologia, el disseny i control de les instal·lacions radiològiques, o el control del personal i de les zones exposades a radiacions.
La figura del Radiofísic que treballa en hospitals realitzant aquest tipus de tasques està legislada des que es va crear el programa d'accés a Físic Intern Resident. Aquest programa inclou un període formatiu de 3 anys en un hospital, a través del qual s'obté l'especialitat de Radiofísic Hospitalari que faculta per al desenvolupament professional de les tasques abans esmentades.
Així, l'objectiu principal de l'assignatura és proporcionar els coneixements de la física aplicada a la medicina, a més de capacitar l'alumnat per la sortida professional de Radiofísic Hospitalari. Aquests objectius es concreten en:
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes presencials de problemes | 10 | 0,4 | 2, 8, 1, 12, 11, 13, 14, 15 |
Classes presencials de teoria | 27 | 1,08 | 8, 1, 12, 11, 7, 3, 4, 6, 5 |
Pràctiques de laboratori | 6 | 0,24 | 2, 8, 1, 12, 11, 13, 14, 16 |
Tipus: Supervisades | |||
Pràctiques de camp: visites a instal·lacions reals relacionades amb la física hospitalària | 6 | 0,24 | 10, 8, 1, 11, 13, 7, 3, 4, 6, 5, 14, 15, 16, 9 |
Tipus: Autònomes | |||
Realització dels informes de pràctiques i de la sortida de camp | 16 | 0,64 | 10, 1, 12, 11, 13, 3, 14, 15, 16, 9 |
Recerca d'informació i estudi | 61 | 2,44 | 12, 11, 7, 3, 4, 6, 5, 15, 16, 9 |
Treballs bibliogràfics i problemes | 21 | 0,84 | 2, 1, 7, 3, 4, 6, 5, 14, 15, 16, 9 |
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Avaluació de les pràctiques i de les sortides de camp | 20% | 0 | 0 | 10, 2, 8, 1, 12, 11, 13, 3, 14, 15, 16, 9 |
Avaluació dels treballs i dels problemes dirigits | 40% | 0 | 0 | 2, 1, 12, 13, 14, 15, 16, 9 |
Tests de control durant el curs | 40% | 3 | 0,12 | 7, 3, 4, 6, 5 |
Avaluació continuada
Donada la naturalesa eminentment aplicada de l'assignatura i al fet que els problemes que cal resoldre requereixen temps i informació que és difícil de tenir en una aula, NO es planteja la existència d’exàmens parcials "clàssics". L'avaluació de l'assignatura es realitzarà amb tres tipus d'activitats:
1.- Tests de control i avaluació continuada que es realitzaran durant el curs. Per la seva naturalesa, no és possible la repesca. Típicament es realitzen 3 tests al llarg del curs. El pes global d'aquesta activitat és del 40%.
2.- Avaluació de les pràctiques de laboratori i de les pràctiques de camp. A partir dels informes corresponents i de l'avaluació que realitzin els professors de pràctiques durant la realització de les pràctiques. La realització de les pràctiques és un requisit indispensable per a superar l'assignatura. El pes d'aquesta activitat és del 20%.
3.- Avaluació dels treballs i problemes dirigits, amb un pes global sobre la nota de 40%. Els problemes dirigits que s'hauran de lliurar durant el curs tindran un pes del 15% i un treball que s'haurà de lliurar a final de curs tindrà un pes del 25%.
Per tal de superar al curs és obligatori tenir nota de totes les activitats avaluables.
Avaluació única
Per l'alumnat que s'aculli a l’avaluació única, les pràctiques i les sortides de camp són d'assistència obligatòria. La data de lliurament dels informes corresponents coincidirà amb la de l'examen final.
L’alumnat que s’hagi acollit a la modalitat d’avaluació única també haurà de lliurar el treball de final de curs el mateix dia de l’examen final.
L’alumnat d'aquesta modalitat haurà de realitzar una prova final que consistirà en un examen de problemes, a més de respondre un qüestionari d’opció múltiple. Aquestes proves es duran a terme al mateix dia, hora i lloc que les proves del segon parcial.
La qualificació de l’estudiant serà la mitjana ponderada de les activitats anteriors, on l’examen de problemes suposarà el 25% de la nota, el qüestionari un 30%, el treball un 25% i els informes de pràctiques el 20%.
Si la nota final no arriba a 5, l’estudiant té una altra oportunitat de superar l’assignatura mitjançant l’examen de recuperació que se celebrarà en la data que fixi la coordinació de la titulació. En aquesta prova es podrà recuperar el 55% de la nota corresponent al qüestionari i els problemes. La part del treball de final de curs i de les pràctiques no és recuperable.
A. Brosed. Fundamentos de Física Médica. Sociedad Española de Física Médica. ISBN: 978-84-938016-1-8
M. C. Joiner, A. J. van der Kogel. Basic Clinical Radiobiology. CRC Press, 2018. ISBN: 9781444179637
J.T. Bushberg, J.A. Seibert, E.M. Leidholdt Jr., J.M. Boone. The Essential Physics of Medical Imaging (3rd edition). Wolters Kluwer. Lippincott Williams & Wilkins, 2012. ISBN: 978-0-7817-8057-5
H. Cember, T.E. Johnson. Introduction to Health Physics (4th edition). Mc. Graw Hill Medical. 2009. ISBN: 978-0-07-164323-8
F.M. Khan. The Physics of Radiation Therapy. Lippincott Williams & Wilkins, 2003. ISBN: 0-78 17-3065-1
E. Podgorsak. Radiation Oncology Physics: A Handbook for Teachers and Students. International Atomic Energy Agency (IAEA), Vienna, 2005. ISBN: 92–0–107304–6. Accesible a través de la pàgina web de la IAEA: https://www-pub.iaea.org/mtcd/publications/pdf/pub1196_web.pdf
No es requereix programari específic.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(PCAM) Pràctiques de camp | 1 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |